Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP2.4512.145.2017.1.MT
z 26 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 233 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu prowadzenia Portalu,
  • nieprawidłowe - w zakresie dotyczącym obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2017 r. r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu prowadzenia Portalu oraz w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z o.o. spółka komandytowa (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) planuje założenie platformy internetowej (dalej określanej mianem: „Portal”), skupiającej dostawców i potencjalnych odbiorców (nabywców) towarów. W asortymencie udostępnianym odbiorcom do ewentualnego nabycia za pośrednictwem Portalu mają znajdować się produkty żywnościowe (w tym produkty rolne), sprzęt AGD oraz inne towary (dalej określane mianem: „Produkty”).

Rolą biznesową Wnioskodawcy we wskazanym modelu będzie między innymi udostępnienie Portalu dla możliwości zalogowania się i oferowania swoich produktów przez dostawców (dalej określanych mianem „Dostawcy”). Zasadą jest, że Dostawcy oferujący swoje produkty działać będą w ramach zarejestrowanej, pozarolniczej działalności gospodarczej.

Innym zadaniem Portalu ma być pomoc w udostępnieniu platformy wymiany informacji o ofertach na zakup wskazanych powyżej Produktów na rzecz ostatecznych odbiorców tych Produktów (dalej określanych mianem: „Odbiorcy”).


Wnioskodawca w ramach realizowanej w powyższy sposób działalności gospodarczej otrzymywać będzie dwa rodzaje przysporzeń:

  1. wpłaty subskrypcji nowych uczestników Portalu (dalej: „Uczestnicy”), w wysokości 25 PLN miesięcznie od każdej indywidualnej subskrypcji oraz
  2. zachowana na wirtualnym koncie kwota prowizji związana z płatnościami dokonywanymi w ramach systemu opłat za zakupiony Produkt za pośrednictwem Portalu (realizowanych przy zakupach Odbiorców).

Ad 1) - wpłaty subskrypcji Uczestników Portalu.


Subskrypcje do Portalu następują w związku z zarejestrowaniem się indywidualnego użytkownika (Odbiorcy bądź Dostawcy) na jego wirtualne konto w Portalu. Subskrypcja pobierana jest za pośrednictwem przelewów elektronicznych (poprzez rachunek bankowy).


Ad 2) - prowizja pobierana dla Spółki w ramach organizowania zamówień grupowych w Portalu.


Prowizja dla Spółki jako właściciela i podmiotu operującego Portalem pobierana jest poprzez zatrzymanie środków po zrealizowaniu transakcji zakupu w ramach opisanego poniżej systemu zamówień i wpłat.


W ramach systemu zamówień i wpłat obowiązujących na podstawie właściwego regulaminu Portalu:

  • osoba fizyczna prowadząca zarejestrowaną pozarolniczą działalność gospodarczą (dalej jako: „Ambasador”), opodatkowana według właściwych zasad przewidzianych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa PIT”) oraz odprowadzająca VAT na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa VAT”), jest administratorem subkonta (indywidualnego konta bankowego w przestrzeni rachunku bankowego Portalu), przeznaczonego do organizowania wpłat na zamówienia grupowe (dalej odpowiednio jako „Subkonto” i „Zamówienia grupowe1);
  • za pośrednictwem indywidualnych wpłat osób fizycznych zarejestrowanych w Portalu (nie prowadzących działalności gospodarczej), organizowany jest system przepływów środków na zakup Produktów w ramach Zamówienia grupowego - zarówno Dostawcy jak i pozostali Uczestnicy korzystają z systemu wirtualnych kont powiązanych z ich indywidualnym profilem zarejestrowanym w Portalu;
  • organizatorem wpłat na Zamówienie grupowe jest Ambasador, który przekazuje kwoty wpłat w ramach Zamówienia grupowego bezpośrednio na wirtualne konto zarejestrowanego w Portalu Dostawcy;
  • w ramach powyższego systemu, od kwot kumulowanych na Subkoncie administrowanym przez Ambasadora obliczana jest kwota prowizji w wysokości [X]%, która, przed dokonaniem ostatecznej wpłaty na Zamówienie grupowe na konto Dostawcy, zachowywana (zapisywana) jest na rzecz Spółki na rachunku bankowym Portalu. Powyższa kwota prowizji obliczana i pobierana od wpłat uczestników Portalu kumulowanych na Subkoncie, stanowi przysporzenie Spółki (Wnioskodawcy).


Poniżej opisany został system realizacji Zamówień grupowych za pośrednictwem Portalu.


System realizacji Zamówień grupowych odbywa się pomiędzy zarejestrowanymi na Portalu Uczestnikami - zarówno Dostawcami Produktów, jak i ich Odbiorcami oraz za pośrednictwem Ambasadorów.


W ramach systemu realizacji Zamówień grupowych:

  • Ambasador zbiera zapotrzebowanie na Zamówienie od Uczestników będących Odbiorcami;
  • Ambasador przekazuje zapotrzebowanie Dostawcy;
  • Ambasador, w ramach przestrzeni magazynowej wynajmowanej w swojej działalności gospodarczej, organizuje udostępnienie Produktów przekazanych dla tych celów przez właściwego Dostawcę, zgodnie ze złożonym zamówieniem dokonanym przez Odbiorców (Uczestników nie będących Dostawcami w danej transakcji), w której to powierzchni następuje również ostateczny odbiór wskazanych Produktów;
  • Płatność na rzecz Dostawcy dokonywana jest w ramach przedstawionego powyżej systemu wpłat w ramach Zamówienia grupowego, za pośrednictwem systemu informatycznego Portalu, z wykorzystaniem Subkonta administrowanego przez Ambasadora (po akceptacji dokonanej w ramach wskazanego systemu przez Ambasadora i Odbiorcę, przy czym płatność może zostać zrealizowana przed i po dostawie, zależnie od ustaleń umownych);
  • Zależnie od charakteru Produktów (produkty „zwykłe” albo produkty z działalności rolniczej), odpowiednio Dostawca albo Ambasador odpowiedzialny jest za rozliczenie VAT – poprzez:
    • wystawienie zwykłej faktury VAT (faktura wystawiana przez Dostawcę) i odprowadzenie odpowiedniej, ustalanej zgodnie z przepisami ustawy VAT stawki podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą towarów, albo
    • wystawienie faktury VAT-RR (faktura wystawiana przez Ambasadora), na której określona zostaje cena powiększona o „zwrot zryczałtowanej kwoty VAT” przekazywany rolnikowi ryczałtowemu (w przypadku, gdy Dostawca kwalifikuje się zgodnie z przepisami ww. ustawy VAT jako wskazany rolnik ryczałtowy);
  • Produkty, po ich fizycznym przeniesieniu do powierzchni magazynowej organizowanej przez Ambasadora, rozdzielane są pomiędzy Odbiorcami objętymi Zamówieniem grupowym.


System wpłat i realizacji Zamówień grupowych opisany powyżej został zaprojektowany dla umożliwienia Dostawcom i Odbiorcom korzystania ze wspólnej platformy do oferowania Produktów ekologicznych i użytkowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca zobowiązany będzie w ramach opisanego systemu organizacji
    zamówień grupowych do odprowadzania podatku VAT (zgodnie z ustawą VAT) od obrotu Spółki stanowiącego sumę:
    1. subskrypcji otrzymanych od nowo zarejestrowanych Uczestników Portalu oraz
    2. zatrzymanej dla Spółki kwoty prowizji obliczanej od wpłat Uczestników administrowanych w ramach realizacji Zamówienia grupowego?
  2. Czy Spółce nie będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w ramach działalności Portalu, na podstawie paragrafu 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako: „Rozporządzenie”), w powiązaniu z załącznikiem do Rozporządzenia i w powiązaniu z art. 2 pkt 25a i 26 ustawy VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on zobowiązany w ramach opisanego systemu organizacji 1 Zamówień grupowych do odprowadzania podatku VAT (zgodnie z ustawą VAT) od obrotu Spółki stanowiącego sumę:

  1. subskrypcji otrzymanych od nowo zarejestrowanych Uczestników Portalu oraz
  2. zatrzymanej dla Spółki kwoty prowizji obliczanej od wpłat Uczestników na Zamówienie grupowe.

Spółka nie będzie jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy odpowiedzialna za rozliczanie i odprowadzanie VAT od obrotu realizowanego w ramach transakcji przeprowadzanych za pośrednictwem Portalu przez inne podmioty, a więc:

  • transakcji przeprowadzanych przez Ambasadorów (organizatorów zakupów dla grup Uczestników) oraz
  • transakcji realizowanych przez Dostawców (podmiotów świadczących profesjonalną sprzedaż Produktów w ramach swojej działalności gospodarczej, za pośrednictwem Portalu).

Odnosząc się do powyższego stanowiska, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; [podkreślenie Wnioskodawcy];
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Dla celów określenia obowiązków podatkowych Wnioskodawcy, powyższy katalog czynności podlegających VAT powinien zostać porównany z zakresem działalności gospodarczej wykonywanej przez Spółkę w ramach funkcjonowania Portalu.


W przekonaniu Wnioskodawcy, opodatkowanie VAT dotyczy w tym przypadku działalności Spółki realizowanej w ramach usługi udostępnienia platformy wymiany informacji handlowej. Tym samym, VAT należny, za który odpowiada Spółka, powstanie jedynie od obrotu powiązanego ściśle ze wskazaną działalnością (czyli od obrotu powstającego poprzez dokonywanie wpłat na subskrypcje do Portalu oraz obrotu realizowanego przez zatrzymanie prowizji dla właściciela Portalu w ramach organizacji informatycznego systemu zakupów). Natomiast VAT należny od innego obrotu (za który nie będzie odpowiedzialna Spółka, jako właściciel Portalu) będzie pobierany i odprowadzany do odpowiedniego urzędu skarbowego przez właściwy podmiot rozliczający VAT w ramach swojej indywidualnej działalności gospodarczej (czyli przez Ambasadora organizującego Zamówienia Grupowe lub przez profesjonalnego Dostawcę dokonującego sprzedaży Produktów za pośrednictwem Portalu).

W tym miejscu podnieść należy, że zakupy Produktów (towarów) dokonywane mają być w opisywanym systemie bez uczestnictwa Spółki, pomiędzy innymi podmiotami i za pośrednictwem innego niż Spółka podmiotu profesjonalnego (Dostawca lub Ambasador). W ramach opisywanego systemu przepływów towarowych, samodzielnie zarejestrowani na działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy VAT Dostawcy (w przypadku sprzedaży „zwykłych” Produktów) albo Ambasadorzy (w przypadku, gdy Dostawcy wykonują działalność jako tak zwani „rolnicy ryczałtowi”, których dostawy produktów rolnych objęte są odrębnym systemem rozliczenia VAT), odpowiedzialni są samodzielnie za rozliczenie VAT od właściwej transakcji towarowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Portal stanowi dla jego Uczestników jedynie platformę wymiany informacji. Wnioskodawca uważa, że działalność Portalu stanowi usługę polegającą na udostępnieniu zarejestrowanym Uczestnikom możliwości oferowania swoich Produktów (Dostawcy) lub skorzystania z ofert udostępnianych w ramach Portalu (pozostali Uczestnicy - Nabywcy). Z tego to tytułu obowiązek w VAT dla Spółki jest w przekonaniu Wnioskodawcy ograniczony.

Mając na uwadze wskazany powyżej, wyraźnie określony zakres przedmiotowy działalności gospodarczej realizowanej przez Portal, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka, jako zarejestrowany na VAT przedsiębiorca, będzie odpowiedzialna za odprowadzanie VAT należnego według przepisów ustawy VAT jedynie od obrotu realizowanego ściśle w ramach usług Spółki związanych z funkcjonowaniem Portalu, a więc od subskrypcji otrzymanych od nowo zarejestrowanych Uczestników Portalu oraz od zatrzymanej dla Spółki kwoty prowizji obliczanej od wpłat Uczestników.

Ad 2


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w ramach działalności Portalu. Wynika to z zastosowania par. 2 Rozporządzenia w powiązaniu z załącznikiem 1 do Rozporządzenia i w powiązaniu z art. 2 punkt 25a) i 26) ustawy VAT.

Zgodnie z powołanym paragrafem 2 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia.


Jednocześnie, zgodnie z treścią wskazanego załącznika do Rozporządzenia (pozycja 24), do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania należą między innymi usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 punkt 26) ustawy VAT, pod warunkiem że podatnik świadczy usługi, o których mowa w pozycji 22.


Pozycja 22 załącznika wymienia z kolei usługi telekomunikacyjne, określone w art. 2 punkt 25a) ustawy VAT.


W świetle powołanych przepisów ustawy VAT (w powiązaniu z właściwymi uregulowaniami prawa Unii Europejskiej), tj. w świetle art. 2 punkt 25a) i punkt 26) ustawy VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

25a) usługach telekomunikacyjnych - rozumie się przez to usługi dotyczące transmisji, emisji i odbioru sygnałów, tekstów, obrazów i dźwięków lub wszelkiego rodzaju informacji drogą kablową, radiową, optyczną lub za pośrednictwem innych systemów elektromagnetycznych, w tym związane z nimi przeniesienie lub cesję praw do użytkowania środków dla zapewniania takiej transmisji, emisji i odbioru, wraz z zapewnieniem dostępu do ogólnoświatowych sieci informacyjnych, z uwzględnieniem art. 6a rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”; (…)

26) usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.


Powołane rozporządzenie 282/2011 wskazuje w art. 7 ust. 1, że do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Zgodnie z ust. 2, powołany wyżej ust. 1 obejmuje między innymi: b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa.


Niemniej, w ramach niniejszego zdarzenia przyszłego, Spółka, w zw. z działalnością Portalu realizować będzie zdaniem Wnioskodawcy jedynie czynności określone w art. 2 punkt 26) ustawy VAT, a więc usługi świadczone drogą elektroniczną, bez powiązania z czynnościami określonymi w art. 2 punkt 25a) ustawy VAT, czyli bez wykonywania usług telekomunikacyjnych zgodnie z art. 6a rozporządzenia 282/2011:

  1. Usługi telekomunikacyjne w rozumieniu art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE obejmują w szczególności następujące usługi:
    1. usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej służące do przesyłania i przełączania komunikacji głosowej, danych i obrazu, łącznie z usługami telefonicznymi obejmującymi element obrazu, nazywane inaczej usługami wideotelefonicznymi;
    2. usługi telefoniczne świadczone przez internet, łącznie z usługami telefonii internetowej (VolP);
    3. poczta głosowa, oczekiwanie na połączenie, przekazywanie połączenia, identyfikacja dzwoniącego, telekonferencja i inne usługi obsługiwania połączeń:
    4. usługi przywoływania:
    5. usługi [audiotekst];
    6. faks, telegraf i teleks;
    7. dostęp do internetu i stron World Wide Web;
    8. prywatne połączenia sieciowe oddające łącza telekomunikacyjne do wyłącznego użytku usługobiorcy.
  2. Usługi telekomunikacyjne w rozumieniu art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE nie obejmują następujących usług:
    1. usług świadczonych drogą elektroniczną:
    2. usług nadawczych radiowych i telewizyjnych (dalej zwanych usługami nadawczymi).


W związku z tym, w przekonaniu Wnioskodawcy, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w ramach działalności Portalu, na podstawie powołanych przepisów (Spółka nie spełni bowiem wymogu określonego w załączniku do Rozporządzenia - pozycja 24).


Tym samym, Spółka będzie, zdaniem Wnioskodawcy, zobowiązania do prowadzenia ewidencji obrotu i podatku w VAT przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu prowadzenia Portalu i jest nieprawidłowe w zakresie dotyczącym obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Odpowiednikiem art. 29a ustawy o VAT w prawie wspólnotowym pozostaje art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 z późn. zm.). Powołany wyżej przepis Dyrektywy stanowi, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Należy więc przyjąć, że w przypadku transakcji dokonywanych przez podatnika podstawą opodatkowania będzie zapłata – wynagrodzenie ustalone przez strony transakcji.

Stosownie do treści art. 29a ust. 6 ustawy o VAT podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy o VAT podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższego przepisu wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy o VAT odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi. Zgodnie z powyższą definicją, w przypadku transakcji dokonywanych przez podatnika podstawą opodatkowania jest zatem zapłata (wynagrodzenie) ustalona przez strony transakcji.

Zatem wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub otrzyma z tytułu sprzedaży od nabywcy lub usługobiorcy, bądź też od osoby trzeciej, stanowi podstawę opodatkowania. Wliczają się do niej również dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kształt ceny towarów lub świadczonych przez podatnika usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje założenie platformy internetowej (Portalu), skupiającej dostawców i potencjalnych odbiorców (nabywców) towarów, w której asortymencie udostępnianym odbiorcom do ewentualnego nabycia za pośrednictwem Portalu mają znajdować się Produkty. Rolą biznesową Wnioskodawcy we wskazanym modelu będzie między innymi udostępnienie Portalu dla możliwości zalogowania się i oferowania swoich produktów przez Dostawców, którzy oferując swoje produkty działać będą w ramach zarejestrowanej, pozarolniczej działalności gospodarczej. Innym zadaniem Portalu ma być pomoc w udostępnieniu platformy wymiany informacji o ofertach na zakup wskazanych powyżej Produktów na rzecz ostatecznych Odbiorców tych Produktów. Wnioskodawca w ramach realizowanej w powyższy sposób działalności gospodarczej otrzymywać będzie dwa rodzaje przysporzeń: wpłaty subskrypcji nowych Uczestników Portalu, w wysokości 25 PLN miesięcznie od każdej indywidualnej subskrypcji oraz zachowana na wirtualnym koncie kwota prowizji związana z płatnościami dokonywanymi w ramach systemu opłat za zakupiony Produkt za pośrednictwem Portalu (realizowanych przy zakupach Odbiorców). Subskrypcje do Portalu następują w związku z zarejestrowaniem się indywidualnego użytkownika (Odbiorcy bądź Dostawcy) na jego wirtualne konto w Portalu. Subskrypcja pobierana jest za pośrednictwem przelewów elektronicznych (poprzez rachunek bankowy). Prowizja dla Spółki jako właściciela i podmiotu operującego Portalem pobierana jest poprzez zatrzymanie środków po zrealizowaniu transakcji zakupu w ramach opisanego poniżej systemu zamówień i wpłat.

W ramach systemu zamówień i wpłat obowiązujących na podstawie właściwego regulaminu Portalu: Ambasador jest administratorem Subkonta (indywidualnego konta bankowego w przestrzeni rachunku bankowego Portalu), przeznaczonego do organizowania wpłat na Zamówienia grupowe; za pośrednictwem indywidualnych wpłat osób fizycznych zarejestrowanych w Portalu (nie prowadzących działalności gospodarczej), organizowany jest system przepływów środków na zakup Produktów w ramach Zamówienia grupowego - zarówno Dostawcy jak i pozostali Uczestnicy korzystają z systemu wirtualnych kont powiązanych z ich indywidualnym profilem zarejestrowanym w Portalu; organizatorem wpłat na Zamówienie grupowe jest Ambasador, który przekazuje kwoty wpłat w ramach Zamówienia grupowego bezpośrednio na wirtualne konto zarejestrowanego w Portalu Dostawcy; w ramach powyższego systemu, od kwot kumulowanych na Subkoncie administrowanym przez Ambasadora obliczana jest kwota prowizji w wysokości [X]%, która, przed dokonaniem ostatecznej wpłaty na Zamówienie grupowe na konto Dostawcy, zachowywana (zapisywana) jest na rzecz Spółki na rachunku bankowym Portalu. Powyższa kwota prowizji obliczana i pobierana od wpłat uczestników Portalu kumulowanych na Subkoncie, stanowi przysporzenie Spółki (Wnioskodawcy).

System wpłat i realizacji Zamówień grupowych przedstawiony w opisie sprawy został zaprojektowany dla umożliwienia Dostawcom i Odbiorcom korzystania ze wspólnej platformy do oferowania Produktów ekologicznych i użytkowych.


Ad 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu rozliczania uzyskiwanego obrotu działalności polegającej na udostępnianiu Portalu.


Ustalenie wynagrodzenia sprowadza się zatem do tego, co Wnioskodawca otrzymuje z tytułu transakcji dokonywanych w związku z wykonywaniem działalności w zakresie udostępnienia platformy internetowej (Portalu), skupiającej dostawców i potencjalnych odbiorców towarów, to znaczy co jest faktycznym wynagrodzeniem za świadczenie usług.

W odniesieniu do wskazanych przepisów prawa obowiązujących w tym zakresie oraz do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT od wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu usługi udostępnienia platformy wymiany informacji handlowej, bowiem jak wynika z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT – podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę. Na wynagrodzenie Wnioskodawcy w niniejszej sprawie będą składać się wpłaty subskrypcji nowych Uczestników Portalu (w wysokości 25 zł miesięcznie od każdej indywidualnej subskrypcji) oraz zachowana na wirtualnym koncie kwota prowizji związana z płatnościami dokonywanymi w ramach systemu opłat za zakupiony Produkt za pośrednictwem Portalu (realizowany przy zakupach Odbiorców). Jak wynika z opisu sprawy zakupy Produktów dokonywane mają być w opisywanym systemie bez uczestnictwa Spółki, pomiędzy innymi podmiotami i za pośrednictwem innego niż Spółka podmiotu profesjonalnego (Dostawcy lub Ambasadora), którzy samodzielnie odpowiadają za rozliczanie podatku VAT od właściwej transakcji towarowej. Zatem, zadaniem Portalu jest udostępnienie zarejestrowanym Uczestnikom możliwości oferowania swoich Produktów lub skorzystania z ofert proponowanych w ramach działania Portalu. Tym samym, w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie wyłącznie udostępniał Portal, którego jest właścicielem, za pomocą którego użytkownicy będą mogli kupować lub sprzedawać Produkty.

Zatem, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że Spółka będzie odpowiedzialna za odprowadzenie podatku VAT należnego jedynie od obrotu realizowanego ściśle w ramach usług Spółki związanych z funkcjonowaniem Portalu, a więc od subskrypcji otrzymanych od nowo zarejestrowanych Uczestników Portalu oraz od zatrzymanej dla Spółki kwoty prowizji obliczanej od wpłat Uczestników.

Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów. Tym samym obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, bowiem sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) należy udokumentować fakturą VAT. Jednocześnie przepisy ustawy o VAT nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na rzecz ww. podmiotów. Jednakże w takim przypadku należy pamiętać, że ustawodawca do takiej sprzedaży przewidział określone warunki ewidencyjne.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r., poz. 2177), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r.:

  1. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
  2. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.


W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

W myśl § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł.

Wskazać należy, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Wyżej wymienione zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, że obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.


Jak stanowi § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.


W § 4 rozporządzenia wymienione zostały czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3, tj. zwolnienia przedmiotowego i podmiotowego.


W poz. 24 ww. załącznika zostały wskazane bez względu na symbol PKWiU usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, pod warunkiem że podatnik świadczy usługi, o których mowa w poz. 22.


W poz. 22 załącznika wymieniono bez względu na symbol PKWiU usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 2 pkt 25a ustawy o VAT przez usługi telekomunikacyjne rozumie się usługi dotyczące transmisji, emisji i odbioru sygnałów, tekstów, obrazów i dźwięków lub wszelkiego rodzaju informacji drogą kablową, radiową, optyczną lub za pośrednictwem innych systemów elektromagnetycznych, w tym związane z nimi przeniesienie lub cesję praw do użytkowania środków dla zapewniania takiej transmisji, emisji i odbioru, wraz z zapewnieniem dostępu do ogólnoświatowych sieci informacyjnych, z uwzględnieniem art. 6a rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”.


W myśl art. 6a ust. 1 rozporządzeniem 282/2011 usługi telekomunikacyjne w rozumieniu art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE obejmują w szczególności następujące usługi:

  1. usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej służące do przesyłania i przełączania komunikacji głosowej, danych i obrazu, łącznie z usługami telefonicznymi obejmującymi element obrazu, nazywane inaczej usługami wideotelefonicznymi;
  2. usługi telefoniczne świadczone przez internet, łącznie z usługami telefonii internetowej (VoIP);
  3. poczta głosowa, oczekiwanie na połączenie, przekazywanie połączenia, identyfikacja dzwoniącego, telekonferencja i inne usługi obsługiwania połączeń;
  4. usługi przywoływania;
  5. usługi [audiotekst];
  6. faks, telegraf i teleks;
  7. dostęp do internetu i stron World Wide Web;
  8. prywatne połączenia sieciowe oddające łącza telekomunikacyjne do wyłącznego użytku usługobiorcy.

Natomiast jak wynika z art. 6a ust. 2 rozporządzeniem 282/2011 usługi telekomunikacyjne w rozumieniu art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE nie obejmują następujących usług:

  1. usług świadczonych drogą elektroniczną;
  2. usług nadawczych radiowych i telewizyjnych (dalej zwanych [usługami nadawczymi]).

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy o VAT usługi elektroniczne to usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.


Jak wynika z art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011 do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 ustęp 1 obejmuje w szczególności:

  1. ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wysławiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku I.

Wnioskodawca wskazał, że w ramach niniejszego zdarzenia przyszłego, Spółka, w zw. z działalnością Portalu będzie realizować jedynie czynności określone w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT – usługi świadczone drogą elektroniczną, bez powiązania z czynnościami określonymi w art. 2 pkt 25a ustawy o VAT, czyli bez wykonywania usług telekomunikacyjnych. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu prowadzenia działalności Portalu, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 24 załącznika do rozporządzenia.

Należy zauważyć, że w poz. 39 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 39 załącznika powołanego rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, a przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 pkt 2 rozporządzenia.


Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że subskrypcja do Portalu następuje w związku z zarejestrowaniem się indywidualnego użytkownika (Odbiorcy bądź Dostawcy) na jego wirtualne konto w Portalu oraz subskrypcja jest pobierana za pośrednictwem przelewów elektronicznych – poprzez rachunek bankowy. Również kwota prowizji, obliczana i pobierana od wpłat uczestników Portalu, zachowywana jest na rzecz Spółki na rachunku bankowym.

W związku z tym w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług polegających na udostępnianiu Portalu osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, w sytuacji gdy cała należność za te usługi za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej będzie wpływać na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego do 31 grudnia 2017 r., na mocy § 2 ust. 1 w zw. z poz. 39 załącznika do rozporządzenia.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka zobowiązana będzie do prowadzenia ewidencji obrotu i podatku VAT przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu prowadzonej działalności, należało uznać za nieprawidłowe.


Tut. Organ informuje, że w zakresie pytań dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj