Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.169.2017.1.MC
z 21 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2017 r. (data wpływu 18 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 maja 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


C. Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub C. ) specjalizuje się m.in. w realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, budową dróg kołowych i szynowych, budową rurociągów, linii telekomunikacyjnych oraz elektroenergetycznych.

Ponadto, C. zajmuje się rozbiórką i przygotowaniem terenu pod budowę oraz wszelkimi pracami wykończeniowymi, polegającymi przykładowo na wykonaniu instalacji elektrycznych czy instalacji wodno-kanalizacyjnych.


Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).


W 2014 roku Spółka rozpoczęła realizację projektu inwestycyjnego polegającego na budowie budynku biurowego (dalej: Inwestycja). Realizując Inwestycję Spółka działa w charakterze inwestora, tj. realizuje ten projekt na swoją rzecz, a nie na rzecz innego podmiotu.

Inwestycja realizowana jest przez Spółkę w trybie tzw. „construction management” (zwanym także systemem pakietowym). W odróżnieniu od powszechnie stosowanego na rynku modelu realizacji inwestycji budowlanych przy zaangażowaniu generalnego wykonawcy, przy wykorzystaniu trybu „construction management” C. samodzielnie i bez pośrednictwa innego podmiotu (generalnego wykonawcy) zleca wykonanie poszczególnych etapów Inwestycji wybranym wykonawcom.

W praktyce, Spółka zawiera z wykonawcami (dalej: Wykonawcy) umowy na realizacje poszczególnych usług lub zespołu usług (tzw. pakietów) składających się na realizację Inwestycji, np. na usługi wykonania izolacji termicznej budynku czy na usługi wykonania robót murarskich (dalej: Usługi).

Nabywane przez Spółkę od Wykonawców Usługi są wykorzystywane w celu realizacji Inwestycji, która będzie wykorzystywana przez Spółkę w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT polegających na - przykładowo - odpłatnym wynajmie pomieszczeń biurowych.


Zdaniem Spółki, Usługi świadczone przez Wykonawców na jej rzecz stanowią usługi wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT.


Niezależnie od powyższego, umowy zawarte przez Spółkę z Wykonawcami wskazują, iż Wykonawca zobowiązuje się zapłacić Spółce wynagrodzenie w ryczałtowej stawce za:

  • media, usługi oraz sprzęt zapewniony przez Klienta (tj. Spółkę) zgodnie z odrębnymi postanowieniami danej umowy,
  • usługi geodezyjne i geotechniczne w odniesieniu do Inwestycji, w tym w odniesieniu do Robót (zdefiniowanych na podstawie konkretnej umowy w zakresie pakietu, do którego realizacji zobowiązany jest dany Wykonawca), które zostaną zapewnione przez Klienta zgodnie z odrębnymi postanowieniami danej umowy,
  • ogrodzenie i oświetlenie Placu Budowy (zgodnie z umowami zawartymi z Wykonawcami, Plac Budowy jest obszarem, na którym, podczas wykonywania Robót, prowadzone będą roboty budowlane dotyczące Robót, na którym będą składowane materiały budowlane, środki transportowe oraz inny sprzęt konieczny do wykonania Robót, jak również na którym będą umieszczane obiekty związane z placem budowy; teren ten obejmuje działkę budowlaną (działki budowlane) oraz inne tereny lub ich części, wykorzystywane przez Wykonawcę podczas wykonywania prac objętych daną umową pomiędzy Spółką a Wykonawcą),
  • ustanowienie i utrzymywanie ubezpieczenia opisanego w odrębnych postanowieniach danej umowy,
  • organizowanie i utrzymywanie zaplecza placu budowy i socjalnego i / lub zapewnienie usług ochroniarskich dla Placu Budowy, jeśli zgodnie z daną umową takie zaplecze i / lub usługi są zapewniane przez Klienta,

w wysokości netto „X”% Wynagrodzenia (które na gruncie umów zawartych przez Spółkę z Wykonawcami definiowane jest jako wynagrodzenie ryczałtowe za wykonanie Robót objętych umową; kwota Wynagrodzenia uzgodniona podczas zawierania umowy jest każdorazowo wskazana w umowie), z uwzględnieniem zmian, którym może ono podlegać na podstawie umowy, chyba że Spółka oraz Wykonawca uzgodnią na piśmie inaczej.


Umowy zawarte przez Spółkę z Wykonawcami wskazują, że ryczałtowe wynagrodzenie należne Spółce zostanie potrącone z Wynagrodzenia (należnego Wykonawcy) płatnego na podstawie poszczególnych faktur w wysokości „Y”% każdej faktury netto.


Zgodnie z umowami, wskazane wynagrodzenie będzie należne na podstawie faktury Klienta wystawionej za okres, za który wystawiono fakturę Wykonawcy. Jeśli w związku z przedłużeniem okresu realizacji Robót koszty ubezpieczenia lub inne koszty wzrosną, Wykonawca zobowiązany jest zapłacić Klientowi wynagrodzenie równe „Z”% takich dodatkowych kosztów.

Na podstawie umów, w trakcie ich wykonywania Klient nie zapewnia Wykonawcy dostawy jakichkolwiek mediów lub usług ani sprzętu na terenie Placu Budowy. Niemniej, jeśli strony uzgodnią w późniejszym czasie dostarczanie określonych mediów i usług lub określonego sprzętu, uzgodnią one równocześnie zakres i warunki dostarczania takich mediów i świadczenia usług i dostawy sprzętu. W przeciwnym wypadku obowiązuje zasada, że Klient zapewni lub dostarczy takie media, usługi i sprzęt wyłącznie w niezbędnym zakresie oraz że zastosowanie mają odpowiednie postanowienia umowy dotyczące do wynagrodzenia w związku z poniesieniem takich kosztów (wskazane powyżej).

W odniesieniu do ubezpieczenia, które stanowi składnik wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu świadczenia Usług pomocniczych na rzecz Wykonawców, zawarte z nimi umowy wskazują, iż ubezpieczenie wszelkich ryzyk budowy pokrywające wszelkie roboty związane z wykonaniem inwestycji zamierzonej przez Klienta (...) zapewnia Klient.


Niezależnie od powyższego, w jednej z zawartych przez Spółkę z Wykonawcą umów wskazano, iż:

  • przedmiotem umowy jest specjalistyczny nadzór techniczny nad Inwestycją w oparciu o rozwiązania systemu Wykonawcy;
  • strony zgodnie ustalają, że nadzór techniczny Inwestycji zostanie powierzony oddzielnie wybranemu konsultantowi posiadającemu ku temu stosowne doświadczenie i uprawnienia (dalej: Konsultant);
  • Spółka wyraża zgodę na wykonanie przez Konsultanta na rzecz Wykonawcy działań dokumentujących przebieg budowy oraz prowadzenie obserwacji procesu montażu oraz działania systemu Wykonawcy, z zastrzeżeniem, że działania te nie będą wpływały na terminowość oraz jakość wykonania usługi nadzoru technicznego świadczonego na rzecz Spółki ani wykonania ww. fasad;
  • za wyrażenie zgody na prowadzenie działań, wskazanych powyżej na terenie budowy Inwestycji, Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Spółki wynagrodzenia;
  • Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Spółki wynagrodzenia ryczałtowego w wysokości „X” zł netto, niezależnie od okresu świadczenia usług przez Konsultanta, przy czym wynagrodzenie to płatne będzie w dziesięciu równych miesięcznych ratach w wysokości „Y” zł netto powiększonej o należny od tej kwoty podatek VAT.


Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Wykonawców w związku z realizacją Inwestycji będą zwane w dalszej części wniosku „Usługami pomocniczymi”. Jednocześnie - zdaniem C. - Usługi pomocnicze nie stanowią usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT.

W świetle powyższego, umowy, które zawiera Spółka z Wykonawcami w związku z realizacją Inwestycji stanowią umowy dwustronnie zobowiązujące, tj. (i) zobowiązujące Wykonawców do świadczenia Usług na rzecz Spółki, w zamian za wynagrodzenie oraz (ii) zobowiązujące Spółkę do świadczenia Usług pomocniczych na rzecz Wykonawców, w zamian za wypłacane przez nich wynagrodzenie.


Wykonawcy są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT i nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT.


W związku z nowelizacją ustawy o VAT, wprowadzoną na podstawie ustawy z 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 2024), Spółka podjęła wątpliwości w zakresie sposobu rozliczania VAT w związku z zakupem Usług od Wykonawców oraz w związku ze sprzedażą Usług pomocniczych na rzecz Wykonawców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy do świadczonych przez Wykonawców na rzecz Spółki Usług nie znajduje zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, a tym samym - Wykonawcy zobowiązani są do opodatkowania Usług według właściwej stawki VAT, zaś Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie Usług od Wykonawców?
  2. Czy do świadczonych przez Spółkę na rzecz Wykonawców Usług pomocniczych nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, a w konsekwencji, Spółka powinna opodatkować Usługi pomocnicze z zastosowaniem właściwej stawki VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. do świadczonych przez Wykonawców na rzecz Spółki Usług nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, a tym samym Wykonawcy zobowiązani są do opodatkowania Usług według właściwej stawki VAT, zaś Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie Usług od Wykonawców;
  2. do świadczonych przez Spółkę na rzecz Wykonawców Usług pomocniczych nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, a w konsekwencji Spółka powinna opodatkować Usługi pomocnicze z zastosowaniem właściwej stawki VAT.

Poniżej Spółka przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.


Stanowisko w zakresie Pytania 1


Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, obowiązującego od 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


W świetle powyższego, zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę, iż C. posiada status czynnego podatnika VAT, Spółka nabywając usługi wymienione w załączniku 14 do ustawy o VAT (tj. usługi budowlane) jest zobowiązana - jako usługobiorca - do rozliczenia VAT z tytułu nabywanych usług zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia w przypadkach, w których spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

  • dany usługodawca świadczący usługi jest podatnikiem VAT, nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT oraz
  • dany usługodawca świadczący usługi posiada status podwykonawcy.


Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wykonawcy, od których Spółka nabywa Usługi posiadają status czynnych podatników VAT i nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego z opodatkowania VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Dlatego też pierwszy z powyższych warunków, zdaniem Spółki, należy uznać za spełniony.


Jednocześnie, przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji terminu „podwykonawca”, kluczowego dla oceny ewentualnego obowiązku rozliczenia przez C. podatku VAT z tytułu nabywanych od Wykonawców Usług na zasadach odwrotnego obciążenia.


W opinii Spółki, w takim przypadku, zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami wykładni przepisów prawnych, należy posłużyć się znaczeniem terminu „podwykonawca” przypisywanym mu w języku powszechnym (tj. znaczeniem słownikowym).


Zgodnie z definicją słownikową (zaczerpniętą z internetowego Słownika Języka Polskiego PWN), „podwykonawca” to «firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy».


W opinii Spółki, wykładnia językowa art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT wskazuje, iż mechanizm odwrotnego obciążenia znajduje zastosowanie wyłącznie w przypadku rozliczeń z tytułu usług wskazanych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT (tj. usług budowlanych) dokonywanych pomiędzy generalnym wykonawcą a podwykonawcami oraz podwykonawcą a dalszymi podwykonawcami. Tym samym, mechanizm odwrotnego obciążenia nie będzie miał zastosowania do usług budowlanych świadczonych przez generalnych wykonawców lub wykonawców bezpośrednio na rzecz inwestorów.


Spółka pragnie przy tym wskazać, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m in.:

  • interpretacji z 5 maja 2017 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.68.2017.2.ŻR), zgodnie z którą: „nie są usługami świadczonymi przez podwykonawców usługi budowlane świadczone bezpośrednio na rzecz inwestorów, gdyż są one świadczone bezpośrednio na rzecz zleceniodawcy usług (a nie wykonawcy)”,
  • interpretacji z 21 kwietnia 2017 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.26.2017.1.RM), w której wskazano, iż: „podmiot świadczący usługę budowlaną wymienioną pod poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy będzie działał w charakterze podwykonawcy wyłącznie w sytuacji, kiedy usługę tę będzie świadczył na rzecz głównego wykonawcy lub też na rzecz innego podwykonawcy. Natomiast w przypadku gdy ww. usługi realizowane będą przez głównego wykonawcę na rzecz inwestora wówczas podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych”,
  • interpretacji z 20 kwietnia 2017 r. (sygn. 2461-IBPP2.4512.8.2017.2.BW), na podstawie której: „transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT”,
  • interpretacji z 30 marca 2017 r. (sygn. 3063-ILPP1-2.4512.35.2017.1.NF), gdzie wskazano, iż: „wnioskodawca występując w charakterze inwestora, tj. podmiotu zamawiającego świadczenie usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy u generalnego wykonawcy albo od podmiotu niebędącego generalnym wykonawcą (w sytuacji, gdy brak jest generalnego wykonawcy, a usługi budowlane są świadczone przez kilka lub kilkanaście podmiotów bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy występującego w charakterze inwestora) nie będzie miał obowiązku - w związku z nabywanymi usługami - stosowania tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy”.


W konsekwencji, w opinii C., Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Usług od Wykonawców na zasadach odwrotnego obciążenia.


Tym samym, Usługi świadczone przez Wykonawców powinny być opodatkowane przez Wykonawców na „zasadach ogólnych”, z zastosowaniem właściwej stawki VAT, zaś C. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Usług od Wykonawców.

Jak wynika bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje, gdy jednocześnie spełnione są następujące przesłanki:

  • nabywca towarów lub usług działa w charakterze czynnego podatnika podatku VAT oraz
  • pomiędzy nabytymi przez podatnika towarami/usługami a wykonywaną przez niego działalnością gospodarczą istnieje związek o co najmniej pośrednim charakterze.


W opinii C., w przypadku nabywanych przez niego Usług, oba powyższe warunki są spełnione, gdyż: (i) Spółka nabywa Usługi jako zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz (ii) Usługi służą realizacji Inwestycji, która będzie wykorzystywana przez Spółkę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.


Jednocześnie, zdaniem Spółki, w przypadku nabywanych przez nią Usług nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT.


Zgodnie z tym przepisem, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Jak wynika z przedstawionej przez C. analizy art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, Spółka nie jest zobowiązana jako nabywca do rozliczenia VAT z tytułu zakupu Usług od Wykonawców na zasadzie odwrotnego obciążenia. W konsekwencji, faktury dokumentujące Usługi, ze wskazaniem kwoty podatku VAT należnego, stanowią podstawę do dokonania przez Spółkę odliczenia podatku VAT naliczonego.

Reasumując, zdaniem C., do Usług świadczonych na rzecz Spółki przez Wykonawców nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, a tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie Usług od Wykonawców.


Stanowisko w zakresie Pytania 2


Jak wskazano powyżej, na podstawie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


Zdaniem Spółki, do świadczonych na rzecz Wykonawców Usług pomocniczych nie może znaleźć zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, ponieważ:

  • Usługi pomocnicze nie stanowią usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT oraz
  • Spółka świadcząc Usługi pomocnicze na rzecz Wykonawców nie działa w charakterze podwykonawcy.


Poniżej C. przedstawia bardziej szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.


Ad. 1) Usługi pomocnicze a usługi wymienione w doz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT


Usługi wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT zostały zidentyfikowane według właściwych symboli Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU).


Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, zakres usług objętych zastosowaniem poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT należy zidentyfikować za pomocą obowiązującej do 31 grudnia 2017 r. PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU: Dz. U. z 2008 r. nr 207 poz. 1293, ze zmianami; dalej: Rozporządzenie).

Zgodnie z objaśnieniami do schematu klasyfikacji PKWiU wprowadzonej Rozporządzeniem, sekcja F „Obiekty budowlane i roboty budowlane”, do której odwołują się symbole PKWiU wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, obejmuje roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Zdaniem Spółki, Usługi pomocnicze nie stanowią usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT. W opinii C., istotą Usług pomocniczych nie są bowiem roboty ogólnobudowlane, w szczególności prace związane z budową nowych budynków, takich jak budynek, który powstanie w wyniku realizacji Inwestycji. Usługi pomocnicze świadczone na rzecz Wykonawców mają bowiem na celu umożliwienie Wykonawcom jak najlepsze świadczenie Usług na rzecz Spółki, jednak nie stanowią one zasadniczej części/istoty Usług.


Jednocześnie, w opinii C., powyższe ustalenia pozostaną aktualne również na gruncie PKWiU wynikającej z rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU; Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).


Podsumowując, zdaniem Spółki, Usługi pomocnicze nie mogą zostać uznane za usługi wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, a tym samym - nie mają do nich zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT.


Ad. 2) Status Spółki jako podwykonawcy


Zdaniem Spółki, nawet gdyby uznać, iż Usługi pomocnicze objęte są zakresem załącznika nr 14 do ustawy o VAT, to odwołując się do językowego znaczenia terminu „podwykonawca” należy stwierdzić, iż C. świadcząc Usługi pomocnicze nie działa w takim charakterze wobec Wykonawców.


Wykonawcy nie posiadają bowiem statusu „głównego wykonawcy”, natomiast Spółka świadcząc Usługi pomocnicze nie działa na zlecenie tych podmiotów, tj. C. nie występuje w stosunku podrzędności/podległości wobec Wykonawców.


Przyjęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby, iż Spółka jest podwykonawcą Wykonawców, którzy z kolei realizują Usługi na rzecz Spółki. Innymi słowy, przyjęcie takiego założenia oznaczałoby, że Spółka działa jako własny podwykonawca.


W świetle przytoczonej argumentacji, w opinii C., do świadczenia Usług pomocniczych nie ma zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT. W konsekwencji, Spółka powinna opodatkować świadczone na rzecz Wykonawców Usługi pomocnicze na „zasadach ogólnych” z zastosowaniem właściwej stawki VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.


W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

W przypadku, wystąpienia dalszych „podzleceń” podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia „podzleconych” usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2014 roku Spółka rozpoczęła realizację projektu inwestycyjnego polegającego na budowie budynku biurowego (Inwestycja). Realizując Inwestycję Spółka działa w charakterze inwestora, tj. realizuje ten projekt na swoją rzecz, a nie na rzecz innego podmiotu. Wnioskodawca samodzielnie i bez pośrednictwa innego podmiotu (generalnego wykonawcy) zleca wykonanie poszczególnych etapów Inwestycji wybranym wykonawcom. W praktyce, Spółka zawiera z Wykonawcami umowy na realizację poszczególnych usług lub zespołu usług (tzw. pakietów) składających się na realizację Inwestycji, np. na usługi wykonania izolacji termicznej budynku czy na usługi wykonania robót murarskich (Usługi). Nabywane przez Spółkę od Wykonawców Usługi są wykorzystywane w celu realizacji Inwestycji, która będzie wykorzystywana przez Spółkę w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT polegających na - przykładowo - odpłatnym wynajmie pomieszczeń biurowych. Usługi świadczone przez Wykonawców na jej rzecz stanowią usługi wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Umowy, które zawiera Spółka z Wykonawcami w związku z realizacją Inwestycji stanowią umowy dwustronnie zobowiązujące, tj. zobowiązujące Wykonawców do świadczenia Usług na rzecz Spółki, w zamian za wynagrodzenie oraz zobowiązujące Spółkę do świadczenia Usług pomocniczych na rzecz Wykonawców, w zamian za wypłacane przez nich wynagrodzenie.

Umowy zawarte przez Spółkę z Wykonawcami wskazują, iż Wykonawca zobowiązuje się zapłacić Spółce wynagrodzenie w ryczałtowej stawce za media, usługi oraz sprzęt zapewniony przez Klienta (tj. Spółkę) zgodnie z odrębnymi postanowieniami danej umowy, usługi geodezyjne i geotechniczne w odniesieniu do Inwestycji, w tym w odniesieniu do Robót (zdefiniowanych na podstawie konkretnej umowy w zakresie pakietu, do którego realizacji zobowiązany jest dany Wykonawca), które zostaną zapewnione przez Klienta zgodnie z odrębnymi postanowieniami danej umowy, ogrodzenie i oświetlenie Placu Budowy, ustanowienie i utrzymywanie ubezpieczenia opisanego w odrębnych postanowieniach danej umowy, organizowanie i utrzymywanie zaplecza placu budowy i socjalnego i / lub zapewnienie usług ochroniarskich dla Placu Budowy, jeśli zgodnie z daną umową takie zaplecze i / lub usługi są zapewniane przez Klienta w wysokości netto „X”% Wynagrodzenia (które na gruncie umów zawartych przez Spółkę z Wykonawcami definiowane jest jako wynagrodzenie ryczałtowe za wykonanie Robót objętych umową; kwota Wynagrodzenia uzgodniona podczas zawierania umowy jest każdorazowo wskazana w umowie), z uwzględnieniem zmian, którym może ono podlegać na podstawie umowy, chyba że Spółka oraz Wykonawca uzgodnią na piśmie inaczej. Umowy zawarte przez Spółkę z Wykonawcami wskazują, że ryczałtowe wynagrodzenie należne Spółce zostanie potrącone z Wynagrodzenia (należnego Wykonawcy) płatnego na podstawie poszczególnych faktur w wysokości „Y”% każdej faktury netto. Zgodnie z umowami, wskazane wynagrodzenie będzie należne na podstawie faktury Klienta wystawionej za okres, za który wystawiono fakturę Wykonawcy. Jeśli w związku z przedłużeniem okresu realizacji Robót koszty ubezpieczenia lub inne koszty wzrosną, Wykonawca zobowiązany jest zapłacić Klientowi wynagrodzenie równe „Z”% takich dodatkowych kosztów. Na podstawie umów, w trakcie ich wykonywania Klient nie zapewnia Wykonawcy dostawy jakichkolwiek mediów lub usług ani sprzętu na terenie Placu Budowy. Niemniej, jeśli strony uzgodnią w późniejszym czasie dostarczanie określonych mediów i usług lub określonego sprzętu, uzgodnią one równocześnie zakres i warunki dostarczania takich mediów i świadczenia usług i dostawy sprzętu. W przeciwnym wypadku obowiązuje zasada, że Klient zapewni lub dostarczy takie media, usługi i sprzęt wyłącznie w niezbędnym zakresie oraz że zastosowanie mają odpowiednie postanowienia umowy dotyczące do wynagrodzenia w związku z poniesieniem takich kosztów (wskazane powyżej). W odniesieniu do ubezpieczenia, które stanowi składnik wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu świadczenia Usług pomocniczych na rzecz Wykonawców, zawarte z nimi umowy wskazują, iż ubezpieczenie wszelkich ryzyk budowy pokrywające wszelkie roboty związane z wykonaniem inwestycji zamierzonej przez Klienta (...) zapewnia Klient. Usługi pomocnicze (Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Wykonawców w związku z realizacją Inwestycji) nie stanowią usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Wykonawcy są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT i nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest między innymi ustalenie czy do świadczonych przez Wykonawców na rzecz Wnioskodawcy Usług nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, a tym samym Wykonawcy zobowiązani są do opodatkowania Usług według właściwej stawki podatku VAT oraz ustalenie czy do świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Wykonawców Usług pomocniczych nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, a w konsekwencji,Wnioskodawca powinien opodatkować Usługi pomocnicze z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku - ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy jest świadczona przez podwykonawcę.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie do świadczonych przez Wykonawców na rzecz Spółki Usług nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia. Należy bowiem zauważyć, że w niniejszym przypadku Wnioskodawca działa w charakterze inwestora tj. realizuje Inwestycję (projekt inwestycyjny polegający na budowie budynku biurowego) na swoją rzecz, a nie na rzecz innego podmiotu. Wnioskodawca samodzielnie i bez pośrednictwa innego podmiotu (generalnego wykonawcy) zleca wykonanie poszczególnych etapów Inwestycji wybranym Wykonawcom. Wnioskodawca zawiera z Wykonawcami umowy na realizację poszczególnych usług lub zespołu usług (tzw. pakietów) wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy składających się na realizację Inwestycji (Usługi). Tym samym Wykonawcy nie działają w charakterze podwykonawców. Zatem, z uwagi na fakt, że Wykonawcy wykonując na rzecz Wnioskodawcy usługi nie działają w charakterze podwykonawców, mimo że świadczą usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. W konsekwencji Usługi realizowane przez Wykonawców na podstawie umów łączących Wnioskodawcę i Wykonawców podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.


Zatem do świadczonych przez Wykonawców na rzecz Wnioskodawcy Usług nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, a tym samym Wykonawcy zobowiązani są do opodatkowania Usług według właściwej stawki podatku VAT.


Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących ustalenia czy do świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Wykonawców Usług pomocniczych nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, a w konsekwencji, Wnioskodawca powinien opodatkować Usługi pomocnicze z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT zauważyć należy, że jak wskazano powyżej, dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia w przypadku gdy spełnione są łącznie przesłani wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy tj. gdy dana usługa została wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy oraz gdy jest świadczona przez podwykonawcę. Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że przedmiotowe usługi Pomocnicze, które świadczy na rzecz Wykonawców nie stanowią usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Zatem w niniejszym przypadku nie zostanie spełniona jedna z przesłanek warunkujących rozliczenie usług zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia tj. przesłanka aby świadczone usługi były wymienione w załączniku nr 14 do ustawy. Tym samym do świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Wykonawców Usług pomocniczych nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, a w konsekwencji, Wnioskodawca powinien opodatkować Usługi pomocnicze z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy do Usług świadczonych przez Wykonawców na rzecz Wnioskodawcy oraz zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy do Usług Pomocniczych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Wykonawców należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie Usług od Wykonawców.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary i usługi służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz wpływa na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 tej ustawy. W treści tej regulacji ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Zatem w sytuacji, gdy zostały wystawione faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których na fakturze nie wykazuje się kwoty podatku, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze w części dotyczącej tych czynności.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca zawiera z Wykonawcami umowy na realizacje poszczególnych usług lub zespołu usług (tzw. pakietów) składających się na realizację Inwestycji (Usługi). Nabywane przez Spółkę od Wykonawców Usługi są wykorzystywane w celu realizacji Inwestycji, która będzie wykorzystywana przez Spółkę w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT polegających na - przykładowo - odpłatnym wynajmie pomieszczeń biurowych. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Analiza okoliczności przedmiotowej sprawy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w opisanej sprawie spełnione są warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę Usług od Wykonawców. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabywane przez Wnioskodawcę Usługi są wykorzystywane w celu realizacji Inwestycji, która będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Zatem spełnione są przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, a także nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie Usług od Wykonawców należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie podkreślić również należy, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga poprawności zaklasyfikowania Usług świadczonych przez Wykonawców na rzecz Wnioskodawcy oraz Usług pomocniczych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Wykonawców odpowiednio jako usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy oraz usług niewymienionych w tym załączniku. Wskazać bowiem należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.). Przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym Usługi świadczone przez Wykonawców na jego rzecz stanowią usługi wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT oraz Usługi pomocnicze nie stanowią usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj