Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-3.4011.65.2017.1.DS
z 12 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu podatkowego z tytułu przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu podatkowego z tytułu przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która ma i na moment zdarzenia przyszłego będzie miała miejsce zamieszkania w Polsce i podlega (i podlegać będzie) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą we własnym imieniu w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy jest prowadzona w zakresie produkcji pasz i koncentratów dla zwierząt.

Z uwagi na uwarunkowania biznesowe (w szczególności w celu zapewnienia ciągłości działalności na wypadek zdarzeń losowych oraz zapewnienia ochrony majątku prywatnego na wypadek zgłoszenia roszczeń przez kontrahentów) Wnioskodawca podjął decyzję o przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. (Dz.U. Nr 94, poz. 1037) Kodeks spółek handlowych („KSH”).

Decyzja o przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ma również związek z planami Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży jego przedsiębiorstwa. Mianowicie Wnioskodawca dopuszcza możliwość sprzedaży części udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością powstałej z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz inwestora zewnętrznego.

W tym miejscu Wnioskodawca wyjaśnia, że sprzedaż części udziałów jest możliwa jedynie w odniesieniu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zaś od strony prawnej nie jest dopuszczalna sprzedaż „części udziałów” w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej (w takim przypadku możliwa jest wyłącznie sprzedaż przedsiębiorstwa w całości).

Wątpliwości Wnioskodawcy, które chciałby rozstrzygnąć niniejszym wnioskiem, dotyczą kwestii ewentualnego opodatkowania przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na gruncie przepisów ustawy o PIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca zwraca się z pytaniem, czy w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawca uzyska przychód na gruncie przepisów ustawy o PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego, w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawca nie uzyska przychodu na gruncie przepisów ustawy o PIT.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 551 § 5 KSH przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807) (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą), np. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przekształcenia tego dokonuje się w trybie przepisów art. 5841 do 58413 KSH. Osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem (w przypadku spółki z o.o.) albo akcjonariuszem (w przypadku spółki akcyjnej) spółki przekształconej (art. 5842 § 3 KSH), w zależności od wybranej formy prowadzenia dalszej działalności.

Skutkiem przekształcenia jest przejście wszelkich praw i obowiązków przedsiębiorcy przekształcanego na spółkę (art. 5842 § 1 KSH). Zgodnie z art. 5842 § 1 KSH spółce przekształconej przysługiwać będą wszelkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego oraz (§ 2) zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Tym samym składniki majątku służące aktualnie prowadzeniu działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę staną się w wyniku przekształcenia składnikami majątkowymi stanowiącymi własność nowo powstałej spółki kapitałowej, której Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem. Z literalnego brzmienia przepisu art. 5842 KSH wynika, że sukcesja między przedsiębiorcą przekształcanym a spółką przekształconą ma charakter sukcesji uniwersalnej (z wyjątkami enumeratywnie w ustawie wskazanymi).

Kwestia przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę kapitałową nie została uregulowana w ustawie o PIT. W szczególności ustawa o PIT nie zawiera regulacji, które przewidywałyby opodatkowanie czynności przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę kapitałową.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekształcenia nie może być mowy o powstaniu jakiegokolwiek przychodu, w szczególności przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej lub przychodu z kapitałów pieniężnych. Przy zaistnieniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nie można mówić w szczególności o powstaniu przychodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten uznaje za przychody z kapitałów pieniężnych wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze, tym niemniej dotyczy on wyłącznie przypadków wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego, podczas gdy w opisywanym przypadku dochodzi do przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej i przeniesienia majątku tego przedsiębiorstwa na spółkę przekształconą, a nie do czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu).

Innymi słowy odrębna podstawa prawna i uregulowany tryb przekształcenia wskazujące, że osoba fizyczna nie wnosi do spółki aportu, powodują, że Wnioskodawca, będący osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, który dokonuje przekształcenia swojej działalności w spółkę kapitałową, nie uzyskuje przychodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Tak jak już wspomniano, ten rodzaj przekształcenia nie opiera się na aporcie (np. przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki kapitałowej), lecz jest w istocie przeniesieniem wyodrębnionego majątku przedsiębiorcy na inny podmiot będący bezpośrednim kontynuatorem prowadzonej działalności. Przekształcenie to jest procesem zmierzającym do zmiany formy prawnej przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca zauważa również, że ustawa o PIT przewiduje opodatkowanie przekształceń niektórych spółek handlowych w inne spółki. W tym zakresie jednakże ustawa opodatkowuje jedynie przekształcenie spółek kapitałowych w spółki osobowe i to wyłącznie w odniesieniu do opodatkowania tzw. zysków niepodzielonych (art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT). Skoro więc spośród kilku możliwych rodzajów przekształceń opodatkowane jest jedynie przekształcenie spółki kapitałowej w osobową (i to wyłącznie w odniesieniu do tzw. zysków niepodzielonych), należy uznać, że pozostałe typy przekształcenia pozostają poza zakresem opodatkowania.

Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy opisanym powyżej przekształcenie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie powinno podlegać opodatkowaniu po stronie Wnioskodawcy. Tym niemniej, nawet gdyby – czysto teoretycznie – uznać, że przekształcenie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powinno przebiegać analogicznie do transakcji aportu (tj. zastosowanie powinien znaleźć art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT), to czynność ta powinna korzystać ze zwolnienia z opodatkowania z uwagi na przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT. Wskazany przepis przewiduje bowiem zwolnienie z opodatkowania transakcji aportów do spółek kapitałowych, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Oznacza to, że nawet w przypadku, gdyby czynność przekształcenia przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zrównać z aportem tego przedsiębiorstwa do spółki z o.o., to czynność ta nie powinna podlegać opodatkowaniu po stronie Wnioskodawcy na mocy art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT (bowiem przedmiotem tak rozumianego aportu byłoby przedsiębiorstwo Wnioskodawcy).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym u Wnioskodawcy w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie dojdzie do powstania przychodu i opisane przekształcenie należy uznać na neutralne na gruncie ustawy o PIT.

Stanowisko zgodne z przedstawionym wyrażono przykładowo w następujących interpretacjach:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj