Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-39/15-2/MC
z 29 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2015 r. (data wpływu 15 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych o kwotę akcyzy zapłaconej od składników będących wyrobami akcyzowymi zużytych do produkcji tych wyrobów akcyzowych oraz obowiązku wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 maja 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych o kwotę akcyzy zapłaconej od składników będących wyrobami akcyzowymi zużytych do produkcji tych wyrobów akcyzowych oraz obowiązku wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność pod nazwą O. Sp. z o.o. polegającą na produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmujące produkcję, przetwarzanie i magazynowanie wyrobów tytoniowych oraz na przemieszczanie wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi w procedurze zawieszenie poboru akcyzy. Wnioskodawca posiada na stanie magazynowym własne wyroby akcyzowe z zapłaconym podatkiem akcyzowym w prawidłowej wysokości i z naniesionymi znakami akcyzy z lat ubiegłych, na które nie ma szans dokonania sprzedaży. Wnioskodawca planuje dokonać zdjęcia z opakowań jednostkowych znaków akcyzy pochodzących z lat ubiegłych, rozerwanie opakowań jednostkowych i zużycie znajdującego się wewnątrz tytoniu do palenia jako składnika do produkcji nowego wyrobu akcyzowego - tytoniu do palenia. Wnioskodawca planuje obniżyć należną kwotę podatku akcyzowego w związku z wyprowadzeniem ze składu podatkowego nowo wyprodukowanego tytoniu do palenia o kwotę podatku akcyzowego, który został zapłacony od wyrobów akcyzowych, będących składnikiem nowego wyrobu akcyzowego. Wnioskodawca posiada pełną dokumentację określającą dokładnie ilości wyrobów akcyzowych - tytoniu do palenia, który planuje wykorzystać jako składnik nowego wyrobu akcyzowego - nowego tytoniu do palenia oraz kwoty zapłaconego podatku akcyzowego od składników, które staną się częścią składową nowych wyrobów akcyzowych. Wnioskodawca zamierza wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 123 ust. 1, 2 ustawy o podatku akcyzowym, spełniając warunek, mówiący o tym, że wyroby akcyzowe, z których znaki będą zdjęte, nie będą sprzedawane na terytorium kraju. Te bowiem wyroby, z opakowań których zostaną zdjęte znaki akcyzy, zostaną w całości wykorzystane w produkcji nowych wyrobów akcyzowych. Powstały w ten sposób tytoń do palenia będzie sprzedawany na terytorium kraju.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo obniżając należną kwotę podatku akcyzowego w związku z wyprowadzeniem ze składu podatkowego nowo wyprodukowanego tytoniu do palenia o kwotę podatku akcyzowego, który został zapłacony od wyrobów akcyzowych - tytoniu do palenia, będących składnikiem nowego wyrobu akcyzowego?
  2. Czy Wnioskodawca powinien wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych i czy właściwy naczelnik urzędu celnego taką zgodę powinien wyrazić przy założeniu, że wyroby akcyzowe, z których znaki akcyzy będą zdejmowane nie będą sprzedawane na terytorium kraju (staną się jedynie składnikiem nowych wyrobów akcyzowych - wyrobów tytoniowych, które będą sprzedawane w kraju) oraz zważywszy na fakt, że znaki akcyzy są nieaktualne (pochodzą z lat ubiegłych) i na podstawie art. 136 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym straciły ważność?

Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawcy postąpi on prawidłowo obniżając należną kwotę podatku akcyzowego w związku z wyprowadzeniem ze składu podatkowego nowo wyprodukowanego tytoniu do palenia o kwotę podatku akcyzowego, który został zapłacony od wyrobów akcyzowych - tytoniu do palenia, będących składnikiem nowego wyrobu akcyzowego. Ponadto Wnioskodawca uważa, że powinien wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, a naczelnik urzędu celnego taką zgodę powinien wyrazić przy założeniu, że wyroby akcyzowe, z których znaki akcyzy będą zdejmowane, nie będą sprzedawane na terytorium kraju (staną się jedynie składnikiem nowych wyrobów akcyzowych - wyrobów tytoniowych, które będą sprzedawane w kraju) oraz zważywszy na fakt, że znaki akcyzy są nieaktualne (pochodzą z lat ubiegłych) i na podstawie art. 136 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym straciły ważność.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2010 r.) kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi. Nowy kształt art. 21 ust. 8 ustawy prowadzi do wniosku, że prawo do potrącenia akcyzy obejmuje wyłącznie kwoty akcyzy zapłacone od składników zużytych do produkcji danego wyrobu akcyzowego. W stanie faktycznym zaprezentowanym przez Wnioskodawcę tytoń do palenia, od którego zapłacono już podatek akcyzowy, niezaprzeczalnie staje się składnikiem nowego produktu, który z ekonomicznego punktu widzenia ma duże szanse na sprzedaż. Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest zatem obniżenie kwoty akcyzy należnej od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Zgodnie z art. 123 ust. 1-3 ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca powinien złożyć wniosek o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy, a właściwy naczelnik urzędu celnego powinien taką zgodę wydać, jeśli wyroby akcyzowe, z których znaki akcyzy będą zdjęte nie będą sprzedawane na terytorium kraju. Zdjęte znaki akcyzy powinny być niezwłocznie zniszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego. W przypadku Wnioskodawcy dane wyroby oznaczone znakami akcyzy z lat ubiegłych nie będą sprzedawane na terytorium kraju.


Opakowania jednostkowe zostaną otworzone, a znajdujący się wewnątrz tytoń do palenia stanie się składnikiem nowych wyrobów tytoniowych, na które zostaną nałożone podatkowe znaki akcyzy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752 z późn.zm.), zwaną dalej ustawą, kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.


Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmujące produkcję, przetwarzanie i magazynowanie wyrobów tytoniowych oraz na przemieszczanie wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi w procedurze zawieszenie poboru akcyzy. Wnioskodawca posiada na stanie magazynowym własne wyroby akcyzowe z zapłaconym podatkiem akcyzowym w prawidłowej wysokości i z naniesionymi znakami akcyzy z lat ubiegłych, na które nie ma szans dokonania sprzedaży. Wnioskodawca planuje dokonać zdjęcia z opakowań jednostkowych znaków akcyzy pochodzących z lat ubiegłych, rozerwanie opakowań jednostkowych i zużycie znajdującego się wewnątrz tytoniu do palenia jako składnika do produkcji nowego wyrobu akcyzowego - tytoniu do palenia. Wnioskodawca planuje obniżyć należną kwotę podatku akcyzowego w związku z wyprowadzeniem ze składu podatkowego nowo wyprodukowanego tytoniu do palenia o kwotę podatku akcyzowego, który został zapłacony od wyrobów akcyzowych, będących składnikiem nowego wyrobu akcyzowego. Wnioskodawca posiada pełną dokumentację określającą dokładnie ilości wyrobów akcyzowych - tytoniu do palenia, który planuje wykorzystać jako składnik nowego wyrobu akcyzowego - nowego tytoniu do palenia oraz kwoty zapłaconego podatku akcyzowego od składników, które staną się częścią składową nowych wyrobów akcyzowych. Wnioskodawca zamierza wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, spełniając warunek, mówiący o tym, że wyroby akcyzowe, z których znaki będą zdjęte, nie będą sprzedawane na terytorium kraju. Te bowiem wyroby, z opakowań których zostaną zdjęte znaki akcyzy, zostaną w całości wykorzystane w produkcji nowych wyrobów akcyzowych. Powstały w ten sposób tytoń do palenia będzie sprzedawany na terytorium kraju.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą między innymi ustalenia czy istnieje możliwość obniżenia należnej kwoty podatku akcyzowego w związku z wyprowadzeniem ze składu podatkowego nowo wyprodukowanego tytoniu do palenia o kwotę podatku akcyzowego, który został zapłacony od wyrobów akcyzowych - tytoniu do palenia, będących składnikiem nowego wyrobu akcyzowego.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca posiada na stanie magazynowym własne wyroby akcyzowe z zapłaconym podatkiem akcyzowym w prawidłowej wysokości i z naniesionymi znakami akcyzy z lat ubiegłych. Wnioskodawca planuje dokonać zdjęcia z opakowań jednostkowych znaków akcyzy pochodzących z lat ubiegłych, rozerwanie opakowań jednostkowych i zużycie znajdującego się wewnątrz tytoniu do palenia jako składnika do produkcji nowego wyrobu akcyzowego (tytoniu do palenia). Mając na uwadze art. 99 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym produkcją wyrobów tytoniowych jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie, należy stwierdzić, że opisany w przedmiotowym wniosku proces można uznać za produkcję wyrobów tytoniowych w rozumieniu niniejszego przepisu.

Zgodnie z art. 21 ust. 8 ustawy kwota akcyzy należna od wyprodukowanego wyrobu akcyzowego może zostać obniżona jedynie o akcyzę zapłaconą od wyrobów akcyzowych, które zostały zużyte do wyprodukowania tego wyrobu. Zatem jeżeli od wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych została zapłacona akcyza, to podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia należnej akcyzy od wyprodukowanego wyrobu o kwotę akcyzy zapłaconej od wyrobów zużytych do jego wyprodukowania.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki warunkujące możliwość obniżenia należnej kwoty akcyzy na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy. Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca będzie produkować w składzie podatkowym wyroby akcyzowe (tytoń do palenia), do produkcji których zużyje składniki, od których została zapłacona akcyza. Zatem skoro Wnioskodawca zużyje do wyprodukowania wyrobów akcyzowych składniki, będące składnikami z zapłaconą akcyzą, Wnioskodawcy będzie przysługiwać uprawnienie do obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych o kwotę akcyzy zapłaconej od wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania tych wyrobów akcyzowych.

Tym samym Wnioskodawca postąpi prawidłowo obniżając należną kwotę podatku akcyzowego w związku z wyprowadzeniem ze składu podatkowego nowo wyprodukowanego tytoniu do palenia o kwotę podatku akcyzowego, który został zapłacony od wyrobów akcyzowych - tytoniu do palenia, będących składnikiem nowego wyrobu akcyzowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości obniżenia należnej kwoty podatku akcyzowego w związku z wyprowadzeniem ze składu podatkowego nowo wyprodukowanego tytoniu do palenia o kwotę podatku akcyzowego, który został zapłacony od wyrobów akcyzowych - tytoniu do palenia, będących składnikiem nowego wyrobu akcyzowego należało uznać za prawidłowe.


Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy w przedmiotowej sprawie istnieje obowiązek wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych.


Zgodnie z art. 123 ust. 1 ustawy znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.


W myśl art. 123 ust. 2 ustawy zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.


Jednocześnie zgodnie z art. 136 ust. 6 ustawy znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada na stanie magazynowym własne wyroby akcyzowe z zapłaconym podatkiem akcyzowym w prawidłowej wysokości i z naniesionymi znakami akcyzy z lat ubiegłych. Wnioskodawca zamierza wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, spełniając warunek, mówiący o tym, że wyroby akcyzowe, z których znaki będą zdjęte, nie będą sprzedawane na terytorium kraju. Wyroby, z opakowań których zostaną zdjęte znaki akcyzy, zostaną w całości wykorzystane w produkcji nowych wyrobów akcyzowych.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju. Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca posiada własne wyroby akcyzowe z naniesionymi znakami akcyzy. Wnioskodawca planuje dokonać zdjęcia znaków akcyzy z opakowań jednostkowych. Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy bowiem w myśl powołanych powyżej przepisów o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy jest zobowiązany wystąpić właściciel wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy. Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie zobowiązany wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę, o której mowa w art. 123 ust. 2 ustawy.


Tym samym w analizowanej sprawie Wnioskodawca powinien wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie możliwości obniżenia akcyzy należnej od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych o kwotę akcyzy zapłaconej od składników będących wyrobami akcyzowymi zużytych do produkcji tych wyrobów akcyzowych oraz w zakresie obowiązku wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu celnego o zgodę na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, natomiast w zakresie wyrażenia przez naczelnika urzędu celnego zgody na zdjęcie znaków akcyzy z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52  3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj