Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-1/4510-5/16/AJ
z 13 stycznia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 października 2015 r. (data wpływu do tut. Biura 22 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2015 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o. o. (dalej: „Spółka X”), prowadząca Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, zajmuje się usługami medycznymi w zakresie rehabilitacji. W dniu 19 czerwca Spółka X zawarła umowę z Województwem Y na realizację „Programu zwiększenia dostępności świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji wśród mieszkańców województwa Y” na którego realizacje otrzymała dotację. Przedmiotem umowy jest realizacja przez Dotowanego programu profilaktyki zdrowotnej. Dotowany przedmiotową dotację zobowiązał się wydatkować zgodnie z wytycznymi zawartymi w podpisanej umowie, jak również zobowiązał się do:

  1. Rozpoczęcia realizacji świadczeń do 30 dni od daty podpisania umowy,
  2. Przedstawienia Dotującemu w formie pisemnej informacji o rozpoczęciu realizacji Programu,
  3. Ciągłej realizacji programu przez kolejne miesiące programu,
  4. Rejestracji pacjentów do udziału w Programie w określonym dniu i o określonej godzinie,
  5. Realizacji świadczeń wyłącznie u osób dorosłych ze schorzeniami układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej posiadających skierowanie do poradni rehabilitacyjnej wystawione przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego,
  6. Przedłożenia Dotującemu końcowego rozliczenia dotacji.

Spółka X przy prowadzeniu działalności ponosi koszty bezpośrednie takie jak: wynajem lokalu, wynajem sprzętu, leasing sprzętu medycznego oraz zatrudnia pracowników, co stanowi koszty firmy. W związku z otrzymaniem dotacji spółka koszty te rozliczy proporcjonalnie do otrzymanej dotacji.

Istotne elementy opisu stanu faktycznego zawarto również we własnym stanowisku w sprawie w którym wskazano, że dotacja została otrzymana od jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji z województwa Y nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Spółki, koszty i wydatki bezpośrednio sfinansowane z otrzymanej dotacji nie będą w spółce stanowiły kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Z powyższego wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej zajmujący się usługami medycznymi w zakresie rehabilitacji. Wnioskodawca zawarł z Województwem Y, jako jednostka samorządu terytorialnego umowę na realizację „Programu zwiększenia dostępności świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji wśród mieszkańców województwa Y” na którego realizacje otrzymał dotację. Przedmiotem umowy jest realizacja przez Dotowanego programu profilaktyki zdrowotnej. Wnioskodawca zobowiązał się wydatkować przedmiotową dotację zgodnie z wytycznymi zawartymi w podpisanej umowie.

Przechodząc do meritum sprawy, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że w wydanej w wyniku rozpatrzenia wniosku Wnioskodawcy z 13 października 2015 r. interpretacji indywidualnej z 13 stycznia 2016 r. Znak: IBPB-1-1/4510-180/15/AJ (dot. pytania oznaczonego we wniosku Nr 1), wskazano m.in., że jeżeli w istocie jak wynika z wniosku Wnioskodawca otrzymał dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (…) to dotacja ta korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W takiej sytuacji, biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, że wydatki sfinansowane z otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów na podstawie cyt. art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zauważyć przy tym należy, że Wnioskodawca winien wskazać konkretne wydatki, które zostaną sfinansowane ze środków pochodzących z dotacji, co oznacza, że nie może on rozliczyć tych wydatków proporcją wskazaną w opisie stanu faktycznego.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, z ww. zastrzeżeniem, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj