Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-1431/15-2/JK2
z 10 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr z 2015 r., poz. 643, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2015 r. (data wpływu 11 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród przyznawanych w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu emitowanych na portalu internetowym – jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz obowiązków płatnika.
  • nieprawidłowe – w pozostałej części.


UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród przyznawanych w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu emitowanych na portalu internetowym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z o.o. [dalej: Wnioskodawca lub Spółka] jest spółką, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza założyć i prowadzić informacyjny portal internetowy [dalej: Portal]. Spółka będzie właścicielem i administratorem Portalu. Portal ten będzie ogólnodostępny, tj. korzystanie z niego nie będzie wymagało rejestracji przez użytkowników Internetu. Portal będzie przygotowywany w czasie rzeczywistym przez redakcję Portalu i będzie zawierał bieżące informacje, tj. treści na nim publikowane będą na bieżąco, wielokrotnie w ciągu dnia aktualizowane. Tematyka portalu będzie obejmować m.in. najnowsze wydarzenia z życia osób związanych z filmem, telewizją, sportem, modą, literaturą, muzyką czy teatrem, czyli szeroko rozumianą kulturą; wiadomości dotyczące ich twórczości i osiągnięć; relacje z najważniejszych aktualnych wydarzeń kulturalnych, towarzyskich i sportowych. Na stronach Portalu możliwe będzie umieszczanie za odpłatnością reklam. Opłaty uiszczane przez reklamodawców będą jednym podstawowych źródeł przychodów dla Spółki. Portal będzie działał na analogicznych zasadach jak funkcjonujące obecnie ogólnodostępne portale informacyjne, jedynie zakres tematyczny przekazywanych informacji będzie węższy, bardziej sprofilowany. Spółka zarejestrowała również w rejestrze dzienników i czasopism dziennik, pt. „Spółka”.

Spółka za pośrednictwem Portalu zamierza również zorganizować i udostępnić (ogłaszać) grę online [dalej: Gra], Udział w Grze będzie wymagał rejestracji w specjalnie do tego przeznaczonym miejscu na Portalu. Gra będzie polegać na udzielaniu przez uczestników Gry [dalej: Uczestnik lub Gracz] odpowiedzi na zamknięte pytania dotyczące w szczególności życia, twórczości oraz osiągnięć osób związanych z filmem, telewizją, sportem, modą, literaturą, kulturą, muzyką czy teatrem oraz aktualnych wydarzeń kulturalnych, towarzyskich sportowych.

Uczestnik w ramach tej samej rozgrywki będzie rywalizował z innym Uczestnikiem, tzn. w tym samym czasie, dwóch losowo dobranych Uczestników będzie udzielało odpowiedzi na ten sam zestaw pytań. Każda rozgrywka zakończy się wygraną Uczestnika, który udzielił prawidłowej odpowiedzi na większą ilość pytań. W sytuacji, gdy Uczestnicy odpowiedzą poprawnie na taką samą ilość pytań, zwycięzcą będzie Gracz, który odpowiedział na pytania w krótszym czasie.


Uczestnictwo w Grze będzie możliwe, jeżeli Uczestnik będzie posiadał wirtualne punkty [dalej: scandale lub punkty].


Co do zasady, scandale będą posiadały określoną wartość jednostkową wyrażoną w pieniądzu i będą nabywane przez Uczestników po wpłacie kwoty pieniężnej. W zależności od wielkości wpłaty na specjalnie do tego przeznaczone konto bankowe, Uczestnik nabędzie określoną ilość scandali. Nabyte scandale będą gromadzone na indywidualnym koncie Gracza.


Spółka przewiduje również możliwość przyznawania scandali nieodpłatnie, np. jako pakiet startowy zapisywany na indywidualnym koncie Gracza w momencie prawidłowej rejestracji w Grze lub za rozegranie określonej liczby rozgrywek.


Przy pomocy scandali Uczestnicy będą obstawiać stawki w Grze. Gracz, który zwycięży w danej rozgrywce, otrzyma dwu krotność stawki, o którą toczyła się rozgrywka, pomniejszoną o wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu zorganizowania rozgrywki. Zgromadzone w ten sposób przez Graczy scandale będą i mogły być przez nich przeliczone (zamienione) na realne pieniądze, które Wnioskodawca będzie zobowiązany wypłacić Graczom na ich żądanie.


Uczestnikami będą jedynie osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce. Zasady Gry zostaną określone w regulaminie Gry [dalej: Regulamin]. Mając na uwadze charakter i zasady Gry, Spółka przewiduje, że wartość jednorazowej wygranej Uczestnika nigdy nie przekroczy kwoty 760 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wygrane przez Uczestników w Grze kwoty o jednorazowej wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania jako wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu, które to konkursy będą obejmować dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu?


Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty wygrane przez Uczestników w Grze, których jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania jako wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu, które to konkursy będą obejmować dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.


Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska:


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach, grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizowaną przez Spółkę Grę, na gruncie prawa podatkowego należy zakwalifikować jako konkurs, natomiast wygrane przez Uczestników kwoty jako nagrody w konkursie. Ustawodawca nie sprecyzował jednakże co należy rozumieć pod pojęciem „konkursu”. W doktrynie i orzecznictwie wskazuje się, że istotę konkursów stanowi rywalizacja między jego uczestnikami, wybór najlepszej pracy (czynności, dzieła) i przyznanie z tego tytułu nagrody. Konkurs ma na celu wyłonienie zwycięzcy lub zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria [Tak np. WSA we Wrocławiu w wyroku z 7 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 303/15].


Konkurs organizowany przez Spółkę, będzie spełniać, zdaniem Wnioskodawcy, przesłanki, których zaistnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, tj. jednorazowa wartość wygranych nie przekroczy kwoty 760 zł, a ponadto:

  1. będzie organizowany i emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu (Internet) lub
  2. będzie konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zastosowanie zwolnienia z opodatkowania wygranych w konkursach przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT będzie możliwe już przy spełnieniu jednej z dwóch wskazanych powyżej przesłanek (a) lub (b). Konkurs organizowany przez Spółkę, będzie tymczasem, zdaniem Wnioskodawcy, spełniać oba z powyższych warunków.


Ad. a)


Celem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT jest zwolnienie wygranych w konkursach i grach, których zasady zostały podane do publicznej wiadomości za pośrednictwem środków masowego przekazu. Ustawodawca nie sprecyzował jednak co należy rozumieć pod pojęciem „środków masowego przekazu”, wobec czego należy odwołać się do powszechnego rozumienia tego terminu. Zgodnie z definicją zawartą w Internetowej Encyklopedii PWN, środki masowego przekazu to „urządzenia i instytucje, za pomocą których przesyłane są treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także film (kino), książki (popularne), nagrania muzyczne (płyty, kasety) oraz tzw. nowe media: magnetowid, odtwarzacz DVD, nagrania filmowe (kasety, DVD), telegazeta, telewizja satelitarna, kablowa, gry komputerowe, Internet (komputer)”.

Zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT wyliczenie środków masowego przekazu ma charakter jedynie przykładowy, nie stanowi katalogu zamkniętego. Należy zatem stwierdzić, że użyte w omawianym przepisie określenie „w środkach masowego przekazu” mieści w sobie również pojęcie Internetu. Uznaje się, że wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta sfera Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, m.in. strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza organizować i udostępniać (ogłaszać) Grę za pośrednictwem Portalu. Udostępnianie Gry będzie polegać na zamieszeniu na Portalu informacji na temat możliwości wzięcia udziału w Grze oraz na umożliwieniu użytkownikom rejestracji poprzez Portal, a następnie rozpoczęcie Gry. Treści zamieszczone na Portalu będą dostępne dla wszystkich, również niezarejestrowanych użytkowników. Uznać zatem należy, że treści udostępniane przez Spółkę na Portalu, w tym informacje obejmujące zasady rejestracji oraz zasady samej Gry, będą docierać do nieograniczonej liczby odbiorców. Rejestracja będzie konieczna dopiero w momencie, kiedy użytkownik wyrazi chęć wzięcia udziału w Grze.

Biorąc pod uwagę sformułowaną w prawie prasowym definicję prasy, zgodnie z którą „prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stale przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską” [art . 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.)] można na zasadzie analogii uznać, że Internet pełni obecnie taka sama funkcje jak tradycyjne media, tj. może służyć do publikacji określonych treści, dostępnych nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców, w tym można również za jego pośrednictwem ogłaszać konkursy.


Dyspozycja art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT przewiduje, że aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania wygranej w konkursie, konkurs powinien być nie tylko emitowany, ale również organizowany przez środek masowego przekazu.


Zorganizowanie konkursu przez Internet rozumieć należy jako organizowanie konkursu przez konkretną instytucję, w tym przypadku, właściciela danego portalu internetowego występującego jako osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Jedynym warunkiem jest ogólnodostępność portalu dla użytkowników Internetu. Nie można bowiem uznać, aby konkurs mógł kiedykolwiek zostać zorganizowany przez Internet jako ogólnoświatową sieć komputerową niemającą osobowości prawnej [Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 8 lipca 2015 r., IPTPB1/4511-192/15-5/MD].

W ocenie Wnioskodawcy, Internet jako środek masowego przekazu, można uznać za organizatora (konkursu w sytuacji, gdy taki organizator konkursu jest jednocześnie właścicielem ogólnodostępnego portalu internetowego. Jest to więc przypadek Spółki, jako podmiotu, który będzie zarówno właścicielem [ogólnodostępnego Portalu, jak i organizatorem Gry. Zdaniem Spółki, uznanie, że Wnioskodawca jako organizator Gry, nie jest środkiem masowego przekazu, prowadziłoby do sytuacji, w której przedmiotowego zwolnienia nie mógłby skorzystać żaden podmiot organizujący konkurs przez Internet.

Wobec powyższych rozważań, nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawcę, który jest właścicielem administratorem Portalu, należy uznać za środek masowego przekazu, nawet pomimo, że Internet nie został wprost jako taki wymieniony w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT. Powyższe stanowisko zostało (potwierdzone przez organy podatkowe, m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 11 kwietnia 2013 r., sygn. ILPB2/415-1201/11/13-S/TR, który uznał za prawidłowe twierdzenie, że „strona internetowa nie jest bytem samodzielnym i sama nie może „organizować konkursów”. W związku z tym (...) to Spółka, która prowadzi i administruje stronę internetową winna być uznana za „środek masowego przekazu” Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 26 maja 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 3273/14 dokonał szerszej analizy omawianej problematyki stwierdzając, że: „z treści ww. przepisu w szczególności z pojęcia „organizowania przez środki masowego przekazu” można wywieść tezę, że organizowanie to może być realizowane przez podmioty uczestniczące w przedsięwzięciu realizacji konkursu. W ocenie Sądu udostępnienie przez ogólnodostępne portale internetowe miejsca w obszarze Internetu pozwala na uznanie, że Skarżąca jak i te portale współorganizują konkursy. Skarżąca wskazywała, że będąc osobą prawną posiada pełne prawa do ogólnodostępnych stron internetowych, za pomocą których konkursy te są ogłaszane i przeprowadzane. Tym samym niewątpliwie jest ona instytucją, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, we własnym imieniu zajmuje się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem Internetu jako środka masowego przekazu w znaczeniu przedmiotowym. Co za tym idzie ją samą, w tej części jaka jest udostępniana na platformie internetowej należy kwalifikować właśnie jako środek masowego przekazu w znaczeniu podmiotowym zgodnie z definicją przyjęta przez Organ, natomiast konkursy przez nią organizowane i ogłaszane w Internecie za pomocą jej stron internetowych uznać należy za pozostające w zakresie art. 21 ust 1 pkt 68 u.p.d.o.f. Sąd dostrzega to, iż w świetle zmieniających się form działania środków masowego przekazu, w sytuacji zacierania się różnic między dotychczasowymi sposobami udostępniania przekazu TV, radio, prasa a Internetem powyższy przepis staje się niejasny i nieprzystający do obecnej rzeczywistości. Na podkreślenie zasługuje także, że użyte w tym przepisie sformułowanie „organizowanie przez środki masowego przekazu” jest na tyle pojemne, że pozwala na szereg interpretacji. Zatem zdaniem Sadu w takim zakresie niedoskonałości legislacyjne czy też wątpliwości zachodzące przy interpretacji przepisów, nie mogą być rozstrzygane na niekorzyść strony.”

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w okolicznościach niniejszej sprawy należy uznać, że konkurs będzie zarówno organizowany, jak i emitowany (ogłaszany) przez środek masowego przekazu, a tym samym wygrane w konkursie będą mogły skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT.


Ad. b)


Niezależnie od spełnienia przez Spółkę omówionej powyżej przesłanki, która jest wystarczająca dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania wygranej w konkursie, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, Wnioskodawca wskazuje, że prezentowane w niniejszym wniosku zdarzenie przyszłe spełnia również warunki umożliwiające zastosowanie ww. zwolnienia z uwagi na wystąpienie drugiej z przesłanek znajdującej się w tym przepisie.


Dyspozycja art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT przewiduje bowiem zastosowanie przedmiotowego zwolnienia w odniesieniu do wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, o ile jednorazowa wartość wygranej nie przekracza 760 zł.


Ustawodawca nie wyjaśnił, co należy rozumieć pod pojęciami poszczególnych dziedzin, w zakres których winien wpisywać się konkurs, aby uzyskana wygrana mogła korzystać z przedmiotowego zwolnienia. W celu doprecyzowania omawianego przepisu należy sięgnąć do językowego rozumienia tych pojęć.


Posługując się Internetową Encyklopedią PWN należy wskazać, że kultura w znaczeniu najszerszym obejmuje to wszystko, co w zachowaniu się i wyposażeniu członków społeczeństw ludzkich stanowi rezultat zbiorowej działalności. Dziedzinami kultury są: kultura polityczna, ekonomiczna, prawna, literacka, artystyczna itd.


Z kolei sztuka to dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; też: wytwór lub wytwory takiej działalności. Dziedzinami sztuki są: film, kabaret, komiks, literatura, muzyka, taniec czy teatr.


W ocenie Wnioskodawcy, organizowaną przez niego Grę należy zaklasyfikować w szczególności jako konkurs z dziedziny sztuki i kultury.


Pytania, na które będą odpowiadali Uczestnicy będą dotyczyły bowiem życia, twórczości oraz osiągnięć osób związanych z filmem, telewizją, sportem, modą, literaturą, kulturą, muzyką czy teatrem. Uczestnicy Gry będą wobec tego musieli wykazywać się wiedzą z zakresu dziedzin wpisujących się w definicję sztuki, gdyż właśnie w ramach tych zagadnień formułowane zostaną pytania konkursowe.


Ponadto pytania będą sprawdzały wiedzę Uczestników z zakresu bieżących wydarzeń kulturalnych sportowych, dlatego też w tym aspekcie możliwe będzie zakwalifikowanie Gry jako konkursu z dziedziny kultury.


Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, konkursy organizowanie przez Spółkę będą obejmowały wiedzę z zakresu dziedzin, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, a tym samym wygrane będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.


Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisane zdarzenie przyszłe spełnia przesłanki pozwalające na zastosowanie zwolnienia z opodatkowania wygranej w konkursie przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT. Przedmiotowa Gra będzie bowiem konkursem z dziedziny kultury i sztuki organizowanym oraz emitowanym (ogłaszany) przez środek masowego przekazu, w którym wartość jednorazowej wygranej nie będzie przekraczać 760 zł.


W związku z powyższym, Wnioskodawca zauważa, że na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek sporządzania informacji PIT-8C, gdyż na mocy art. 42a ustawy PIT, w przypadku, gdy dany przychód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania PIT, obowiązek taki nie występuje.


Na tle przestawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m. in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów – inne źródła.


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14–15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 – 14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z treści wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza założyć i prowadzić informacyjny portal internetowy. Spółka będzie właścicielem i administratorem Portalu. Portal ten będzie ogólnodostępny, tj. korzystanie z niego nie będzie wymagało rejestracji przez użytkowników Internetu. Portal będzie przygotowywany w czasie rzeczywistym przez redakcję Portalu i będzie zawierał bieżące informacje, tj. treści na nim publikowane będą na bieżąco, wielokrotnie w ciągu dnia aktualizowane. Tematyka portalu będzie obejmować m.in. najnowsze wydarzenia z życia osób związanych z filmem, telewizją, sportem, modą, literaturą, muzyką czy teatrem, czyli szeroko rozumianą kulturą; wiadomości dotyczące ich twórczości i osiągnięć; relacje z najważniejszych aktualnych wydarzeń kulturalnych, towarzyskich i sportowych. Spółka zarejestrowała również w rejestrze dzienników i czasopism dziennik, pt. „Spółka”. Spółka za pośrednictwem Portalu zamierza również zorganizować i udostępnić (ogłaszać) grę online. Udział w Grze będzie wymagał rejestracji w specjalnie do tego przeznaczonym miejscu na Portalu. Gra będzie polegać na udzielaniu przez uczestników Gry odpowiedzi na zamknięte pytania dotyczące w szczególności życia, twórczości oraz osiągnięć osób związanych z filmem, telewizją, sportem, modą, literaturą, kulturą, muzyką czy teatrem oraz aktualnych wydarzeń kulturalnych, towarzyskich sportowych. Uczestnik w ramach tej samej rozgrywki będzie rywalizował z innym Uczestnikiem, tzn. w tym samym czasie, dwóch losowo dobranych Uczestników będzie udzielało odpowiedzi na ten sam zestaw pytań. Każda rozgrywka zakończy się wygraną Uczestnika, który udzielił prawidłowej odpowiedzi na większą ilość pytań. W sytuacji, gdy Uczestnicy odpowiedzą poprawnie na taką samą ilość pytań, zwycięzcą będzie Gracz, który odpowiedział na pytania w krótszym czasie. Uczestnictwo w Grze będzie możliwe, jeżeli Uczestnik będzie posiadał wirtualne punkty (scandale). Scandale będą posiadały określoną wartość jednostkową wyrażoną w pieniądzu i będą nabywane przez Uczestników po wpłacie kwoty pieniężnej. W zależności od wielkości wpłaty na specjalnie do tego przeznaczone konto bankowe, Uczestnik nabędzie określoną ilość scandali. Nabyte scandale będą gromadzone na indywidualnym koncie Gracza. Uczestnikami będą jedynie osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce. Zasady Gry zostaną określone w regulaminie Gry. Wartość jednorazowej wygranej Uczestnika nigdy nie przekroczy kwoty 760 zł.


W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez uczestników z tytułu wygranej w konkursie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r., wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że opierając się na oświadczeniu Wnioskodawcy, że konkursy organizowane przez Wnioskodawcę będą obejmować dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, w których wysokość przyznawanych nagród nie przekracza kwoty 760 zł, w ocenie tut. organu spełnione zostały przesłanki do zwolnienia z opodatkowania nagród uzyskiwanych przez zwycięzców przedmiotowych konkursów w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że z uwagi na to, że Wnioskodawca przedmiotowe konkursy organizuje za pośrednictwem internetowego portalu i we własnym stanowisku odwołuje się do Internetu, jako środka masowego przekazu, czego organ podatkowy nie kwestionuje, to jednak nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że jednym z warunków skorzystania w niniejszej sprawie ze zwolnienia z opodatkowania nagród jest m.in. ogłaszanie konkursów przez Internet, bowiem dla rozstrzygnięcia w przedstawionym stanie faktycznym opisanym we wniosku decydujące znaczenie ma rodzaj konkursów, tj. że są to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a nie sposób ich ogłaszania.

W przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem.


Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

  • organizatorem konkursu są środki masowego przekazu, i
  • podmiotami emitującymi (ogłaszającymi) konkurs są środki masowego przekazu.

Dostępne definicje słownikowe pojęcia „środki masowego przekazu”, do których należy sięgnąć z uwagi na brak definicji legalnej, określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN, określającą środki masowego przekazu jako „mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet”.


Z powyższego wynika zatem, że środki masowego przekazu są definiowane, zarówno od strony podmiotowej jak i przedmiotowej.


Niewątpliwie we współczesnych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie (na stronach internetowych). Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika „i” w wyrażeniu „organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu”. Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki. Stąd, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie ogłoszenia o konkursie w Internecie (np. na stronach internetowych należących do Wnioskodawcy), nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zwolnienia od podatku wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu. Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, organizatorem konkursu jest Wnioskodawca, czyli Spółka która jest środkiem masowego przekazu o czym świadczy fakt zarejestrowania dziennika pt. „Spółka” w rejestrze dzienników i czasopism.


Wobec powyższego, w części dotyczącej uzasadnienia prawnego zwolnienia przedmiotowego, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Reasumując, należy stwierdzić, że wartość nagród wygranych w konkursach - obejmujących dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu - w kwocie nieprzekraczającej 760 zł dla uczestników gry będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla zastosowania powyższego zwolnienia wystarczającym jest spełnienie przesłanki rodzaju konkursów, tj. że są to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.


W związku z powyższym, Wnioskodawca jako organizator konkursu nie będzie zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., Nr 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj