Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/4512-1-109/16-5/AWa
z 10 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2016 r. (data wpływu 11 lutego 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2016 r. (data wpływu 13 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),
  2. wliczenia do podstawy opodatkowania podatkiem VAT kwoty dotacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 4),
  3. opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania sprzętu sfinansowanego dotacją (pytanie oznaczone we wniosku nr 5),
  4. opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług w związku z wykonaniem projektów objętych dotacją (pytanie oznaczone we wniosku nr 6)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),
  2. wliczenia do podstawy opodatkowania podatkiem VAT kwoty dotacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 4),
  3. opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania sprzętu sfinansowanego dotacją (pytanie oznaczone we wniosku nr 5),
  4. opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług w związku z wykonaniem projektów objętych dotacją (pytanie oznaczone we wniosku nr 6).

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o dowód wpłaty brakujących opłat do wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca/Podatnik prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą (…), której przedmiotem są m.in. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz działalność gospodarcza wspomagająca edukację. Wnioskodawca prowadzi działalność, która jest finansowana różnego rodzaju dotacjami, jak i zwykłą działalność gospodarczą finansowaną własnymi środkami.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowany nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca stara się o uzyskanie dofinansowania realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Zgodnie z tym wnioskiem płatność ze środków europejskich ma stanowić 80,74% całkowitej kwoty dotacji, 14,24% ma być sfinansowana z budżetu państwa.

Projekt ma być realizowany na terenie Gminy (…) w okresie od września 2016 r. do lipca 2018 r.

Celem projektu jest wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego, ukierunkowania na rozwój kompetencji kluczowych. Grupa objęta wsparciem to mieszkańcy terenów wiejskich, którzy mają utrudniony dostęp do edukacji i poszerzania własnej wiedzy. Priorytetem projektu ma być ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz zapewnianie równego dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji elementarnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego, z uwzględnieniem formalnych, nieformalnych i pozaformalnych ścieżek kształcenia umożliwiających podjęcie kształcenia szkolenia.

Projekt będzie realizowany poprzez podjęcie działań, tj.:

  1. wsparcie na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności;
  2. doskonalenie nauczycieli w zakresie metody oraz form sprzyjających kształtowaniu u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności;
  3. kompleksowe programy tworzenia warunków w szkołach i placówkach systemu oświaty dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych i matematycznych;
  4. wsparcie na rzecz zwiększenia wykorzystania TIK w szkołach i placówkach systemu oświaty.

Realizacja projektu nie ma przyczyniać się do generowania dochodów u Wnioskodawcy. Ponadto, nie będzie pobierana opłata od uczniów i uczestników szkolenia. Działania podejmowane w tym projekcie obejmują zarządzanie projektem oraz realizację szkoleń. Wnioskowana kwota dotacji ma pokrywać jego koszty realizacji. Koszty te dzielą się na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie.

Koszty bezpośrednie muszą być udokumentowane dowodami zakupu (fakturami/paragonami/umowami), natomiast koszty pośrednie stanowią 25% kwoty kosztów bezpośrednich i nie ma konieczności, aby je potwierdzać i przedstawiać dowody ich poniesienia. Koszty bezpośrednie zostały szczegółowo wymienione we wniosku, należą do nich m.in.: wydatki na artykuły papiernicze dla uczestników szkoleń, usługi szkoleniowe, zakup komputerów, wynajem sal szkoleniowych, koszty wynagrodzeń doradców, zakupu materiałów wykorzystywanych w szkoleniach, catering dla uczestników szkoleń itp.

Natomiast na koszty pośrednie składają się na przykład: wynagrodzenie koordynatora i personelu rozliczającego projekt, koszt przeprowadzenia rekrutacji, działania informacyjno-promocyjne, wynajem biura, koszty biurowe, kadrowe, księgowe, koszty administracyjne itp.

Pozyskana dotacja związana jest tylko i wyłącznie ze sfinansowaniem konkretnych działań Wnioskodawcy, które na chwilę obecną zawarte są we wniosku, a ostatecznie zostaną potwierdzone w umowie na dofinansowanie.

Przedmiotowe dofinansowanie zostanie przeznaczone na:

  1. przeprowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic:
    • festiwal nauki (pokazy z ciekłym azotem, pokazy chemiczne, pokazy z suchym lodem, wystawa interaktywna zabawek fizycznych, energetyczna wystawa interaktywna, nowe technologie, pokaz robotów, warsztaty magiczne, mikstury, warsztaty baniek mydlanych, warsztaty elektryczne);
    • zajęcia rozwijające dla uczniów i uczennic (zajęcia z: matematyki, języka angielskiego, języka rosyjskiego, przyrodnicze, programowania),
    • wycieczka do (…);
    • półkolonie naukowe (przeprowadzenie półkolonii eksperymentalnych, z robotyki, zajęcia dodatkowe);
  2. organizację szkoleń dla kadry dydaktycznej:
    • szkolenie z użycia narzędzi TIK w edukacji;
    • szkolenie nowoczesne formy nauczania;
  3. zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych na potrzeby pracowni przedmiotowych i pracowni międzyprzedmiotowej:
    • wyposażenie pracowni przyrodniczych i matematycznej;
    • wyposażenie szkoły w narzędzia TIK;
  4. doradztwo zawodowe, przedsiębiorczość dla uczniów i uczennic:
    • doradztwo zawodowe;
    • zajęcia z przedsiębiorczości;
  5. koszty pośrednie realizacji ww. zadań.

Na potrzeby realizacji powyższych zadań Wnioskodawca dokona zakupu materiałów/towarów wykorzystywanych bezpośrednio przy ich realizacji. Do przykładowych wydatków można zaliczyć: zakup pomocy do języków obcych (słowniki, gry, oprogramowanie edukacyjne, książki), papieru do ksero, toneru do urządzenia wielofunkcyjnego, rekwizytów, materiałów papierniczych, tkanin, zakup gier planszowych itp. Ponadto, zakupione będą usługi, np. wynajem sal na zajęcia, zapewnienie transportu, bilety wstępu, wynagrodzenie opiekunów i nauczycieli.

Wnioskodawca w ramach projektu będzie również organizować półkolonie, w ich ramach będzie dokonywać także różnego rodzaju wydatków. Świadczenie tych usług jest zwolnienie od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, (zwanej dalej: ustawą o VAT). Wnioskodawca otrzymał w tym zakresie indywidualną interpretację z dnia 2 października 2015 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W celu przeprowadzenia zajęć dydaktycznych zostanie zakupiony sprzęt, np. laptopy, mobilna szafka na laptopy, tablica interaktywna z oprogramowaniem i sprzętem, projektor, przewody HDMI, przewody zasilające, głośniki, urządzenie wielofunkcyjne, aparat cyfrowy, ekran projekcyjny, wizualizer, oprogramowanie biurowe, termometr laboratoryjny, mapy świata/kontynentów, wiatromierz, preparaty mikroskopowe, barometr, zestaw soczewek, lornetka, ciśnieniomierz, zestaw areometrów, lusterko wklęsło-wypukłe, waga elektroniczna, zestaw sprężyn metalowych, magnes sztabkowy, termometr z sondą, zestaw optyczny – mieszanie barw (krążek Newtona), inne drobne pomoce.

W ramach wykonania projektów objętych finansowaniem przez ww. dotację Wnioskodawca świadczy usługi, które wykonuje samodzielnie oraz zatrudnia podwykonawców.

Wnioskodawca będzie posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania usług są środki publiczne (powyższe będzie wynikało z umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego).

Po wykonaniu przedmiotowych projektów Wnioskodawca będzie zobowiązany przekazać na rzecz szkoły sprzęt, który został zakupiony w celu realizacji tego projektu.

W związku z uzyskaniem powyższej dotacji Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług przedmiotowej dotacji.

Niniejszy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, jednostką badawczo-rozwojową świadczącą usługi kształcenia na poziomie wyższym.
  2. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą stanowić usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym. Usługi świadczone przez Zainteresowanego nie stanowią usług prywatnego nauczania na ww. poziomach nauczania, świadczonych przez nauczycieli, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, w związku z czym Wnioskodawca nie będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. Przedmiotowym zwolnieniem objęci są nauczyciele świadczący usługi prywatnego nauczania na różnych poziomach nauczania. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu), co w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym nie będzie mieć miejsca.
  3. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi świadczone będą przez osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie, nie muszą to być jednak osoby z wykształceniem pedagogicznym lub kierunkowym ściśle w danej dziedzinie, np. możliwe jest prowadzenie zajęć pozalekcyjnych przyrodniczych w szkole przez absolwenta chemii, biologii. Każdorazowo wymagania odnośnie kadry będą określane w rozeznaniu/zapytaniu ofertowym, w którym wybierani będą podwykonawcy.
    Zatrudnione w ramach realizowanych projektów osoby będą działać w charakterze podwykonawców świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a więc nie będą świadczyć usług bezpośrednio na rzecz osób będących adresatami świadczonych przez Zainteresowanego usług – uczniów biorących udział w organizowanych zajęciach. Osoby te nie będą wykonywać usług na własny rachunek i odpowiedzialność. Forma zatrudnienia podwykonawcy będzie zależeć od tego, czy będzie to osoba prowadząca lub nieprowadząca działalność gospodarczą.
    Wnioskodawca dostarczać będzie na rzecz uczniów kompleksową usługę nauczania, w ramach której zapewniać będzie odpowiednią kadrę dydaktyczną oraz materiały i sale dydaktyczne. Zainteresowany nie posiada wykształcenia pedagogicznego i nie jest nauczycielem.
  4. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania języków obcych adresowane będą do uczniów, zatem nie będą związane z określoną branżą lub zawodem, a ich efektem nie będzie kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe, natomiast zdobycie ogólnych umiejętności posługiwania się językiem obcym przez uczniów.
    Usługami kształcenia zawodowego będą z kolei świadczone przez Zainteresowanego usługi szkoleniowe skierowane do kadry dydaktycznej, gdyż skierowane są wyłącznie do nauczycieli, a ich efektem ma być uaktualnienie ich wiedzy i kompetencji do celów zawodowych. Celem szkoleń jest dostosowanie metod nauczania stosowanych przez nauczycieli do nowych standardów i zwiększenie w ten sposób efektywności kształcenia młodych ludzi przez nauczycieli biorących udział w prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleniach. Podczas szkoleń nauczyciele wyposażeni zostaną w odpowiednią wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych metod nauczania oraz urządzeń możliwych do wykorzystania w procesie nauczania. Uaktualnią w ten sposób wiedzę potrzebną do wykonywania zawodu nauczyciela oraz nabędą nowe kwalifikacje.
    Nie ulega wątpliwości, że nauczyciel powinien posiadać w wykonywaniu zawodu wiedzę teoretyczną z przedmiotu objętego nauczaniem, ale również ogólne umiejętności ściśle związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – w tym odpowiednie komunikowanie się z uczniami w celu przekazania mu wiedzy w najbardziej efektywny sposób.
  5. Wnioskodawca będzie Beneficjentem środków unijnych, natomiast uczestnicy projektu realizowanego przez Zainteresowanego będą Beneficjentami ostatecznymi otrzymanych przez Niego środków unijnych. Uczestnicy szkoleń (lub ich opiekunowie ) podpiszą tzw. deklarację uczestnictwa w projekcie, nie będzie to jednak forma umowy uczestnictwa w konkretnych zajęciach. Wnioskodawca nie będzie zatem zawierać umowy na świadczenie przedmiotowych szkoleń bezpośrednio z beneficjentami środków unijnych.
  6. Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane w ramach projektu towary i usługi do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług.
    Zainteresowany będzie świadczyć usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz dostawy towarów:
    • zajęcia dodatkowe dla uczniów, w tym organizacja festiwalu nauki, przeprowadzenie zajęć z matematyki, przyrody, oprogramowania,
    • organizacji wycieczek dla uczniów do (…),
    • nieodpłatne przekazanie sprzętu na rzecz szkół.
  7. Wnioskodawca będzie w stanie przypisać zakupy towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia oraz do czynności niedających takiego prawa.
  8. Zainteresowany przekaże na rzecz szkoły sprzęt zakupiony w ramach realizowanego projektu, który będzie służył do wykonywania w ramach projektu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz zwolnionych z tego podatku. Wnioskodawca dokona odliczenia naliczonego podatku VAT od sprzętu zakupionego w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zainteresowany nie dokona natomiast odliczenia naliczonego podatku VAT od sprzętu zakupionego w celu wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z dokonanymi zakupami na potrzeby realizowanego projektu przysługuje Wnioskodawcy możliwość odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
  2. Czy otrzymana kwota dotacji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT?
  3. Czy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie sprzętu sfinansowanego dotacją na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT?
  4. Czy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług w związku z wykonaniem projektów objętych dotacją na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Prawo do odliczenia przysługuje zatem po pierwsze podatnikowi VAT (działającemu w tym charakterze) i po drugie – w zakresie w jakim dokonywane zakupy (w których zawarty jest podatek naliczony) związane są z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Bez znaczenia dla odliczenia podatku naliczonego pozostaje źródło finansowania wydatków. Rolą prawa do odliczenia podatku jest bowiem uwolnienie podatnika prowadzącego działalność gospodarczą od finansowego ciężaru podatku. Liczy się jedynie obiektywny fakt przeznaczenia towarów i usług obciążonych podatkiem do działalności opodatkowanej. Takie wnioski wynikają także z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. wyrok w sprawie C-204/03 Komisja Wspólnot Europejskich vs. Królestwu Hiszpanii). Trybunał jednoznacznie stwierdził, że nie można wprowadzić do przepisów krajowych przepisów, które ograniczałyby możliwość odliczenia VAT od zakupów finansowanych subwencjami. Stwierdzić zatem należy, że niezależnie od źródła finansowania danego wydatku, podatek od towarów i usług może być od niego odliczony, jeśli dany zakup będzie związany z działalnością opodatkowaną.

Stanowisko to zostało potwierdzone również w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 23 kwietnia 2009 r., w sprawie C-74/08. W wyroku tym stwierdzono, że przepisy unijne „należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które w przypadku nabycia towarów subwencjonowanych z funduszy publicznych, dopuszcza odliczenie związane z tym podatkiem od wartości dodanej jedynie do wysokości części nieobjętej subwencją”.

Podatek naliczony zawarty w zakupach finansowanych dotacjami (jakimikolwiek) może być zatem odliczony. Jednym z głównych warunków odliczenia jest istnienie związku danego zakupu ze sprzedażą opodatkowaną.

Podobne stanowisko zostało przedstawione w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • IPTPP1/4512-15/15-4/MW z dnia 11 marca 2015 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi;
  • IBPP3/443-89/14/UH z dnia 24 kwietnia 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach;
  • IPTPP1/443-685/13-4/AK z dnia 7 listopada 2013 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi;
  • ITPP2/443-602/13/AD z dnia 24 września 2013 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy;
  • IPPP3/443-438/12-2/IG z dnia 13 lipca 2012 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie;
  • IPTPP1/443-185/12-5/AK z dnia 5 kwietnia 2012 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności prowadzi różnego rodzaju usługi szkoleniowe. Część z tych usług to usługi opodatkowane np. organizacja różnego rodzaju zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic (zajęcia dodatkowe z fizyki, matematyki, chemii – wykraczające poza zakres objęty systemem oświaty) oraz usługi zwolnione od opodatkowania (np. organizacja półkolonii w okresie wolnym od nauki). Rolą prawa do odliczenia podatku jest bowiem uwolnienie podatnika prowadzącego działalność gospodarczą od finansowego ciężaru podatku. Liczy się zatem obiektywny fakt przeznaczenia towarów i usług obciążonych podatkiem do działalności opodatkowanej.

W analizowanym przypadku organizacja szkoleń przyczyni się do wzrostu obrotów z czynności opodatkowanych, co oznacza, że podatek naliczony od zakupów finansowanych dotacją generalnie może podlegać odliczeniu. Przedmiotowe szkolenia przyczynią się do wzrostu rozpoznawalności firmy, do jej promocji, upowszechnieniu wizerunku, co w niedalekiej przyszłości przełoży się na uzyskanie dodatkowych zleceń. Wnioskodawca oprócz szkoleń finansowanych dotacją organizuje również szkolenia płatne (których koszty nie są pokrywane żadnymi dotacjami czy subwencjami). Poprzez darmowe szkolenia wzrasta możliwość pozyskania nowych klientów, kontynuacji rozpoczętych już szkoleń w formie płatnej i poznanie się jako profesjonalista w zakresie wykonywanych usług. Zatem dokonane koszty finansowane dotacją pomimo, że nie przyniosą bezpośrednich zysków po zakończonych szkoleniach (organizacja tych szkoleń jest zwolniona z jakichkolwiek opłat pobieranych od ich uczestników), przyczynią się do ich powstania w okresie późniejszym.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że prawo do odliczenia przysługuje zarówno w przypadku istnienia bezpośredniego, jak i pośredniego związku między ponoszonymi wydatkami a świadczeniem czynności podlegających opodatkowaniu. Podobnie wskazał m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 15 czerwca 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1368/08, gdzie czytamy, że „prawo do odliczenia podatku istnieje nawet wtedy, gdy nie można ustalić bezpośredniego związku pomiędzy zakupem a opodatkowaną transakcją, czyli w niektórych sytuacjach prawo do odliczenia może przysługiwać podatnikowi nawet w przypadku braku konkretnej transakcji opodatkowanej, jeżeli zakup związany jest z działalnością podatnika, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu (lub daje prawo do odliczenia podatku mimo zwolnienia), a brak związku z konkretną transakcją opodatkowaną wynika z czynników obiektywnych, zwykle niezależnych od podatnika”.

Zatem w odniesieniu do zakupu towarów i usług, które będą wykorzystywane przy świadczeniu usług opodatkowanych podatkiem VAT (np. dodatkowe zajęcia dla uczniów) Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego. W pozostałej części, dotyczącej dokonanych zakupów, które wykorzystywane będą w działalności zwolnionej od podatku VAT (np. organizacja półkolonii, nauka języków, szkolenia dla kadry dydaktycznej) – Wnioskodawcy nie przysługuje takie prawo.

Ad. 2

Otrzymana dotacja jest dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnego projektu. Zatem jeśli dotacja ma pokryć koszty w ramach realizowanego programu, to w opisanej sytuacji ma ona charakter zakupowy, a nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. Uczestnicy szkoleń nie będą wnosić żadnych opłat, w konsekwencji Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych kosztów bezpośrednich i pośrednich. Tym samym dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów i usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Cytowany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania włączane są tylko takie dotacje i subwencje, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi, jako pokrycie części ceny danego świadczenia lub jako rekompensata z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych. Dla określenia, czy dana dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług i co za tym idzie, czy podlega opodatkowaniu istotne są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cele realizowanego dofinansowania.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja której pytanie dotyczy, ma charakter zakupowy i nie ma na celu finansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji, kwota otrzymanej dotacji nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • IPTPP1/4512-370/15-4/ZR z dnia 3 września 2015 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi,
  • ILPP1/4512-1-360/15-4/JSK z dnia 5 sierpnia 2015 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu,
  • IPPP2/4512-585/15-2/DG z dnia 29 lipca 2015 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
  • ILPP5/4512-1-75/15-4/KS z dnia 16 lipca 2015 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu,
  • IPPP2/443-473/12-5/15/S/MJ z dnia 17 czerwca 2015 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
  • ILPP2/443-375/14-2/AKr z dnia 1 lipca 2014 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu,
  • ILPP2/443-283/14/MR z dnia 6 czerwca 2014 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu,
  • ITPP2/443-1289/13/AW z dnia 18 lutego 2014 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Ad. 3

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca po zakończonym projekcie będzie zobowiązany przekazać na rzecz szkoły zakupiony sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji danego projektu.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z powyższego przepisu jasno wynika, że każde przekazanie przedmiotu, od którego podatnik miał prawo do odliczenia podatku VAT podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie sprzętu sfinansowanego dotacją opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w odniesieniu do tych zakupów, co do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W odniesieniu do pozostałego sprzętu, co do którego podatnikowi nie przysługiwało prawo odliczenia podatku od towarów i usług, podatnik nie będzie zobowiązany do naliczenia podatku.

Ad. 4

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych,
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z powyższym artykułem, aby dane nieodpłatne świadczenie usługi podlegało opodatkowaniu nie może być wykonywane w ramach działalności gospodarczej podatnika. Oznacza to, że jeśli podatnik wykonuje dane usługi, za które nie pobiera żadnej opłaty, ale wykonuje je w ramach prowadzonej działalności nie musi opodatkowywać takiego nieopłatnego świadczenia. Przez wykonywanie danej usługi w ramach działalności gospodarczej należy rozumieć te usługi, które np. w przyszłości mogą przełożyć się na przychody. Opodatkowane są te usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Ponadto, usługi te nie będą świadczone na cele osobiste Wnioskodawcy, jego pracowników, byłych pracowników, wspólników, udziałowców i do celów innych niż działalność gospodarcza.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy Wnioskodawca będzie wykonywał usługi na rzecz osób fizycznych (uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum, nauczyciele), za które nie będzie pobierał żadnych opłat. Wykonywanie tych usług będzie w całości sfinansowane ze środków publicznych i będzie wykonywane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Oprócz szkoleń sfinansowanych przedmiotową dotacją Wnioskodawca prowadzi również w ramach działalności gospodarczej różnego rodzaju kursy i szkolenia, za które pobiera odpłatności, a ich koszty nie są pokrywane żadnymi środkami zewnętrznymi. Organizacja szkoleń, za które Wnioskodawca nie pobiera opłaty niewątpliwie wpływa na jego pozytywny wizerunek i przełoży się w przyszłości na osiągnięcie dodatkowych korzyści. Podatnik może wykazać się w ramach prowadzonych zajęć, zapoznać przyszłych klientów ze swoimi usługami oraz rozpowszechnić je w danym środowisku. Pomimo tego, że nie otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenia jest to dla Wnioskodawcy promocja działalności, która zgodnie z oczekiwaniami ma przełożyć się na zyski w okresie późniejszym. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • IPPP2/443-671/11-4/MM z dnia 8 września 2011 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
  • ITPP1/443-194/13/TS z dnia 29 maja 2013 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy,
  • IPTPP1/4512-370/15-5/ŻR z dnia 3 września 2015 r., Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W szczególności, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści wskazanych wyżej przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Zauważyć należy, że w sytuacji, gdy podatnik w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności, od których przysługuje odliczenie podatku naliczonego oraz czynności, od których takie odliczenie nie przysługuje, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy).

Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Zatem w liczniku tak ustalanej proporcji uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tzn. wartość transakcji, które dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. W mianowniku natomiast uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwotę z licznika), oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, a więc czynności zwolnionych od podatku VAT.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 ustawy wynika, że proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Przy obliczaniu proporcji istotne jest ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy stanowią obrót w rozumieniu ustawy. Należy bowiem podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy. W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, jeśli zaś dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane w ramach projektu towary i usługi do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zainteresowany będzie świadczyć usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz dostawy towarów:

  • zajęcia dodatkowe dla uczniów, w tym organizacja festiwalu nauki, przeprowadzenie zajęć z matematyki, przyrody, oprogramowania,
  • organizacji wycieczek dla uczniów do (…),
  • nieodpłatne przekazanie sprzętu na rzecz szkół.

Wnioskodawca poinformował, że będzie w stanie przypisać zakupy towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia oraz do czynności niedających takiego prawa.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą tego, czy w związku z dokonanymi zakupami na potrzeby realizowanego projektu przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Z uwagi na treść cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wynika to z tego, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Proporcję o której mowa w art. 90 ust. 2 i następnych ustawy, należy stosować wyłącznie do tej części podatku naliczonego, która będzie związana z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, tj. z czynnościami opodatkowanymi podatkiem oraz zwolnionymi od podatku.

Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy oraz przestawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca – jak wskazał we wniosku – będzie „w stanie przypisać zakupy towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia oraz do czynności niedających takiego prawa”, to Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawcy natomiast nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku.

W drugiej kolejności wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii wskazania, czy otrzymana kwota dotacji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. – podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5 art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią zapłaty w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu. Dotacja, której nie można powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca stara się o uzyskanie dofinansowania realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Zgodnie z tym wnioskiem płatność ze środków europejskich ma stanowić 80,74% całkowitej kwoty dotacji, 14,24% ma być sfinansowana z budżetu państwa. Realizacja projektu nie ma przyczyniać się do generowania dochodów u Wnioskodawcy. Ponadto, nie będzie pobierana opłata od uczniów i uczestników szkolenia. Działania podejmowane w tym projekcie obejmują zarządzanie projektem oraz realizację szkoleń. Wnioskowana kwota dotacji ma pokrywać jego koszty realizacji. Koszty te dzielą się na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie. Pozyskana dotacja związana jest tylko i wyłącznie ze sfinansowaniem konkretnych działań Wnioskodawcy, które na chwilę obecną zawarte są we wniosku, a ostatecznie zostaną potwierdzone w umowie na dofinansowanie. Przedmiotowe dofinansowanie zostanie przeznaczone na:

  1. przeprowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic:
    • festiwal nauki (pokazy z ciekłym azotem, pokazy chemiczne, pokazy z suchym lodem, wystawa interaktywna zabawek fizycznych, energetyczna wystawa interaktywna, nowe technologie, pokaz robotów, warsztaty magiczne, mikstury, warsztaty baniek mydlanych, warsztaty elektryczne);
    • zajęcia rozwijające dla uczniów i uczennic (zajęcia z: matematyki, języka angielskiego, języka rosyjskiego, przyrodnicze, programowania),
    • wycieczka do (…);
    • półkolonie naukowe (przeprowadzenie półkolonii eksperymentalnych, z robotyki, zajęcia dodatkowe);
  2. organizację szkoleń dla kadry dydaktycznej:
    • szkolenie z użycia narzędzi TIK w edukacji;
    • szkolenie nowoczesne formy nauczania;
  3. zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych na potrzeby pracowni przedmiotowych i pracowni międzyprzedmiotowej:
    • wyposażenie pracowni przyrodniczych i matematycznej;
    • wyposażenie szkoły w narzędzia TIK;
  4. doradztwo zawodowe, przedsiębiorczość dla uczniów i uczennic:
    • doradztwo zawodowe;
    • zajęcia z przedsiębiorczości;
  5. koszty pośrednie realizacji ww. zadań.

Wnioskodawca będzie posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania usług są środki publiczne (powyższe będzie wynikało z umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego).

Należy wskazać, że z treści przepisów art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi.

Wobec tego stwierdzić należy, że jak wskazano we wniosku pozyskana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza, że w opisanej sytuacji będzie występowała dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Zatem, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywał wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę w związku z realizowanym projektem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług:

  1. nieodpłatnego przekazania sprzętu sfinansowanego dotacją na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy,
  2. nieodpłatnego świadczenia usług w związku z wykonaniem projektów objętych dotacją na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatnie z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy).

Jak wynika z ww. art. 7 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, czynnościami zrównanymi z odpłatną dostawą towarów jest m.in. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, przy zakupie, imporcie lub wytworzeniu, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części. Jednocześnie, na mocy art. 7 ust. 3 ustawy, ustawodawca wyłączył z opodatkowania wymienione w tym przepisie towary, tj. prezenty o małej wartości oraz próbki.

Doprecyzowany z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega również nieodpłatne przekazanie towarów, z tytułu nabycia których nie przysługiwało częściowe lub całkowite prawo do odliczenia podatku, ale w towarach tych zostały wymienione (wytworzone) części składowe, przy nabyciu których podatnikowi przysługiwało częściowe lub całkowite prawo do odliczenia i które spowodowały trwały wzrost wartości towarów do momentu ich bezpłatnego przekazania.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie (w tym także darowizna) tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z ww. powołanego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia – w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności należy jednak przeanalizować czy opisane we wniosku czynności – wykonane nieodpłatnie – podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany przekaże na rzecz szkoły sprzęt zakupiony w ramach realizowanego projektu, który będzie służył do wykonywania w ramach projektu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz zwolnionych z tego podatku. Wnioskodawca dokona odliczenia naliczonego podatku VAT od sprzętu zakupionego w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zainteresowany nie dokona natomiast odliczenia naliczonego podatku VAT od sprzętu zakupionego w celu wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

W analizowanym przypadku, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz szkoły sprzętu, który został zakupiony w celu realizacji projektu, stanowi czynność wiążącą się z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z opisu sprawy nie wynika, by towary, o których mowa we wniosku, stanowiły prezenty o małej wartości lub próbki.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie szkole zakupionych przez Wnioskodawcę, w celu przeprowadzenia zajęć dydaktycznych, towarów, przy nabyciu których – jak wynika z opisu sprawy – Zainteresowany:

  • dokona odliczenia podatku naliczonego VAT – będzie podlegać opodatkowaniu jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • nie dokona odliczenia podatku naliczonego – nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz wskazane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że w przypadku gdy:

  • sprzęt został nabyty do opodatkowanej działalności gospodarczej, i Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu, to przekazanie tych towarów szkole wypełni pojęcie dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu w trybie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy,
  • sprzęt został nabyty do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT i Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu, to przekazanie tych towarów szkole nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie świadczył nieodpłatnie również usługi na rzecz osób fizycznych (uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum, nauczyciele). Usługi, będące przedmiotem zapytania, będą świadczone – zdaniem Zainteresowanego – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż organizacja szkoleń, za które Wnioskodawca nie pobiera opłaty wpływa na Jego pozytywny wizerunek i przełoży się w przyszłości na osiągnięcie dodatkowych korzyści. Zainteresowany może wykazać się w ramach prowadzonych zajęć, zapoznać przyszłych klientów ze swoimi usługami oraz rozpowszechnić je w danym środowisku. Pomimo tego, że nie otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenia jest to dla Wnioskodawcy promocja działalności, która zgodnie z oczekiwaniami ma przełożyć się na zyski w okresie późniejszym.

Zatem dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji, nieodpłatne świadczenie usług w związku z realizacją projektów objętych dotacją stanowi czynność wykonywaną w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie wystąpią przesłanki do opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy. Tym samym, stanowi ona czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z uwagi na powyższe, tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu; wliczenia do podstawy opodatkowania podatkiem VAT kwoty dotacji; opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania sprzętu sfinansowanego dotacją oraz opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług w związku z wykonaniem projektów objętych dotacją (pytania oznaczone we wniosku nr 3, 4, 5, 6). Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku usług nauczania języków obcych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz w zakresie zwolnienia od podatku usług organizacji szkoleń dla kadry dydaktycznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2016 r. nr ILPP1/4512-1-109/16-4/AWa.v

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj