Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/4512-1-109/16-4/AWa
z 10 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2016 r. (data wpływu 11 lutego 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2016 r. (data wpływu 13 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku usług nauczania języków obcych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku usług organizacji szkoleń dla kadry dydaktycznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług nauczania języków obcych. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o dowód wpłaty brakujących opłat do wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca/Podatnik prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą (…), której przedmiotem są m.in. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz działalność gospodarcza wspomagająca edukację. Wnioskodawca prowadzi działalność, która jest finansowana różnego rodzaju dotacjami, jak i zwykłą działalność gospodarczą finansowaną własnymi środkami.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowany nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca stara się o uzyskanie dofinansowania realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Zgodnie z tym wnioskiem płatność ze środków europejskich ma stanowić 80,74% całkowitej kwoty dotacji, 14,24% ma być sfinansowana z budżetu państwa.

Projekt ma być realizowany na terenie Gminy (…) w okresie od września 2016 r. do lipca 2018 r.

Celem projektu jest wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego, ukierunkowania na rozwój kompetencji kluczowych. Grupa objęta wsparciem to mieszkańcy terenów wiejskich, którzy mają utrudniony dostęp do edukacji i poszerzania własnej wiedzy. Priorytetem projektu ma być ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz zapewnianie równego dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji elementarnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego, z uwzględnieniem formalnych, nieformalnych i pozaformalnych ścieżek kształcenia umożliwiających podjęcie kształcenia szkolenia.

Projekt będzie realizowany poprzez podjęcie działań, tj.:

  1. wsparcie na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności;
  2. doskonalenie nauczycieli w zakresie metody oraz form sprzyjających kształtowaniu u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności;
  3. kompleksowe programy tworzenia warunków w szkołach i placówkach systemu oświaty dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych i matematycznych;
  4. wsparcie na rzecz zwiększenia wykorzystania TIK w szkołach i placówkach systemu oświaty.

Realizacja projektu nie ma przyczyniać się do generowania dochodów u Wnioskodawcy. Ponadto, nie będzie pobierana opłata od uczniów i uczestników szkolenia. Działania podejmowane w tym projekcie obejmują zarządzanie projektem oraz realizację szkoleń. Wnioskowana kwota dotacji ma pokrywać jego koszty realizacji. Koszty te dzielą się na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie.

Koszty bezpośrednie muszą być udokumentowane dowodami zakupu (fakturami/paragonami/umowami), natomiast koszty pośrednie stanowią 25% kwoty kosztów bezpośrednich i nie ma konieczności, aby je potwierdzać i przedstawiać dowody ich poniesienia. Koszty bezpośrednie zostały szczegółowo wymienione we wniosku, należą do nich m.in.: wydatki na artykuły papiernicze dla uczestników szkoleń, usługi szkoleniowe, zakup komputerów, wynajem sal szkoleniowych, koszty wynagrodzeń doradców, zakupu materiałów wykorzystywanych w szkoleniach, catering dla uczestników szkoleń itp.

Natomiast na koszty pośrednie składają się na przykład: wynagrodzenie koordynatora i personelu rozliczającego projekt, koszt przeprowadzenia rekrutacji, działania informacyjno-promocyjne, wynajem biura, koszty biurowe, kadrowe, księgowe, koszty administracyjne itp.

Pozyskana dotacja związana jest tylko i wyłącznie ze sfinansowaniem konkretnych działań Wnioskodawcy, które na chwilę obecną zawarte są we wniosku, a ostatecznie zostaną potwierdzone w umowie na dofinansowanie.

Przedmiotowe dofinansowanie zostanie przeznaczone na:

  1. przeprowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic:
    • festiwal nauki (pokazy z ciekłym azotem, pokazy chemiczne, pokazy z suchym lodem, wystawa interaktywna zabawek fizycznych, energetyczna wystawa interaktywna, nowe technologie, pokaz robotów, warsztaty magiczne, mikstury, warsztaty baniek mydlanych, warsztaty elektryczne);
    • zajęcia rozwijające dla uczniów i uczennic (zajęcia z: matematyki, języka angielskiego, języka rosyjskiego, przyrodnicze, programowania),
    • wycieczka do (…);
    • półkolonie naukowe (przeprowadzenie półkolonii eksperymentalnych, z robotyki, zajęcia dodatkowe);
  2. organizację szkoleń dla kadry dydaktycznej:
    • szkolenie z użycia narzędzi TIK w edukacji;
    • szkolenie nowoczesne formy nauczania;
  3. zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych na potrzeby pracowni przedmiotowych i pracowni międzyprzedmiotowej:
    • wyposażenie pracowni przyrodniczych i matematycznej;
    • wyposażenie szkoły w narzędzia TIK;
  4. doradztwo zawodowe, przedsiębiorczość dla uczniów i uczennic:
    • doradztwo zawodowe;
    • zajęcia z przedsiębiorczości;
  5. koszty pośrednie realizacji ww. zadań.

Na potrzeby realizacji powyższych zadań Wnioskodawca dokona zakupu materiałów/towarów wykorzystywanych bezpośrednio przy ich realizacji. Do przykładowych wydatków można zaliczyć: zakup pomocy do języków obcych (słowniki, gry, oprogramowanie edukacyjne, książki), papieru do ksero, toneru do urządzenia wielofunkcyjnego, rekwizytów, materiałów papierniczych, tkanin, zakup gier planszowych itp. Ponadto, zakupione będą usługi, np. wynajem sal na zajęcia, zapewnienie transportu, bilety wstępu, wynagrodzenie opiekunów i nauczycieli.

Wnioskodawca w ramach projektu będzie również organizować półkolonie, w ich ramach będzie dokonywać także różnego rodzaju wydatków. Świadczenie tych usług jest zwolnienie od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, (zwanej dalej: ustawą o VAT). Wnioskodawca otrzymał w tym zakresie indywidualną interpretację z dnia 2 października 2015 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W celu przeprowadzenia zajęć dydaktycznych zostanie zakupiony sprzęt, np. laptopy, mobilna szafka na laptopy, tablica interaktywna z oprogramowaniem i sprzętem, projektor, przewody HDMI, przewody zasilające, głośniki, urządzenie wielofunkcyjne, aparat cyfrowy, ekran projekcyjny, wizualizer, oprogramowanie biurowe, termometr laboratoryjny, mapy świata/kontynentów, wiatromierz, preparaty mikroskopowe, barometr, zestaw soczewek, lornetka, ciśnieniomierz, zestaw areometrów, lusterko wklęsło-wypukłe, waga elektroniczna, zestaw sprężyn metalowych, magnes sztabkowy, termometr z sondą, zestaw optyczny – mieszanie barw (krążek Newtona), inne drobne pomoce.

W ramach wykonania projektów objętych finansowaniem przez ww. dotację Wnioskodawca świadczy usługi, które wykonuje samodzielnie oraz zatrudnia podwykonawców.

Wnioskodawca będzie posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania usług są środki publiczne (powyższe będzie wynikało z umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego).

Po wykonaniu przedmiotowych projektów Wnioskodawca będzie zobowiązany przekazać na rzecz szkoły sprzęt, który został zakupiony w celu realizacji tego projektu.

W związku z uzyskaniem powyższej dotacji Zainteresowany ma wątpliwości dotyczące opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług przedmiotowej dotacji.

Niniejszy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2016 r. o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, jednostką badawczo-rozwojową świadczącą usługi kształcenia na poziomie wyższym.
  2. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą stanowić usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym. Usługi świadczone przez Zainteresowanego nie stanowią usług prywatnego nauczania na ww. poziomach nauczania, świadczonych przez nauczycieli, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, w związku z czym Wnioskodawca nie będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. Przedmiotowym zwolnieniem objęci są nauczyciele świadczący usługi prywatnego nauczania na różnych poziomach nauczania. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu), co w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym nie będzie mieć miejsca.
  3. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi świadczone będą przez osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie, nie muszą to być jednak osoby z wykształceniem pedagogicznym lub kierunkowym ściśle w danej dziedzinie, np. możliwe jest prowadzenie zajęć pozalekcyjnych przyrodniczych w szkole przez absolwenta chemii, biologii. Każdorazowo wymagania odnośnie kadry będą określane w rozeznaniu/zapytaniu ofertowym, w którym wybierani będą podwykonawcy.
    Zatrudnione w ramach realizowanych projektów osoby będą działać w charakterze podwykonawców świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a więc nie będą świadczyć usług bezpośrednio na rzecz osób będących adresatami świadczonych przez Zainteresowanego usług – uczniów biorących udział w organizowanych zajęciach. Osoby te nie będą wykonywać usług na własny rachunek i odpowiedzialność. Forma zatrudnienia podwykonawcy będzie zależeć od tego, czy będzie to osoba prowadząca lub nieprowadząca działalność gospodarczą.
    Wnioskodawca dostarczać będzie na rzecz uczniów kompleksową usługę nauczania, w ramach której zapewniać będzie odpowiednią kadrę dydaktyczną oraz materiały i sale dydaktyczne. Zainteresowany nie posiada wykształcenia pedagogicznego i nie jest nauczycielem.
  4. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania języków obcych adresowane będą do uczniów, zatem nie będą związane z określoną branżą lub zawodem, a ich efektem nie będzie kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe, natomiast zdobycie ogólnych umiejętności posługiwania się językiem obcym przez uczniów.
    Usługami kształcenia zawodowego będą z kolei świadczone przez Zainteresowanego usługi szkoleniowe skierowane do kadry dydaktycznej, gdyż skierowane są wyłącznie do nauczycieli, a ich efektem ma być uaktualnienie ich wiedzy i kompetencji do celów zawodowych. Celem szkoleń jest dostosowanie metod nauczania stosowanych przez nauczycieli do nowych standardów i zwiększenie w ten sposób efektywności kształcenia młodych ludzi przez nauczycieli biorących udział w prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleniach. Podczas szkoleń nauczyciele wyposażeni zostaną w odpowiednią wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych metod nauczania oraz urządzeń możliwych do wykorzystania w procesie nauczania. Uaktualnią w ten sposób wiedzę potrzebną do wykonywania zawodu nauczyciela oraz nabędą nowe kwalifikacje.
    Nie ulega wątpliwości, że nauczyciel powinien posiadać w wykonywaniu zawodu wiedzę teoretyczną z przedmiotu objętego nauczaniem, ale również ogólne umiejętności ściśle związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – w tym odpowiednie komunikowanie się z uczniami w celu przekazania mu wiedzy w najbardziej efektywny sposób.
  5. Wnioskodawca będzie Beneficjentem środków unijnych, natomiast uczestnicy projektu realizowanego przez Zainteresowanego będą Beneficjentami ostatecznymi otrzymanych przez Niego środków unijnych. Uczestnicy szkoleń (lub ich opiekunowie ) podpiszą tzw. deklarację uczestnictwa w projekcie, nie będzie to jednak forma umowy uczestnictwa w konkretnych zajęciach. Wnioskodawca nie będzie zatem zawierać umowy na świadczenie przedmiotowych szkoleń bezpośrednio z beneficjentami środków unijnych.
  6. Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane w ramach projektu towary i usługi do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług.
    Zainteresowany będzie świadczyć usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz dostawy towarów:
    • zajęcia dodatkowe dla uczniów, w tym organizacja festiwalu nauki, przeprowadzenie zajęć z matematyki, przyrody, oprogramowania,
    • organizacji wycieczek dla uczniów do (…),
    • nieodpłatne przekazanie sprzętu na rzecz szkół.
  7. Wnioskodawca będzie w stanie przypisać zakupy towarów i usług do czynności dających prawo do odliczenia oraz do czynności niedających takiego prawa.
  8. Zainteresowany przekaże na rzecz szkoły sprzęt zakupiony w ramach realizowanego projektu, który będzie służył do wykonywania w ramach projektu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz zwolnionych z tego podatku. Wnioskodawca dokona odliczenia naliczonego podatku VAT od sprzętu zakupionego w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zainteresowany nie dokona natomiast odliczenia naliczonego podatku VAT od sprzętu zakupionego w celu wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy usługi nauczania języków obcych realizowane w ramach projektu opisanego w zdarzeniu przyszłym podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT? – pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 kwietnia 2016 r.
  2. Czy organizacja szkoleń dla kadry dydaktycznej podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Przepis ten nie ogranicza stosowania zwolnienia ani w zakresie formy, ani w zakresie podmiotu wykonującego daną usługę edukacyjną – nauczania języków obcych. Dlatego, zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na nauczaniu języków obcych.

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie zostało wyrażone w piśmie z dnia 7 kwietnia 2016 r.

Ad. 2

Organizacja usługi szkoleniowej dla kadry dydaktycznej, jako usługa dokształcania zawodowego finansowana w całości ze środków publicznych, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT).

Celem szkolenia jest zwiększenie wiedzy i narzędzi do prowadzenia efektywnego kształcenia przez kadrę dydaktyczną, w taki sposób, aby ich metody, formy i narzędzia pracy spełniały potrzeby i oczekiwania uczniów. Dzięki tym szkoleniom ma zwiększyć się zakres wykorzystania narzędzi TIK (technologia informacji i komunikacji) oraz wprowadzenie metody eksperymentu do zajęć realizowanych przez nauczycieli. Szkolenia te będą zatem miały niewątpliwy wpływ na wykształcenie zawodowe nauczycieli i przyczynią się bezpośrednio do rozwoju ich kompetencji zawodowych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane, w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Należy nadmienić, że w dniu 1 lipca 2011 r., weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie finansowanie danego szkolenia w całości lub w części (min. 70%) ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są m.in. dochody publiczne oraz środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

W przedmiotowej sprawie zgodnie z opisem sprawy szkolenia będą realizowane w 80,74% ze środków UE oraz w 14,24% ze środków budżetu państwa. Wobec tego należy uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia zawodowego są finansowane ze środków publicznych i jako takowe podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia dla kadry dydaktycznej opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, świadczone przez Zainteresowanego mieszczą się w zakresie usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, o którym mowa w cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 3 ust. 11 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów. Zatem wykonywanie tego typu usługi będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku usług nauczania języków obcych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku usług organizacji szkoleń dla kadry dydaktycznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ponadto, w oparciu o art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą z kolei korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Z kolei, z analizy art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Z kolei ww. przepis, zwalniający od podatku usługi nauczania języków obcych, obejmuje usługi, które nie korzystają ze zwolnień określonych w ust. 1 pkt 26, 27 lub 29 tego artykułu. Zatem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania języka obcego nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych,

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W oparciu o art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Jednocześnie, stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

Należy zatem zwrócić uwagę, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, uzależnia stosowanie zwolnienia od podatku od tego, czy świadczona przez dany podmiot usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego będzie finansowana w 100% ze środków publicznych. Natomiast w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia przewidziano zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Powyższy wymóg finansowania w określonej wysokości przedmiotowej usługi ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Powyższego nie wyklucza fakt, że w świadczeniu tej usługi uczestniczą podmioty trzecie w charakterze podwykonawców (niezależnie od tego, którym z kolei zleceniobiorcą w ewentualnym łańcuchu podwykonawców jest dany podwykonawca). Wydatkowanie przekazanych na realizację danego projektu środków publicznych przez ich dysponenta na realizację poszczególnych jego części (całości) przez podwykonawców, oznacza bowiem, że poszczególne części (całość) projektu realizowane przez podwykonawców są – z ekonomicznego punktu widzenia – finansowane ze środków publicznych. W konsekwencji względem nich znajduje zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisach (przy spełnieniu pozostałych warunków). Przedmiotowy warunek „finansowania ze środków publicznych” jest zatem spełniony zarówno w przypadku, gdy otrzymujący dofinansowanie ze środków publicznych sam świadczy przedmiotową usługę, jak również gdy w realizację tej usługi zaangażowany jest podwykonawca (kolejni podwykonawcy). Istotne jest jedynie to, żeby środki publiczne stanowiły rzeczywiste (w znaczeniu ekonomicznym) źródło finansowania przedmiotowych usług (co zakłada istnienie ścisłego związku pomiędzy otrzymanymi środkami publicznymi a realizowanymi świadczeniami). Podwykonawca korzystający ze zwolnienia winien zatem posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

Należy zauważyć, że powołane wyżej przepisy stanowią implementację art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście należy wskazać – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Wskazuje się, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1, z późn. zm.). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem są m.in. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz działalność gospodarcza wspomagająca edukację. Zainteresowany prowadzi działalność, która jest finansowana różnego rodzaju dotacjami, jak i zwykłą działalność gospodarczą finansowaną własnymi środkami. Wnioskodawca stara się o uzyskanie dofinansowania realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Zgodnie z tym wnioskiem płatność ze środków europejskich ma stanowić 80,74% całkowitej kwoty dotacji, 14,24% ma być sfinansowana z budżetu państwa. Zainteresowany będzie posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania usług są środki publiczne (powyższe będzie wynikało z umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego). Projekt ma być realizowany na terenie Gminy w okresie od września 2016 r. do lipca 2018 r.

Celem projektu jest wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego, ukierunkowania na rozwój kompetencji kluczowych. Grupa objęta wsparciem to mieszkańcy terenów wiejskich, którzy mają utrudniony dostęp do edukacji i poszerzania własnej wiedzy. Priorytetem projektu ma być ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz zapewnianie równego dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji elementarnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego, z uwzględnieniem formalnych, nieformalnych i pozaformalnych ścieżek kształcenia umożliwiających podjęcie kształcenia szkolenia. Projekt będzie realizowany poprzez podjęcie działań, tj.:

  1. wsparcie na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności;
  2. doskonalenie nauczycieli w zakresie metody oraz form sprzyjających kształtowaniu u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności;
  3. kompleksowe programy tworzenia warunków w szkołach i placówkach systemu oświaty dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych i matematycznych;
  4. wsparcie na rzecz zwiększenia wykorzystania TIK w szkołach i placówkach systemu oświaty.

Realizacja projektu nie ma przyczyniać się do generowania dochodów u Wnioskodawcy. Ponadto, nie będzie pobierana opłata od uczniów i uczestników szkolenia. Działania podejmowane w tym projekcie obejmują zarządzanie projektem oraz realizację szkoleń. Wnioskowana kwota dotacji ma pokrywać jego koszty realizacji. Przedmiotowe dofinansowanie zostanie przeznaczone na m.in.

  1. przeprowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic:
    • festiwal nauki (pokazy z ciekłym azotem, pokazy chemiczne, pokazy z suchym lodem, wystawa interaktywna zabawek fizycznych, energetyczna wystawa interaktywna, nowe technologie, pokaz robotów, warsztaty magiczne, mikstury, warsztaty baniek mydlanych, warsztaty elektryczne);
    • zajęcia rozwijające dla uczniów i uczennic (zajęcia z: matematyki, języka angielskiego, języka rosyjskiego, przyrodnicze, programowania);
    • wycieczka do (…);
    • półkolonie naukowe (przeprowadzenie półkolonii eksperymentalnych, z robotyki, zajęcia dodatkowe);
  2. organizację szkoleń dla kadry dydaktycznej:
    • szkolenie z użycia narzędzi TIK w edukacji;
    • szkolenie nowoczesne formy nauczania.

W ramach wykonania projektów objętych finansowaniem przez ww. dotację Wnioskodawca świadczy usługi, które wykonuje samodzielnie oraz zatrudnia podwykonawców. Zainteresowany będzie Beneficjentem środków unijnych, natomiast uczestnicy projektu realizowanego przez Wnioskodawcę będą Beneficjentami ostatecznymi otrzymanych przez Niego środków unijnych. Uczestnicy szkoleń (lub ich opiekunowie ) podpiszą tzw. deklarację uczestnictwa w projekcie, nie będzie to jednak forma umowy uczestnictwa w konkretnych zajęciach. Wnioskodawca nie będzie zatem zawierać umowy na świadczenie przedmiotowych szkoleń bezpośrednio z beneficjentami środków unijnych.

Zainteresowany nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych. Wnioskodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, jednostką badawczo-rozwojową świadczącą usługi kształcenia na poziomie wyższym.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowany nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Usługi nauczania języków obcych świadczone przez Wnioskodawcę nie będą stanowić usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym. Usługi świadczone przez Zainteresowanego nie stanowią usług prywatnego nauczania na ww. poziomach nauczania, świadczonych przez nauczycieli, w związku z czym Wnioskodawca nie będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Przedmiotowym zwolnieniem objęci są bowiem nauczyciele świadczący usługi prywatnego nauczania na różnych poziomach nauczania. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu), co w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym – jak wskazuje Wnioskodawca – nie będzie mieć miejsca. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi świadczone będą przez osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie, nie muszą to być jednak osoby z wykształceniem pedagogicznym lub kierunkowym ściśle w danej dziedzinie, np. możliwe jest prowadzenie zajęć pozalekcyjnych przyrodniczych w szkole przez absolwenta chemii, biologii. Każdorazowo wymagania odnośnie kadry będą określane w rozeznaniu/zapytaniu ofertowym, w którym wybierani będą podwykonawcy. Zatrudnione w ramach realizowanych projektów osoby będą działać w charakterze podwykonawców świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a więc nie będą świadczyć usług bezpośrednio na rzecz osób będących adresatami świadczonych przez Zainteresowanego usług – uczniów biorących udział w organizowanych zajęciach. Osoby te nie będą wykonywać usług na własny rachunek i odpowiedzialność. Forma zatrudnienia podwykonawcy będzie zależeć od tego, czy będzie to osoba prowadząca lub nieprowadząca działalność gospodarczą. Wnioskodawca dostarczać będzie na rzecz uczniów kompleksową usługę nauczania, w ramach której zapewniać będzie odpowiednią kadrę dydaktyczną oraz materiały i sale dydaktyczne. Zainteresowany nie posiada wykształcenia pedagogicznego i nie jest nauczycielem.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania języków obcych adresowane będą do uczniów, zatem nie będą związane z określoną branżą lub zawodem, a ich efektem nie będzie kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe, natomiast zdobycie ogólnych umiejętności posługiwania się językiem obcym przez uczniów.

Z kolei, świadczone przez Zainteresowanego usługi szkoleniowe skierowane do kadry dydaktycznej będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego, gdyż skierowane są wyłącznie do nauczycieli, a ich efektem ma być uaktualnienie ich wiedzy i kompetencji do celów zawodowych. Celem szkoleń jest dostosowanie metod nauczania stosowanych przez nauczycieli do nowych standardów i zwiększenie w ten sposób efektywności kształcenia młodych ludzi przez nauczycieli biorących udział w prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleniach. Podczas szkoleń nauczyciele wyposażeni zostaną w odpowiednią wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych metod nauczania oraz urządzeń możliwych do wykorzystania w procesie nauczania. Uaktualnią w ten sposób wiedzę potrzebną do wykonywania zawodu nauczyciela oraz nabędą nowe kwalifikacje. Nie ulega wątpliwości, że nauczyciel powinien posiadać w wykonywaniu zawodu wiedzę teoretyczną z przedmiotu objętego nauczaniem, ale również ogólne umiejętności ściśle związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – w tym odpowiednie komunikowanie się z uczniami w celu przekazania mu wiedzy w najbardziej efektywny sposób.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usług nauczania języków obcych realizowanych w ramach realizowanego projektu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Jak wskazano wyżej przepis ust. 1 pkt 28 tego artykułu, zwalniający od podatku usługi nauczania języków obcych, obejmuje usługi, które nie korzystają ze zwolnień określonych w ust. 1 pkt 26, 27 lub 29 tego artykułu.

Należy zatem przeanalizować czy świadczone przez Zainteresowanego usługi nauczania języków obcych nie stanowią usług wymienionych w ww. punktach.

Dla oceny tego, czy szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – w pierwszej kolejności konieczne jest stwierdzenie, czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

W opisie sprawy Zainteresowany wskazał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo-rozwojową świadczącą usługi kształcenia na poziomie wyższym.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia, nie będą spełniały przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą mogły również korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, ponieważ jak wynika z przytoczonego artykułu zwolnienie dotyczy nauczania na odpowiednim poziomie (przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym) świadczonych przez nauczycieli. Jak wskazano wyżej, prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu), co w opisanej we wniosku sytuacji nie będzie mieć miejsca.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że zatrudnione w ramach realizowanych projektów osoby będą działać w charakterze podwykonawców świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a więc nie będą świadczyć usług bezpośrednio na rzecz osób będących adresatami świadczonych przez Zainteresowanego usług – uczniów biorących udział w organizowanych zajęciach. Osoby te nie będą wykonywać zatem usług na własny rachunek i odpowiedzialność. Brak jest więc w przedmiotowej sprawie okoliczności prywatnego nauczania.

Z kolei dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Natomiast w opisie sprawy wskazano, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie nauczania języków obcych adresowane będą do uczniów, zatem nie będą związane z określoną branżą lub zawodem, a ich efektem nie będzie kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe, natomiast zdobycie ogólnych umiejętności posługiwania się językiem obcym przez uczniów. Tym samym, stwierdzić należy, że świadczone przez Zainteresowanego usługi nauczania języka obcego nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Skoro więc wykluczono zastosowanie zwolnienia od podatku dla przedmiotowych usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy, to dla świadczenia usług nauczania języków obcych, Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania do świadczonych w ramach realizowanego projektu usług nauczania języków obcych zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług polegających na organizacji szkoleń dla kadry dydaktycznej, które finansowane są ze środków publicznych.

Analizując przedstawione we wniosku okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca – jak wskazano wyżej – nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie jest uczelnią ani innym podmiotem wymienionym w ww. artykule, zatem zwolnienie określone w tym przepisie nie będzie mogło być zastosowane.

W związku z czym należy przeanalizować, czy spełnione zostaną przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Zwolnieniu podlegają również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, o czym stanowi § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Tut. Organ zaznacza, że przepisy ustawy, jak i rozporządzenia wykonawczego do ustawy nie uzależniają prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla realizowanych usług kształcenia lub doskonalenia zawodowego od treści postanowień zawartych w umowie lub też w innym dokumencie na okoliczność świadczonych pomiędzy stronami usług.

Oczywistym jest, że podatnik powinien posiadać dla celów dowodowych odpowiednią dokumentację wykonywanych czynności, jednakże żaden przepis nie wymienia katalogu dokumentów, które podatnik jest obowiązany posiadać, aby zastosować zwolnienie. Tak więc, w sytuacji braku przepisów uzależniających (warunkujących) zastosowanie zwolnienia od zawarcia konkretnych zapisów w umowie, czy też od posiadania oświadczenia od zleceniobiorcy, istotny jest stan faktyczny zaistniały/opis zdarzenia przyszłego w danej sprawie i faktyczny sposób finansowania danych szkoleń, co podatnik winien udokumentować. Dla celów dowodowych byłoby wskazane, aby w umowie czy innym dokumencie była zawarta informacja o finansowaniu szkolenia środkami zleceniodawcy stanowiącymi środki publiczne w określonym procencie.

Jednakże nie można uznać, że sam fakt otrzymania oświadczenia od zleceniodawcy automatycznie daje podatnikowi prawo do zastosowania zwolnienia, gdyż takie prawo daje konkretny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, tj. aby przeprowadzone szkolenie stanowiło kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe i aby było faktycznie finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych, a zgromadzone dokumenty, w tym np. oświadczenie mają jedynie te okoliczności potwierdzać.

W opisie sprawy Wnioskodawca poinformował, że świadczone przez Niego usługi szkoleniowe skierowane do kadry dydaktycznej będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego, gdyż skierowane są wyłącznie do nauczycieli, a ich efektem ma być uaktualnienie ich wiedzy i kompetencji do celów zawodowych. Celem szkoleń jest bowiem dostosowanie metod nauczania stosowanych przez nauczycieli do nowych standardów i zwiększenie w ten sposób efektywności kształcenia młodych ludzi przez nauczycieli biorących udział w prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleniach. Podczas szkoleń nauczyciele wyposażeni zostaną w odpowiednią wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych metod nauczania oraz urządzeń możliwych do wykorzystania w procesie nauczania. Uaktualnią w ten sposób wiedzę potrzebną do wykonywania zawodu nauczyciela oraz nabędą nowe kwalifikacje. Nie ulega wątpliwości, że nauczyciel powinien posiadać w wykonywaniu zawodu wiedzę teoretyczną z przedmiotu objętego nauczaniem, ale również ogólne umiejętności ściśle związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – w tym odpowiednie komunikowanie się z uczniami w celu przekazania mu wiedzy w najbardziej efektywny sposób.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że usługi prowadzenia szkoleń dla kadry dydaktycznej będą spełniały definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że realizowane szkolenia nie są prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie dysponuje również akredytacją w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy, w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia dla kadry dydaktycznej nie będą korzystały ze zwolnienia, określonego w 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i lit. b ustawy.

Ponadto, z treści wniosku wynika, że płatność ze środków europejskich ma stanowić 80,74% całkowitej kwoty dotacji, a 14,24% ma być sfinansowana z budżetu państwa. Poza tym, Wnioskodawca będzie posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania usług są środki publiczne (powyższe będzie wynikało z umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego).

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z faktem, że szkolenia realizowane w ramach przedmiotowego projektu stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jak wynika z opisu sprawy są finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%, zatem korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, że organizacja szkoleń dla kadry dydaktycznej nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Świadczone przez Zainteresowanego, w ramach realizowanego projektu, usługi szkoleniowe dla kadry dydaktycznej, finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70% będą korzystały natomiast ze zwolnienia od podatku VAT na mocy § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym „szkolenia dla kadry dydaktycznej opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, świadczone przez Zainteresowanego mieszczą się w zakresie usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, o którym mowa w cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 3 ust. 11 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów” należało uznać za nieprawidłowe, bowiem uzyskane dofinansowanie w wysokości 94,98% będzie korzystało ze zwolnienia od podatku wyłącznie na podstawie § 3 ust. 11 pkt 14 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku usług nauczania języków obcych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz w zakresie zwolnienia od podatku usług organizacji szkoleń dla kadry dydaktycznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Z kolei wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu; wliczenia do podstawy opodatkowania podatkiem VAT kwoty dotacji; opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania sprzętu sfinansowanego dotacją oraz opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług w związku z wykonaniem projektów objętych dotacją (pytania oznaczone we wniosku nr 3, 4, 5, 6) został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2016 r. nr ILPP1/4512-1-109/16-5/AWa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj