Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1136/11/AB
z 7 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1136/11/AB
Data
2012.02.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
aport
przedsiębiorstwa
spółka osobowa
wkłady niepieniężne


Istota interpretacji
Dot. skutków podatkowych czynności wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2011r. (data wpływu do tut. Biura 8 listopada 2011r.), uzupełnionym w dniu 2 lutego 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych czynności wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa tytułem aportu do spółki komandytowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych czynności wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa tytułem aportu do spółki komandytowej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 20 stycznia 2012r. Znak: IBPBI/1/415-1135/11/AB, IBPBI/1/415-1136/11/AB, IBPP3/443-1219/11/IK, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 2 lutego 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Działalność gospodarczą jest prowadzona w dość szerokim zakresie i można ją podzielić na dwie główne kategorie:

Wyodrębnienie działu gastronomicznego z ogólnej struktury organizacyjnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy nastąpiło już na samym początku prowadzenia działalności gospodarczej i związane było nie tylko ze stworzeniem działu gastronomicznego wraz z „przydzielonymi” do tego działu pracownikami, lecz również z wyodrębnieniem funkcji dyrektora zarządzającego działem gastronomicznym, któremu podlegają pracownicy działu gastronomicznego. Wnioskodawca rozważa założenie spółki komandytowej, o której mowa w art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Wnioskodawca planuje działalność związaną z działalnością gastronomiczną wraz z związanym z tą działalnością zespołem składników materialnych i niematerialnych wnieść tytułem aportu do spółki komandytowej i w zamian objąć udziały w tej spółce oraz uzyskać status komandytariusza, natomiast pozostałą część działalności gospodarczej, tj. działalność agentów i pozostałą sprzedaż określoną zgodnie z PKD, jak wyżej wskazano, Wnioskodawca nadal będzie prowadzić w dotychczasowej formie. Komplementariuszem w planowanej spółce komandytowej ma być w zamian za wniesiony przez siebie wkład, obecny pracownik Wnioskodawcy, pełniący funkcję dyrektora zarządzającego całą działalnością gastronomiczną Wnioskodawcy. W skład aportu będą wchodzić lokal użytkowy dotyczący placówki gastronomicznej w miejscowości B, wszystkie ruchomości związane z prowadzeniem działalności gastronomicznej w wymienionych wyżej 4 placówkach (obejmujące w szczególności: samochody, zapasy towarów, wyposażenie oraz urządzenia służące do wykonywania przedmiotowej działalności gastronomicznej), inwestycje w obcym środku trwałym, prawa wynikające z umów najmu, środki zgromadzone na rachunku bankowym, które pochodzą z prowadzenia działalności gastronomicznej, księgi i dokumenty związane z działalnością gastronomiczną (w tym kontakty handlowe), wierzytelności i zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gastronomicznej. Ponadto nowo powstała spółka komandytowa przejmie pracowników Wnioskodawcy związanych z działalnością gastronomiczną w trybie art. 23¹ kodeksu pracy. Wnioskodawca prowadzi ewidencję finansowo-księgową na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo-księgowym, która umożliwia szczegółowe określenie sytuacji finansowej (przychodów, kosztów) odnoszącej się do każdego rodzaju działalności, w tym działalności gastronomicznej. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje jedynie czynności opodatkowane, jednocześnie nowo zawiązana spółka komandytowa będzie kontynuowała działalność gastronomiczną w identycznym zakresie jak prowadzi ją do tej pory Wnioskodawca i będzie wykonywała jedynie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Co więcej, w wyniku aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie zmieni się przeznaczenie wnoszonych aportem składników majątku, tzn. w dalszym ciągu będą one służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wniesienie tytułem aportu do spółki komandytowej opisanego w zdarzeniu przyszłym zespołu składników materialnych i niematerialnych rozumianych, jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie tytułem aportu do spółki komandytowej opisanego w zdarzeniu przyszłym zespołu składników materialnych i niematerialnych rozumianych jako zorganizowana część przedsiębiorstwa jest formą ich odpłatnego zbycia, jednak stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie Wnioskodawcy, gdyż tego rodzaju przychody korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku od towarów i usług oraz w zakresie określenia, czy zespół składników majątkowych, który ma być wniesiony aportem do spółki komandytowej, wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj