Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-203/16-3/DP
z 31 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2016 r. (data wpływu 3 marca 2016 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków podatkowych Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób prawnych w sytuacji podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 3 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków podatkowych Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób prawnych w sytuacji podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


V. Sp. z o.o. S.K.A. („Spółka”, „Wnioskodawca”) oraz jej wspólnicy, tj. V. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Komplementariusz”) i będący osobami fizycznymi dwaj akcjonariusze („Akcjonariusze”) podlegają w Polsce opodatkowaniu od całości ich dochodów bez względu na miejsce ich uzyskania oraz nie są zwolnieni od, odpowiednio, CIT lub PIT. Wnioskodawca prowadzi w Polsce działalność deweloperską, tj. buduje na własny rachunek budynki mieszkalne i sprzedaje mieszkania lub też buduje na zlecenie osób trzecich i wówczas mieszkania sprzedaje zleceniodawca a nie Wnioskodawca.

Wnioskodawca dąży do wzrostu swojego potencjału gospodarczego. W ramach związanej z tym celem strategii marketingowej Wnioskodawca zamierza m.in. zwracać uwagę potencjalnym nabywcom na swoją dobrą kondycję finansową i fakt, że przeznacza zyski z poprzednich lat na rozwój kolejnych projektów. W tym celu Wnioskodawca rozważa podniesienie swojej kapitalizacji. Stąd też Wnioskodawca zakłada, że wyemituje nowe akcje na rzecz dotychczasowych akcjonariuszy, które za zgodą organów Spółki zostaną pokryte z jej zysków z lat poprzednich na zasadach przewidzianych w art. 442 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej jako: „KSH”), przy czym wartość emisyjna akcji może być wyższa od ich wartości nominalnej, a nadwyżka wartości emisyjnej akcji ponad ich wartość nominalną przelana zostanie na kapitał zapasowy (agio) Wnioskodawcy. W efekcie tych działań Wnioskodawca dobrowolnie pozbawi się potencjalnej możliwości wypłaty zysków z lat poprzednich jako dywidendy.

Alternatywnie Wnioskodawca może zostać przekształcony w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a do podwyższenia kapitału zakładowego na opisanych powyżej zasadach dojdzie w ramach tego przekształcenia albo już po zarejestrowaniu przekształcenia. Wówczas nowo wyemitowane udziały zostaną przydzielone wszystkim wspólnikom (a więc zarówno obecnym Akcjonariuszom jak i Komplementariuszowi, dalej wspólnicy Wnioskodawcy sp. z o.o. nazywani „Wspólnikami”) w proporcji do posiadanych przez nich udziałów. W chwili dokonywania podwyższenia kapitału zakładowego Wspólnik będący wcześniej Komplementariuszem może posiadać mniej niż 10% udziałów w Spółce przekształconej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przychodem (dochodem) u Akcjonariuszy albo Wspólników (w przypadku gdy do podwyższenia kapitału zakładowego dojdzie u Wnioskodawcy przekształconego w spółkę z o.o.) z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy z jego zysków z lat poprzednich będzie kwota zysków zatrzymanych przekazana na kapitał zakładowy Wnioskodawcy i od takiej kwoty Wnioskodawca jako płatnik zobowiązany będzie pobrać należny PIT lub CIT?


Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie podatnika w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie udzielona odrębnym rozstrzygnięciem.


Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym przychodem (dochodem) Akcjonariuszy albo Wspólników (w przypadku gdy do podwyższenia kapitału zakładowego dojdzie u Wnioskodawcy przekształconego w spółkę z o.o.) z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy z jego zysków zatrzymanych będzie kwota zysków zatrzymanych przekazana na kapitał zakładowy Wnioskodawcy. Od tej kwoty, działając jako płatnik, Wnioskodawca powinien pobrać należny podatek.

Zgodnie z art. 24 ust 5 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. ż 2012 r., poz. 361 ze zm.) („Ustawa o PIT) oraz art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.) ("Ustawa o CIT1) dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał z innych kapitałów osoby prawnej.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT od dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się zryczałtowany 19% podatek dochodowy. Zgodnie natomiast z art. 41 ust 4. Ustawy o PIT oraz art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT osoby prawne zobowiązane są do pobierania tego podatku od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Natomiast na podstawie art. 41 ust. 5 Ustawy o PIT oraz art. 26 ust. 2 Ustawy o CIT w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego płatnik pobiera zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego, a w przypadku braku wymogu rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego - od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o podwyższeniu tego kapitału.

W świetle powyższego podwyższenie kapitału zakładowego spółki poprzez emisję nowych akcji pokrytych z zysków zatrzymanych w spółce bez wątpienia spowoduje u wspólników otrzymujących nowowyemitowane akcje (udziały) powstanie przychodu podatkowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Wysokość tego przychodu odpowiadać będzie wartości zysków zatrzymanych lub kwot z kapitałów zapasowego lub rezerwowych przelanych do kapitału zakładowego. Innymi słowy kwota, o którą podwyższony będzie kapitał zakładowy spółki będzie przychodem każdego wspólnika w proporcji do otrzymanych przez danego wspólnika, nowoutworzonych udziałów. Pobranie podatku od tego przychodu obciążać będzie spółkę kapitałową (podatnika CIT), w której dokonano podwyższenia.

Prawidłowość powyższego poglądu Wnioskodawcy wynika z treści art. 24 ust. 5 pkt 4 Ustawy o PIT oraz art. 10 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, które wprost jako dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wskazują dochody (kwoty kapitałów innych niż zakładowy) przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego. W konsekwencji, dochodem z tytułu udziału w zyskach osób prawnych nie jest zatem dochód przekazywany na inne kapitały spółki, w tym na kapitał zapasowy (agio) powstały w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego.

Zdaniem Wnioskodawcy treść analizowanego przepisu wprost wskazuje, że intencją ustawodawcy było opodatkowanie kwoty zysków zatrzymanych przekazywanych na kapitał zakładowy spółki przy jednoczesnym świadomym wyłączeniu z opodatkowania przekazywania zysków zatrzymanych spółki na inne niż kapitał zakładowy kapitały spółki.


Za prawidłowością stanowiska Wnioskodawcy świadczy nie tylko omówiona powyżej wykładnia językowa analizowanej regulacji, lecz także jej wykładnia systemowa, celowościowa i funkcjonalna.


Zgodnie z tymi metodami wykładni opodatkowaniu podlegają dochody faktycznie uzyskane z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Dochodem takim nie jest natomiast zysk zatrzymany i przekazywany na inne niż kapitał zakładowy kapitały spółki. Już bowiem sama treść art. 24 ust. 5 pkt 4 Ustawy o PIT oraz art. 10 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT wskazuje, że opodatkowaniu podlega jedynie dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na kapitał zakładowy z innych kapitałów spółki (nie tylko z zysków zatrzymanych). Tymi innymi kapitałami, zgodnie z praktyką organów podatkowych i sądów administracyjnych, jest też kapitał zapasowy powstały w wyniku przelania na ten kapitał nadwyżki wkładu na pokrycie akcji (udziałów) ponad ich wartość nominalną. W rezultacie kapitał zapasowy powstały w związku z emisją akcji (udziałów) pokrytych z zysków zatrzymanych spółki, których wartość nominalna (tj. wartość akcji (udziałów)) będzie niższa od ich wartości emisyjnej, będzie przedmiotem opodatkowania w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego z tak powstałego kapitału zapasowego. Wobec powyższego opodatkowanie przekazania zysków niepodzielonych na kapitał zapasowy spółki I późniejsze przekazanie tych środków na kapitał zakładowy prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej kwoty, co stanowiłoby naruszenie podstawowych zasad prawa podatkowego.

Za prawidłowością przedstawionego w niniejszym wniosku stanowiska Wnioskodawcy zgodnie ze wskazanymi powyżej regułami wykładni przemawia także treść innych przepisów. Przykładowo należy tu wskazać art. 17 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT oraz art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT, zgodnie z którymi przychodem jest nominalna wartość akcji (udziałów) w spółce będącej podatnikiem CIT objętych w zamian za wkład niepieniężny. Przepis ten wskazuje zatem, że intencją ustawodawcy było opodatkowanie przyrostu kapitału zakładowego nie zaś innych kapitałów spółki. Tym samym Wnioskodawca podkreśla, iż opodatkowania przekazania dochodu na inne kapitały spółki niż kapitał zakładowy nie miałoby żadnego uzasadnienia celowościowego, funkcjonalnego i systemowego, co więcej niweczyłoby oczywiste wyniki niebudzącej wątpliwości wykładni językowej art. 24 ust. 5 pkt 4 Ustawy o PIT oraz art. 10 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego w wyniku emisji nowych udziałów Wnioskodawcy pokrytych z jego zysków zatrzymanych wartość emisyjna udziałów objęta przez wspólników może być niższa od wartości nominalnej tych udziałów.


W świetle powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym przychodem (dochodem) Akcjonariuszy albo Wspólników Spółki jest tylko ta część kapitałów (zapasowego, rezerwowych, niepodzielonych zysków), która zostanie przekazana na jej kapitał zakładowy. Innymi słowy w przypadku emisji nowych akcji (udziałów) Spółki pokrytych z zysków zatrzymanych, nadwyżka wartości emisyjnej akcji (udziałów) ponad ich wartość nominalną (agio) nie będzie przychodem Akcjonariuszy ani Wspólników, gdyż w tej części zyski zatrzymane nie są przekazane na kapitał zakładowy Wnioskodawcy, ale na kapitał zapasowy. Zatem jedynie w zakresie tych przychodów (dochodów) Wnioskodawca będzie działał jako płatnik obowiązany do pobrania i wpłacenia podatku PIT albo PIT oraz CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj