Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-2/4510-1-51/16-2/JP
z 30 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

W związku ze skargą ujętą w piśmie z 27 lipca 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 1 sierpnia 2016 r.), wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z 19 maja 2016 r., Znak: IBPB-1-2/4510-311/16/JP, dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego, doręczoną 23 maja 2016 r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.), art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 643), uwzględnia skargę w całości i zmienia ww. interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego uznając stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z 30 marca 2016 r.- za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Instytut jest jednostką organizacyjną Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej erygowaną przez Arcybiskupa Metropolitę, której na mocy rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 kwietnia 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 552) nadana została osobowość prawna.

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu nadano numer NIP.

  1. Celem Instytutu jest:
    1. organizowanie i prowadzenie obsługi administracyjnej, finansowo-ekonomicznej i prawnej w zakresie powierzonym mu przez osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacje oraz spółki, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja,
    2. wspieranie finansowe osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacji oraz spółek, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja w realizacji przez nie celów właściwych Kościołowi katolickiemu, a więc: sprawowania kultu religijnego, działalności oświatowo-wychowawczej, charytatywno -opiekuńczej, formacyjnej, naukowej, kulturalnej, z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, dobroczynności, rehabilitacji, rekreacji i wypoczynku, konserwacji zabytków oraz realizacji inwestycji w zakresie: budowy, rozbudowy, odbudowy i remontów kościołów, kaplic i innych miejsc kultu, adaptacji innych budynków na cele sakralne i kościelne, a także innych inwestycji przeznaczonych na domy formacyjne, domy rekolekcyjne i zakłady charytatywno-opiekuńcze,
    3. prowadzenie działalności gospodarczej również w zakresie powierzonym mu przez osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacje oraz spółki, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja, z której dochód przeznaczony jest w całości na cele statutowe Instytutu i prowadzenie niegospodarczej działalności statutowej Kościoła katolickiego.
  2. Instytut realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
    1. zarządzanie majątkiem, w tym nieruchomościami, ruchomościami i środkami finansowymi powierzonymi mu przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej, a także z prowadzeniem na jego bazie działalności gospodarczej i rolniczej, łącznie z chowem i hodowlą zwierząt;
    2. organizowanie obsługi administracyjnej, prawnej i finansowo-ekonomicznej w zakresie zleconym przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej;
    3. pośredniczenie i pomoc w kontakcie z instytucjami zewnętrznymi;
    4. usługi związane z zakwaterowaniem;
    5. usługi związane z wyżywieniem;
    6. przygotowanie, prowadzenie i obsługę inwestycji sakralnych i kościelnych, w tym budowa, rozbudowa, odbudowa i remonty, adaptacje w nieruchomościach, do których tytuł prawny posiada Instytut lub podmioty wymienione w pkt 1 powyżej;
    7. pomoc finansową dla działalności kultowej, charytatywno-opiekuńczej i oświatowo-wychowawczej prowadzonej przez podmioty wymienione powyżej, zwłaszcza przez Caritas Archidiecezji i parafie Archidiecezji;
    8. pomoc finansową podmiotom wymienionym w pkt l powyżej w realizacji prowadzonej przez nie działalności religijnej i prospołecznej, w tym formacyjnej, naukowej, kulturalnej, z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, dobroczynności, rehabilitacji, rekreacji i wypoczynku, konserwacji zabytków.
  3. Majątek Instytutu stanowią nieruchomości, ruchomości i środki finansowe bezpłatnie użyczone mu przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej. Majątek Instytutu stanowią także środki finansowe, ruchomości, nieruchomości oraz prawa majątkowe nabyte przez Instytut w trakcie jego działalności. Dochodami Instytutu są darowizny, spadki, zapisy; ofiary pieniężne i w naturze; dotacje przekazywane na zasadach obowiązujących ogół podmiotów nienależących do sektora finansów publicznych; dochody ze środków finansowych, z majątku ruchomego, nieruchomego i praw majątkowych; dochody z działalności gospodarczej; inne wpływy i dochody. Zgodnie z zapisami statutu dochody, o których mowa powyżej mogą być przeznaczone wyłącznie na cele statutowe Instytutu.
  4. W ramach swojej działalności i zarządu nad nieruchomościami Instytut zamierza uzyskać formalny tytuł prawny do nieruchomości należących do podmiotów wymienionych w pkt 1 na podstawie dokonywanych czynności prawnych. Instytut w celu realizacji swoich celów, uzyska tytuł na podstawie ustanowionego prawa rzeczowego tj. użytkowania lub też umowy cywilnoprawnej. Każda z tych czynności będzie miała charakter nieodpłatny tj. np. w przypadku ustanowienia użytkowania Instytut nie będzie zobowiązany do zapłaty z tego tytułu żadnego czynszu na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 1.
  5. W związku z charakterem prawa użytkowania Instytut uprawniony będzie do wynajęcia nieruchomości i pobierania z tego tytułu czynszu. Podatnik w związku z charakterem swojej działalności tj. przede wszystkim wspieraniem finansowym osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także organizacji i prowadzenia obsługi administracyjnej, finansowo-ekonomicznej i prawnej tych podmiotów, zamierza kwoty uzyskane z najmu przekazywać Archidiecezji lub innym kościelnym osobom prawnym z przeznaczeniem na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze zgodnie z interpretacją jaką uzyskał w dniu 12 grudnia 2014 r. (IBPBI/2/423-1085/14/SD).

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym podatnik będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w związku z nieodpłatnym wykorzystywaniem przez niego nieruchomości stanowiących własność innych kościelnych osób prawnych, w sytuacji przeznaczania dochodów na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym będzie on zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w związku z nieodpłatnym wykorzystywaniem nieruchomości stanowiących własność Archidiecezji, innych kościelnych osób prawnych lub spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne, w związku z przeznaczeniem dochodu na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

W uzasadnienie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał, że stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „Ustawa”), przychód stanowi m.in. wartość nieodpłatnych świadczeń uzyskanych przez podatnika. Instytut uzyska tego rodzaju przychód (dochód) w związku z nieodpłatnym korzystaniem z nieruchomości należących do osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła Katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacji oraz spółek, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja. Tak uzyskany dochód bezpośrednio związany jest z celami do jakich Instytut został powołany, tj. przede wszystkim zarządzania majątkiem, w tym nieruchomościami, ruchomościami i środkami finansowymi powierzonymi mu przez podmioty kościelne. Samo powierzenie mu majątku może przybrać różne formy, przy czym w każdym przypadku finalny dochód (np. z czynszów) w całości przekazywany będzie na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) Ustawy. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, spełniona zostanie przesłanka uzasadniająca zastosowanie zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego. W tym zakresie, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) Ustawy ma zastosowanie do wszelkich rodzajów dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez dany podmiot, a zatem nie tylko dochodów w formie pieniężnej, ale także m.in. do nieodpłatnych świadczeń. Brak bowiem podstaw, na gruncie przepisów Ustawy, by dochód tego rodzaju nie został objęty przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Pomimo zatem, że dochód Instytutu wynikał będzie z uzyskania przychodu w naturze – w formie nieodpłatnego korzystania z nieruchomości należących do osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego oraz innych podmiotów określonych w pkt 1 stanu faktycznego, to nie ma prawnych przeszkód, by został on objęty zwolnieniem pod warunkiem przeznaczenia go na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b). Stanowisko uznające zasadność objęcia zwolnieniem od podatku dochodów wygenerowanych przez nieodpłatne świadczenie, znajduje również poparcie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2013 r., Znak: IPPB5/423-805/13-2/KS. W uzasadnieniu stwierdzono, że „w przypadku gdy Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Spółkę do świadczenia usług hotelowych i usług najmu, z których zyski posłużą na finansowanie celów w zakresie kultu religijnego, oświatowo-wychowawczego, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze – uzyskiwany przez Spółkę dochód w postaci nieodpłatnych świadczeń, tj. nieodpłatnego korzystania z Nieruchomości będzie zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4b updop. Dochód ten, tj. otrzymywane świadczenie (korzystanie z Nieruchomości) będzie bowiem przeznaczone na powyższe cele”. Podobnie, w uzasadnieniu interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 stycznia 2008 r., Znak: IPPB5/423-144/08-4/AS uznano za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, prowadzącego działalność statutową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy, że uzyskiwany przez niego przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w formie nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W podsumowaniu Wnioskodawca stwierdził, że dochód uzyskany w związku z nieodpłatnym świadczeniem w postaci korzystania z nieruchomości należących do podmiotów wymienionych w pkt 1, należy zatem zakwalifikować jako podlegający zwolnieniu z podatku w związku z przyszłym jego przeznaczeniem na cele wymienione w art. 17 ust 1 pkt 4a lit. b) Ustawy.

W wyniku rozpatrzenia ww. wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający z upoważnienia Ministra Finansów, wydał 19 maja 2016 r. indywidualną interpretację Znak: IBPB-1-2/4510-311/16/JP uznając stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Pismem z 31 maja 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 3 czerwca 2016 r.), Wnioskodawca wezwał tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa wnosząc o zmianę ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przez uznanie stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe. W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, ujętej w piśmie z 1 lipca 2016 r., Znak: IBPB-1-2/4510-1-51/16/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Pismem z 27 lipca 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 1 sierpnia 2016 r.) wniesiono skargę na ww. interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.) organ, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania.

Mając na względzie powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, rozpatrując przedmiotową skargę z 27 lipca 2016 r. i zawarte w niej zarzuty, uwzględnia ją w całości i stwierdza, że stanowisko Skarżącej przedstawione we wniosku z 30 marca 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 1 kwietnia 2016 r.), dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r., poz. 851, ze zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj przychodów, z jakich ten dochód został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop). Dochód – ustalony zgodnie z art. 7 albo 7a ust. 1, po odliczeniu (…) – stanowi podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a. Jednocześnie należy wskazać, że dochód podatkowy może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania w szczególności na podstawie art. 17 ust.1 updop. Wymieniony przepis zawiera katalog dochodów wolnych od podatku. Stwierdzenie, że dochód jest wolny od podatku, należy odczytywać jako wyłączenie z podstawy opodatkowania dochodów o jakich mowa w tym przepisie.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca – Instytut jest jednostką organizacyjną Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej erygowaną przez Arcybiskupa Metropolitę, której na mocy rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 kwietnia 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 552) nadana została osobowość prawna.

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu nadano numer NIP.

  1. Celem Instytutu jest:
    1. organizowanie i prowadzenie obsługi administracyjnej, finansowo-ekonomicznej i prawnej w zakresie powierzonym mu przez osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacje oraz spółki, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja,
    2. wspieranie finansowe osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacji oraz spółek, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja w realizacji przez nie celów właściwych Kościołowi katolickiemu, a więc: sprawowania kultu religijnego, działalności oświatowo-wychowawczej, charytatywno -opiekuńczej, formacyjnej, naukowej, kulturalnej, z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, dobroczynności, rehabilitacji, rekreacji i wypoczynku, konserwacji zabytków oraz realizacji inwestycji w zakresie: budowy, rozbudowy, odbudowy i remontów kościołów, kaplic i innych miejsc kultu, adaptacji innych budynków na cele sakralne i kościelne, a także innych inwestycji przeznaczonych na domy formacyjne, domy rekolekcyjne i zakłady charytatywno-opiekuńcze,
    3. prowadzenie działalności gospodarczej również w zakresie powierzonym mu przez osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacje oraz spółki, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja, z której dochód przeznaczony jest w całości na cele statutowe Instytutu i prowadzenie niegospodarczej działalności statutowej Kościoła katolickiego.
  2. Instytut realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
    1. zarządzanie majątkiem, w tym nieruchomościami, ruchomościami i środkami finansowymi powierzonymi mu przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej, a także z prowadzeniem na jego bazie działalności gospodarczej i rolniczej, łącznie z chowem i hodowlą zwierząt;
    2. organizowanie obsługi administracyjnej, prawnej i finansowo-ekonomicznej w zakresie zleconym przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej;
    3. pośredniczenie i pomoc w kontakcie z instytucjami zewnętrznymi;
    4. usługi związane z zakwaterowaniem;
    5. usługi związane z wyżywieniem;
    6. przygotowanie, prowadzenie i obsługę inwestycji sakralnych i kościelnych, w tym budowa, rozbudowa, odbudowa i remonty, adaptacje w nieruchomościach, do których tytuł prawny posiada Instytut lub podmioty wymienione w pkt 1 powyżej;
    7. pomoc finansową dla działalności kultowej, charytatywno-opiekuńczej i oświatowo-wychowawczej prowadzonej przez podmioty wymienione powyżej, zwłaszcza przez Caritas Archidiecezji i parafie Archidiecezji;
    8. pomoc finansową podmiotom wymienionym w pkt l powyżej w realizacji prowadzonej przez nie działalności religijnej i prospołecznej, w tym formacyjnej, naukowej, kulturalnej, z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, dobroczynności, rehabilitacji, rekreacji i wypoczynku, konserwacji zabytków.
  3. Majątek Instytutu stanowią nieruchomości, ruchomości i środki finansowe bezpłatnie użyczone mu przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej. Majątek Instytutu stanowią także środki finansowe, ruchomości, nieruchomości oraz prawa majątkowe nabyte przez Instytut w trakcie jego działalności. Dochodami Instytutu są darowizny, spadki, zapisy; ofiary pieniężne i w naturze; dotacje przekazywane na zasadach obowiązujących ogół podmiotów nienależących do sektora finansów publicznych; dochody ze środków finansowych, z majątku ruchomego, nieruchomego i praw majątkowych; dochody z działalności gospodarczej; inne wpływy i dochody. Zgodnie z zapisami statutu dochody, o których mowa powyżej mogą być przeznaczone wyłącznie na cele statutowe Instytutu.
  4. W ramach swojej działalności i zarządu nad nieruchomościami Instytut zamierza uzyskać formalny tytuł prawny do nieruchomości należących do podmiotów wymienionych w pkt 1 na podstawie dokonywanych czynności prawnych. Instytut w celu realizacji swoich celów, uzyska tytuł na podstawie ustanowionego prawa rzeczowego tj. użytkowania lub też umowy cywilnoprawnej. Każda z tych czynności będzie miała charakter nieodpłatny tj. np. w przypadku ustanowienia użytkowania Instytut nie będzie zobowiązany do zapłaty z tego tytułu żadnego czynszu na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 1.
  5. W związku z charakterem prawa użytkowania Instytut uprawniony będzie do wynajęcia nieruchomości i pobierania z tego tytułu czynszu. Podatnik w związku z charakterem swojej działalności tj. przede wszystkim wspieraniem finansowym osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także organizacji i prowadzenia obsługi administracyjnej, finansowo-ekonomicznej i prawnej tych podmiotów, zamierza kwoty uzyskane z najmu przekazywać Archidiecezji lub innym kościelnym osobom prawnym z przeznaczeniem na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze zgodnie z interpretacją jaką uzyskał w dniu 12 grudnia 2014 r. (IBPBI/2/423-1085/14/SD).

Mając na uwadze opisany stan faktyczny należy wskazać, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) updop, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z pozostałej działalności – w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-wychowawcze. Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jednocześnie należy zauważyć, że Wnioskodawca jako kościelna osoba prawna uzyskuje przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, który stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń (…).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyska dochód, który przeznaczy na cele wskazane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) updop, zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsze rozstrzygnięcie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44- 00 Gliwice, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia – za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj