Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-2/4510-311/16/JP
z 19 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 marca 2015 r. (data wpływu do tut. Biura – 1 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2015 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Instytut jest jednostką organizacyjną Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej erygowaną przez Arcybiskupa Metropolitę, której na mocy rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 kwietnia 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 552) nadana została osobowość prawna. Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu nadano numer NIP.

  1. Celem Instytutu jest:
    1. organizowanie i prowadzenia obsługi administracyjnej, finansowo-ekonomicznej i prawnej w zakresie powierzonym mu przez osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacje oraz spółki, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja,
    2. wspieranie finansowe osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacji oraz spółek, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja w realizacji przez nie celów właściwych Kościołowi katolickiemu, a więc: sprawowania kultu religijnego, działalności oświatowo-wychowawczej, charytatywno-opiekuńczej, formacyjnej, naukowej, kulturalnej, z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, dobroczynności, rehabilitacji, rekreacji i wypoczynku, konserwacji zabytków oraz realizacji inwestycji w zakresie: budowy, rozbudowy, odbudowy i remontów kościołów, kaplic i innych miejsc kultu, adaptacji innych budynków na cele sakralne i kościelne, a także innych inwestycji przeznaczonych na domy formacyjne, domy rekolekcyjne i zakłady charytatywno-opiekuńcze,
    3. prowadzenie działalności gospodarczej również w zakresie powierzonym mu przez osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacje oraz spółki, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja, z której dochód przeznaczony jest w całości na cele statutowe Instytutu i prowadzenie niegospodarczej działalności statutowej Kościoła katolickiego.
  2. Instytut realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
    1. zarządzanie majątkiem, w tym nieruchomościami, ruchomościami i środami finansowymi powierzonymi mu przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej, a także z prowadzeniem na jego bazie działalności gospodarczej i rolniczej, łącznie z chowem i hodowlą zwierząt;
    2. organizowanie obsługi administracyjnej, prawnej i finansowo-ekonomicznej w zakresie zleconym przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej;
    3. pośredniczenie i pomoc w kontakcie z instytucjami zewnętrznymi;
    4. usługi związane z zakwaterowaniem;
    5. usługi związane z wyżywieniem;
    6. przygotowanie, prowadzenie i obsługę inwestycji sakralnych i kościelnych, w tym budowa, rozbudowa, odbudowa i remonty, adaptacje w nieruchomościach, do których tytuł prawny posiada Instytut lub podmioty wymienione w pkt 1 powyżej;
    7. pomoc finansową dla działalności kultowej, charytatywno-opiekuńczej i oświatowo-wychowawczej prowadzonej przez podmioty wymienione powyżej, zwłaszcza przez Caritas Archidiecezji i parafie Archidiecezji;
    8. pomoc finansową podmiotom wymienionym w pkt l powyżej w realizacji prowadzonej przez nie działalności religijnej i prospołecznej, w tym formacyjnej, naukowej, kulturalnej, z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, dobroczynności, rehabilitacji, rekreacji i wypoczynku, konserwacji zabytków.
  3. Majątek Instytutu stanowią nieruchomości, ruchomości i środki finansowe bezpłatnie użyczone mu przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej. Majątek Instytutu stanowią także środki finansowe, ruchomości, nieruchomości oraz prawa majątkowe nabyte przez Instytut w trakcie jego działalności. Dochodami Instytutu są darowizny, spadki, zapisy; ofiary pieniężne i w naturze; dotacje przekazywane na zasadach obowiązujących ogół podmiotów nienależących do sektora finansów publicznych; dochody ze środków finansowych, z majątku ruchomego, nieruchomego i praw majątkowych; dochody z działalności gospodarczej; inne wpływy i dochody. Zgodnie z zapisami statutu dochody, o których mowa powyżej mogą być przeznaczone wyłącznie na cele statutowe Instytutu.
  4. W ramach swojej działalności i zarządu nad nieruchomościami Instytut zamierza uzyskać formalny tytuł prawny do nieruchomości należących do podmiotów wymienionych w pkt 1 na podstawie dokonywanych czynności prawnych. Instytut w celu realizacji swoich celów, uzyska tytuł na podstawie ustanowionego prawa rzeczowego tj. użytkowania lub też umowy cywilnoprawnej. Każda z tych czynności będzie miała charakter nieodpłatny tj. np. w przypadku ustanowienia użytkowania Instytut nie będzie zobowiązany do zapłaty z tego tytułu żadnego czynszu na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 1.
  5. W związku z charakterem prawa użytkowania Instytut uprawniony będzie do wynajęcia nieruchomości i pobierania z tego tytułu czynszu. Podatnik w związku z charakterem swojej działalności tj. przede wszystkim wspieraniem finansowym osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także organizacji i prowadzenia obsługi administracyjnej, finansowo-ekonomicznej i prawnej tych podmiotów, zamierza kwoty uzyskane z najmu przekazywać Archidiecezji lub innym kościelnym osobom prawnym z przeznaczeniem na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze zgodnie z interpretacją jaką uzyskał w dniu 12 grudnia 2014 r. (IBPBI/2/423-1085/14/SD).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym podatnik będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w związku z nieodpłatnym wykorzystywaniem przez niego nieruchomości stanowiących własność innych kościelnych osób prawnych, w sytuacji przeznaczania dochodów na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze?

Podatnik stoi na stanowisku, że w zaistniałym stanie faktycznym będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w związku z nieodpłatnym wykorzystywaniem nieruchomości stanowiących własność Archidiecezji, innych kościelnych osób prawnych lub spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne, w związku z przeznaczeniem dochodu na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno- opiekuńcze.

Uzasadnienie stanowiska.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „Ustawa”), przychód stanowi m.in. wartość nieodpłatnych świadczeń uzyskanych przez podatnika. Instytut uzyska tego rodzaju przychód (dochód) w związku z nieodpłatnym korzystaniem z nieruchomości należących do osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła Katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacji oraz spółek, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja. Tak uzyskany dochód bezpośrednio związany jest z celami do jakich Instytut został powołany tj. przede wszystkim zarządzania majątkiem, w tym nieruchomościami, ruchomościami i środkami finansowymi powierzonymi mu przez podmioty kościelne. Samo powierzenie mu majątku może przybrać różne formy, przy czym w każdym przypadku finalny dochód (np. z czynszów) w całości przekazywany będzie na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) Ustawy. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, spełniona zostanie przesłanka uzasadniająca zastosowanie zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego.

W tym zakresie, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) Ustawy ma zastosowanie do wszelkich rodzajów dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez dany podmiot, a zatem nie tylko dochodów w formie pieniężnej, ale także m.in. do nieodpłatnych świadczeń. Brak bowiem podstaw, na gruncie przepisów Ustawy, by dochód tego rodzaju nie został objęty przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Pomimo zatem, że dochód Instytutu wynikał będzie z uzyskania przychodu w naturze – w formie nieodpłatnego korzystania z nieruchomości należących do osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego oraz innych podmiotów określonych w pkt 1 stanu faktycznego, to nie ma prawnych przeszkód, by został on objęty zwolnieniem pod warunkiem przeznaczenia go na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b).

Stanowisko uznające zasadność objęcia zwolnieniem od podatku dochodów wygenerowanych przez nieodpłatne świadczenie, znajduje również poparcie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPB5/423-805/13-2/KS z 17 grudnia 2013 r. W uzasadnieniu stwierdzono, że „w przypadku gdy Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Spółkę do świadczenia usług hotelowych i usług najmu, z których zyski posłużą na finansowanie celów w zakresie kultu religijnego, oświatowo-wychowawczego, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze – uzyskiwany przez Spółkę dochód w postaci nieodpłatnych świadczeń, tj. nieodpłatnego korzystania z Nieruchomości będzie zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4b updop. Dochód ten, tj. otrzymywane świadczenie (korzystanie z Nieruchomości) będzie bowiem przeznaczone na powyższe cele”. Podobnie, w uzasadnieniu interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB5/423-144/08-4/AS z 20 stycznia 2008 r. uznano za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, prowadzącego działalność statutową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy, że uzyskiwany przez niego przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w formie nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Podsumowując, dochód Podatnika uzyskany w związku z nieodpłatnym świadczeniem w postaci korzystania z nieruchomości należących do podmiotów wymienionych w pkt 1, należy zatem zakwalifikować jako podlegający zwolnieniu z podatku w związku z przyszłym jego przeznaczeniem na cele wymienione w art. 17 ust 1 pkt 4a lit. b) Ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2014 r., poz. 851, ze zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj przychodów, z jakich ten dochód został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Dochód – ustalony zgodnie z art. 7 albo 7a ust. 1, po odliczeniu (…) – stanowi podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a.

Jednocześnie należy wskazać, że dochód podatkowy może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania w szczególności na podstawie art. 17 ust.1 updop. Wymieniony przepis zawiera katalog dochodów wolnych od podatku. Stwierdzenie, że dochód jest wolny od podatku, należy odczytywać jako wyłączenie z podstawy opodatkowania dochodów o jakich mowa w tym przepisie. Należy też dodać, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe zawarte w updop podlegają bardzo ścisłej interpretacji – ich zakres nie może być rozszerzany ani zawężany – ze względu na zasadę tzw. powszechności opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca – Instytut jest jednostką organizacyjną Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej erygowaną przez Arcybiskupa Metropolitę, której na mocy rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 kwietnia 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 552) nadana została osobowość prawna. Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu nadano numer NIP.


  1. Celem Instytutu jest:
    1. organizowanie i prowadzenia obsługi administracyjnej, finansowo-ekonomicznej i prawnej w zakresie powierzonym mu przez osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacje oraz spółki, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja,
    2. wspieranie finansowe osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacji oraz spółek, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja w realizacji przez nie celów właściwych Kościołowi katolickiemu, a więc: sprawowania kultu religijnego, działalności oświatowo-wychowawczej, charytatywno-opiekuńczej, formacyjnej, naukowej, kulturalnej, z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, dobroczynności, rehabilitacji, rekreacji i wypoczynku, konserwacji zabytków oraz realizacji inwestycji w zakresie: budowy, rozbudowy, odbudowy i remontów kościołów, kaplic i innych miejsc kultu, adaptacji innych budynków na cele sakralne i kościelne, a także innych inwestycji przeznaczonych na domy formacyjne, domy rekolekcyjne i zakłady charytatywno-opiekuńcze,
    3. prowadzenie działalności gospodarczej również w zakresie powierzonym mu przez osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacje oraz spółki, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja, z której dochód przeznaczony jest w całości na cele statutowe Instytutu i prowadzenie niegospodarczej działalności statutowej Kościoła katolickiego.
  2. Instytut realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
    1. zarządzanie majątkiem, w tym nieruchomościami, ruchomościami i środami finansowymi powierzonymi mu przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej, a także z prowadzeniem na jego bazie działalności gospodarczej i rolniczej, łącznie z chowem i hodowlą zwierząt;
    2. organizowanie obsługi administracyjnej, prawnej i finansowo-ekonomicznej w zakresie zleconym przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej;
    3. pośredniczenie i pomoc w kontakcie z instytucjami zewnętrznymi;
    4. usługi związane z zakwaterowaniem;
    5. usługi związane z wyżywieniem;
    6. przygotowanie, prowadzenie i obsługę inwestycji sakralnych i kościelnych, w tym budowa, rozbudowa, odbudowa i remonty, adaptacje w nieruchomościach, do których tytuł prawny posiada Instytut lub podmioty wymienione w pkt 1 powyżej;
    7. pomoc finansową dla działalności kultowej, charytatywno-opiekuńczej i oświatowo-wychowawczej prowadzonej przez podmioty wymienione powyżej, zwłaszcza przez Caritas Archidiecezji i parafie Archidiecezji;
    8. pomoc finansową podmiotom wymienionym w pkt l powyżej w realizacji prowadzonej przez nie działalności religijnej i prospołecznej, w tym formacyjnej, naukowej, kulturalnej, z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, dobroczynności, rehabilitacji, rekreacji i wypoczynku, konserwacji zabytków.
  3. Majątek Instytutu stanowią nieruchomości, ruchomości i środki finansowe bezpłatnie użyczone mu przez podmioty wymienione w pkt 1 powyżej. Majątek Instytutu stanowią także środki finansowe, ruchomości, nieruchomości oraz prawa majątkowe nabyte przez Instytut w trakcie jego działalności. Dochodami Instytutu są darowizny, spadki, zapisy, ofiary pieniężne i w naturze, dotacje przekazywane na zasadach obowiązujących ogół podmiotów nienależących do sektora finansów publicznych, dochody ze środków finansowych, z majątku ruchomego, nieruchomego i praw majątkowych, dochody z działalności gospodarczej; inne wpływy i dochody. Zgodnie z zapisami statutu dochody, o których mowa powyżej mogą być przeznaczone wyłącznie na cele statutowe Instytutu.
  4. W ramach swojej działalności i zarządu nad nieruchomościami Instytut zamierza uzyskać formalny tytuł prawny do nieruchomości należących do podmiotów wymienionych w pkt 1 na podstawie dokonywanych czynności prawnych. Instytut w celu realizacji swoich celów, uzyska tytuł na podstawie ustanowionego prawa rzeczowego tj. użytkowania lub też umowy cywilnoprawnej. Każda z tych czynności będzie miała charakter nieodpłatny tj. np. w przypadku ustanowienia użytkowania Instytut nie będzie zobowiązany do zapłaty z tego tytułu żadnego czynszu na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 1.
  5. W związku z charakterem prawa użytkowania Instytut uprawniony będzie do wynajęcia nieruchomości i pobierania z tego tytułu czynszu. Podatnik w związku z charakterem swojej działalności tj. przede wszystkim wspieraniem finansowym osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła katolickiego z terenu Archidiecezji, a także organizacji i prowadzenia obsługi administracyjnej, finansowo-ekonomicznej i prawnej tych podmiotów, zamierza kwoty uzyskane z najmu przekazywać Archidiecezji lub innym kościelnym osobom prawnym z przeznaczeniem na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a pkt b) updop, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z pozostałej działalności – w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-wychowawcze. Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 , dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z powyżej zaprezentowanych przepisów wynika, że w celu skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) updop (przy zaznaczeniu, że treść zwolnień podatkowych wykłada się ściśle) konieczne jest spełnienie łącznie następujących podstawowych warunków, tj.:

  1. podmiotem korzystającym ze zwolnienia musi być kościelna osoba prawna,
  2. dochody, które ten podmiot uzyska ze swojej pozostałej działalności, tzn. niekoniecznie niegospodarczej działalności statutowej – przeznaczy na cele wymienione w tym przepisie,
  3. uzyskane dochody muszą być przeznaczone i wydatkowane – bez względu na termin – na wskazane cele.

Dokonując oceny spełnienia przez Wnioskodawcę wymienionych przesłanek zwolnienia podatkowego należy stwierdzić na tle przedstawionego stanu faktycznego, że Wnioskodawca nie spełnia kryteriów omawianego zwolnienia. Nie można bowiem przyjąć, że uzyskując nieodpłatne świadczenie w postaci nieodpłatnego korzystania z nieruchomości należących do osób prawnych i jednostek organizacyjnych Kościoła Katolickiego z terenu Archidiecezji, a także fundacji oraz spółek, w których jedynym udziałowcem jest Archidiecezja przeznacza go na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) updop), skoro z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca opisane nieruchomości zamierza przeznaczyć na wynajem (a nie na cele wskazane w ww. przepisie) i pobierać z tego tytułu pożytki. Z przeznaczeniem dochodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) updop mielibyśmy do czynienia, gdyby Wnioskodawca w momencie pozyskania tych nieruchomości przeznaczał je bezpośrednio na cele wymienione w tym przepisie, np. na punkty katechetyczne, czy zakłady charytatywno-opiekuńcze. Natomiast – jak sam Wnioskodawca wskazuje – w każdym przypadku finalny (np. z czynszów) dochód przekazywany jest w całości na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) updop. W ocenie tut. Organu oznacza to, że uzyskanie dochodu w postaci czynszu z tytułu np. najmu tych nieruchomości, który następnie jest przeznaczony na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit b) updop nie jest przeznaczeniem i „wydatkowaniem” nieodpłatnego świadczenia w postaci korzystania z nieruchomości na wskazane cele, ponieważ jest to przeznaczenie i „wydatkowanie” na wynajem. Pomiędzy tymi zdarzeniami, tj. nieodpłatnym korzystaniem z nieruchomości a spełnieniem celów określonych w omawianym przepisie występuje dodatkowe (inne) źródło dochodu jakim jest najem.

Nie można zatem przyjąć, że w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę występuje przeznaczenie i „wydatkowanie” nieodpłatnego świadczenia na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) updop. Z tego powodu stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj