Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-1/4510-229/16-1/EN
z 2 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 7 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych za zakup pakietów medycznych dla członków rodzin pracowników – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych za zakup pakietów medycznych dla członków rodzin pracowników.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”), oferuje swoim pracownikom opiekę medyczną na podstawie zawartej z firmą medyczną świadczącą usługi w tym zakresie umowy. Zgodnie z zapisami Regulaminu wynagradzania obowiązującymi w Spółce, objęcie pracowników opieką medyczną następuje w momencie podpisania umowy o pracę na czas nieokreślony. Na podstawie decyzji osób zarządzających Spółką opieką medyczną objęci zostają również członkowie najbliższej rodziny pracowników - ich współmałżonkowie oraz dzieci. Umowa zawarta pomiędzy pracodawcą a firmą medyczną określa kwotowo wartość świadczenia medycznego na rzecz konkretnego pracownika.

Pakiet medyczny dla pracownika składa się z dwóch części: opieki medycyny pracy i opieki profilaktycznej. Pakiet medyczny dla członków rodziny pracownika obejmuje wyłącznie opiekę profilaktyczną. Wartość pakietu jest zróżnicowana w zależności od tego, czy opieką objęty zostanie tylko pracownik, czy również jego współmałżonek lub dzieci.

Wysokość pakietu medycznego jest współfinansowana przez Spółkę. Opłata za abonament medyczny za pracownika ma charakter stały - niezależnie od tego czy pracownik faktycznie korzystał z konkretnych usług medycznych.

Spółka nie posiada informacji, którzy pracownicy, ich współmałżonkowie oraz dzieci realnie korzystają z pakietu medycznego, tj. korzystają w danym okresie rozliczeniowym z konkretnej usługi medycznej. W ramach abonamentu pracownik ma bowiem zapewnioną możliwość skorzystania ze świadczenia medycznego, którego faktycznie nie musi wykorzystywać.

Spółka zalicza część pakietu obejmującego opiekę medycyny pracy i opiekę profilaktyczną do kosztów uzyskania przychodów. Cześć przypadająca na rzecz członków rodzin pracowników nie jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów. Spółka rozważa możliwość zaliczenia ww. wydatku w pełnej jego wysokości do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm. - dalej: „updop”), za koszty uzyskania przychodu uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyłączeniem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1 updop. Podstawą zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie zachodzącego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy nimi, a osiąganymi w ich efekcie przychodami.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny, przez co każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania prawidłowej kwalifikacji prawnej. W przypadku, gdy ustawa wprost nie wyłącza możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów w każdym przypadku konieczne jest badanie czy występuje związek przyczynowo-skutkowy.

Wydatki ponoszone na rzecz pracowników, w tym wykup pakietów medycznych, stanowi świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika. Jest to forma dodatkowego wynagrodzenia stanowiąca dla pracownika przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Spółki, w analogiczny sposób powinny traktowane być również adekwatne wydatki ponoszone na rzecz rodzin pracowników, gdyż w podobny sposób przyczyniają się one do osiągnięcia przez Spółkę zysków w przyszłości.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że wykupywanie pakietów medycznych, wpływa na zwiększenie motywacji pracowników budując lojalność wobec pracodawcy równocześnie poprawiając wizerunek pracodawcy, jako dbającego nie tylko o swoich pracowników, ale również o członków rodzin skutkując większą efektywnością oraz mniejszą rotacją pracowników.

Po drugie wykupywane przez Spółkę pakiety medyczne przyczyniają się w sposób pośredni do zwiększenia dochodów rodzin usuwając konieczność wydawania środków z budżetu domowego na prywatną opiekę medyczną.

Po trzecie podkreśla się, że wykup przez pracodawcę pakietów medycznych znacznie wpływa na absencję pracowników oraz zdecydowanie krótszy okres jej trwania skutkując również większym zaangażowaniem pracowników w wykonywane przez nich obowiązki.

Mając powyższe na uwadze oraz dostrzegając zachodzący pomiędzy świadczeniem, a zyskiem Spółki w przyszłości związek przyczynowo-skutkowy za prawidłowe powinno być uznane twierdzenie Spółki, że zarówno wykupywane świadczenia w postaci pakietów medycznych powinny stanowić koszt podatkowy niezależnie od tego, czy dotyczą one samego pracownika, czy też członków jego najbliższej rodziny.

Przyjęcie odwrotnego założenia, że pakiety medyczne stanowią koszt uzyskania przychodu jedynie w części przypadającej na pracownika prowadziłoby w konsekwencji do niewytłumaczalnych z perspektywy systematyki ustaw podatkowych. W przypadku gdyby Spółka przyznała na rzecz pracownika dodatkowe wynagrodzenie pieniężne o wartości odpowiadającej kosztowi pakietu medycznego dla pracowników albo członków jego rodzin, zaś pracownicy nabyliby pakiety medyczne dla siebie albo dla członków we własnym zakresie, nie ulegałoby wątpliwości, że dodatkowe wynagrodzenie pieniężne stanowi koszt uzyskania przychodu Spółki.

W orzecznictwie wskazuje się, że nabycie przez Spółkę pakietów medycznych dla pracowników oraz dla członków rodzin pracowników prowadzi do identycznych skutków i w efekcie nie istnieją żadne argumenty do zróżnicowania w skutkach podatkowych obu świadczeń.

Zgodnie m.in. ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 listopada 2013 r., Znak: IBPBI/2/423-1065/13/PC wydatki na zakup pakietów medycznych, które następnie udostępniane są pracownikom (sprzedawane za symboliczną złotówkę) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, także w części przypadającej na członków rodzin pracowników, gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop a przy tym nie zostały wymienione w katalogu z art. 16 ust. 1 updop.

Spółka wskazuje, że obecnie ponoszenie dodatkowych świadczeń pozapłacowych na rzecz pracowników stanowi powszechną praktykę gospodarczą, zwłaszcza w ramach międzynarodowych grup kapitałowych (Wnioskodawca jest członkiem takiej grupy kapitałowej). Wykup przez Spółkę świadczeń w postaci prywatnej opieki medycznej na rzecz członków rodzin pracowników stanowi niewątpliwie rodzaj takiego świadczenia, wykorzystywany coraz częściej przez pracodawców konkurujących wzajemnie o najlepszych specjalistów w danej branży, z tego względu ponoszenie przez pracodawcę na rzecz pracowników przedmiotowych świadczeń uzasadnia zastosowanie względem nich art. 15 ust. 1 updop (powyższe potwierdzone zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 lipca 2014 r., Znak: IPPB5/423-352/14-4/AM).

Prawidłowość powyższego stanowiska Spółki prezentowana jest również w interpretacjach indywidualnych wydanych przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 11 grudnia 2008 r., Znak: (…), w której wskazano, że przedmiotowe wydatki poniesione przez Spółkę stanowić będą w całości koszty uzyskania przychodów Spółki, jako element wynagrodzenia pracownika;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 listopada 2013 r., Znak: (…), w której Organ podniósł, że wydatki na zakup pakietów medycznych, które następnie są sprzedawane pracownikom za symboliczną złotówkę, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów (również w części przypadającej na członków rodzin pracowników), gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust 1 updop oraz nie są wymienione w negatywnym katalogu wydatków oraz z 10 kwietnia 2015 r., Znak (…), gdzie Organ stwierdził: nie ulega wątpliwości, że wydatki na zakup pakietów medycznych dla pracowników oraz członków ich rodzin zostały poniesione przez Spółkę w trosce o swoich pracowników i ich rodziny. W istocie wpływa to na zwiększenie motywacji pracowników do pracy, gdyż pakiety wpływają na lojalność wobec pracodawcy i tym samym budują wizerunek pracodawcy jako dbającego nie tylko o swoich pracowników, ale również o członków rodzin swoich pracowników. To z kolei skutkuje wyższą efektywnością oraz rzutuje na zmniejszenie fluktuacji pracowników. Ww. wydatki stanowią zatem przejaw i wyraz starań Spółki o stan zdrowia, kondycji fizycznej i samopoczucia jej pracowników oraz ich najbliższych osób, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wydatki poniesione na zakup pakietów medycznych, w ramach których są zawarte świadczenia profilaktyki oraz medycyny zarówno dla pracowników, jak i członków ich rodzin spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop; jednocześnie nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1, zarazem stanowią one koszty uzyskania przychodów Spółki;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 listopada 2014 r., Znak: (…), w treści której Organ wyraził stanowisko, że dotychczasowe jak i przyszłe wydatki na nabycie pakietów medycznych stanowią koszt uzyskania przychodu Spółki zarówno w części przypadającej na jej pracowników jak i członków ich rodzin.

Mając na uwadze powyższe, Spółka podkreśla, że kwalifikowanie przedmiotowych wydatków ponoszonych na rzecz pracowników do kosztów uzyskania przychodów Spółki jest uprawnione na podstawie art. 15 ust. 1 updop, biorąc także pod uwagę fakt, że nie mieszczą się one w katalogu kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj