Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4512.657.2016.1.JF
z 5 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 30 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz określenia miejsca świadczenia usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz określenia miejsca świadczenia usług.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


A. mbH z siedzibą w Austrii (dalej: A. AT) jest producentem materiałów plastikowych (dalej: Towary). A. AT posiada na terytorium Polski spółkę zależną A. Sp. z o.o. (dalej: A. PL), w której posiada 100% udziałów.


Dotychczasowy model biznesowy A. AT w Polsce polegał na tym, że:

  • A. AT sprzedawała Towary do A. PL,
  • Towary były transportowane z Austrii do Polski (do magazynu A. PL). Dla potrzeb VAT w Polsce transakcje te stanowiły wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w Polsce dla A. PL,
  • następnie Towary były sprzedawane przez A. PL w Polsce do polskich nabywców (dalej: Nabywcy PL).


Transakcje te stanowiły dla A. PL krajowe dostawy towarów opodatkowane polskim podatkiem VAT. W maju 2016 r. A. AT dokonała zmiany modelu biznesowego.


W nowym modelu biznesowym A. AT sprzedaje Towary bezpośrednio do Nabywców PL. Towary są wysyłane z Austrii (z magazynu A. AT) do Polski.


W sytuacji, gdy nabywca Towarów jest znany w momencie ich wysyłki z Austrii, Towary są transportowane bezpośrednio z A. AT w Austrii do Nabywcy PL. Dostawy te stanowią dla Nabywcy PL wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów dla potrzeb polskiego VAT i nie są objęte niniejszym wnioskiem o interpretację.


W sytuacji, gdy nabywca Towarów nie jest znany w momencie ich wysyłki z Austrii, Towary są:

  • transportowane z A. AT w Austrii do magazynu położonego w Polsce,
  • przechowywane w magazynie do czasu złożenia zamówienia przez Nabywcę PL,
  • pobierane z magazynu i transportowane do Nabywcy PL.


Powyższy model biznesowy ma na celu m.in. utrzymanie dostaw do Nabywców PL nabywających niewielkie partie Towarów, w przypadku których koszt transportu bezpośrednio z Austrii byłby dla A. AT nieopłacalny.


Dla potrzeb podatku VAT w Polsce:

  • towary transportowane z A. AT w Austrii do magazynu położonego w Polsce stanowią dla A. AT wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT,
  • towary pobierane z magazynu i transportowane do Nabywcy PL stanowią dla A. AT krajowe dostawy towarów, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.


Przed dokonaniem pierwszej transakcji wskazanej powyżej A. AT zarejestrowała się jako czynny podatnik VAT w Polsce, również dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.


W celu wdrożenia nowego modelu biznesowego w Polsce A. AT zawarła z A. PL umowę na świadczenie przez A. PL usług logistyczno-magazynowych dot. Towarów transportowanych z Austrii do magazynu w Polsce (dalej: Usługi Logistyczno-Magazynowe). A. PL posiada bowiem niezbędne zasoby dla świadczenia tego typu usług w Polsce.


Usługi Logistyczno-Magazynowe obejmują:

  1. usługi magazynowania Towarów (powierzchnie magazynowe wykorzystywane do świadczenia usług w tym zakresie będą zlokalizowane na terenie zakładu A. PL),
  2. usługi logistyczne, w tym w szczególności:
    1. umieszczanie Towarów w magazynie,
    2. ochrona i monitoring Towarów umieszczonych w magazynie,
    3. pakowanie Towarów przed ich wysyłką,
    4. dostarczanie informacji na temat przygotowania Towarów do wysyłki (ich odbioru przez przewoźnika),
    5. przekazanie Towarów przewoźnikowi;
  3. usługi wsparcia o charakterze pomocniczym:
    1. przekazywanie informacji technicznych związanych z wystawieniem przez A. AT faktur sprzedażowych w systemie informatycznym A. AT,
    2. wydruk kopii faktur sprzedażowych A. AT oraz ich dołączanie do pakowanych Towarów - na żądanie A. AT,
    3. ewentualne inne usługi o charakterze technicznym i informacyjno-dokumentacyjnym.


A. PL świadczy Usługi Logistyczno-Magazynowe we własnym zakresie i na własny rachunek. Na potrzeby świadczenia ww. usług A. PL korzysta z własnej powierzchni magazynowej (A. AT nie wynajmuje żadnych powierzchni w Polsce). A. AT nie ma żadnego tytułu prawnego do korzystania z jakichkolwiek pomieszczeń, w których są przechowywane Towary. A. AT nie ma ani dostępu do pomieszczeń ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.

W celu realizowania przedmiotowych Usług Logistyczno-Magazynowych A. AT zapewni A. PL dostęp do swojego systemu gospodarki magazynowej.


Ponadto, w nowym modelu biznesowym:

  • wszelkie kontrakty handlowe dot. dostaw Towarów A. AT negocjuje samodzielnie i zawiera we własnym imieniu i na własny rachunek (poza Polską),
  • pracownicy A. PL nie posiadają pełnomocnictwa do zwierania w imieniu i na rzecz A. AT umów handlowych, w rozumieniu zarówno formalnym jak i faktycznym (tj. nie prowadzą negocjacji oraz nie podejmują innych czynności prawnych i faktycznych zmierzających do zawarcia przez A. AT umów handlowych),
  • A. AT nie nadzoruje, kieruje ani kontroluje działalności usługowej A. PL, ani też nie wydaje poleceń, instrukcji pracownikom A. PL,
  • A. AT nie posiada na terytorium Polski oddziału (filii), przedstawicielstwa, biura,
  • A. AT nie wynajmuje żadnych powierzchni użytkowych w postaci np. biura lub magazynów. Magazyn A. PL, do których wysyłane są Towary jest w wyłącznym władztwie A. PL,
  • A. AT nie posiada na terytorium Polski maszyn i innych urządzeń niezbędnych do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej,
  • A. AT nie zatrudnia na terytorium Polski żadnych pracowników oraz nie deleguje pracowników do Polski na stale lub okresowo ani też nie dysponuje na terytorium Polski pracownikami innych podmiotów, którzy zobligowani byliby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez A. AT,
  • Faktury wystawiane przez A. AT dokumentujące dostawę Towarów umieszczonych w magazynie i transportowanych z niego są automatycznie generowane przez system informatyczny A. AT. Faktury te są wysyłane przez A. AT do Nabywców PL bezpośrednio z Austrii. Zakres usług logistycznych świadczonych przez A. PL nie obejmuje wystawiania przez A. PL faktur w imieniu A. AT. Pomocniczo, na prośbę A. AT, A. PL może wyłącznie wydrukować fakturę wystawioną przez A. AT i dołączyć ją do pakowanych Towarów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w opisanym stanie faktycznym A. AT posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej dla potrzeb VAT?
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym Usługi Logistyczno-Magazynowe nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce z uwagi na fakt, iż miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Austria?
  3. Czy jeżeli Usługi Logistyczno-Magazynowe podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, to czy A. AT jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ich nabyciem od A. PL?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


W opisanym stanie faktycznym A. AT nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


Przepisy ustawy o VAT, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Definicję taką zawierają przepisy wspólnotowe.


Zgodnie z art. 11 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. do Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Rozporządzenie Rady):

  1. „Na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
  2. Na użytek stosowania następujących artykułów „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje:
    1. art. 45 dyrektywy 2006/112/WE;
    2. począwszy od 1 stycznia 2013 r. - art. 56 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE;
    3. do 31 grudnia 2014 r. - art. 58 dyrektywy 2006/112/WE;
    4. art. 192a dyrektywy 2006/112/WE.
  3. Fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.”

Jak wskazano w preambule do Rozporządzenia Rady, powyższe przepisy oparte zostały o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE).


W orzecznictwie TSUE ukształtowała się jednolita linia orzecznictwa w zakresie definicji „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”.


W wyroku z dnia 27 czerwca 2007 r. do sprawy C-73/08 Planzer Luxembourg Sari przeciwko Bundeszentralamt fur Steuern, TSUE stwierdził: „pojęcie stałego przedsiębiorstwa wymaga minimalnej trwałości poprzez zgromadzenie stałych zasobów ludzkich i technicznych, koniecznych dla świadczenia określonych usług. Owa minimalna trwałość oznacza zatem wystarczający stopień trwałości oraz strukturę, która z punktu widzenia zasobów ludzkich i technicznych jest w stanie umożliwić świadczenie danych usług w sposób niezależny”.


Stanowisko analogiczne zaprezentowane zostało przez TSUE także m.in.:

  • w sprawie C-168/84 Gunter Berkholz und Finanzamt Hamburg-Mitte-AItstadt,
  • w sprawie C-260/95 Commisioners of Customs and Excise przeciwko DFDS a/s,
  • w sprawie C-190/95 ARO Lease BV a Inspecteur van de Belastingdienst Grotę Ondernemingen te Amsterdam.


W świetle powyższego, aby podatnik posiadał w danym miejscu stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, miejsce to musi spełniać łącznie następujące warunki:

  • zaangażowanie pewnego minimalnego zaplecza personalnego niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej,
  • zaangażowanie pewnego minimalnego zaplecza technicznego niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej,
  • swoista stałość i niezależność miejsca, w którym prowadzona jest ta działalność gospodarcza.


Brak spełnienia choćby jednego z powyżej wymienionych warunków wyklucza możliwość uznania danego miejsca za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej,


W celu określenia zatem, czy A. AT posiada na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej należy zweryfikować, czy spełnione zostały łącznie wszystkie następujące warunki:

  • A. AT dysponuje na terytorium Polski zapleczem personalnym (osobowym),
  • A. AT dysponuje na terytorium Polski zapleczem technicznym,
  • zaplecze techniczne i personalne, którym dysponuje A. AT na terytorium Polski umożliwia świadczenie usług w sposób niezależny.


W opisanym stanie faktycznym następujące okoliczności potwierdzają, iż A. AT nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce:

  1. warunek odpowiedniej struktury nie jest spełniony w zakresie zaplecza technicznego, ponieważ:
    • A. AT nie posiada na terytorium Polski oddziału (filii), przedstawicielstwa ani biura,
    • A. AT nie wynajmuje żadnych powierzchni użytkowych w postaci np. biura lub magazynów. Magazyn A. PL, do którego wysyłane są Towary jest w wyłącznym władztwie A. PL,
    • A. AT nie posiada na terytorium Polski maszyn i innych urządzeń niezbędnych do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej,
  2. warunek odpowiedniej struktury w zakresie zaplecza personalnego nie jest spełniony, ponieważ:
    • A. AT nie zatrudnia na terytorium Polski żadnych pracowników oraz nie deleguje pracowników do Polski na stałe lub okresowo ani też nie dysponuje na terytorium Polski pracownikami innych podmiotów, którzy zobligowani byliby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez A. AT,
    • pracownicy A. PL nie posiadają pełnomocnictwa do zwierania w imieniu i na rzecz A. AT umów handlowych, w rozumieniu zarówno formalnym jak i faktycznym (tj. nie prowadzą negocjacji oraz nie podejmują innych czynności prawnych i faktycznych zmierzających do zawarcia przez A. AT umów handlowych),
  3. warunek świadczenia usług w sposób niezależny w Polsce nie jest spełniony, ponieważ:
    • Spółka nie ma możliwości samodzielnego świadczenia usług z uwagi na brak zaplecza personalnego i technicznego,
    • wszelkie kontrakty handlowe dot. dostaw Towarów/Produktów A. AT negocjuje samodzielnie i zawiera na we własnym imieniu i na własny rachunek (poza Polską).


W kontekście powyższego w opisanym stanie faktycznym nie są spełnione przesłanki istnienia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.


Powyższe potwierdza również Minister Finansów w indywidualnych interpretacjach podatkowych wydanych za pośrednictwem upoważnionych Dyrektorów Izb Skarbowych w sprawach analogicznych do Spółki, m.in.:

  • interpretacja Ministra Finansów wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 września 2012 r. sygn. akt IPPP3/443-624/12-2/KT, cyt.: „Brak osób uprawnionych przez Zagranicznego Kontrahenta do zawierania umów oraz podejmowania decyzji dotyczących jego działalności na terytorium Polski wyklucza możliwość uznania, iż Zagraniczny Kontrahent posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.”
  • interpretacja Ministra Finansów wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 stycznia 2016 r. sygn. akt IPPP3/4512-26/16-2/JF, w której za prawidłowe uznano stanowisko wnioskodawcy, cyt: „Mając na uwadze powyższe konkluzje, należy uznać, że Spółka nie dysponuje w Polsce odpowiednią strukturą charakteryzującą się określonym poziomem stałości oraz nie dysponuje określonymi zasobami ludzkimi i technicznymi, w takim stopniu, aby umożliwić odbiór i wykorzystanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Usługi nabywane przez Wnioskodawcę od polskiego usługodawcy - który przy ich świadczeniu działa jako podmiot niezależny - będą świadczone na rzecz siedziby Spółki w Niemczech i nie będą konsumowane na terytorium Polski. W konsekwencji nie są spełnione przesłanki niezbędne do ukonstytuowania na terytorium Polski miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Spółki.”


Wniosek: A. AT nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


Ad. 2.


W opisanym stanie faktycznym Usługi Logistyczno-Magazynowe nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce z uwagi na fakt, iż miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Austria.


W opisanym stanie faktycznym zarówno A. PL, jak i A. AT są podatnikami podatku VAT. Przy czym A. PL posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski, natomiast A. AT posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Austrii.


Usługi Magazynowo-Logistyczne świadczone przez A. PL na rzecz A. AT podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce wyłącznie w sytuacji, gdyby miejscem ich świadczenia dla potrzeb podatku VAT było terytorium Polski.


Przepisy ustawy o VAT zawierają szczegółowe regulacje określające miejsce świadczenia usług dla potrzeb podatku VAT.


Zgodnie z zasadą ogólną dotyczącą miejsca świadczenia usług wskazaną w przepisach art. 28b ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z treścią art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, cyt.:„Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.”

W świetle przepisów art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia przez A. PL na rzecz A. AT Usług Logistyczno-Magazynowych jest miejsce, w którym A. AT, jako ich usługobiorca, posiada siedzibę działalności gospodarczej. Jako, że A. AT posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Austrii, miejscem świadczenia Usług Magazynowo-Logistycznych zgodnie z art. 28b ustawy o VAT jest Austria.


Od zasady ogólnej zawartej w art. 28b ustawy o VAT przepisy zawierają szereg wyjątków wskazanych w przepisach art. 28b ust. ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1 a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o VAT. Jako, że przepisy:

  • art. 28 f dotyczą usług transportowych,
  • art. 28g dotyczą usług wstępu na imprezy kulturalne,
  • art. 28i dotyczą usług restauracyjnych i cateringowych,
  • art. 28j dotyczą usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu,
  • art. 28n dotyczą usług turystyki,

- przepisy te nie mają zastosowania do świadczonych przez A. PL Usług Logistyczno-Magazynowych.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Ponadto, przepisy art. 28e ustawy o VAT wskazują, iż, cyt.: „Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usiug przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.”


Mając na uwadze treść powyższych przepisów ustawy o VAT oraz zakres Usług Logistyczno-Magazynowych, miejscem ich świadczenia mogłoby być terytorium Polski w sytuacji, gdyby:

  • A. AT posiadała w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT i Usługi Logistyczno-Magazynowe świadczone byłyby dla tego miejsca lub
  • Usługi Magazynowo-Logistyczne były usługami związanymi z nieruchomością położoną w Polsce.


W ocenie A. AT oraz A. PL w opisanym stanie faktycznym nie zachodzi żadna z powyżej wskazanych sytuacji. Jak uzasadniono powyżej nie są spełnione przesłanki istnienia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla A. AT w Polsce. Ponadto, Usługi Logistyczno-Magazynowe nie stanowią usług związanych z nieruchomością, o czym świadczy poniższe uzasadnienie.


Usługi Logistyczno-Magazynowe nie stanowią usług związanych z nieruchomością:


Kwestia klasyfikacji dla potrzeb VAT usług logistyczno-magazynowych była przedmiotem orzeczenia TSUE z dnia 27 czerwca 2013 r. (sprawa C-155/12) w sprawie Ministerstwa Finansów Rzeczypospolitej Polskiej przeciwko RR Donneliy Globar Turnkey Solution Poland Sp. z o.o.

W wydanym wyroku TSUE wskazał, iż art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa UE), powinien być interpretowany w ten sposób, że kompleksowe usługi w zakresie magazynowania, obejmujące przyjmowanie towarów do magazynu, ich umieszczanie na odpowiednich półkach magazynowych, przechowywanie, pakowanie, wydawanie, rozładunek i załadunek są objęte tym artykułem stanowią usługi związane z nieruchomością wówczas, gdy magazynowanie stanowi świadczenie główne czynności jednolitej i usługobiorcom jest przyznane prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości.


W świetle ww. orzeczenia TSUE należy stwierdzić, iż aby usługi logistyczno-magazynowe zakwalifikować dla potrzeb VAT jako usługi związane z nieruchomością muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

  • magazynowanie stanowi główny element kompleksowej usługi, oraz
  • usługobiorca ma prawo używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości.


W ocenie A. AT oraz A. PL opisane w stanie faktycznym Usługi Logistyczno-Magazynowe nie będą spełniać żadnego z powyższych warunków.


Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Usługi Logistyczno-Magazynowe będą miały charakter kompleksowy. Poza usługą magazynowania będą obejmowały szereg innych usług o charakterze logistycznym, takich jak na przykład: umieszczanie Towarów w magazynie, ochrona i monitoring Towarów umieszczonych w magazynie, pakowanie Towarów przed ich wysyłką dostarczanie informacji na temat przygotowania Towarów do wysyłki (ich odbioru przez przewoźnika) oraz przekazanie Towarów przewoźnikowi.

Istotą Usług Magazynowo-Logistycznych będzie kompleksowa obsługa Towarów. To bowiem Towary będą kluczowym przedmiotem świadczonych usług. Okoliczność w jakim miejscu (nieruchomości, magazynie) Usługi Logistyczno-Magazynowe świadczone na powierzonych A. PL Towarach będą przez A. PL wykonywane pozostaje bez jakiegokolwiek wpływu zarówno na zakres Usług Magazynowo-Logistycznych jak i sposób ich wykonywania.


Powyższe jednoznacznie potwierdzają okoliczności, iż w celu świadczenia Usług Magazynowo- Logistycznych:

  • A. PL nie udostępnia A. AT jakiejkolwiek nieruchomości określonej co do adresu,
  • A. PL nie udostępnia A. AT jakiejkolwiek określonej powierzchni, tj. ani określonej ilości metrów kwadratowych, ani metrów sześciennych powierzchni służącej do przechowywania,
  • A. AT nie zastrzega żadnych warunków odnośnie nieruchomości, w jakiej Usługi Magazynowo-Logistyczne powinny być wykonywane na jej rzecz.

Ponadto, A. AT nie będzie miała żadnego tytułu prawnego do korzystania z jakichkolwiek pomieszczeń, w których będą przechowywane Towary. A. AT nie będzie miała ani dostępu do pomieszczeń ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.


Mając na uwadze powyższe należy zatem uznać, iż Usługi Logistyczno-Magazynowe świadczone przez A. PL na rzecz A. AT nie stanowią usług związanych z nieruchomością w rozumieniu przepisów art. 28e ustawy o VAT.


Powyższe potwierdza również Minister Finansów w indywidualnych interpretacjach podatkowych wydanych za pośrednictwem upoważnionych Dyrektorów Izb Skarbowych w sprawach analogicznych do Spółki, np.:

  • interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-549/14/AP, cyt.: „Zatem, wykonywane przez Spółkę usługi na rzecz kontrahenta z Niemiec będą stanowiły usługi kompleksowe składające się z usług przeładunku towarów oraz ich składowania. Z uwagi na fakt, że składowanie towarów - jak wskazała Spółka - nie będzie się wiązało z prawem kontrahenta do wyłącznego używania magazynu lub jego części oraz prawem wstępu na jego teren, usług tych nie należy traktować jako odrębnych usług wynajmu powierzchni magazynowej. Tym samym usługi składowania nie będą dotyczyły użytkowania/używania nieruchomości (magazynu), a w konsekwencji, nie będą usługami związanymi z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy o podatku od towarów i usługi”;
  • interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 listopada 2014 r., sygn. IPPP3/443-854/14-2/KB, cyt.: „Analiza przedstawionego stanu faktycznego, przywołanych przepisów prawa podatkowego oraz treści powołanego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pozwala stwierdzić, że ponieważ jak wskazano w treści wniosku, Wnioskodawca, będący usługodawcą nie udziela usługobiorcy prawa do używania całości lub części wyraźnie określonej nieruchomości, to usługa ta nie ma bezpośredniego związku z nieruchomością. Tym samym, w opisanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 28e ustawy.”


Wniosek: Usługi Logistyczno-Magazynowe nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce z uwagi na fakt, iż zgodnie z przepisem art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Austria.


Ad. 3.


Jeżeli Usługi Logistyczno-Magazynowe podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, to A. AT jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ich nabyciem od A. PL.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, cyt.: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art, 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”


Zgodnie natomiast z przepisem art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, cyt.: „Kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości łub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
  2. w przypadku importu towarów - kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11.


Ponadto, zgodnie z przepisem art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, cyt.: „Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

(...)

  1. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.”

W świetle powyższych przepisów, w przypadku, gdy łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

  1. A. AT będzie czynnym podatnikiem VAT,
  2. Usługi Logistyczno-Magazynowe będą wykorzystywane do wykonywania przez A. AT czynności opodatkowanych VAT,
  3. A. PL wykazałaby ten podatek na fakturze wystawionej na rzecz A. AT z tytułu świadczenia Usług Logistyczno-Magazy nowych,
  4. A. AT otrzymałaby ww. faktury,

- AT byłaby uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego, który zostałby wykazany przez A. PL na w/w fakturach.

Jak zostało wskazane w uzasadnieniu do pytań 1 i 2 niniejszego wniosku, Usługi Logistyczno-Magazynowe nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce z uwagi na fakt, iż miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Austria.

Gdyby jednak odpowiedź na pytania 1 i 2 niniejszego wniosku wskazywała, że Usługi Logistyczno-Magazynowe podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, A. AT byłaby uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego, który zostałby wówczas wykazany przez A. PL z tytułu dostawy przedmiotowych usług.


W opisanym stanie faktycznym:

  • A. AT jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT,
  • usługi Logistyczno-Magazynowe są przez A. AT wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. sprzedaży Towarów.


Oznacza to, że warunki posiadania przez A. AT statusu podatnika VAT oraz związku nabycia z czynnościami opodatkowanymi VAT zostałyby spełnione.


W przypadku, gdyby miejscem świadczenia Usług Logistyczno-Magazynowych była Polska podlegałyby one opodatkowaniu VAT przez A. PL, ponieważ jest ona zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).


W świetle powyższych przepisów w przypadku, gdyby uznać, że Usługi Logistyczno-Magazynowe podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, A. PL byłaby zobowiązana do wystawienia faktur VAT dokumentujących świadczenie przedmiotowych usług wraz z wykazanym na nich podatkiem VAT.


W konsekwencji, gdyby spełnione zostały warunki o charakterze formalnym tj.:

  • A. PL wykazałaby ten podatek na fakturze wystawionej na rzecz A. AT z tytułu świadczenia Usług Logistyczno-Magazynowych, oraz
  • A. AT otrzymałaby ww. faktury,

- A. AT byłaby uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego na ww. fakturach.

Wniosek: W przypadku, gdyby Usługi Logistyczno-Magazynowe podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce - A. AT byłaby uprawniona do odliczenia podatku VAT, który zostałby wykazany przez A. PL na fakturach wystawionych z tytułu świadczenia Usług Logistyczno-Magazynowych.


Reasumpcja:


Miejscem świadczenia opisanych w stanie faktycznym Usług Logistyczno-Magazynowych jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Austria, ponieważ:

  1. A. AT nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, gdyż:
    1. nie jest spełniony warunek odpowiedniej struktury w zakresie zaplecza technicznego z uwagi na:
      • brak filii, przedstawicielstwa czy biura na terytorium Polski,
      • brak maszyn i innych urządzeń niezbędnych do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski,
      • brak wynajmu żadnych powierzchni użytkowych w Polsce,
    2. nie jest spełniony warunek wystarczającej stałości i niezależności oraz odpowiedniej struktury w zakresie zaplecza personalnego z uwagi na:
      • brak zatrudnienia przez A. AT na terytorium Polski jakichkolwiek pracowników,
      • brak oddelegowania przez A. AT na terytorium Polski jakichkolwiek pracowników na stałe iub okresowo,
      • brak możliwości dysponowania na terytorium Polski pracownikami innych podmiotów, którzy zobligowani byliby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez A. AT,
      • brak możliwości zawierania w Polsce jakichkolwiek umów i odbierania jakichkolwiek usług - wszelkie kontrakty handlowe dot. dostaw Towarów A. AT będzie negocjowała samodzielnie poza Polską.
  2. Usługi Logistyczno-Magazynowe świadczone przez A. PL nie mogą zostać uznane za usługi związane z nieruchomościądla potrzeb VAT, ponieważ:
    1. usługa magazynowania jest jednym z elementów kompleksowej usługi, która poza magazynowaniem obejmuje szereg usług logistycznych,
    2. istotną świadczonych usług będzie obsługa Towarów,
    3. Usługi Logistyczno-Magazynowe nie są związane z konkretną nieruchomością ponieważ:
      • A. PL nie udostępnia A. AT jakiejkolwiek nieruchomości określonej co do adresu,
      • A. PL nie udostępnia A. AT jakiejkolwiek określonej powierzchni, tj. ani określonej ilości metrów kwadratowych ani metrów sześciennych powierzchni służącej do przechowywania,
      • A. AT nie zastrzega żadnych warunków odnośnie nieruchomości, w jakiej Usługi Magazynowo-Logistyczne powinny być wykonywane na jej rzecz,
    4. A. AT nie ma żadnego tytułu prawnego do korzystania z jakichkolwiek pomieszczeń, w których będą przechowywane Towary. A. AT nie ma ani dostępu do pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.


W przypadku, gdyby Usługi Logistyczno-Magazynowe podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce - A. AT byłaby uprawniona do odliczenia podatku VAT, który zostałby wykazany przez A. PL na fakturach wystawionych z tytułu świadczenia Usług Logistyczno-Magazynowych, ponieważ:

  • A. AT jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT,
  • Usługi Logistyczno-Magazynowe są przez A. AT wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


A. AT byłaby uprawniona do skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na ww. fakturach, gdyby spełnione zostały warunki o charakterze formalnym tj.:

  • A. PL wykazałaby ten podatek na fakturze wystawionej na rzecz A. AT z tytułu świadczenia Usług Logistyczno-Magazynowych oraz
  • A. AT otrzymałaby ww. faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 i 2 jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 i 2.


Z uwagi na to, że odpowiedź na pytania 1 i 2 wskazuje, że Usługi Logistyczno-Magazynowe nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, zatem pytanie 3 dotyczące prawa A. AT do odliczenia podatku naliczonego staje się bezprzedmiotowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie oraz wnioskodawcy niebędącym stroną przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art.47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj