Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-328/14/PS
z 16 października 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2014 r. (data wpływu 23 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 lipca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Fundacja W. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) utworzona została zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.). Fundacja posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z § 7 statutu w oparciu o który działa, prowadzi działalność statutową, której celem jest:
- propagowanie działalności wspomagającej rozwój gospodarczy poprzez rozpowszechnianie w Polsce i poza jej terytorium instytucji i rozwoju towarzystw ubezpieczeń wzajemnych,
- działalność naukowa i edukacyjna w zakresie kształtowania kadr podmiotów prowadzących działalność ubezpieczeniową w formie towarzystw ubezpieczeń wzajemnych,
- działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, w szczególności w zakresie tworzenia związków wzajemności członkowskiej oraz towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, w szczególności na terenach wiejskich oraz sektorze rolnym,
- udzielanie wsparcia technicznego, organizacyjnego i finansowego dla inicjatyw tworzenia i rozwoju związków wzajemności członkowskiej oraz towarzystw ubezpieczeń wzajemnych,
- prowadzenie działalności prewencyjnej polegającej na zapobieganiu powstawaniu albo zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych,
- edukacja finansowa i przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie i prowadzenie różnorodnych form działalności informacyjnej, edukacyjnej i doradczej,
- upowszechnianie wiedzy dotyczącej funkcjonowania towarzystw ubezpieczeń wzajemnych i innych instytucji finansowych oraz rynku finansowego i działalności gospodarczej oraz społecznej,
- finansowanie badań naukowych, w tym w dziedzinie funkcjonowania towarzystw ubezpieczeń wzajemnych oraz związków wzajemności członkowskiej oraz innych instytucji finansowych, rynku finansowego i działalności gospodarczej i społecznej,
- organizowanie lub współorganizowanie oraz finansowanie wykładów, seminariów, konferencji naukowych oraz innych spotkań edukacyjnych i naukowych,
- organizowanie i finansowanie pobytów w Polsce ekspertom, celem prowadzenia przez nich wykładów i badań naukowych z dziedziny funkcjonowania towarzystw ubezpieczeń wzajemnych,
- upowszechnianie wiedzy o celach Fundacji, w kraju i za granicą za pośrednictwem radia, telewizji, wydawnictw książkowych i prasowych oraz internetu,
- dofinansowywanie placówek naukowych, w tym szkolnictwa wyższego w kraju i za granicą kształcących w dziedzinie ubezpieczeń gospodarczych, w tym fundowanie stypendiów dla osób fizycznych studiujących na kierunkach związanych z ubezpieczeniami gospodarczymi,
- fundowanie stypendiów dla osób fizycznych na prace naukowo-badawcze w kraju i za granicą związane z rozwojem i funkcjonowaniem towarzystw ubezpieczeń wzajemnych,
- wspomaganie lokalnych inicjatyw społecznych i samorządowych,
- współpracę z międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami, instytucjami i fundacjami,
- obejmowanie udziałów w towarzystwach ubezpieczeń wzajemnych,
- finansowanie działań organizacyjnych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
Realizacja celów Fundacji finansowana jest z jej funduszu założycielskiego oraz z uzyskanych dochodów, które mogą pochodzić w szczególności z:
- darowizny, spadki, zapisy,
- dotacje i subwencje,
- udziały w zyskach osób prawnych,
- dochody z posiadanych udziałów, praw własności i papierów wartościowych,
- dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,
- odsetki od środków pieniężnych Fundacji.
Zgodnie z postanowieniami § 25 statutu Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, a cały dochód z tej działalności przeznaczany będzie na działalność statutową Fundacji. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji może być zgodnie z jej statutem:
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych, PKD 72.20.Z,
- pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane, PKD 85.59.B,
- działalność wspomagająca edukację, PKD 85.60.Z,
- badanie rynku i opinii publicznej, PKD 73.20.Z,
- pozostała działalność komercyjna, gdzie indziej nie sklasyfikowana (PKD 74.84B),
- pozostała działalność usługowa, gdzie indziej nie sklasyfikowana (PKD 93.05.Z),
- pozostała działalność wspomagająca ubezpieczenia i fundusze emerytalne (PKD 66.29.Z).
Rozpoczynając działalność Fundacji jej Zarząd, który jest jednocześnie organem zatwierdzającym sprawozdanie finansowe i dzielącym wynik Fundacji, postanowił uchwałą nr 4 z dnia 19 grudnia 2011 r., że wszystkie dochody uzyskane przez Fundację przeznaczone będą w całości na realizowane przez Fundację cele statutowe w zakresie nauki i oświaty, o jakich mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania.
Wolne środki pieniężne pozyskane w toku działalności Fundacja przechowuje w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych na rachunkach rozliczeniowych (bieżących i pomocniczych).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy przechowywanie dochodów Fundacji w postaci odpowiadających im kwot wolnych środków pieniężnych na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych skutkuje utratą zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
W myśl art. 17 ust. la pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Przywołane powyżej przepisy nie mają zastosowania do kategorii podatników wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (np. spółek, przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni itp.), które to wyliczenie nie wskazuje fundacji działających na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.
Zdaniem Wnioskodawcy przechowywanie dochodów fundacji w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych nie jest wymienione wprost w art. 17 ust. le ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przechowywanie to jest wyłącznie formą gromadzenia środków pieniężnych, do którego Fundacja zobowiązana jest z jednej strony postanowieniami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, zaś z drugiej zasadami współżycia społecznego wymagającymi od wszystkich organizacji pożytku publicznego przejrzystego dysponowania środkami pieniężnymi, którymi władają dla realizacji celów publicznie (społecznie lub gospodarczo) użytecznych, a także rozsądnego nimi gospodarowania oraz właściwego ich zabezpieczania i kontrolowania. Realizację tych postulatów niewątpliwie gwarantuje przechowywanie środków pieniężnych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do czasu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe. Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy przechowywanie wolnych środków pieniężnych na rachunkach w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, zarówno na rachunkach rozliczeniowych jak i w formie lokat terminowych, nie powoduje utraty zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie stanowi lokowania dochodu, o jakim mowa w art. 17 ust. 1e tej ustawy, ani jego wydatkowania w rozumieniu art. 17 ust. 1a pkt 2.
Na podkreślenie zasługuje okoliczność, że stanowisko powyższe potwierdzane jest przez Ministra Finansów w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego, np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 24 maja 2013 r. nr ITPB3/423-109/13/PST.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203, z późn. zm.) fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.
Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.), jako podmioty, które zwolnione są od podatku. Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy:
- przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
- przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze, zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:
- podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
- uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.
Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.
Natomiast w myśl art. 17 ust. 1e ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:
- wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
- papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
- jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.
Wskazać należy, iż z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.
Z przedstawionego stanu sprawy wynika, że rozpoczynając działalność Fundacji jej Zarząd, który jest jednocześnie organem zatwierdzającym sprawozdanie finansowe i dzielącym wynik Fundacji, postanowił uchwałą nr 4 z dnia 19 grudnia 2011 r., że wszystkie dochody uzyskane przez Fundację przeznaczone będą w całości na realizowane przez Fundację cele statutowe w zakresie nauki i oświaty, o jakich mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania.
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz stan sprawy należy zauważyć, iż zgodnie z definicją w Słowniku Języka Polskiego (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl) „ulokować” oznacza: „umieszczać pieniądze, kosztowności w banku na procent; umieszczać kapitał w czymś dającym zysk”, „umieścić kapitał w bezpiecznej inwestycji”, „wpłacić pieniądze do banku lub zainwestować je w coś”.
Wobec powyższego w przypadku korzystania z rachunków lub lokat bakowych w celu przechowywania, posiadania, umieszczania wolnych środków pieniężnych nie mamy do czynienia z lokowaniem (inwestowaniem) dochodów Fundacji, o którym mowa w art. 17 ust. 1e ustawy.
Fundacja posiadając wolne środki na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, nie dokonuje ich wydatkowania, a jest to forma przetrzymywania tych środków do momentu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe.
Podsumowując zatem przechowywanie dochodów (wolnych środków) na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych nie skutkuje utratą zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, pod warunkiem, że dotyczyć to będzie dochodów przeznaczonych (zadeklarowanych) na cele zgodne z tym przepisem.
Reasumując stanowisko Jednostki wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.