Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-109/13/PST
z 24 maja 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 marca 2013 wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Fundacja im. F. (dalej „Fundacja”) działa na podstawie przepisów ustawy o Fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. Fundacja prowadzi działalność statutową nieodpłatnie. Zgodnie z paragrafem 26 Statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, a dochody uzyskane z tego tytułu mogą być przeznaczone tylko na jej cele statutowe. Zgodnie ze Statutem Fundacji, jej dochody stanowią:
- subwencje, darowizny, spadki, zapisy, dotacje,
- zyski z lokat w bankach i instytucjach kredytowych w kraju i za granicą,
- dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochody z posiadanych udziałów, praw własności i papierów wartościowych,
- udziały w zyskach osób prawnych,
- dochody z działalności gospodarczej,
Uzyskane dochody są przeznaczane na cele statutowe Fundacji określone w paragrafie 7 Statutu. Zgodnie z postanowieniami Statutu Fundacji (t. j. z 14 czerwca 2012), jej cele statutowe obejmują:
- ochronę zdrowia,
- wspieranie oświaty i wychowania,
- pomoc społeczną i dobroczynność,
- opiekę nad spuścizną F.,
- wspieranie kultury fizycznej i sportu,
- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej,
- działalność charytatywną,
- upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka,
- działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
Fundacja rozpoczęła działalność w styczniu 2012 roku. W celu optymalnego wykorzystania dochodów, które są przeznaczane na cele statutowe, Fundacja lokuje wolne środki pieniężne na lokatach bankowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przechowywanie części dochodów Fundacji (wolnych środków pieniężnych) na rachunkach lub lokatach bankowych nie skutkuje utratą zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Stanowisko Wnioskodawcy.
Zdaniem Jednostki korzystanie z własnych rachunków bankowych nie jest wymienione wprost w art. 17 ust. 1e ustawy pdop. Przechowywanie wolnych środków na rachunkach bankowych nie powinno jednak skutkować utratą zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy pdop, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. dobroczynność, w części przeznaczonej na te cele.
Fundacja, jak każda osoba prawna, obowiązana jest do posiadania rachunku bankowego. Ponadto, umieszczanie środków pieniężnych na własnym rachunku bankowym jest jednocześnie formą zabezpieczenia i kontroli posiadanych środków pieniężnych przez osobę prawną.
Fundacja posiada wolne środki pieniężne stanowiące odpowiednik kwoty deklarowanego dochodu korzystającego ze zwolnienia od podatku dochodowego i zawiera z bankiem umowy lokat terminowych tych środków. Art. 17 ust. 1 e ustawy pdop wymienia w jaki sposób podatnicy przeznaczający dochody na cele zwolnione mogą dysponować wolnymi środkami pieniężnymi bez utraty prawa do zwolnienia. W katalogu tym, ani w innych artykułach ww. ustawy nie ma regulacji dotyczących tego problemu.
Zdaniem Fundacji, lokowanie dochodu Fundacji na lokatach terminowych czy depozytach bankowych, nie jest wydatkowaniem tego dochodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 a pkt 2 ustawy, lecz jest to gromadzenie tych środków do czasu przeznaczenia ich na cele statutowe. Jest to forma przechowywania pieniędzy, a nie ich inwestowanie i nie powinno skutkować utratą zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o pdop.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – dalej: „ustawa”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy:
- przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
- przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem warunkowym. w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:
- podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
- uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.
Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Natomiast w myśl art. 17 ust. 1e ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:
- wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
- papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,
- jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).
Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.
Wskazać należy, iż z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.
Z przedstawionego stanu sprawy wynika, że Fundacja prowadzi działalność statutową nieodpłatnie. Zgodnie z paragrafem 26 Statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, a dochody uzyskane z tego tytułu mogą być przeznaczone tylko na jej cele statutowe. Zgodnie ze Statutem Fundacji, jej dochody stanowią:
- subwencje, darowizny, spadki, zapisy, dotacje,
- zyski z lokat w bankach i instytucjach kredytowych w kraju i za granicą,
- dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochody z posiadanych udziałów, praw własności i papierów wartościowych,
- udziały w zyskach osób prawnych,
- dochody z działalności gospodarczej,
Uzyskane dochody są przeznaczane na cele statutowe Fundacji określone w paragrafie 7 Statutu. Zgodnie z postanowieniami Statutu Fundacji (t. j. z 14 czerwca 2012), jej cele statutowe obejmują:
- ochronę zdrowia,
- wspieranie oświaty i wychowania,
- pomoc społeczną i dobroczynność,
- opiekę nad spuścizną F.,
- wspieranie kultury fizycznej i sportu,
- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej,
- działalność charytatywną,
- upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka,
- działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
Fundacja rozpoczęła działalność w styczniu 2012 roku. W celu optymalnego wykorzystania dochodów, które są przeznaczane na cele statutowe, Fundacja lokuje wolne środki pieniężne na lokatach bankowych.
Fundacja wskazuje, iż pomimo że korzystanie z własnych rachunków bankowych nie jest wymienione wprost w art. 17 ust. 1e ustawy, zdaniem Fundacji przechowywanie dochodów (wolnych środków) na rachunkach bankowych Fundacji nie powinno skutkować utratą zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Zdaniem Fundacji, lokowanie dochodu Fundacji na lokatach terminowych czy depozytach bankowych, nie jest wydatkowaniem tego dochodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 a pkt 2 ustawy, lecz jest to gromadzenie tych środków do czasu przeznaczenia ich na cele statutowe. Jest to forma przechowywania pieniędzy, a nie ich inwestowanie i nie powinno skutkować utratą zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy.
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz stan sprawy należy zauważyć, iż zgodnie z definicją w Słowniku Języka Polskiego (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl) „ulokować” oznacza: „umieszczać pieniądze, kosztowności w banku na procent; umieszczać kapitał w czymś dającym zysk”, „umieścić kapitał w bezpiecznej inwestycji”, „wpłacić pieniądze do banku lub zainwestować je w coś”.
Wobec powyższego w przypadku korzystania z rachunków lub lokat bakowych w celu przechowywania, posiadania, umieszczania wolnych środków pieniężnych nie mamy do czynienia z lokowaniem (inwestowaniem) dochodów Fundacji, o którym mowa w art. 17 ust. 1e ustawy.
Fundacja posiadając wolne środki na rachunku bankowym / lokacie bankowej, nie dokonuje ich wydatkowania, a jest to forma przetrzymywania tych środków do momentu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe.
Podsumowując zatem przechowywanie dochodów (wolnych środków) na rachunkach lub lokatach bankowych nie skutkuje utratą zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
Reasumując stanowisko Jednostki wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego należy uznać za prawidłowe.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.