Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.822.2016.1.KJ
z 9 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 października 2016 r. (data wpływu 18 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 30 października 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w świetle art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług prowadząc biuro projektów, świadczące dodatkowo usługi fotograficzne i graficzne w ramach kodów PKD: 71.11.Z, 73.11.Z, 74.10.Z, 74.20.Z, 74.90.Z (nieświadczące usług doradczych, wystawiane faktury jako potwierdzenie wykonanej usługi nie będą mieć w tytule doradztwa ani nie będą go dotyczyć), Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT zakładając, że przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą 150.000 PLN, a w roku bieżącym wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w świetle art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług prowadząc biuro projektów, świadczące dodatkowo usługi fotograficzne i graficzne w ramach kodów PKD: 71.11.Z, 73.11.Z, 74.10.Z, 74.20.Z, 74.90.Z (nieświadczące usług doradczych, wystawiane faktury jako potwierdzenie wykonanej usługi nie będą mieć w tytule doradztwa ani nie będą go dotyczyć), Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT zakładając, że przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą 150.000 PLN, a w roku bieżącym wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 października 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą od dnia 7 października 2016 r. jednoosobową działalność gospodarczą … ul. …, Numer NIP …, Numer REGON … . Przedmiotem zgłoszonej w CEiDG działalności jest działalność w zakresie architektury PKD 71.11.Z. wykonywana działalność gospodarcza - 71.11.Z, 73.11.Z, 74.10.Z, 74.20.Z, 74.90.Z. Do chwili obecnej Wnioskodawca nie wystawił żadnej faktury (jest na etapie zbierania zleceń) i nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.




Według PKD podklasy 71.11.Z i 73.11.Z obejmują doradztwo:

71.11.Z wykonywana działalność obejmuje m.in. doradztwo w zakresie architektury związane z: projektowaniem budowlanym,

projektowaniem urbanistycznym i architektonicznym kształtowaniem krajobrazu.


W rzeczywistości działalność ograniczy się do sporządzania projektowych dokumentacji koncepcyjnych, projektów budowlanych oraz wykonawczych. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług o charakterze doradczym.

Będzie świadczyć usługi związane z wykonywaniem:

Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,

Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych,

Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków niemieszkalnych,

Usługi architektoniczne związane z przywróceniem budynkom charakteru historycznego,

Usługi planowania przestrzennego związane z lokalizacją obiektów budowlanych.

73.11.Z wykonywana działalność dodany został między innymi PKD dla 73.11.Z wykonywana działalność obejmuje doradztwo marketingowe.

Ten profil jest profilem dodatkowym, marginalnym w ramach, którego Wnioskodawca będzie wykonywać jedynie projekty graficzne takie jak wykonywanie wizualizacji obiektów dla celów reklamowych oraz wykonywanie projektów graficznych, projektów banerów reklamowych. Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług związanych z doradztwem marketingowym, prowadzeniem kompleksowych kampanii reklamowych, planowaniem i umieszczaniem reklam w mediach drukowanych, radiu, telewizji, Internecie oraz innych mediach, planowaniem i umieszczaniem reklam zewnętrznych, w formie bilbordów, paneli, gablot, balonów i sterowców reklamowych, wystawach okiennych, reklamą na samochodach i autobusach itp. dystrybucją i doręczaniem prospektów i próbek reklamowych, tworzeniem stoisk oraz innych konstrukcji i miejsc wystawowych, promocję wyrobów, marketingiem bezpośrednim, doręczaniem i zamieszczaniem prospektów i próbek reklamowych oraz bezpośrednią reklamą korespondencyjną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług prowadząc biuro projektów, świadczące dodatkowo usługi fotograficzne i graficzne w ramach wymienionych wyżej kodów PKD (nieświadczące usług doradczych, wysławiane faktury jako potwierdzenie wykonanej usługi nie będą mieć w tytule doradztwa ani nie będą go dotyczyć), Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT zakładając, że przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą 150.000 PLN, a w roku bieżącym wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy założeniu, że przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą 150.000 PLN, a w roku bieżącym wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności, świadcząc wymienione usługi, bez świadczenia usług doradztwa zarówno w dziedzinie architektury jaki i doradztwa marketingowego Wnioskodawca powinien móc skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT.


Na poparcie wyżej wskazanego stanowiska Wnioskodawca przywołuje trzy interpretacje organów podatkowych tożsamych lub analogicznych z opisywaną sytuacją:

  1. Interpretacja z dnia 2 grudnia 2010 r. nr IBPP1/443-871/10/BM dokonana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach orzekająca o zwolnieniu z podatku VAT podatnika zajmującego się projektowaniem architektonicznym.
  2. Interpretacja z dnia 23 lipca 2012 r. nr IPTPP4/443-283/12-5/BM dokonana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi dotycząca zwolnienia z VAT podatnika prowadzącego działalność gospodarczą rzeczoznawcy w zakresie wyceny nieruchomości.
  3. Interpretacja z dnia 25 sierpnia 2014 r. nr IBPP1/443-553/14/AW dokonana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dotycząca zwolnienia z VAT podatnika prowadzącego działalność gospodarczą rzeczoznawcy w zakresie architektury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
  3. -jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  4. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


W myśl art. 113 ust. 4 ustawy – podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Powyższe oznacza, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może na podstawie powołanego przepisu, ponownie skorzystać z tego zwolnienia, jeżeli upłynął rok, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa.

W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż termin „usługi w zakresie doradztwa podatkowego”. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą od dnia 7 października 2016 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiotem zgłoszonej w CEiDG działalności jest działalność w zakresie architektury PKD 71.11.Z. wykonywana działalność gospodarcza - 71.11.Z, 73.11.Z, 74.10.Z, 74.20.Z, 74.90.Z. Do chwili obecnej Wnioskodawca nie wystawił żadnej faktury (jest na etapie zbierania zleceń) i nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Według PKD podklasy 71.11.Z i 73.11.Z obejmują doradztwo: 71.11.Z wykonywana działalność obejmuje m.in. doradztwo w zakresie architektury związane z: projektowaniem budowlanym,
projektowaniem urbanistycznym i architektonicznym kształtowaniem krajobrazu.

Wnioskodawca podał jednak, że w rzeczywistości działalność ograniczy się do sporządzania projektowych dokumentacji koncepcyjnych, projektów budowlanych oraz wykonawczych. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług o charakterze doradczym.

73.11.Z wykonywana działalność dodany został między innymi PKD dla 73.11.Z wykonywana działalność obejmuje doradztwo marketingowe. Ten profil jest profilem dodatkowym, marginalnym w ramach, którego Wnioskodawca będzie wykonywać jedynie projekty graficzne takie jak wykonywanie wizualizacji obiektów dla celów reklamowych oraz wykonywanie projektów graficznych, projektów banerów reklamowych. Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług związanych z doradztwem marketingowym, prowadzeniem kompleksowych kampanii reklamowych, planowaniem i umieszczaniem reklam w mediach drukowanych, radiu, telewizji, Internecie oraz innych mediach, planowaniem i umieszczaniem reklam zewnętrznych, w formie bilbordów, paneli, gablot, balonów i sterowców reklamowych, wystawach okiennych, reklamą na samochodach i autobusach itp. dystrybucją i doręczaniem prospektów i próbek reklamowych, tworzeniem stoisk oraz innych konstrukcji i miejsc wystawowych, promocję wyrobów, marketingiem bezpośrednim, doręczaniem i zamieszczaniem prospektów i próbek reklamowych oraz bezpośrednią reklamą korespondencyjną.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie architektury polegające na sporządzaniu projektowych dokumentacji koncepcyjnych, projektów budowlanych oraz wykonawczych, projektów graficznych takich jak wykonywanie wizualizacji obiektów dla celów reklamowych oraz projektów graficznych, projektów banerów reklamowych nie będą obejmowały doradztwa, tj. Wnioskodawca nie będzie wykonywać jakichkolwiek czynności doradczych, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług - wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli jednak faktyczna wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności przekroczy kwotę 150.000 zł lub jeśli Wnioskodawca będzie udzielał porad albo wykona inne czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT wówczas Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi były usługami doradztwa w jakimkolwiek zakresie [z wyjątkiem doradztwa rolniczego]) lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj