Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-871/10/BM
z 2 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-871/10/BM
Data
2010.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
obrót
usługi
zwolnienie


Istota interpretacji
w zakresie możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010r. (data wpływu 13 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest inżynierem budownictwa posiadającym uprawnienia budowlane do projektowania konstrukcji budowlanych jak również do kierowania robotami budowlanymi. Wnioskodawca pracuje obecnie na pełnym etacie. Postanowił założyć dodatkowo własną firmę. Wnioskodawca chciałby wykonywać usługi w zakresie projektowania budynków jednorodzinnych oraz ewentualnie, jak czas mu na to pozwoli, w zakresie nadzoru nad budową budynków. Wnioskodawca złożył wniosek o wpis do ewidencji gospodarczej EDG-1. W poz. nr 13 - Rodzaj działalności gospodarczej Wnioskodawca podał kolejno (wg PKD 2007): 71.12.Z, 71.11.Z, 74.90.Z, 71.20.B, 74.10.Z. Po czasie Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. W pkt 4 zaświadczenia pn. "Określenie przedmiotu działalności Wnioskodawca ma wpisane kolejno: 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (Wnioskodawca ma to również wpisane na zaświadczeniu o numerze identyfikacyjnym REGON), 71.11.Z Działalność w zakresie architektury, 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, 71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne, 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.

Pomimo tego, iż Wnioskodawca ma w zaświadczeniu wpisane "71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne" to nie będzie wykonywał działalności w zakresie doradztwa. W związku z tym Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego w R. oświadczenie następującej treści:

"Ja niżej podpisany, legitymujący się dowodem osobistym nr ….. oświadczam, iż z dniem 1 września 2010r. rozpoczynam działalność gospodarczą sklasyfikowaną wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) jako:

  • 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,
  • 71.11.Z Działalność w zakresie architektury,
  • 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • 71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne,
  • 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,

z wyłączeniem doradztwa technicznego.

Zakres wykonywanej działalności zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 29 października 2008r. przedstawiam w załączniku nr 1 do niniejszego pisma (przedmiotowy zakres zaznaczono kolorem żółtym).”

W załączniku nr 1 Wnioskodawca przedstawił następujący zakres usług zgodnie z PKWiU:

71.11.10.0 Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,

71.11.21.0 Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych,

71.11.22.0 Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków niemieszkalnych,

71.11.41.0 Usługi architektonicznego kształtowania krajobrazu,

71.12.12.0 Usługi projektowania technicznego budynków,

71.12.13.0 Usługi projektowania technicznego obiektów energetycznych,

71.12.14.0 Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z transportem,

71.12.15.0 Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z gospodarowaniem odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne,

71.12.16.0 Usługi projektowania technicznego instalacji wodnokanalizacyjnych i systemów odwadniających,

71.12.17.0 Usługi projektowania technicznego procesów przemysłowych i produkcyjnych, 71.12.18.0 Usługi projektowania technicznego systemów telekomunikacyjnych i nadawczych,

71.12.19.0 Usługi projektowania technicznego pozostałych przedsięwzięć,

71.12.20.0 Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej,

71.20.12.0 Usługi w zakresie badań i analiz właściwości fizycznych,

71.20.19.0 Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

74.10.11.0 Usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji,

74.10.12.0 Usługi w zakresie projektowania przemysłowego,

74.10.19.0 Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania.

Ze względu na to, iż prowadzona przez Wnioskodawcę działalność będzie jego dodatkowym, a nie głównym źródłem utrzymania, dlatego też Wnioskodawca nie przewiduje dużych dochodów z tej działalności. W związku z powyższym złożył do Urzędzie Skarbowym w R. oświadczenie następującej treści:

"Ja niżej podpisany, legitymujący się dowodem osobistym X, w związku ze zbliżającym się terminem rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, oświadczam, iż przewidywana przeze mnie wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, iż Wnioskodawca nie będzie wykonywał usług w zakresie doradztwa i złożył do Urzędu Skarbowego opisane wyżej oświadczenia przysługuje mu zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 oraz art. 113 ust. 9...

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Wnioskodawca nie zamierza wykonywać usług w zakresie doradztwa, pomimo tego, iż słowo "doradztwo" ma wpisane w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz jeżeli przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży (działalności), kwoty określonej w ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług to Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 i art. 113 ust. 9.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2011r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Z powyższego wynika zatem, iż ustawą z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług podwyższone zostały limity obrotu, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniające do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 26 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca chciałby wykonywać usługi w zakresie projektowania budynków jednorodzinnych oraz ewentualnie w zakresie nadzoru nad budową budynków.

Pomimo, iż Wnioskodawca ma w zaświadczeniu wpisane "71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne" to nie będzie wykonywał działalności w zakresie doradztwa.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad w różnych dziedzinach a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza, wskazuje sposób postępowania. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Należy również podkreślić, iż w poz. 37 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

Tym samym w ocenie tut. organu jeśli jak wskazał Wnioskodawca w stanie faktycznym wniosku, nie będzie wykonywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług doradztwa, o których mowa w ustawie o VAT, to w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 37 załącznika do cytowanego rozporządzenia.

W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w cytowanym art. 113 ust. 9 ustawy. Skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty uprawniającej do zwolnienia (w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w roku podatkowym) oraz przy założeniu, że Wnioskodawca nie wykonuje innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku symbole PKWiU nie występują w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), którą stosuje się dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r.

Ponadto należy zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) – zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby Wnioskodawca wykonywał jakiekolwiek usługi doradcze z wyjątkiem doradztwa rolniczego) lub zmiany stanu prawnego.

Tut. organ zwraca uwagę, iż przedstawiona przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKD, (według nowej klasyfikacji PKD 2007 ) oraz klasyfikacja zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 29 października 2008r., nie ma zastosowania dla celów podatku od towarów i usług, bowiem do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a,43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj