Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1089/11-2/IZ
z 6 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1089/11-2/IZ
Data
2011.12.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
nagroda rzeczowa
programy
usługi kompleksowe
wydanie towarów


Istota interpretacji
dotyczy opodatkowania nieodpłatnych wydań nagród w ramach usługi kompleksowej



Wniosek ORD-IN 844 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12.09.2011 r. (data wpływu 15.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnych wydań nagród w ramach usługi kompleksowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.09.2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnych wydań nagród w ramach usługi kompleksowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca Sp. z o.o. (zwana dalej również ”Agencją”) podejmuje się na zlecenie kontrahenta, będącego spółką kapitałową (zwaną dalej „Klientem”) wykonania usługi kompleksowej polegającej na organizacji i obsłudze programu motywacyjnego (zwanego dalej również „Programem”).

Program, którego organizację i obsługę Klient zleca Agencji, ma na celu zintensyfikowanie sprzedaży oraz promocję wybranych produktów Klienta. Organizatorem Programu jest Agencja. W Programie mogą brać udział jedynie osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (zwane dalej również „Uczestnikami”), kupujące produkty objęte Programem bezpośrednio od Klienta, w celu ich dalszej odsprzedaży konsumentom lub innym odbiorcom końcowym (tj. podmiotom nieprowadzącym dalszej odsprzedaży produktów objętych Programem), które zostały zaproszone do Programu przez przedstawiciela handlowego Klienta. Podstawę rejestracji Uczestnika w Programie stanowi formularz zgłoszeniowy.

Program polega na tym, że Uczestnicy w zamian za zakup wybranych produktów Klienta uzyskują punkty, które następnie będą mogli wymienić na nagrody rzeczowe przesyłane na adres korespondencyjny podany w formularzu zgłoszeniowym. Punkty przeliczane będą na nagrody według zasady, zgodnie z którą 1 punkt jest równoważny określonej kwocie złotych wydanych na zakup produktów Klienta, przy czym punkty zamienione na nagrodę rzeczową będą kasowane z konta Uczestnika. Nagrody rzeczowe wydawane w ramach Programu kupuje Agencja (Wnioskodawca). Z chwilą zakupu nagrody stają się własnością Agencji.

Nagrody wydawane w ramach Programu nie mają oznaczeń reklamowych Klienta, nie służą reklamowaniu marki Klienta i jego produktów. W stosunku do zakupionych towarów, Wnioskodawca odlicza naliczony podatek od towarów i usług VAT, wykazany w fakturach potwierdzających zakup, od swojego podatku VAT należnego do zapłaty. Następnie, Wnioskodawca — w ramach Programu — wydaje nagrody Uczestnikom Programu. Od każdej nagrody wydanej w ramach Programu, Agencji przysługuje prowizja w wysokości ustalonej w umowie z Klientem. W ten sposób wysokość otrzymanego przez Agencję wynagrodzenia jest zależna od ilości nagród wydanych Uczestnikom w ramach Programu.

Rozliczenia pomiędzy Agencją i Klientem dokonywane są w ten sposób, że:

  1. Agencja kupuje i wydaje nagrody Uczestnikom,
  2. Koszt nabycia własności nagród, jako jeden z elementów kosztu usługi kompleksowej, będzie fakturowany na Klienta w cyklach miesięcznych łącznie z innymi uzgodnionymi kosztami miesięcznej obsługi Programu składającymi się z takich pozycji jak: wynagrodzenie za zarządzanie Programem, obsługa infolinii, prowizja Agencji od nagród, wynagrodzenie za zarządzanie stroną internetową Programu, licencja na użyczenie systemu informatycznego do obsługi Programu oraz inne składniki wynikające z realizacji prac zleconych przez Klienta ad hoc. Powyższe składniki zostaną ujęte na fakturze VAT w jednej pozycji określonej mianem „kompleksowa obsługa Programu w miesiącu ”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego wydanie Uczestnikowi Programu nagrody rzeczowej, będące elementem składowym kompleksowej usługi świadczonej Klientowi za wynagrodzeniem, podlegać będzie u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej ‘ustawa o VAT” przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, 2) wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z powyższego przepisu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., jednoznacznie wynika, że każde nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem wyjątków określonych w art. 7 ust. 3 - 7, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego, podlega opodatkowaniu. Powyższa regulacja jest implementacją art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, stanowiącego, że wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Jednakże w ocenie Wnioskodawcy powyższy przepis nie będzie miał zastosowania do oceny przedstawionego stanu faktycznego, bowiem wydawanie nagród rzeczowych w ramach Programu nie stanowi nieodpłatnego przekazania towarów. Wydawanie przez Wnioskodawcę towarów (nagród rzeczowych w programie motywacyjnym), realizowane jest w ramach kompleksowej usługi organizacji i obsługi programu motywacyjnego prowadzonego odpłatnie dla Klienta i nie podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT. Wydawanie nagród rzeczowych stanowi element jednej kompleksowej usługi, która nie powinna być zdaniem Wnioskodawcy sztucznie dzielona na świadczenie odpłatne oraz na nieodpłatne przekazanie towarów

Sam fakt ze na usługę kompleksową składają się różne świadczenia, do których zobowiązała się Agencja nie może przesądzać automatycznie o tym, że świadczenie polegające na wydaniu nagród w Programie stanowi — niezależnie od faktu, że jest częścią odpłatnej usługi kompleksowej - odrębne od tej usługi nieodpłatne przekazanie towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy do przedstawionego stanu faktycznego nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych nieodpłatnych przekazań w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, lecz świadczyć będzie odpłatną usługę kompleksową której elementem będzie wydawanie Uczestnikom Programu nagród rzeczowych, w zamian za co Agencja otrzymywać będzie wynagrodzenie. W okolicznościach opisanego stanu faktycznego nie następuje zatem wyodrębniona i samodzielna transakcja nieodpłatnego przekazania towarów przez Wnioskodawcę. Przekazywanie nagród Uczestnikom jest nierozerwalnie i ściśle związane z usługą kompleksową, której wykonywanie na rzecz Klienta stanowi podstawę wydawania nagród przez Agencję i jest odpłatne.

Stanowisko Wnioskodawcy, że wydawanie nagród nie stanowi nieodpłatnego przekazania w rozumieniu przepisów ustawy o VAT znajduje potwierdzenie w aktualnym orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który w wyroku z dnia 7 października 2010 r. dotyczącym połączonych do rozpoznania spraw C-53/09 oraz C-55/09 tj. w sprawie Commissioners for Her Majesty´s Revenue and Customs przeciwko Loyalty Management UK Ltd (C 53/09)1 Baxi Group Ltd (C-55/09) w odniesieniu do sprawy przeciwko Baxi Group, w której stan faktyczny odpowiada opisanemu w niniejszym wniosku stwierdził, że:

„- płatności dokonywane przez sponsora (który odpowiada pojęciu Klienta w niniejszym stanie faktycznym) na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem (w niniejszym stanie faktycznym — Agencji) należy w sprawie C-55/09 uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów Klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.”

Z powyższego wynika, że Trybunał w stanie faktycznym dotyczącym sprawy Baxi Group Ltd (C 55/09) metodą tzw. rzeczywistych zdarzeń gospodarczych wyodrębnił w ramach usługi kompleksowej obsługi programu lojalnościowego dostawę towaru (wydawanie nagród) i usługę „zarządzania programem”. Oba te składające się na usługę kompleksową świadczenia są jednakże w ocenie Trybunału odpłatne jak wskazano w omawianym wyroku szósta dyrektywa nie wymaga dla uznania dostawy towarów lub świadczenia usług za czynności odpłatne w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy by wynagrodzenie za te towary lub usługi było płatne bezpośrednio przez ich odbiorcę Zgodnie bowiem z art. 11 część A ust 1 lit. a) tej dyrektywy wynagrodzenie może pochodzić od osoby trzeciej. W świetle zatem powoływanego orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wydawanie nagród przez Agencję Uczestnikom Programu nie będzie stanowić nieodpłatnego przekazania w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Powyższy pogląd wyrażony w orzecznictwie Trybunału znalazł już odzwierciedlenie w Interpretacji Indywidualnej Przepisów Prawa Podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 lipca 2011 r. IPPP1/443-718/11-2/AW, który w stanie faktycznym analogicznym jak opisany w niniejszym wniosku uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, ze wydawanie nagród przez będącą operatorem programu lojalnościowego Spółkę (wnioskodawcę w powoływanej sprawie) nie będzie w świetle wyroku Baxi Group Ltd (C-55/09) przekazaniem nieodpłatnym a zatem nie będzie stanowiło dostawy towarów i Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wydania tych towarów uczestnikom.

Ponadto wskazać należy, że w omawianym stanie faktycznym wartość przekazywanych przez Agencję nagród, jako element kompleksowej usługi jest wkalkulowana w wynagrodzenie jakie Agencja otrzymać będzie z tytułu świadczenia usługi kompleksowej organizacji i obsługi programu lojalnościowego. Większa ilość wydanych w Programie nagród oznacza wyższą prowizję od nagród, a w konsekwencji wyższe wynagrodzenie Agencji. Zatem zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy o VAT, z którego wynika że podstawą opodatkowania jest obrót a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej, opodatkowaniu podlega usługa kompleksowa, której elementem jest wydawanie nagród rzeczowych Również i ten pogląd uznający za sztuczny podział usługi kompleksowej na dwie niezależne czynności podlegające odrębnemu opodatkowaniu wyrażony został w najnowszym orzecznictwie podatkowym Zgodnie z Interpretacją Indywidualną Przepisów Prawa Podatkowego z 29 lipca 2011 r nr IPPP1-443 851/11-2/IGO wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie „fakt wręczenia poszczególnych nagród nie stanowi jednak w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu, jest natomiast nierozerwalnie związany z usługą świadczoną przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej.”

W podobny sposób wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 12 lutego 2010 r. (sygn. IBPP4/443-1530/09/EJ) stwierdzając że „Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że nieodpłatne wydanie przez Wnioskodawcę nagród stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarowi usług. Jednak w opisanej we wniosku sytuacji wydanie tych nagród jest częścią innej kompleksowej czynności tj. usługi reklamowej obejmującej swoim zakresem m. in. obsługę danego konkursu oraz nieodpłatne przekazanie nagród, których wartość wkalkulowana jest w cenę usługi reklamowej. Tym samym wartość przekazanych nagród jest jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi reklamowej opodatkowanym w ramach tej usługi i wydanie tych nagród nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W tym miejscu wskazać należy, iż z dniem 26 sierpnia 2011 r. ogłoszony został tekst jednolity ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj