Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1530/09/EJ
z 12 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1530/09/EJ
Data
2010.02.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nagroda rzeczowa
nagrody w konkursach
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
usługi reklamowe


Istota interpretacji
opodatkowanie czynności wydania nagród zwycięzcom konkursów oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu nagród wydawanych zwycięzcom konkursów



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2009r. (data wpływu 25 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności wydania nagród zwycięzcom konkursów, oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu nagród wydawanych zwycięzcom konkursów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności wydania nagród zwycięzcom konkursów oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu nagród wydawanych zwycięzcom konkursów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) świadczy usługi dla podmiotów gospodarczych (zwanych Klientami Spółki). Usługi Wnioskodawcy to usługi reklamowe, usługi organizacji konferencji, usługi obsługi konkursów, itp. Klientami Wnioskodawcy są podmioty gospodarcze zainteresowane zleceniem usług reklamowych firmom zewnętrznym zajmującym się profesjonalnie świadczeniem tego rodzaju usług – agencjom reklamowym (np. są to podmioty gospodarcze, które w celu reklamy swojej firmy chcą zorganizować konkursy z nagrodami). Regulaminy konkursów są ustalane przez Klientów Wnioskodawcy. Zgodnie z postanowieniami Regulaminów to Klienci Spółki (a nie Wnioskodawca) są pod względem formalnym „Organizatorami Konkursów”. Jednocześnie jednak, w Regulaminach, Klient Spółki – Organizator Konkursu – zastrzega sobie prawo powierzenia wykonywania poszczególnych czynności organizacyjnych, administracyjnych i innych związanych z realizacją konkursu podwykonawcom. Klientom Wnioskodawcy zależy bowiem na tym, aby Spółka przejęła obowiązki faktyczne związane z obsługą danego konkursu. Z uwagi na powyższe, Spółka zawiera porozumienia ze swoimi Klientami. W Porozumieniach tych Spółka zobowiązuje się do wykonania usługi reklamowej polegającej np. na obsłudze danego konkursu.

Zgodnie z postanowieniami zawartych Porozumień Wnioskodawca – w ramach wykonywanej usługi ma w szczególności:

  1. nabyć określone w regulaminie konkursu nagrody (mogą to być telefony komórkowe, DVD, czy zaproszenia na wyjazdy zagraniczne, itp.),
  2. przekazać nagrody wskazanym osobom (z reguły zwycięzcami są osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej),
  3. przygotować protokoły przekazania nagród (zwane dalej „Protokołami”),
  4. zebrać podpisy osób odbierających nagrody pod Protokołami,
  5. przekazać podpisane Protokoły do Klientów Wnioskodawcy,
  6. rozliczyć podatek od nagród.

Wnioskodawca wyjaśnia, że nagrody, wskazane w Regulaminie przyjętym przez danego Klienta Spółki, Wnioskodawca kupuje we własnym imieniu. Wnioskodawca wie jakiego rodzaju nagrody musi nabyć, gdyż rodzaj nagrody określa Regulamin (np. z Regulaminu wynika, że nagrodami mają być DVD, określona wycieczka zagraniczna, itp.). Wnioskodawca sam jednak decyduje o tym, od kogo kupi nagrody i za jaką cenę. Klient Spółki, który zleca Wnioskodawcy wykonanie usługi polegającej na obsłudze konkursu, nie staje się właścicielem nagród. Nie dochodzi nigdy do wydania nagród Klientowi Spółki. Innymi słowy, Wnioskodawca nie sprzedaje nagród na rzecz swojego Klienta. Wnioskodawca kupuje nagrody w ramach realizacji usługi reklamowej i wydaje nagrody bezpośrednio na rzecz osób fizycznych, które są zwycięzcami konkursu. Po zrealizowaniu usługi Wnioskodawca wystawia fakturę na swojego Klienta i opodatkowuje wykonaną usługę stawką VAT w wysokości 22%. Faktura ta obejmuje wynagrodzenie za wykonanie usługi reklamowej przez Wnioskodawcę. Przy kalkulacji tego wynagrodzenia Wnioskodawca uwzględnia wartość kupionych nagród, koszty związane z obsługą konkursu, marżę, itp. Klient Wnioskodawcy nie wie jednak, jaka była cena kupionych przez Wnioskodawcę nagród. Wynagrodzenie obejmuje bowiem łączną kwotę należną za wykonanie przez Wnioskodawcę usługi polegającej na obsłudze konkursu. Wnioskodawca nie opodatkowuje podatkiem VAT czynności wydania nagród na rzecz osób fizycznych (zwycięzców konkursu). Wnioskodawca dotychczas nie odliczał podatku naliczonego VAT od nabycia nagród reklamowych. Wnioskodawca zaznacza, że składał już wniosek o interpretację indywidualną w podobnej sprawie. Otrzymał negatywną interpretacje z dnia 22 września 2009r. znak: IBPP4/443-1144/09/EJ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przyznał Wnioskodawcy prawo do odliczania podatku VAT naliczonego przy nabyciu nagród, jednak stwierdził, że w zakresie wydawanych nagród ewentualny obowiązek naliczenia VAT będzie spoczywał na Kliencie Spółki. Organ podatkowy podtrzymał swoje stanowisko w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 22 października 2009r. znak:IBPP4/443W-4/09/EJ. Wnioskodawca zrezygnował z zaskarżenia ww. interpretacji, gdyż jego zdaniem negatywna interpretacja organu podatkowego jest wynikiem niezbyt precyzyjnego opisania stanu faktycznego we wniosku złożonym uprzednio przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca składając wniosek nie wyjaśnił bowiem, że nagrody nabywane przez Spółkę nigdy nie stają się własnością Klienta Spółki (Klient nawet nie wie, jaka jest wartość przekazywanych nagród) i że Wnioskodawca nabywa nagrody we własnym imieniu w ramach wykonywania usługi reklamowej. Dlatego też Wnioskodawca postanowił ponownie złożyć wniosek o interpretację i dokładniej opisać stan faktyczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy czynność wydania nagród przez Wnioskodawcę na rzecz osób wskazanych przez Klientów Spółki (zwycięzców konkursu) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu nagród wydawanych przez Wnioskodawcę zwycięzcom konkursu (osobom wskazanym przez Klientów Spółki)...

Zdaniem Wnioskodawcy, sama czynność wydania nagród na rzecz zwycięzców konkursu nie jest czynnością podlegającą u Spółki opodatkowaniu VAT, gdyż Spółka wydaje nagrody w ramach wykonywanej usługi. Samo wydanie nagród jest zatem tylko elementem usługi reklamowej, która jest świadczona na rzecz Klientów Spółki. Usługa ta jest opodatkowana 22% podatkiem VAT.

Spółka zauważa, że opodatkowaniu podatkiem VAT - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlega min. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Za odpłatną dostawę towarów uważa się rozporządzenie rzeczą jak właściciel, a także nieodpłatne przekazanie towarów na warunkach określonych w art. 7 ust. 2 ustawy. Natomiast świadczeniem usług jest - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - wszystko to, co nie jest dostawą towarów.

W orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wykształciło się stanowisko, że w przypadku usług kompleksowych składających się z kilku czynności - w sytuacji, gdy czynności te w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość i rozdzielenie ich miałoby sztuczny charakter - wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku VAT (wyrok ETS w sprawie Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris Van Finacien z 27 października 2005 r. - C-41/04). Przykładowo w orzeczeniu w sprawie C-231/94 Faaborg- Gelting LinienA A/S v. Finanzamt Flensenburg (serwowanie posiłków na pokładach statków), ETS uznał, że w przypadku, gdy wydaniu towaru (posiłku) towarzyszy szereg dodatkowych czynności związanych z przygotowaniem, podaniem, etc. tego towaru (posiłku), wówczas co do zasady mamy do czynienia z czynnością świadczenia usług, a nie z czynnością dostawą towarów. Również zdaniem NSA, jeśli dany podmiot organizuje krajowe i zagraniczne imprezy turystyczne, które obejmują kompleksową usługę, począwszy od przejazdów, noclegów, konsumpcji, biletów wstępu (np. do kina itp.), aż do zapewnienia transportu powrotnego do kraju, to świadczy jedną kompleksową usługę (NSA w wyroku z dnia 27 czerwca 2008r., sygn. I FSK 741/07).

Dlatego też Spółka uważa, że skoro wydawanie nagród jest elementem usługi, polegającej na obsłudze konkursu, to nie można uznać, że sama czynność wydania nagród jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Wydanie nagród na rzecz zwycięzców konkursu jest opodatkowane VAT - w sposób pośredni - jako usługa reklamowa.

Gdyby uznać samą czynność wydania nagród za czynność opodatkowaną VAT (nieodpłatną dostawę), dochodziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności: po pierwsze jako nieodpłatnej dostawy towarów, a po drugie jako świadczenia usług, w skład których wchodzi nabycie i wydanie towarów (nagród). Takie podwójne opodatkowanie VAT tej samej czynności jest niedopuszczalne w świetle postanowień ustawy.

Spółka zauważa, że podobne poglądy pojawiają się w interpretacjach podatkowych. Przykładowo w interpretacji znak ILPP2/443-113/09-2/GZ z dnia 7 kwietnia 2009r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, analizując stan faktyczny podobny do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę, stwierdził: „z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że nieodpłatne wydanie przez agencję reklamową materiałów reklamowych stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak w opisanej sytuacji wydanie tych materiałów jest częścią innej kompleksowej czynności, tj. usługi reklamowej, obejmującej swoim zakresem nieodpłatne przekazanie wymienionych we wniosku materiałów reklamowych, których wartość wkalkulowana jest w jej cenę. Tym samym, wartość tych towarów będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez agencję reklamową usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowią one odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług".

Również zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja z dnia 29 kwietnia 2008r., znak ITPP2/443-143/08/JK) „z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych przez Spółkę laureatom konkursów stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W opisanej sytuacji czynnością opodatkowaną jest jednak wyłącznie realizowana na rzecz klienta (zleceniodawcy) kompleksowa usługa reklamowa obejmująca swoim zakresem nieodpłatne przekazanie nagród wkalkulowanych w jej cenę. Tym samym wartość tych towarów będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez "A" usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowi ona odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Reasumując, w opisanej sytuacji Spółka dokonuje prawidłowych rozliczeń podatku należnego wyłącznie w oparciu o wystawiane faktury VAT dla zleceniodawców akcji reklamowych, które obejmują między innymi wartość zakupionych, a następnie nieodpłatnie przekazanych prezentów”. Stanowisko takie podziela również Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z dnia 2 maja 2007r. sygn. 1472/RPP1/443-58/07/PAWA: „Przekazanie nagród rzeczowych wydawanych laureatom Konkursów w ramach kampanii reklamowej prowadzonej na zlecenie klientów jest elementem usługi reklamowej opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów", a także w piśmie z dnia 5 stycznia 2007r. sygn. 1471/NUR2/443-387/06/ST: „Czynności opisane we wniosku, polegające na przekazaniu towarów w postaci upominków, nagród, gadżetów reklamowych oraz ulotek i prospektów kontrahentom Zleceniodawców oraz lekarzom w ramach świadczonej odpłatnie kompleksowej usługi reklamowej nie wypełniają hipotezy przepisów art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Nie dochodzi bowiem do przekazania towarów ani do świadczenia usług bez wynagrodzenia, gdyż Spółka otrzymuje wynagrodzenie, co prawda nie od odbiorców, lecz od Zleceniodawców. Czynnościami opodatkowanymi są w tym przypadku usługi reklamowe świadczone na rzecz Zleceniodawców, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w ich cenę. Przekazanie ww. towarów jest tylko jednym z elementów usług świadczonych na rzecz Zleceniodawców, nie może więc być opodatkowane odrębnie". Podobne stanowisko Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przedstawił w interpretacji z dnia 7 marca 2007r. znak 1472/RPP1/443-54/07/SZU. Pogląd taki reprezentuje również Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w piśmie z dnia 24 lipca 2006r. sygn. 1433/NG/GV/443-54/2006/LŚ: „w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT bowiem sam fakt wręczenia nabytej przez Spółkę nagrody nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu. Wręczenie nagrody jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez wnioskodawcę na rzecz zlecającego usługę reklamową. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wskazanej czynności prowadziłoby do podwójnego opodatkowania towaru (nagrody), którego wartość została już uwzględniona w opodatkowaniu usługi świadczonej przez Spółkę". Powyższe zgodne jest również ze zdaniem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z dnia 7 września 2006r. sygn. 1472/RPP1/443-539/06/SZU: „Zatem czynności opisane we wniosku, polegające na przekazaniu towarów w ramach świadczonej odpłatnie kompleksowej usługi nie wypełniają hipotezy przepisów art. 7 ust. 2. Nie dochodzi do przekazania towarów bez wynagrodzenia, ponieważ Spółka otrzymuje wynagrodzenie, co prawda nie od odbiorców, lecz od zleceniodawcy. Czynnością opodatkowaną jest usługa, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w jej cenę. Przekazanie jest tylko jednym z elementów usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy, nie może więc być opodatkowane odrębnie".

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 13 lutego 2006r. sygn. 1401/HTI/4407/14-31/05/EN stwierdził, że: „Sama czynność wydawania przez Stronę materiałów reklamowych i próbek, stanowiąca integralną część świadczonej przez nią na rzecz zagranicznych kontrahentów kompleksowej usługi reklamowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie ma przy tym znaczenia, iż nie istnieje tożsamość podmiotu świadczonych usług i wydania ww. towarów. Jak bowiem Strona słusznie zauważyła w zażaleniu, naczelną zasadą usług reklamowych jest upowszechnianie informacji o produktach zleceniodawcy wśród jego potencjalnych klientów, które może być realizowane w różnych formach, w tym także poprzez wydawanie materiałów reklamowych i próbek". O tym, że nieodpłatne przekazanie towarów w ramach obsługi konkursu przez agencję reklamową nie stanowi odrębnej od usługi czynności, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towarów jest przekonany także Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji z dnia 17 kwietnia 2007r. znak 1471/NUR1/443-11/07/AP. Stanowisko takie potwierdza również WSA w Opolu w wyroku z dnia 30 września 2009r., sygn. akt I SA/Ol 563/09, w którym sąd ten uznał, że: „samo określenie przez podatnika wykonywanych przez niego czynności jako odsprzedaży z jednoczesnym zaznaczeniem, iż dokonywane są one w ramach kompleksowej usługi i podkreśleniem celu przekazywania towarów do testów i prezentacji bądź jako nagród, nie uprawniało organu do wyprowadzenia arbitralnej oceny, iż czynności te winny być klasyfikowane w oderwaniu od świadczonych przez podatnika usług reklamy". W konsekwencji, WSA w Opolu uchylił interpretację organu podatkowego i stwierdził, że sama odsprzedaż towarów w ramach akcji promocyjno - reklamowej świadczonej na rzecz klienta nie prowadzi do opodatkowania VAT jako oddzielnej transakcji.

Ad. 2 Spółka uważa, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu nagród. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Nabywanie nagród jest niezbędne do wykonania przez Spółkę usługi reklamowej podlegającej opodatkowaniu VAT. Bez nabycia nagród Spółka nie mogłaby wykonać usługi. W związku z tym, Spółka uważa, że podatek VAT naliczony przy nabyciu nagród ma związek ze sprzedażą opodatkowaną Spółki. Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 22 września 2009r. znak IBPP4/443-1144/09/EJ, w której przyznał Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych nagród. Podobne zdanie wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 5 stycznia 2009r. znak IBPP1/443-1/09/AS. Organ ten stwierdził, że odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które następnie są wydawane w ramach akcji reklamowych i promocyjnych w formie nieodpłatnie przekazanych słuchaczom nagród, należy kierować się przepisem art. 86 ust. 1 ustawy i jeśli nie zachodzą ograniczenia tego prawa określone w art. 88 ustawy, to można odliczyć VAT naliczony od nabytych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na podstawie zawartego porozumienia wykonuje na rzecz Zleceniodawcy usługi reklamowe, które polegają np. na zorganizowaniu i obsłudze konkursu, zakupie nagród dla zwycięzców. Nagrody Wnioskodawca kupuje we własnym imieniu. Sam Wnioskodawca decyduje, od kogo kupi nagrody i za jaką cenę. Klient Wnioskodawcy, który zleca wykonanie usługi polegającej na obsłudze konkursu, nie staje się właścicielem nagród. Nie dochodzi nigdy do wydania nagród Klientowi. Wnioskodawca kupuje nagrody w ramach realizacji usługi reklamowej i wydaje nagrody bezpośrednio na rzecz osób fizycznych, które są zwycięzcami konkursu. Po zrealizowaniu usługi Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na swojego Klienta ze stawką 22%. Faktura ta obejmuje wynagrodzenie za wykonanie usługi reklamowej przez Wnioskodawcę. Przy kalkulacji tego wynagrodzenia Wnioskodawca uwzględnia wartość kupionych nagród, koszty związane z obsługą konkursu, marżę. Wnioskodawca nie opodatkowuje podatkiem VAT czynności wydania nagród na rzecz osób fizycznych (zwycięzców konkursu). Wnioskodawca nie odliczał także podatku naliczonego od nabycia nagród.

Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że nieodpłatne wydanie przez Wnioskodawcę nagród stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak w opisanej we wniosku sytuacji wydanie tych nagród jest częścią innej kompleksowej czynności, tj. usługi reklamowej, obejmującej swoim zakresem m.in. obsługę danego konkursu oraz nieodpłatne przekazanie nagród, których wartość wkalkulowana jest w cenę usługi reklamowej. Tym samym wartość przekazanych nagród jest jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i wydanie tych nagród nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca prawidłowo dokonuje rozliczeń podatku VAT należnego wyłącznie w oparciu o wystawiane faktury VAT na rzecz Klienta Wnioskodawcy za wykonanie usługi reklamowej zgodnie z zawartym porozumieniem. Czynność wydania nagród w ramach wykonywanej usługi reklamowej nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem w tej kwestii stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Również prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawca odnośnie przysługującemu mu prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu nagród.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego wynika, że nabywanie nagród jest niezbędne do wykonania przez Wnioskodawcę usługi reklamowej podlegającej opodatkowaniu VAT według stawki 22%. Bez nabycia nagród Wnioskodawca nie mógłyby wykonać usługi reklamowej. W związku z tym zakupy nagród służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanej, potwierdzonej fakturą VAT.

Zatem przyjąć należy, że Wnioskodawca dokonując zakupu nagród związanych bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT, w świetle art. 86 ust. ustawy o VAT, nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturze potwierdzającej nabycie przedmiotowych nagród.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj