Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-831/15-4/JK
z 12 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2015 r. (data wpływu 20 lipca 2015 r.) uzupełnione pismem z dnia 2 października 2015 r. (data nadania 2 października 2015 r., data wpływu 5 października 2015 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 22 września 2015 r. Nr IPPB4/4511-831/15-2/JK (data nadania 23 września 2015 r., data doręczenia 28 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z Komisji Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z Komisji Europejskiej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 22 września 2015 r. Nr IPPB4/4511-831/15-2/JK (data nadania 23 września 2015 r., data doręczenia 28 września 2015 r.) wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 2 października 2015 r. (data nadania 2 października 2015 r., data wpływu 5 października 2015 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła powyższe w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na podstawie imiennego kontraktu podpisanego z Komisją Europejską i wydanego polecenia przez Przewodniczącego panelu ekspertów, w dniu 15 stycznia 2015 r. Wnioskodawczyni uczestniczyła w roli eksperta zewnętrznego w spotkaniu panelu ekspertów oceniających realizację projektu grantowego 7 Programu Ramowego (Program „Współpraca”, temat „Technologie informacyjne i komunikacyjne”) oraz opracowała ekspertyzę oceniającą projekt realizowany w ramach tego Programu.

Pracami międzynarodowego zespołu funkcjonującego w ramach panelu i projektu kierował bezpośrednio Przewodniczący panelu. Za udział w pracach w panelu Wnioskodawczyni uzyskała ze środków Unii Europejskiej zwrot poniesionych kosztów podróży, dietę dobową i ryczałt hotelowy. Ponadto za każdy dzień pracy, która polegała na udziale w panelu ekspertów w Brukseli we wskazanym terminie (1 dzień) i przygotowaniu (zgodnie z instrukcją i formularzem otrzymanych przez przewodniczącego prac nad oceną realizacji projektu we wskazanym w umowie podpisanej przez przedstawiciela Komisji Europejskiej terminie) raportu (2 dni – praca zdalna), łącznie trzy dni, otrzymała honorarium. Oceny wniosku nadesłanego za pośrednictwem internetu Wnioskodawczyni wykonała w Polsce za pośrednictwem internetu w terminie określonym w podpisanej umowie z instytucją Unii Europejskiej, tj. Komisją Europejską.

Ponadto, w uzupełnieniu z dnia 22 września 2015 r. Nr IPPB4/4511-831/15-2/JK (data nadania 23 września 2015 r., data doręczenia 28 września 2015 r.) Wnioskodawczyni poinformowała, że do dochodów uzyskanych w opisanej sprawie mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskiej (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy wymienione powyżej składniki, tj. wynagrodzenie za wykonaną pracę na rzecz Komisji Europejskiej i refundacja kosztów transportu oraz pobytu (przelot, diety, ryczałt hotelowy) wypłacone bezpośrednio z Unii Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ze względu na pełnienie funkcji innego pracownika Wspólnot (przepisy Unii Europejskiej nie definiują pojęcia pracownika, jednak w oparciu o orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości można wyróżnić następujące cechy decydujące o powstaniu stosunku pracy: świadczenie pracy na rzecz innej osoby/organu, podporządkowanie (podległość) pracownika w hierarchii, dyspozycyjność pracownika, świadczenia pracy za wynagrodzeniem) oraz ze względu na otrzymanie wynagrodzenia (wraz z innymi świadczeniami wymienionymi powyżej) bezpośrednio z instytucji Unii Europejskiej, do dochodów uzyskanych z tytułu pracy w panelu ekspertów na rzecz Komisji Europejskiej jako ekspert oraz do dochodów z tytułu pracy jako ekspert do oceny i opiniowania wniosków o dofinansowanie grantów zgłoszonych w 7 Programie Ramowym mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/69 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnoty Europejskiej.

Status innego pracownika Wspólnot Wnioskodawczyni motywuje następującymi faktami:

  1. Wnioskodawczyni świadczyła pracę na rzecz Komisji Europejskiej na podstawie imiennego kontraktu podpisanego z przedstawicielami Komisji Europejskiej polegającej na wykonaniu ekspertyzy w ramach realizacji projektu w 7 Programie Ramowym.
  2. Praca wykonana została pod przewodnictwem Przewodniczącego, zgodnie z jego instrukcjami i poleceniami wydawanymi ekspertom.
  3. Praca wymagała dyspozycyjności ze względu na obowiązek fizycznej obecności podczas wyznaczonego terminu zebrania w Brukseli oraz przekazania gotowego raportu w terminie wskazanym w kontrakcie.
  4. Praca była świadczona za wynagrodzeniem.


Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadczyła, że wynagrodzenie wraz z innymi świadczeniami otrzymała bezpośrednio z instytucji Unii Europejskiej, tj. Komisji Europejskiej.


Wobec powyższego, Wnioskodawczyni uważa, że dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej są na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. W ocenie Wnioskodawczyni, zachodzą przesłanki do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni pragnie tutaj dodać, że w innych rozstrzygnięciach indywidualnych dotyczących podobnych kwestii uznano taką interpretację za prawidłową (przykładowo Nr IBPBII/1/415-419/13/AŻ, IBPBII/1/415-541/14/BJ, IPPB4/415-725/13-2/JK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu. Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami.

Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.


Zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym, nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji organ podatkowy nie może dokonać oceny, czy stosunek powołania, który stał się dla Wnioskodawcy podstawą wypłaty należności (wynagrodzenia, zwrotu kosztów podróży i diet) nadaje mu charakter „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie imiennego kontraktu podpisanego z Komisją Europejską i wydanego polecenia przez Przewodniczącego panelu ekspertów, w dniu 15 stycznia 2015 r. Wnioskodawczyni uczestniczyła w roli eksperta zewnętrznego w spotkaniu panelu ekspertów oceniających realizację projektu grantowego 7 Programu Ramowego (Program „Współpraca”, temat „Technologie informacyjne i komunikacyjne”) oraz opracowała ekspertyzę oceniającą projekt realizowany w ramach tego Programu. Za udział w pracach w panelu Wnioskodawczyni uzyskała ze środków Unii Europejskiej zwrot poniesionych kosztów podróży, dietę dobową i ryczałt hotelowy. Ponadto za każdy dzień pracy Wnioskodawczyni otrzymała honorarium. Oceny wniosku nadesłanego za pośrednictwem internetu Wnioskodawczyni wykonała w Polsce za pośrednictwem internetu w terminie określonym w podpisanej umowie z instytucją Unii Europejskiej, tj. Komisją Europejską. Do dochodów uzyskanych w opisanej sprawie mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskiej (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968, z późn. zm.).

Zatem wobec stwierdzenia Wnioskodawczyni, że należności, które otrzymuje są dochodami uzyskanych z instytucji Unii Europejskiej i do dochodu mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, 4 marca 1968 r., z późn. zm.), uznano, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem dochód z wynagrodzenia i wskazanych w treści wniosku diet oraz ryczałt hotelowy korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że przywołane przez Wnioskodawczynię rozstrzygnięcia organów podatkowych dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj