Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-419/13/AŻ
z 23 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 09 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 19 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 24 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z Komisji Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z Komisji Europejskiej.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-198/13/AŻ oraz IBPB II/1/415-419/13/AŻ wezwano Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 24 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W czerwcu 2011 r. Wnioskodawca został powołany przez Komisję Europejską jako ekspert do wykonania recenzji projektu badawczego (grantu) wykonywanego w ramach 7 Programu Ramowego UE – program ICT.

Za pracę Wnioskodawca otrzymał kwotę 1350 EUR, do tego zwrot kosztów podróży samolotem, zryczałtowane diety noclegowe, a także diety pobytowe (dwie – w sumie 184 EUR). W zeznaniu za rok 2011 Wnioskodawca uwzględnił całą kwotę za recenzję jako opodatkowany dochód ze stosunku pracy (dochód wykazany w rubryce 43 PIT-36) i naliczył od niego podatek. Natomiast kwoty za diety (pobytowe i noclegowe) Wnioskodawca rozliczył zgodnie z polskimi przepisami, tj. uwzględnił, że za jeden dzień pobytu należy mu się dieta pobytowa w wysokości 45 EUR (90 EUR za dwa dni) i różnicę (przeliczoną na złotówki) Wnioskodawca wykazał jako opodatkowany dochód ze stosunku pracy, od którego również naliczył podatek.

W czerwcu 2012 r. Wnioskodawca ponownie został powołany przez Komisję Europejską jako ekspert do wykonania recenzji. Na chwilę składania niniejszego wniosku Wnioskodawca nie złożył jeszcze rozliczenia podatkowego za 2012 r.

Wnioskodawca wskazał, iż w 2013 r. najprawdopodobniej również zostanie powołany jako ekspert do wykonania recenzji wniosków.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem do dochodu uzyskanego przez niego w związku z wykonywaniem pracy na rzecz komisji europejskiej mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04 marca 1968 r. ze zm.). Wnioskodawca wskazał również, iż wykonywana przez niego praca na rzecz Komisji Europejskiej opierała się na imiennym zleceniu wydanym dla niego, co jego zdaniem, nadaje mu charakter „innego pracownika Wspólnoty”, do którego zastosowanie znajdują przepisy ww. rozporządzenia Rady. Wnioskodawca wskazał także, iż opisane w treści wniosku świadczenia (wynagrodzenie, diety pobytowe i noclegowe) uzyskał wprost z instytucji Unii Europejskiej, tj. z Komisji Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy od uzyskanego za pracę (recenzowanie) dla Komisji Europejskiej dochodu Wnioskodawca musiał zapłacić podatek przy rozliczeniu dochodów za 2011 r.?
  2. Czy od uzyskanego za pracę (recenzowanie) dla Komisji Europejskiej dochodu Wnioskodawca musi zapłacić podatek przy rozliczeniu dochodów za 2012 r. i czy musi to zrobić w latach przyszłych (zakładając brak zmian w przepisach)?
  3. Czy od uzyskanych przy wykonywaniu pracy (recenzowania) dla Komisji Europejskiej diet pobytowych lub noclegowych Wnioskodawca musiał zapłacić podatek przy rozliczeniu dochodów za 2011 r.?
  4. Czy od uzyskanych przy wykonywaniu pracy (recenzowania) dla Komisji Europejskiej diet pobytowych lub noclegowych Wnioskodawca musi zapłacić podatek przy rozliczeniu dochodów za 2012 r. i w latach przyszłych (zakładając brak zmian w przepisach)?

Zdaniem Wnioskodawcy dochody uzyskane z instytucji Unii europejskie są na terenie Polski zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy zajętego w stosunku do przedstawionego stanu faktycznego. W stosunku do przedstawionego zdarzenia przyszłego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r. ze zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4 ze zm.) urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami.

Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w czerwcu 2011 r. Wnioskodawca został powołany przez Komisję Europejską jako ekspert do wykonania recenzji projektu badawczego (grantu) wykonywanego w ramach 7 Programu Ramowego UE – program ICT. Za pracę Wnioskodawca otrzymał kwotę 1350 EUR, do tego zwrot kosztów podróży samolotem, zryczałtowane diety noclegowe, a także diety pobytowe (dwie – w sumie 184 EUR). W czerwcu 2012 r. Wnioskodawca ponownie został powołany przez Komisję Europejską jako ekspert do wykonania recenzji. Najprawdopodobniej również w 2013 r. Wnioskodawca zostanie powołany jako ekspert do wykonania recenzji wniosków. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż do dochodu uzyskanego przez niego w związku z wykonywaniem pracy na rzecz Komisji Europejskiej mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04 marca 1968 r. ze zm.). Wykonywana przez niego praca na rzecz Komisji Europejskiej opierała się na imiennym zleceniu wydanym dla niego, co nadaje mu charakter „innego pracownika Wspólnoty”, do którego zastosowanie znajdują przepisy ww. rozporządzenia Rady. Wnioskodawca wskazał również, iż opisane w treści wniosku świadczenia (wynagrodzenie, diety pobytowe i noclegowe) uzyskał wprost z instytucji Unii Europejskiej, tj. z Komisji Europejskiej.

Zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji organ podatkowy nie może dokonać oceny, czy stosunek powołania, który stał się dla Wnioskodawcy podstawą wypłaty należności (wynagrodzenia, zwrotu kosztów podróży i diet) nadaje mu charakter „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady.

Zatem wobec stwierdzenia Wnioskodawcy, że otrzymane przez niego należności są dochodami uzyskanymi z instytucji Unii Europejskiej, tj. z Komisji Europejskiej i do dochodu tego mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, 4.03.1968 r. ze zm.), uznano, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem uzyskany dochód z wynagrodzenia i wskazanych w treści wniosku diet korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Dochodu tego nie należało zatem wykazywać w zeznaniu rocznym za 2011 r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj