Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-476/14-2/KC
z 6 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie objęcia zwolnieniem od podatku usług aktorskich i lektorskich w filmach dokumentalnych, fabularnych i serialach wynagradzanych w formie honorarium za wykonanie roli wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych oraz związane z osobistym udziałem w spektaklach teatru i usługami w zakresie podkładania głosu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie objęcia zwolnieniem od podatku usług aktorskich i lektorskich w filmach dokumentalnych, fabularnych i serialach wynagradzanych w formie honorarium za wykonanie roli wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych oraz związane z osobistym udziałem w spektaklach teatru i usługami w zakresie podkładania głosu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest zawodowym aktorem, posiada wykształcenie kierunkowe w tym zakresie. W najbliższym czasie planuje rozpoczęcie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz zarejestrowanie się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie:


  1. odtwarzanie ról w filmach fabularnych (umowa przewiduje przeniesienie praw autorskich na producenta);
  2. odtwarzanie ról w serialach telewizyjnych (umowa przewiduje przeniesienie praw autorskich na producenta);
  3. odtwarzanie ról w nagrywanych spektaklach teatru telewizji (umowa przewiduje przeniesienie praw autorskich na producenta);
  4. odtwarzanie ról w teatrze (umowa przewiduje przeniesienie praw autorskich na zleceniodawcę) - spektakl nie jest nagrywany;
  5. czytanie książek (lektor) - audiobook;
  6. czytanie książek (lektor) w radio.

W ramach planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie świadczył m.in. usługi związane z wykonywaniem roli aktora w filmie fabularnym oraz w serialach telewizyjnych. Tytułem wynagrodzenia otrzymywać będzie honorarium, za przeniesienie na producenta praw autorskich i korzystanie przez producenta z tych praw na określonych w umowie z producentem polach eksploatacji, określone jako honorarium za każdy przepracowany dzień zdjęciowy. Przeniesienie praw obejmować będzie wszelkie prawa do rozporządzania i korzystania z utworu (wykonania) w pełnym zakresie i w nieograniczonym czasie w Polsce i na terytorium całego świata we wszystkich formach eksploatacji.

Jako artysta - wykonawca w rozumieniu Ustawy PrAut, Wnioskodawca świadczyć będzie usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, zawierając umowy bezpośrednio z producentami, we własnym imieniu w zakresie własnego udziału w określonych przedsięwzięciach. Po wykonaniu usługi wystawiane będą faktury VAT obejmujące wynagrodzenie, które stanowi iloczyn stawki za dzień zdjęciowy zgodnie z umową i ilości przepracowanych dni zdjęciowych. Przeniesienie wszelkich praw autorskich oraz praw do artystycznego wykonania będzie następowało w oparciu o przepisy Ustawy PrAut.

Ponadto Wnioskodawca zakłada, iż będzie również świadczył usługi związane z udziałem w filmach fabularnych w zakresie podkładania głosu z polską wersją językową (tzw. dubbing). W ramach takiego zlecenia, na podstawie umowy zawartej z producentem, Wnioskodawca otrzyma honorarium za podłożenie głosu w filmie fabularnym, za przeniesienie na producenta praw autorskich i korzystanie przez producenta z tych praw na określonych w umowie z producentem polach eksploatacji.


Jednocześnie, w przyszłości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie również świadczył usługi związane z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych (teatr telewizji oraz występy w teatrze). Na podstawie umowy zawartej z producentem / zleceniodawcą spektaklu Wnioskodawca otrzyma honorarium za artystyczne wykonania roli w spektaklu oraz za przeniesienia prawa do artystycznego wykonania roli w spektaklu teatralnym.

Przedmiotem działalności gospodarczej będzie także uczestnictwo w projektach w charakterze lektora (czytanie książek w radio oraz nagrywanie audiobooków).


Powyższe czynności klasyfikowane są jako działalność indywidualna artystów takich jak: aktorzy, tancerze, piosenkarze, lektorzy lub prezenterzy (PKD 90.01.Z) oraz działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (PKD 90.02.Z). Grupowania te obejmują także udział aktora w filmach oraz spektaklach telewizyjnych. Zgodnie bowiem z opisem grupowania PKD 59.11.Z - działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych w filmach podklasa ta nie obejmuje działalności aktorów, animatorów, reżyserów, scenografów i innych specjalistów przemysłu filmowego prowadzonej na własny rachunek, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grupy 90.0.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy opisane w stanie faktycznym czynności realizowane przez Wnioskodawcę w charakterze indywidualnego twórcy (artysty) korzystać będą ze zwolnienia i przedmiotowego w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy,


W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie wymienione w stanie faktycznym czynności korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b Ustawy VAT zwolnieniu przedmiotowemu podlegają usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Usługi związane z kulturą to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonującej w postaci np, dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym, filmowym).


Zgodnie z art. 1 Ustawy PrAut, do której odwołuje się Ustawa VAT w treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m. in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, audiowizualne (w tym filmowe) - art. 1 ust. 2 pkt 7-9 Ustawy PrAut.

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu (art. 8 ust. 2 Ustawy PrAut).

Pod ochroną pozostaje każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Artystycznymi wykonaniami są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania (art. 85 ust. 1 oraz ust. 2 Ustawy PrAut).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje zawód aktora oraz lektora i w najbliższym czasie planuje rozpoczęcie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz zarejestrowanie się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie m.in. odtwarzanie ról w filmach fabularnych, serialach i spektaklach teatru telewizji (umowa przewiduje przeniesienie praw autorskich na producenta), odtwarzanie ról w teatrze oraz czytanie książek w charakterze lektora. Tytułem wynagrodzenia otrzymywać będzie honorarium, za przeniesienie na producenta praw autorskich i korzystanie przez producenta tych praw na określonych w umowie z producentem polach eksploatacji, określone jako honorarium za każdy przepracowany dzień zdjęciowy. Przeniesienie praw obejmować będzie wszelkie prawa do rozporządzania i korzystania z utworu (wykonania) w pełnym zakresie i w nieograniczonym czasie w Polsce i na terytorium całego świata we wszystkich formach eksploatacji. Jako artysta - wykonawca w rozumieniu Ustawy PrAut, Wnioskodawca świadczyć będzie usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, zawierając umowy bezpośrednio z producentami, we własnym imieniu w zakresie własnego udziału w określonych przedsięwzięciach. Po wykonaniu usługi wystawiane będą faktury VAT obejmujące wynagrodzenie, które stanowi iloczyn stawki za dzień zdjęciowy zgodnie z umową i ilości przepracowanych dni zdjęciowych. Przeniesienie wszelkich praw autorskich oraz praw do artystycznego wykonania będzie następowało w oparciu o przepisy Ustawy PrAut. Ponadto Wnioskodawca zakłada, że będzie również świadczył usługi związane z udziałem w filmach fabularnych w zakresie podkładania głosu z polską wersją językową (tzw. dubbing).

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia, czy jego przyszła działalność gospodarcza może korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. B ustawy o VAT.


Z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:


  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, w poz. 181 ustawodawca wymienił usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, bez względu na symbol PKWiU.

W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnienia przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Treść tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj. podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Istotne jest również to, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT należy interpretować ściśle, przede wszystkim dlatego, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT posłużyć się należy wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć. Tym samym wskazać należy, że kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”, zaś usługa to „pomoc okazana komuś”, „działalność gospodarcza służąca do zaspokajania potrzeb ludzi”. Natomiast określenie kulturalny oznacza „odnoszący się do tworzenia i upowszechniania kultury lub stanowiący jej składnik”.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” – do której odwołuje się ustawodawca w treści w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).


W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, audiowizualne (w tym filmowe) - art. 1 ust. 2 pkt 7-9 ustawy.


Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Pod ochroną pozostaje – na podstawie art. 85 ust. 1 ustawy – każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.


Wnioskodawca wskazuje, że jest aktorem i posiada wykształcenie kierunkowe w tym zakresie, zatem działania jego są artystycznymi wykonaniami w rozumieniu powołanego wyżej art. 85 ust. 2 ustawy, gdyż w sposób twórczy przyczyniają się do powstania wykonania. Tym samym, Wnioskodawca świadcząc usługi jako aktor i lektor występuje jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane będzie w formie honorariów. Dlatego w tym zakresie, w którym Wnioskodawca występuje jako twórca i otrzymuje z tego tytułu honorarium korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Podsumowując, w ramach przyszłej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadcząc usługi aktorskie i lektorskie w filmach fabularnych i serialach oraz w tetrze telewizji wynagradzane w formie honorarium za wykonanie roli wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych a także związane z osobistym udziałem w tzw. żywym teatrze (spektakle nienagrywane), jak również w zakresie usług dubbingu będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj