Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-129/15/KO
z 6 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lutego 2015 r. (data wpływu 10 lutego 2015 r.), uzupełnionym pismem z 16 kwietnia 2015 r. (data wpływu 22 kwietnia 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 kwietnia 2015 r. (data wpływu 22 kwietnia 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 13 kwietnia 2015 r. znak: IBPP2/4512-129/15/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dom Pomocy Społecznej jest jednostką budżetową Miasta nieposiadającą osobowości prawnej. Dom na podstawie art. 55 ust. l ustawy o pomocy społecznej świadczy usługi pobytowe wraz z wyżywieniem dla osób, które zostaną w nim umieszczone na mocy decyzji administracyjnej wydawanej przez Dyrektora MOPS. Usługi te są zwolnione z podatku VAT na mocy art. 43 ust. l pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi pomocy społecznej świadczone na rzecz beneficjenta tej pomocy.

Dom nie prowadzi innej dodatkowej działalności gospodarczej i usługowej. Głównym źródłem dochodów jednostki są odpłatności za pobyt ponoszone w części przez mieszkańców domu oraz ośrodki pomocy społecznej (MOPR, MOPS, GOPS). Wpływy powyższych dochodów w całości odprowadzane są na rachunek dochodów organu prowadzącego (Miasta).

Wnioskodawca w ramach podstawowej działalności prowadzi stołówkę dla mieszkańców placówki. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, obsługiwana jest przez zatrudnionych na podstawie umów o pracę pracowników. Działalność stołówki jest ściśle związana z działalnością statutową jednostki (usługi bytowe). Ze względu na zainteresowanie i zapytania zatrudnionych pracowników w kwestii możliwości korzystania w czasie pracy ze stołówki jednostki, Wnioskodawca zamierza wprowadzić usługi odpłatnej sprzedaży posiłków pracownikom (za pełną odpłatnością, tj. koszt surowca i przygotowania posiłków).

Jak wynika z indywidualnych interpretacji wydanych przez dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 16 stycznia 2013 r. sygn. ITPP1/443-1284/12/JJ oraz z dnia 18 kwietnia 2014r. sygn. ITPP1/443-62/14/MS zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. l pkt 22 ustawy o VAT nie ma zastosowania w przypadku odpłatnej sprzedaży posiłków dla pracowników domów pomocy społecznej.

Pismem z 16 kwietnia 2015 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe następująco:

  1. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Wnioskodawca zamierza sprzedawać posiłki pracownikom od dnia 1 lipca 2015 r.
  3. Przewidywana wartość posiłków dla pracowników w 2015 r. (w drugim półroczu) wyniesie ok. 5.000 zł netto.
  4. Łączna wartość sprzedaży w 2014 r. bez kwoty podatku wyniosła 0 zł. Wnioskodawca świadczył jedynie usługi zwolnione od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.
  5. Wnioskodawca oprócz czynności opisanych we wniosku nie będzie dokonywał żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 powołanej ustawy, jeżeli planowana wartość sprzedaży posiłków netto w roku podatkowym 2015 nie przekroczy kwoty 150.000 złotych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według szacunków Wnioskodawcy wartość netto planowanej sprzedaży posiłków pracownikom w roku podatkowym nie przekroczy kwoty 10.000 złotych. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 złotych, a do wartości tej nie wlicza się kwoty podatku. Zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, z wyjątkiem usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41.

Z powyższego zdaniem Wnioskodawcy wynika, że do kwoty zwolnienia podmiotowego w przypadku domu pomocy społecznej nie wlicza się wartości usług pobytowych w DPS świadczonych na rzecz mieszkańców i zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22. Wnioskodawca nie świadczy także usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 powołanej ustawy. Zatem jeśli planowana sprzedaż posiłków pracownikom nie przekracza w roku podatkowym kwoty 150.000 złotych netto to Wnioskodawca powinien być uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku, o jakim mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ww. ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

  1. transakcji związanych z nieruchomościami,
  2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
  3. usług ubezpieczeniowych

-jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.dokonujących dostaw:

  1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
    • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
    • wyrobów tytoniowych,
    • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
  3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
  4. terenów budowlanych,
  5. nowych środków transportu;

2.świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie;

3.nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca na podstawie art. 55 ust. l ustawy o pomocy społecznej świadczy usługi pobytowe wraz z wyżywieniem dla osób, które zostaną w nim umieszczone na mocy decyzji administracyjnej wydawanej przez Dyrektora MOPS. Usługi te są zwolnione z podatku VAT na mocy art. 43 ust. l pkt 22 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie prowadzi innej dodatkowej działalności gospodarczej i usługowej. Wnioskodawca w ramach podstawowej działalności prowadzi stołówkę dla mieszkańców placówki. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, obsługiwana jest przez zatrudnionych na podstawie umów o pracę pracowników. Działalność stołówki jest ściśle związana z działalnością statutową jednostki (usługi bytowe). Ze względu na zainteresowanie i zapytania zatrudnionych pracowników w kwestii możliwości korzystania w czasie pracy ze stołówki jednostki, Wnioskodawca zamierza wprowadzić usługi odpłatnej sprzedaży posiłków pracownikom (za pełną odpłatnością, tj. koszt surowca i przygotowania posiłków) od dnia 1 lipca 2015 r. Przewidywana wartość posiłków dla pracowników w 2015 r. (w drugim półroczu) wyniesie ok. 5.000 zł netto. Łączna wartość sprzedaży w 2014 r. bez kwoty podatku wyniosła 0 zł. Wnioskodawca oprócz czynności opisanych we wniosku nie będzie dokonywał żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, jeżeli planowana wartość sprzedaży posiłków netto w roku podatkowym 2015 nie przekroczy kwoty 150.000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Przy czym jeżeli wartość sprzedaży, przy uwzględnieniu ust. 9 tego artykułu, przekroczy wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT kwotę 150.000 zł, to Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia podmiotowego począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę, w myśl art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj