Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-367/14-7/AS
z 22 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 27 czerwca 2014 r., data wpływu do Biura KIP w Płocku 2 lipca 2014 r.) na wezwanie z dnia 16 czerwca 2014 r. Nr IPPB5/423-367/14-2/AS o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z opłacaniem pakietu usług wsparcia biznesu „Pakiet Przedsiębiorca” w ramach „Pakietu Złotego”, obejmującego możliwość skorzystania z dodatkowego, bezskładkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie otrzymywanego jako dodatek do Pakietu, w wyniku uwzględnienia zażalenia z dnia 16 lipca 2014 r. (data nadania 18 lipca 2014 r., data wpływu 21 lipca 2014 r.) na postanowienie bez rozpatrzenia z dnia 9 lipca 2014 r. Nr IPPB5/423-367/14-3/AS – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z opłacaniem pakietu usług wsparcia biznesu „Pakiet Przedsiębiorca” w ramach „Pakietu Złotego”, obejmującego możliwość skorzystania z dodatkowego, bezskładkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca planuje nabyć pakiet usług wsparcia biznesu „Pakiet Przedsiębiorca” oferowanych przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością świadczącą usługi wsparcia biznesu (dalej jako: „Zleceniobiorca”). W zakresie usług oferowanych w ramach „Pakietu Złotego” (dalej jako: „Pakiet”), który obejmuje:


  1. Usługi „Prawo Direct” polegające na:
    1. telefonicznym doradztwie prawnym, w tym dostępie do wzoru umowy lub pisma procesowego (6 porad w roku)
    2. opracowywaniu umów i pism urzędowych (2 dokumenty w roku);
  2. Usługi specjalistyczne i doradcze, obejmujące:
    1. coaching w biznesie - obejmuje 2 godziny w roku coachingu z coachem biznesu, a także wstępną wycenę większego projektu coachingowego u Zleceniodawcy. Profesjonalny coach biznesu podczas prowadzonego projektu coachingowego pomaga Zleceniodawcy lub kadrze zarządzającej rozwijać potencjał firmy, pokonywać przeszkody i bariery wzrostu;
    2. doradztwo podatkowe (porady telefoniczne podczas dyżurów) - możliwość uzyskania, bez dodatkowych kosztów, telefonicznej porady od licencjonowanego Doradcy Podatkowego świadczonej w trakcie telefonicznego dyżuru Doradcy Podatkowego,
    3. ocena strony www i propozycje zmian (dotyczy jednej strony www) - usługa doradcza świadczona drogą mailową, w odpowiedzi na zgłoszenie Zleceniodawcy, polegająca na marketingowej ocenie strony www Zleceniodawcy, wskazaniu możliwych kierunków rozwoju strony, mocnych i słabych stron.
    4. odświeżenie strony www (2 godziny pracy grafika w roku),
    5. doradztwo w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych - analiza potrzeb Zleceniodawcy w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych dla pracowników, przygotowywanie indywidualnej oferty, opieka nad nad Zleceniodawcą po zawarciu umowy ubezpieczenia,
    6. doradztwo w zakresie ubezpieczeń wzajemnych wspólników - analiza potrzeb Zleceniodawcy w zakresie grupowych ubezpieczeń życiowych dla wspólników, wybór Towarzystwa Ubezpieczeniowego, przygotowanie indywidualnej oferty ubezpieczeniowej, opieka nad Zleceniodawcą po zawarciu umowy ubezpieczenia,
    7. doradztwo w zakresie ubezpieczeń pracowników - analiza potrzeb Zleceniodawcy w zakresie grupowych ubezpieczeń życiowych dla pracowników, wybór Towarzystwa Ubezpieczeniowego, przygotowanie indywidualnej oferty, opieka nad Zleceniodawcą po zawarciu umowy ubezpieczenia,
    8. doradztwo w zakresie ubezpieczeń majątkowych - profesjonalna pomoc doradców w zakresie: przeglądu istniejących ubezpieczeń majątkowych, porównania ofert dostępnych na rynku ubezpieczeniowym, wyboru atrakcyjnych dla Zleceniodawcy rozwiązań w zakresie ubezpieczeń majątkowych, opieki nad Zleceniodawcą po zawarciu umów ubezpieczenia,
    9. doradztwo w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych - profesjonalna pomoc doradców w zakresie: przeglądu istniejących ubezpieczeń komunikacyjnych, porównania ofert dostępnych na rynku ubezpieczeniowym, wyboru atrakcyjnych dla Zleceniodawcy rozwiązań w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych, opieki nad Zleceniodawcą po zawarciu umów ubezpieczenia,
    10. doradztwo w zakresie odszkodowań - profesjonalna pomoc kancelarii prawnej w uzyskaniu należnego odszkodowania, które związane jest ze szkodą na osobie lub majątku, w wypadkach w pracy, wypadkach komunikacyjnych i innych, ustalenie przybliżonej wysokości należnego świadczenia;
  3. Szkolenia i konferencje obejmujące:
    1. 30% rabat na szkolenie i konferencje Zleceniobiorcy oraz podmiotów z nim współpracujących,
    2. 5 zaproszeń w roku na szkolenia Zleceniobiorcy „Edukacja finansowa”;
  4. Usługi informacyjne i organizacyjne – do wyboru 5 usług spośród:
    • systemy motywacyjne,
    • fotowoltaika / OZE,
    • audyt kosztów energii elektrycznej w firmie,
    • rekrutacja w działach sprzedaży,
    • inwestycje krótkoterminowe w biznesie,
    • dotacje unijne,
    • budownictwo pasywne w biznesie,
    • BHP,
    • bazy danych,
    • call center,
    • szkolenia z zakresu sprzedaży,
    • szkolenia z zakresu zarządzania i przywództwa,
    • szkolenia motywacyjne,
    • marketing bezpośredni.

Uściślając opisane we wniosku zdarzenie przyszłe Wnioskodawca wskazał, że nie jest powiązany zależnościami o charakterze osobowym ani majątkowym ze spółką, od której planuje nabyć pakiet usług wsparcia biznesu „Pakiet przedsiębiorca” w ramach „Pakietu Złotego”.


Koszty Wnioskodawcy związane będą ze stałym abonamentom za usługi wsparcia biznesu w ramach nabytego Pakietu, opłacane w cyklu miesięcznym. Koszt ubezpieczenia, stanowiącego część Pakietu, pokrywane są przez ubezpieczającego, którym także jest Zleceniobiorca. Warunkiem przystąpienia do poruszanych we wniosku umów ubezpieczenia jest korzystanie z pakietów oferowanych przez Zleceniobiorcę. Zgodnie z postanowieniami umowy wsparcia biznesu związanej z nabyciem Pakietu, niezależnie od wybranego pakietu, Wnioskodawca nabędzie możliwość skorzystania z dodatkowych ubezpieczeń na życie. Skorzystanie przez Wnioskodawcę z takiego dodatkowego ubezpieczenia nie zmienia wysokości abonamentu za wybrany Pakiet. Wnioskodawca opłacał będzie miesięczny abonament płatny z góry do 15 dnia miesiąca, którego dotyczy.

Kwota wynagrodzenia jest stała, korzystanie z dodatkowych „bonusowych” usług w Pakiecie nie wpływa na żadne rabaty, ani zniżki. Wnioskodawca, mając taką możliwość, planuje skorzystać z dodatkowego ubezpieczenia na życie oferowanego w ramach Pakietu. Ubezpieczenie na życie oferowane w ramach Pakietu jest dla Wnioskodawcy swojego rodzaju „bonusem”, tzn. niezależnie od tego, czy Wnioskodawca będzie korzystał z opcji ubezpieczenia na życie, czy też nie, cena Pakietu nie ulegnie zmianie. Korzystanie przez Wnioskodawcę z ochrony ubezpieczeniowej nie rodzi dla niego żadnych dodatkowych kosztów. Jeżeli zaś Wnioskodawca nie przystąpi do takiego dobrowolnego ubezpieczenia, cena abonamentu za Pakiet pozostanie niezmienna.


Sformułowanie „dodatkowe” oznacza, iż ubezpieczenie na życie oferowane w ramach Pakietu jest dla Wnioskodawcy swojego rodzaju „bonusem”, tzn. niezależnie od tego czy Wnioskodawca będzie korzystał z opcji ubezpieczenia na życie, czy też nie, cena Pakietu nie ulegnie zmianie. Sformułowanie „nieobowiązkowe” oznacza, iż Wnioskodawca może, ale nie musi korzystać z opcji ubezpieczenia na życie, stanowi ono jednak część nabywanego Pakietu. Użyte we wniosku sformułowanie „bezskładkowe ubezpieczenie” Wnioskodawca rozumie jako takie, za które Wnioskodawca nie ponosi dodatkowych kosztów. Wnioskodawca nie odprowadza osobno składek ubezpieczeniowych, gdyż wykupienie Pakietu jest równoznaczne z otrzymaniem takiego świadczenie w „bonusie”. Cena Pakietu nie jest uzależniona od korzystania z ubezpieczenia na życie, ubezpieczenie to nie jest obowiązkowe. Jeżeli Wnioskodawca postanowi skorzystać z ubezpieczenia, ubezpieczającym będzie Wnioskodawca, natomiast Wnioskodawca nie podjął decyzji o tym, jaki podmiot ma być ubezpieczonym - chodzi bowiem o samą możliwość zaliczenia w koszty prowadzenia działalności gospodarczej Pakietu zawierającego możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z dodatkowych, bezskładkowych, nieobowiązkowych ubezpieczeń na życie. Z tytułu skorzystania z opcji ubezpieczenia Wnioskodawca nie będzie opłacał oddzielnej składki ubezpieczeniowej z tego tytułu, koszty Wnioskodawcy związane będą ze stałym abonamentem za usługi wsparcia biznesu w ramach nabytego Pakietu - ubezpieczenie jest swojego rodzaju „bonusem”, tzn. niezależnie od tego, czy Wnioskodawca będzie korzystał z opcji ubezpieczenia, czy też nie, cena Pakietu będzie stała. Jeżeli Wnioskodawca postanowi skorzystać z ubezpieczenia, uposażonym podmiotem do wypłaty ewentualnego odszkodowania będzie Wnioskodawca; umowa ubezpieczenia zawierana będzie na taki sam okres, jak usługa wsparcia biznesu w wybranym Pakiecie.


Samo ubezpieczenie na życie nie ma bezpośredniego związku z przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu, stanowi jednak część nabywanego Pakietu. Korzystanie z Pakietu ma służyć zabezpieczeniu przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, m.in. jeżeli Wnioskodawca postanowi skorzystać z ubezpieczenia, przy zastosowaniu mechanizmów ubezpieczeniowych. Jeżeli Wnioskodawca postanowi skorzystać z ubezpieczenia, Wnioskodawca chce mieć pewność, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w przypadku nastąpienia negatywnych zdarzeń, interesy Wnioskodawcy będą należycie chronione. Mechanizmy ubezpieczeniowe są podstawowym narzędziem w obrocie gospodarczym. Dostęp do specjalistów pozwoli na odpowiednio wczesną identyfikację ryzyka i potencjalne mu zapobiegnięcie. Bieżący monitoring pozwala dopasować mechanizmy ubezpieczeniowe do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. Korzystanie z opcji ubezpieczenia nie wpływa w żaden sposób na ponoszone przez Wnioskodawcę koszty związane z opłaceniem Pakietu, ubezpieczenie jest swojego rodzaju „bonusem”, tzn. niezależnie od tego, czy Wnioskodawca będzie korzystał z opcji ubezpieczenia, czy też nie, cena Pakietu będzie stała.


Wnioskodawca, przeprowadziwszy badanie rynku dotyczące ceny poszczególnych usług dla firm, jak również porównując koszty Pakietu z kosztami zatrudnienia nowych pracowników, którzy mieliby odpowiadać za pozyskiwanie kapitału, optymalizację energetyczną, marketing, doradztwo prawne etc. doszedł do przekonania, że rozwiązanie, jakim jest nabycie Pakietu daje możliwość otrzymania wsparcia specjalistów z każdej z tych dziedzin, które dzięki zebraniu w jedną usługę są tańsze pod względem ekonomicznym, niż kupowane osobno, nawet przy założeniu korzystania z nich sporadycznie. Dostęp do specjalistów wymienionych w Pakiecie wpływa bezpośrednio na zabezpieczenie źródeł uzyskania przychodu - chociażby ze względu na zminimalizowane ryzyka z prowadzeniem działalności gospodarczej (doradztwo prawne, doradztwo podatkowe, doradztwo w zakresie ubezpieczeń, w zakresie odszkodowań, szkolenia). Zaznaczyć także należy, że doradztwo w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, ubezpieczeń wzajemnych wspólników, ubezpieczeń pracowników, ubezpieczeń majątkowych oraz ubezpieczeń komunikacyjnych nie wiąże się z obowiązkowym wykupem tychże ubezpieczeń, a stanowi jedynie profesjonalną pomoc doradców w zakresie przeglądu istniejących ubezpieczeń dostępnych na rynku ubezpieczeniowym. Odbiorcą poszczególnych świadczeń będzie Wnioskodawca.


Wnioskodawca może skorzystać z 5 (pięciu) usług informacyjno-organizacyjnych wskazanych we wniosku. Usługi te mają charakter szkoleń i konferencji organizowanych przez Zleceniobiorcę. Wnioskodawca w związku z charakterem prowadzonej działalności gospodarczej zainteresowany by byt uczestnictwem w szkoleniach/konferencjach z zakresu motywacji i systemów motywacyjnych, zarządzania i przywództwa (np. szkolenia kierowane są do kadry zarządzającej i związane są z ogólnymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej w zmiennych warunkach rynkowych, np: „Jak budować skuteczny biznes na lata”); w szkoleniach z zakresu sprzedaży oraz marketingu bezpośredniego – Wnioskodawca jest podmiotem sprzedającym usługi, tego typu szkolenia pozwolą poszerzyć wiedzę o technikach sprzedażowych, co skutkować będzie poszerzeniem bazy klientów a w rezultacie zwiększeniem przychodów Wnioskodawcy; z zakresu baz danych – Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej m.in. tworzy autorskie systemy oparte na bazach danych. Wszystkie ww. szkolenia oferowane przez Zleceniobiorcę mogą istotnie wpłynąć na wysokość przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z opłacaniem pakietu usług wsparcia biznesu „Pakiet Przedsiębiorca” w ramach „Pakietu Złotego” obejmującego możliwość skorzystania z dodatkowego, bezskładkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie otrzymywanego jako dodatek do Pakietu?

Zdaniem Wnioskodawcy, decyzja o nabyciu Pakietu podejmowana jest z punktu widzenia usług, które zdaniem Wnioskodawcy są istotne dla prowadzenia działalności gospodarczej i zgodnie z przesłankami art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a w związku z tym stanowią koszt uzyskania przychodów.

Ustawodawca przewidział w ustawie wyjątki, w postaci kosztów, których podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


Usługi oferowane w ramach Pakietu nie zostały wymienione w katalogu kosztów wskazanych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., tym samym brak jest spełnionej przesłanki negatywnej, uniemożliwiającej uznanie wydatków na usługi oferowane w ramach Pakietu za koszty podatkowe.


W ramach prowadzonej działalności oraz przy nabyciu usług potrzebnych przedsiębiorcom do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, przedsiębiorcy nabywają możliwość skorzystania z szeregu usług mających na celu ogólną obsługę oraz doradztwo związane z prowadzoną przez nich działalnością. Pakiet usług, o którym mowa we wniosku, oznacza zbiór dostępnych usług, za które Wnioskodawca opłacał będzie miesięczny abonament. Wnioskodawca, przeprowadziwszy badanie rynku dotyczące ceny poszczególnych usług dla firm, jak również porównując koszty Pakietu z kosztami zatrudnienia nowych pracowników, którzy mieliby odpowiadać za pozyskiwanie kapitału, optymalizację energetyczną, marketing, doradztwo prawne etc. doszedł do przekonania, że rozwiązanie, jakim jest nabycie Pakietu, daje możliwość otrzymania wsparcia specjalistów z każdej z tych dziedzin, które dzięki zebraniu w jedną usługę są tańsze pod względem ekonomicznym, niż kupowane osobno, nawet przy założeniu korzystania z nich sporadycznie. Dostęp do specjalistów wymienionych w Pakiecie wpływa bezpośrednio na zabezpieczenie źródeł uzyskania przychodu – chociażby ze względu na zminimalizowane ryzyka z prowadzeniem działalności gospodarczej (doradztwo prawne, doradztwo podatkowe, doradztwo w zakresie ubezpieczeń, w zakresie odszkodowań, szkolenia).

Zaznaczyć także należy, że doradztwo w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, ubezpieczeń wzajemnych wspólników, ubezpieczeń pracowników, ubezpieczeń majątkowych oraz ubezpieczeń komunikacyjnych nie wiąże się z obowiązkowym wykupem tychże ubezpieczeń, a stanowi jedynie profesjonalną pomoc doradców w zakresie przeglądu istniejących ubezpieczeń dostępnych na rynku ubezpieczeniowym.


Zgodnie z postanowieniami umowy wsparcia biznesu związanej z nabyciem Pakietu, niezależnie od wybranego pakietu, Wnioskodawca nabędzie możliwość skorzystania z dodatkowych ubezpieczeń na życie. Wykorzystanie przez Wnioskodawcę możliwości skorzystania z takiego dodatkowego ubezpieczenia nie zmienia wysokości abonamentu za wybrany Pakiet. W ramach prowadzonej działalności oraz przy nabyciu usług potrzebnych przedsiębiorcom do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym do osiągnięcia przychodów lub do zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, często przedsiębiorcy nabywają możliwość skorzystania z szeregu usług dodatkowych nabywanych w ramach pakietu, które nabywane osobno mogłyby nie zostać uznane za koszt uzyskania przychodu. Wnioskodawca przekonany jest więc, że otrzymanie możliwości i skorzystanie przez Wnioskodawcę z dodatkowego, bezskładkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie nie ma wpływu na zaliczenie lub moment zaliczenia wydatku na nabycie Pakietu do kosztów uzyskania przychodów.


Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, nabycie wybranego Pakietu, niezależnie od skorzystania z możliwości dodatkowego ubezpieczenia na życie, znajduje uzasadnienie w prowadzonej działalności gospodarczej i jako takie może stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 16 u.p.d.o.p.

Natomiast momentem zaliczenia wydatku związanego z opłatą abonamentu za Pakiet do kosztów uzyskania przychodów powinien być dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu dokumentującego nabycie wybranego przez przedsiębiorcę Pakietu.


Wnioskodawca zaznaczył, że z tytułu nabycia Pakietu, w przypadku wykorzystania opcji dodatkowego ubezpieczenia na życie, nie będzie opłacał oddzielnej stawki ubezpieczeniowej z tego tytułu.

Koszty Wnioskodawcy związane będą ze stałym abonamentem za usługi wsparcia biznesu w ramach nabytego Pakietu, opłacane w cyklu miesięcznym. Koszty ubezpieczenia, stanowiącego część Pakietu, pokrywane są przez ubezpieczającego, którym także jest Zleceniobiorca. Warunkiem przystąpienia do poruszanych we wniosku umów ubezpieczenia jest korzystanie z pakietów oferowanych przez Zleceniobiorcę.


Wnioskodawca, mając taką możliwość, planuje skorzystać z dodatkowego ubezpieczenia na życie oferowanego w ramach Pakietu. Ponieważ Wnioskodawca, jako osoba prawna, nie ma możliwości samodzielnego skorzystania z ubezpieczenia na życie oferowanego w ramach Pakietu, osobą, która podlegać będzie ubezpieczeniu na życie będzie członek zarządu Wnioskodawcy. Zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami wydatki poniesione przez spółkę na funkcjonowanie zarządu stanowią koszty uzyskania przychodu na ogólnych zasadach, a więc jeżeli wydatki poniesiono w celu uzyskania przychodów, zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów. Nie pozostawia więc wątpliwości fakt, iż takie ubezpieczenie członka zarządu, jako osoby faktycznie decydującej i kierującej sposobem prowadzenia działalności Wnioskodawcy stanowi istotne zabezpieczenie uzyskania przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Podkreślić jednak należy, że w przypadku tego wyjątkowego ubezpieczenia na życie oferowanego w ramach Pakietu de facto nie dochodzi do powstania żadnych dodatkowych kosztów. Ubezpieczenie na życie oferowane w ramach Pakietu jest dla Wnioskodawcy swojego rodzaju „bonusem”, tzn. niezależnie od tego, czy Wnioskodawca będzie korzystał z opcji ubezpieczenia na życie, czy też nie – cena Pakietu nie ulegnie zmianie. Korzystanie przez Wnioskodawcę lub członka zarządu Wnioskodawcy z ochrony ubezpieczeniowej nie rodzi dla Wnioskodawcy żadnych dodatkowych kosztów. Jeżeli zaś Wnioskodawca, ani członek zarządu Wnioskodawcy, nie przystąpi do takiego dobrowolnego ubezpieczenia – cena abonamentu za Pakiet pozostanie niezmienna.


Użyte we wniosku sformułowanie „bezskładkowe ubezpieczenie” Wnioskodawca rozumie jako takie, za które Wnioskodawca nie ponosi dodatkowych kosztów. Wnioskodawca nie odprowadza osobno składek ubezpieczeniowych, gdyż wykupienie Pakietu jest równoznaczne z otrzymaniem takiego świadczenia w „bonusie”. Cena Pakietu nie jest uzależniona od korzystania z ubezpieczenia na życie, ubezpieczenie to nie jest obowiązkowe.

Korzystanie z Pakietu ma służyć zabezpieczeniu przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej m.in. przy zastosowaniu mechanizmów ubezpieczeniowych. Wnioskodawca chce mieć pewność, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w przypadku nastąpienia negatywnych zdarzeń, interesy Wnioskodawcy będą należycie chronione. Mechanizmy ubezpieczeniowe są podstawowym narzędziem w obrocie gospodarczym. Dostęp do specjalistów pozwoli na odpowiednio wczesną identyfikację ryzyka i potencjalne mu zapobiegnięcie. Bieżący monitoring pozwala dopasować mechanizmy ubezpieczeniowe do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej.


Przeważająca część wymienionych we wniosku usług zawartych w Pakiecie dotyczy kwestii, z którymi aktywne na rynku kapitałowym spółki mają do czynienia w bieżącej działalności. Rozwiązanie, jakim jest wykupienie Pakietu daje dostęp do usług, które kupowane osobno, jednorazowo są zdecydowanie drożej wyceniane. Dostęp do specjalistycznych usług doradczych, w tym z zakresu doradztwa podatkowego, konsultacji prawnych, specjalistycznych usług informacyjnych (m.in. w zakresie dotacji unijnych, fotowoltaiki lub marketingu bezpośredniego), stanowią podstawę funkcjonowania nowoczesnego biznesu.

Ubezpieczenie na życie obejmuje ochronę życia ubezpieczonego i gwarantuje wypłatę określonego świadczenia w przypadku zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego. Ubezpieczenie na życie jest dobrowolne, z jego tytułu Wnioskodawca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów, a cena Pakietu nie jest uzależniona od korzystania (lub nie) z tego ubezpieczenia. Samo ubezpieczenie na życie nie ma bezpośredniego związku z przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu, stanowi jednak część nabywanego Pakietu.


Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż wykupienie Pakietu niewątpliwie służy osiągnięciu przychodu. Celem wykupienia Pakietu jest pozostawanie przez sprzedającego Pakiet w gotowości do świadczenia na rzecz Wnioskodawcy szerokiego wachlarza usług, które to usługi wykorzystane będą do wspierania prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, stwarzanie jej komfortowych warunków rozwoju, pomoc w pozyskaniu klientów oraz uproszczenie kontaktów z nimi, zmniejszanie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, pomoc w pozyskaniu kapitału, praca nad wizerunkiem i rozpoznawalnością marki.

Takie działania mieszczą się w definicji kosztów uzyskania przychodów wskazanej w art. 15 u.p.d.o.p.


Tym samym należy uznać, że Wnioskodawca może zaliczyć wydatki poniesione na nabycie Pakietu do kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Koszty Pakietu mieszczą się w definicji ustawowej kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z opłacaniem pakietu usług wsparcia biznesu „Pakiet Przedsiębiorca” w ramach „Pakietu Złotego”, obejmującego możliwość skorzystania z dodatkowego, bezskładkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie otrzymywanego jako dodatek do Pakietu, jest prawidłowe.

Podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych enumeratywnie w art. 16 ust. 1.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.


W konsekwencji nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodów i jako taki podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania. Skoro bowiem ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem osiągnięcia przychodów, to ten cel musi być widoczny.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:


  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają przy tym kryteriów, jakimi należy kierować się przy zaliczaniu konkretnych wydatków do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami albo do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami.


Podkreślić należy, że klasyfikacja kosztów do wyżej wymienionych rodzajów kosztów uzyskania przychodu powinna odbywać się za każdym razem w oparciu o indywidualne cechy działalności podatnika, w ramach której wydatki te są ponoszone.

Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.


Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku. Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

Dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.


Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek – poza wyraźnie wskazanymi w art. 16 ust. 1 ustawy – wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego lub pośredniego związku z przychodem i racjonalnością działania dla osiągnięcia tego przychodu. Kosztami uzyskania przychodów będą zatem wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeżeli są one racjonalnie uzasadnione, a każdy wydatek powinien być oceniany przede wszystkim z tego punktu widzenia. Wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione koszty pozwalają na normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, a w sensie podatkowym zabezpieczają źródło przychodów.

Należy przy tym podkreślić, że ocena racjonalności poniesienia konkretnych wydatków jako kosztów uzyskania przychodu musi być dokonana w kontekście specyfiki (zakresu) prowadzonej działalności gospodarczej z uwzględnieniem istniejących czynników ekonomicznych, prawnych i innych mogących mieć wpływ na przedmiot działalności gospodarczej podatnika, przy uwzględnieniu płynności zmieniających się czynników wpływających na sytuację ekonomiczną przedsiębiorcy.

Kosztami uzyskania przychodów będą zatem wydatki w kontekście specyfiki (zakresu) prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli są one racjonalnie uzasadnione, mają związek z prowadzoną działalnością i przekładają się na uzyskanie bądź zabezpieczenie źródła przychodu przedsiębiorcy.


Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.


Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe i przywołany powyżej art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, że po spełnieniu przesłanek wynikających z tego przepisu i udokumentowaniu faktu poniesienia danego wydatku istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z opłacaniem pakietu usług wsparcia biznesu „Pakiet Przedsiębiorca” w ramach „Pakietu Złotego” obejmującego możliwość skorzystania z dodatkowego, bezskładkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie otrzymywanego jako dodatek do Pakietu. Wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża przy tym Podatnika, który z tego faktu wywodzi skutki podatkowoprawne.


W tym stanie rzeczy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z opłacaniem pakietu usług wsparcia biznesu „Pakiet Przedsiębiorca” w ramach „Pakietu Złotego”, obejmującego możliwość skorzystania z dodatkowego, bezskładkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie otrzymywanego jako dodatek do Pakietu, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie na uwagę zasługuje okoliczność, że weryfikacja zaliczenia poszczególnych wydatków Wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.).


Dokonując interpretacji indywidualnej Organ podatkowy działający z upoważnienia Ministra Finansów przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji). Organ nie rozstrzyga o zindywidualizowanych obowiązkach podatkowych strony, gdyż może to nastąpić w ramach przeprowadzonego postępowania podatkowego.


Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna zgodnie z zakresem złożonego wniosku wyznaczonym pytaniem Spółki wydana została w przedmiocie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z opłacaniem pakietu usług wsparcia biznesu „Pakiet Przedsiębiorca” w ramach „Pakietu Złotego”, obejmującego możliwość skorzystania z dodatkowego, bezskładkowego i nieobowiązkowego ubezpieczenia na życie otrzymywanego jako dodatek do Pakietu. Odnośnie momentu zaliczenia przedmiotowych wydatków do k.u.p. tut. Organ może wypowiedzieć się po złożeniu odrębnego wniosku w tym zakresie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj