Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-329/14/AJ
z 10 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniach 3 czerwca 2014 r. i 1 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej – jest prawidłowe,
  • dokumentowania sprzedaży dokonywanej na rzecz i w imieniu zleceniodawcy fakturami – jest prawidłowe,
  • obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 marca 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 czerwca 2014 r. i 1 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokumentowania sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Podpisała umowę agencyjną z J… S.A. z siedzibą w K…, na podstawie której, jako agent prowadzi sprzedaż detaliczną wyrobów spożywczych w sklepie pod nazwą handlową „B…”. W tym sklepie Spółka nie prowadzi sprzedaży artykułów własnych, a sprzedaż polega tylko i wyłącznie na sprzedaży artykułów stanowiących towar zleceniodawcy. Z tytułu umowy agencyjnej Spółka otrzymuje prowizję umowną od obrotu wypłacaną co miesiąc na podstawie wystawionej faktury VAT. W związku z zapisem § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących, Spółka – zgodnie z § 5 ust. 3 tego rozporządzenia – podpisze umowę ze zleceniodawcą na używanie kas fiskalnych będących własnością Spółki. Sprzedaż będzie ewidencjonowana na kasach fiskalnych przy wskazaniu na paragonach fiskalnych danych Spółki w tym numer NIP.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 1 lipca 2014 r. Spółka wskazała:


  1. Spółka w ramach zawartej urnowy agencyjnej działa w imieniu i na rzecz zleceniodawcy, gdyż taka jest natura umowy agencyjnej.
  2. Z zawartej umowy agencyjnej, w kwestii dokumentowania dokonywanych transakcji fakturami wynikają następujące postanowienia:

  3. „Strony, mając na uwadze treść rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 15 marca 2013 r.) oraz podpisaną w dniu 17 stycznia 2012 r. umowę agencyjną, w celu usunięcia jakichkolwiek wątpliwości postanawiają co następuje:

    1. Strony oświadczają, że w celu prawidłowej realizacji umowy Agencyjnej z dnia 17.01.2012, Agent w wykonaniu zobowiązania o którym mowa w § 3.1 powołanej umowy, zobowiązany jest prowadzić sprzedaż i ewidencję sprzedaży na kasach rejestrujących stanowiących własność Agenta.
    2. Agent oświadcza, że powyższe zobowiązanie przyjmuje, a Zleceniobiorca w celu umożliwienia Agentowi realizacji powyższego zobowiązania, sprzeda Agentowi niezafiskalizowane drukarki fiskalne oraz jedną drukarkę fiskalną rezerwową rozkładając należność na 36 rat miesięcznych, które wedle wyboru Agenta mogą zostać potrącone z wynagrodzenia o którym mowa w § 5.1. (b) umowy agencyjnej.

  4. Agent zobowiązany jest do przekazywania Zleceniobiorcy kopii wydruków raportów dobowych oraz okresowych z kas rejestrujących zgodnie z wytycznymi opisanymi w Podręczniku Kierownika Sklepu; powyższe zobowiązanie wykonywane jest w celu potwierdzenia prawidłowości ewidencjonowania sprzedaży zgodnie z obowiązującymi standardami Zleceniodawcy.
  5. W przypadkach opisanych w § 4.1.2 (f) umowy agencyjnej, oraz w razie stwierdzenia rozbieżności bądź niezgodności pomiędzy sprzedażą zaewidencjonowaną a wpłatami gotówki do banku, Agent zobowiązany jest niezwłocznie przesłać kopię raportów dobowych oraz okresowych na wezwanie Zleceniodawcy. Powyższe wezwanie może zostać przesłane drogą elektroniczną w systemie informatycznym dostarczonym przez Zleceniodawcę Agentowi bądź pisemnie bezpośrednio przez C… J… S.A.
  6. W związku z ograniczeniami technicznymi drukarek fiskalnych, faktury do paragonów będą wystawiane tylko w biurze Kierownika Sklepu bezpośrednio z systemu „M…”. Agent jest zobowiązany do przekazywania faktur VAT wystawionych w sklepie agencyjnym do archiwum JMP na zasadach i zgodnie z procedurą opisaną w Podręczniku Kierownika Sklepu.”

  7. Agent jest upoważniony przez zleceniodawcę do wystawiania faktur VAT w jego imieniu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest ewidencjonowanie na kasie fiskalnej sprzedaży produktów (towaru) należącego do zleceniodawcy w ramach umowy agencyjnej łączącej strony, kiedy na paragonie fiskalnym widnieć będą dane agenta – Spółki w związku z umownym powierzeniem prowadzenia ewidencji sprzedaży agentowi?
  2. Kto będzie sprzedawcą wskazanym na fakturze VAT w związku ze sprzedażą produktów (towaru) należącego do zleceniodawcy w ramach umowy agencyjnej na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, zleceniodawca czy agent – Spółka?
  3. Czy sprzedaż dokonana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na rzecz, których zostanie wystawiona faktura VAT powinna być ewidencjonowana na kasie fiskalnej?
  4. Czy na wystawianych w systemie „M…” fakturach VAT, z godnie z zapisami w pkt 5 jako sprzedawca winien być wskazany agent (Wnioskodawca) czy zleceniodawca, jeśli zgodnie z umową podatek VAT od transakcji obciąża zleceniodawcę? (pytanie sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 1 lipca 2014 r.).


Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał:


Ad. 1.

Zgodnie z § 5 ust. 1 i 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, ewidencja towarów (będących własnością zleceniodawcy) sprzedanych przez agenta w ramach wiążącej strony umowy agencyjnej na kasie fiskalnej stanowiącej własność agenta, przy wskazaniu na paragonie fiskalnym danych agenta jest prawidłowa.


Ad. 2.

Sprzedawcą towarów, należących do zleceniodawcy w ramach umowy agencyjnej, wskazanym na fakturze VAT wystawionej na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą będzie zleceniodawca.


Ad. 3.

Sprzedaż dokonana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na rzecz, których zostanie wystawiona faktura VAT powinna być ewidencjonowana na kasie fiskalnej.


Ad. 4.

Na fakturach VAT wystawianych w systemie „M…”, jako sprzedawca winien być wskazany zleceniodawca, gdyż w innym przypadku z mocy prawa należny podatek VAT powinien zapłacić agent.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:


  • prawidłowe w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej,
  • prawidłowe w zakresie dokumentowania sprzedaży dokonywanej na rzecz i w imieniu zleceniodawcy fakturami,
  • nieprawidłowe w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Jak wynika z art. 111 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Zagadnienia dotyczące prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w obecnym stanie prawnym regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363).

Zgodnie z definicją zawartą w § 2 pkt 3 ww. rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o innym podmiocie – rozumie się przez to agenta, zleceniobiorcę, pośrednika lub inną osobę, która na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze dokonuje sprzedaży w imieniu lub na rzecz podatnika zobowiązanego do prowadzenia ewidencji.

Jak wynika z zapisu § 2 pkt 5 ww. rozporządzenia, przez kasę powierzoną rozumie się kasę podatnika obowiązanego do jej stosowania w zakresie prowadzenia ewidencji, który na podstawie umowy przekazuje ją innemu podmiotowi do prowadzenia ewidencji w jego imieniu.

Natomiast na podstawie § 2 pkt 6 ww. rozporządzenia, przez kasę własną rozumie się kasę podatnika obowiązanego do jej stosowania w zakresie prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży albo prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży i ewidencji prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Podatnicy prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas, które mają potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy (§ 3 ust. 1).

Na podstawie § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu.

W przypadku gdy inny podmiot obowiązany jest również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje na potrzeby obliczenia osiąganego przez siebie obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników (§ 5 ust. 2).

Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnicy, prowadząc ewidencję m.in. wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny.


Zgodnie z zapisem art. 106b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:


  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.


Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 (art. 106b ust. 2)

Stosownie do zapisu art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1.

Zgodnie z zapisem art. 106e ust. 1 pkt 3, faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.

Natomiast z art. 106h ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy (art. 106h ust. 2).

Na podstawie art. 106h ust. 4, przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka na podstawie umowy agencyjnej jako agent prowadzi w imieniu i na rzecz zleceniodawcy sprzedaż detaliczną wyrobów spożywczych. W sklepie tym Spółka nie prowadzi sprzedaży artykułów własnych, a sprzedaż polega tylko i wyłącznie na sprzedaży artykułów stanowiących towar zleceniodawcy. Z tytułu umowy agencyjnej Spółka otrzymuje prowizję umowną od obrotu wypłacaną co miesiąc na podstawie wystawionej faktury VAT. Spółka podpisze umowę ze zleceniodawcą na używanie kas fiskalnych będących własnością Spółki. Sprzedaż będzie ewidencjonowana na kasach fiskalnych przy wskazaniu na paragonach fiskalnych danych Spółki w tym numer NIP. Spółka jest upoważniona przez zleceniodawcę do wystawiania faktur w jego imieniu.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt niniejszej sprawy, w kwestii pytania oznaczonego w złożonym wniosku numerem 1), dotyczącego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej stwierdzić należy, że – skoro jak wynika z wniosku – Spółka stosownie do zapisu § 5 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących podpisze ze zleceniodawcą stosowną umowę, to prawidłowym będzie prowadzenie ewidencji sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy przy zastosowaniu należącej do Spółki kasy rejestrującej.

Trzeba zauważyć, że stosownie do cyt. wyżej art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.


W tym kontekście wskazać należy na § 8 ust. 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, dotyczący elementów, jakie powinien zawierać paragon fiskalny. Zgodnie z tym przepisem, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać m. in. następujące informacje:


  • imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,
  • numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).


W świetle powyższego, skoro na podstawie zawartej ze zleceniodawcą umowy, Spółka będzie prowadziła ewidencję sprzedaży dokonywanej na rzecz i w imieniu zleceniodawcy przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej, to paragony fiskalne emitowane przez tę kasę, zgodnie z zapisem § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, muszą być opatrzone danymi Wnioskodawcy, (w tym nazwą, adresem jego punktu sprzedaży, oraz numer identyfikacji podatkowej).

Tym samym, stanowisko Spółki w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Natomiast ustosunkowując się do kwestii objętej pytaniem oznaczonym w złożonym wniosku nr 3) – należy wskazać, że stosownie do zapisu powołanego art. 111 ust. 1 ustawy, ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej podlega wyłącznie sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak już bowiem wskazano, z przepisu tego wynika generalna zasada, zgodnie z którą obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W świetle powyższego, Spółka nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Tym samym, stanowisko Spółki w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii objętych pytaniami oznaczonym numerem 2) i 4) należy stwierdzić, że skoro – jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku – Spółka została upoważniona do wystawiania faktur w imieniu zleceniodawcy, to za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, zgodnie z którym wystawiane w imieniu zleceniodawcy faktury – wystawione zarówno w przypadku sprzedaży dokonanej dla podmiotów gospodarczych, jak i wystawione na żądanie nabywcy w przypadku sprzedaży dokonanej dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, winny być opatrzone jego danymi jako sprzedawcy.

Przy czym należy mieć na uwadze, że w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej – stosownie do zapisu art. 106h ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj