Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-569/14-5/KOM
z 3 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) oraz pismem z dnia 25 lipca 2014 r. (data wpływu 30 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usług polegających na występowaniu w filmach, serialach i programach telewizyjnych, spektaklach teatralnych, użyczaniu głosu jako lektor w reklamach i czytelniach, domach kultury, radiu oraz reżyserowaniu filmów i spektakli teatralnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 czerwca 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usług polegających na występowaniu w filmach, serialach i programach telewizyjnych, spektaklach teatralnych, użyczaniu głosu jako lektor w reklamach i czytelniach, domach kultury, radiu oraz reżyserowaniu filmów i spektakli teatralnych.


Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) oraz pismem z dnia 25 lipca 2014 r. (data wpływu 30 lipca 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 17 lipca 2014 r. znak IPPP2/443-569/14-3/KOM (skutecznie doręczone dnia 21 lipca 2014r .).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca, zwany dalej „Wnioskodawca” lub „Aktor”, jest zawodowym aktorem, który realizuje swoją twórczą działalność artystyczną w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, prowadzonej na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podstawowym rodzajem świadczonej przez Aktora działalności wg PKD 2007, zgodnie z zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON jest „Artystyczna i literacka działalność twórcza (90.03.Z)”. Według Aktora, usługi te zgodnie z obowiązującą obecnie klasyfikacją statystyczną PKWiU z 2008 r. przynależą do grupy 90 „Usługi kulturalne i rozrywkowe”, gdzie pod pozycją 90.03 mieszczą się „Usługi w zakresie literackiej i artystycznej działalności twórczej”.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające między innymi na artystycznej interpretacji tekstu (użyczaniu swojego głosu) w reklamach lub czytając fragmenty książek w radiu, czy na spotkaniach w domu kultury. Wykonuje również usługi, polegające na artystycznym wykonaniu ról na scenach teatralnych oraz ról filmowych i telewizyjnych. Co więcej, bierze udział w programach telewizyjnych. Dodatkowo, jest reżyserem filmowymi i teatralnym, a za sztukę teatralną dostaje honorarium.

Wnioskodawca, jako twórca i artysta-wykonawca świadczący usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, zawiera umowy bezpośrednio z producentami i zleceniodawcami, we własnym imieniu i wyłącznie w zakresie własnego udziału w określonych przedsięwzięciach. Po wykonaniu usługi wystawiane są faktury VAT. Przeniesienie wszelkich praw autorskich oraz praw do artystycznego wykonania, o których mowa w złożonym wniosku, ma miejsce na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Jaka jest właściwa stawka opodatkowania VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę polegających na osobistym wykonaniu zadań aktorskich (ról) w filmach, serialach i programach telewizyjnych?
  2. Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na usługach związanych z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?
  3. Jaka jest właściwa stawka opodatkowania VAT usług lektorskich świadczonych przez Wnioskodawcę (użyczanie swojego głosu w reklamach oraz poprzez czytanie fragmentów książek w radiu, czy na spotkaniach w domu kultury)?
  4. Czy działalność Wnioskodawcy, dotycząca usług polegających na reżyserowaniu filmów i spektakli teatralnych usługach korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług? (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 czerwca 2014 r.).

Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, jako usługi kulturalne świadczone przez indywidualnego twórcę (aktora), przenoszące prawa autorskie lub prawa do autorskiego wykonania utworów (prawa pokrewne) za wynagrodzeniem na zleceniodawcę (producenta), będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi, polegające na osobistym udziale w spektaklach teatralnych powinny podlegać zwolnionej stawce podatku od towarów i usług.
  3. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi lektorskie polegające na czytaniu fragmentów książek w radiu, czy na spotkaniach w domu kultury będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei w odniesieniu do usług polegających na udziale aktora w reklamach, z uwagi na fakt, że zdaniem Wnioskodawcy nie mieszczą się one w pojęciu „usług kulturalnych”, niemniej jednak spełniają kryteria usług świadczonych przez indywidualnego twórcę oraz przenoszą prawa autorskie za wynagrodzeniem na zleceniodawcę, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy - będzie miał prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% w stosunku do świadczonych usług.
  4. Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT.

Uzasadnienie


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy podkreślić, że z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Nowelizacja uchyla załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (...) (ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Co więcej, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże należy zwrócić uwagę na to, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z wyżej wymienionego artykułu wynika, że ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT korzystać mogą jedynie:

  • podmioty prawa publicznego,
  • podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,
  • wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
  • indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Stosownie do art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:


  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kulturalne oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez szczególne podmioty.

Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako:

  • podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
  • indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Zauważyć należy, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, tzn. znajdzie zastosowanie wówczas, gdy oba warunki w nim wskazane są spełnione łącznie, tj. po pierwsze - jest to rodzaj świadczonej usługi - usługa kulturalna, a po drugie - podmiot, który tę usługę świadczy musi być twórcą lub artystą wykonawcą.

Ustawa o VAT oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Z tego względu, przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT powinno się posłużyć wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć. Tym samym wskazać należy, że kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”, zaś usługa - to „pomoc okazana komuś”, „działalność gospodarcza służąca do zaspokajania potrzeb ludzi”. Natomiast określenie kulturalny oznacza „odnoszący się do tworzenia i upowszechniania kultury lub stanowiący jej składnik”.

Na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, do której odwołuje się ustawodawca w treści w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wywyrażenia (utwór).

W szczególności, przedmiotem prawa autorskiego są m. in. utwory muzyczne i słowno- muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, audiowizualne (w tym filmowe) - art. 1 ust. 2 pkt 7-9 ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Pod ochroną pozostaje - na podstawie art. 85 ust. 1 ustawy - każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Swoją działalność wykonuje, jako artysta-twórca lub artysta-wykonawca, a za świadczone usługi jest wynagradzany w formie honorarium. Oznacza to, że spełnia przesłankę podmiotową. Odnośnie spełnienia przesłanki przedmiotowej kluczowe znaczenie ma rodzaj świadczonych przez niego usług. W zależności od ich rodzaju, odmiennie będzie przedstawiała się kwestia ich opodatkowania podatkiem VAT (zwolnienie bądź stawka 8%).

Ad. 1


Wnioskodawca jest aktorem świadczącym usługi polegające na artystycznym wykonaniu ról filmowych i telewizyjnych. Należy podkreślić, że te usługi są artystycznymi wykonaniami w rozumieniu powołanego wyżej art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Co więcej, nie można podważyć faktu, że Wnioskodawca jest indywidualnym twórcą, gdyż jego nazwisko w tym charakterze jest uwidoczniane na egzemplarzach utworu lub jego autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Należy również zauważyć, że usługi udziału w produkcjach filmowych i telewizyjnych mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą, jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku, w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Warto więc podkreślić, że świadczone usługi, tj. usługi osobistego udziału w filmach, serialach telewizyjnych oraz programach telewizyjnych są usługami kulturalnymi w rozumieniu cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Za swoje usługi Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie w formie honorarium.

Po dokonaniu analizy powyższych faktów, należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia przesłankę przedmiotowo-podmiotową zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Wynika z tego, że świadcząc usługi polegające na artystycznym wykonaniu ról filmowych i telewizyjnych jest on zwolniony z VAT.


Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone przykładowo w :

  • Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 marca 2013 r. o sygnaturze IPPP2/443-68/13-2/KG, w której organ podatkowy stwierdził, że ,,Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą, w zakresie której będzie świadczył usługi polegające na udziale w produkcjach filmowych, telewizyjnych, koncertach, spektaklach etc. oraz otrzymując honoraria za przeniesienie praw autorskich do wizerunku wykreowanej przez niego postaci - ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług”.
  • Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lutego 2013 r. o sygnaturze IPPP1/443-46/13-3/IGo, w której organ podatkowy stwierdził, że: „świadczone przez Wnioskodawcę usługi udziału w filmach telewizyjnych oraz spektaklach teatralnych mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Należy więc uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi, tj. usługi osobistego udziału w filmach telewizyjnych oraz spektaklach teatralnych są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. W powyższej sytuacji, odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez niego usługi polegające na artystycznym wykonaniu zadań aktorskich w związku z udziałem w filmach telewizyjnych oraz spektaklach teatralnych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu”.
  • Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 kwietnia 2012 r. o sygn. IPPP2/443-51/12-7/KG, w której organ podatkowy stwierdza, że: „świadczone przez Wnioskodawczynię usługi związane z osobistym udziałem aktorki w programach o charakterze kulturalno-rozrywkowym mają związek z kulturą. Występy te bowiem wiążą się z wykonywanym przez Wnioskodawczynię zawodem aktora, bogatym dorobkiem artystycznym oraz utrwalonym wizerunkiem artysty-wykonawcy. Należy więc uznać, iż świadczone przez Wnioskodawczynię usługi, tj. usługi osobistego udziału aktorki w programach telewizyjnych o charakterze kulturalno-rozrywkowym są usługami o charakterze kulturalnym, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. W powyższej sytuacji, odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez nią usługi polegające na udziale aktorki w programach telewizyjnych o charakterze kulturalno- rozrywkowym, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu”.
  • Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 kwietnia 2012 r. o sygnaturze IPPP2/443-51/12-2/KG, w której organ podatkowy stwierdza, że: „świadczone przez Wnioskodawczynię usługi udziału w filmach oraz serialach telewizyjnych mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Należy więc uznać, iż świadczone przez Wnioskodawczynię usługi, tj. usługi osobistego udziału w filmach oraz serialach telewizyjnych są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. W powyższej sytuacji, odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez nią usługi polegające na artystycznym wykonaniu zadań aktorskich w związku z udziałem w filmach oraz serialach telewizyjnych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu ”.

Ad.2


Oprócz wyżej opisanej działalności Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi związane z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych. Na podstawie umowy zawartej z producentem spektaklu Wnioskodawca w zamian za wynagrodzenie (honorarium) zobowiązuje się do artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Przez artystyczne wykonanie roli rozumie się wykonanie przez aktora roli na podstawie scenariusza oraz wszelkie dokonania artystyczne aktora, w jakikolwiek sposób związane z powstaniem, realizacją lub eksploatacją roli. Wnioskodawca, jako twórca i artysta-wykonawca świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, zawiera umowy bezpośrednio z producentami i zleceniodawcami, we własnym imieniu i w zakresie własnego udziału w określonych przedsięwzięciach. Po wykonaniu usługi wystawiane są faktury VAT. W ramach swojej działalności nie zajmuje się sprzedażą biletów ani organizacją występów innych zespołów teatralnych.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi te stanowią przejaw indywidualnej działalności twórczej i dodatkowo wiążą się z otrzymaniem wynagrodzenia (honorarium). W związku z tym można je zaliczyć do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Mają one bezsprzecznie związek z kulturą rozumianą, jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, które funkcjonują w tym wypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Podsumowując, nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest indywidualnym twórcą i artystą wykonawcą oraz że świadczy usługi kulturalne. W związku z tym, w powyższym przypadku, artystyczne wykonanie ról na scenach teatralnych również będzie podlegało zwolnieniu z VAT.


Identyczne stanowisko zostało również zaprezentowane w:

  • Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 kwietnia 2012 r. o sygnaturze IPPP2/443-51/12-3/KG, w której organ podatkowy stwierdza wprost, że: „świadczone przez Wnioskodawczynię usługi udziału w spektaklach teatralnych mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą, jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Należy więc uznać, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi, tj. usługi osobistego udziału w spektaklach teatralnych są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. W powyższej sytuacji, odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez nią usługi polegające na artystycznym wykonaniu zadań aktorskich w związku z udziałem w spektaklach teatralnych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu”.
  • Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lutego 2013 r. o sygnaturze IPPP1/443-46/13-3/IGo, w której uznał, że: „świadczone przez Wnioskodawcę usługi, tj. usługi osobistego udziału w filmach telewizyjnych oraz spektaklach teatralnych są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. W powyższej sytuacji, odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez niego usługi polegające na artystycznym wykonaniu zadań aktorskich w związku z udziałem w filmach telewizyjnych oraz spektaklach teatralnych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu”.

Ad. 3


W tym miejscu należy podkreślić, że opodatkowanie bądź zwolnienie z VAT będzie kształtowało się odmiennie w przypadku użyczania swojego głosu w reklamach w porównaniu do pozostałych usług lektorskich.

Usługi lektorskie, polegające na użyczaniu swojego głosu poprzez czytanie fragmentów książek w radiu, czy na spotkaniach w domu kultury będą podlegały zwolnieniu z VAT. Wnioskodawca jest lektorem, a więc niewątpliwie jego działania są artystycznymi wykonaniami w rozumieniu art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Świadcząc usługi w postaci użyczania swojego głosu jest również twórcą w rozumieniu przepisów wyżej powołanej ustawy. Nie ulega wątpliwości, że usługi te są usługami kulturalnymi. Podsumowując, w przypadku tego rodzaju działalności ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Za usługi lektorskie polegające na użyczeniu głosu poprzez czytanie fragmentów książek w radiu, czy na spotkaniach w domu kultury Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie w formie honorarium.

Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 grudnia 2012 r. o sygnaturze IPPP2/443-1011/12-2/MM, w której organ podatkowy stwierdził, że: „Zainteresowany planując świadczenie usługi jako (...) lektor będzie występował jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane będzie w formie honorariów. Dlatego w tym zakresie, w którym Wnioskodawca będzie występował jako twórca i będzie otrzymywał z tego tytułu honorarium, będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Zatem (...) usługi lektorskie (...) będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT”.

Podobnie przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 grudnia 2012 r. o sygnaturze IPPP2/443-1220/12-2/MM, w której uznał, że: „Wnioskodawca jest lektorem, a więc niewątpliwie działania jego są artystycznymi wykonaniami w rozumieniu powołanego wyżej art. 85 ust. 2 ustawy, bowiem w sposób twórczy przyczyniają się do powstania wykonania. Zatem Zainteresowany świadcząc usługi jako lektor występuje jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane będą w formie honorariów. Dlatego w tym zakresie, w którym Wnioskodawca występuje jako twórca i otrzymuje z tego tytułu honorarium korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Zatem usługi polegające na użyczeniu głosu w filmach, Teatrze Polskiego Radia, wydawnictwach edukacyjnych itp. korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT”.

Tak samo uznał również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2013 r. o sygnaturze IPPP1/443-46/13-2/IGo, w której wskazał, że: „Wnioskodawca jest lektorem, a więc niewątpliwie działania jego są artystycznymi wykonaniami w rozumieniu powołanego wyżej art. 85 ust. 2 ustawy, bowiem w sposób twórczy przyczyniają się do powstania wykonania. Zatem Zainteresowany świadcząc usługi jako lektor występuje jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane będzie w formie honorariów. Dlatego w tym zakresie, w którym Wnioskodawca występuje jako twórca i otrzymuje z tego tytułu honorarium korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT”.

Inaczej wygląda opodatkowanie podatkiem VAT w przypadku użyczenia swojego głosu w reklamach. Jak wskazano wcześniej, przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, tzn. znajdzie zastosowanie wówczas, gdy oba warunki są spełnione łącznie, tj. po pierwsze - jest to rodzaj świadczonej usługi (usługa kulturalna), a po drugie – podmiot, który tę usługę świadczy musi być twórcą lub artystą wykonawcą. Wnioskodawca jest twórcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Z tego względu należy uznać, że przesłanka podmiotowa z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT została spełniona. Inaczej przedstawia się kwestia w związku ze spełnieniem przesłanki przedmiotowej. Przede wszystkim, usługi polegające na użyczeniu głosu dla nagrania reklam nie mieszczą się w pojęciu „usług kulturalnych”. Wynikiem takich usług jest jedynie powstanie reklamy, która ma na celu promocję wizerunku oraz produktów zleceniodawcy, co w żaden sposób nie przekłada się na tworzenie i upowszechnianie kultury. Niemniej jednak spełniają one kryteria usług świadczonych przez indywidualnego twórcę, za które pobierane jest honorarium. Dlatego też Wnioskodawca ma prawo zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.


Stanowisko takie zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo w:

  • Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 grudnia 2012 r. o sygn. IPPP2/443-1220/12-2/MM, w której organ podatkowy stoi na stanowisku, że: „Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowym, przypadku Wnioskodawca, (...) działa w charakterze twórcy w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a w ramach zawieranych przez niego umów z producentami i zleceniodawcami w zamian za wynagrodzenie zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na udziale w nagraniu reklam telewizyjnych oraz radiowych w zakresie przedstawionym w umowie - tym samym na mocy art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy - ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% w stosunku do świadczonych usług”.
  • Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lutego 2013 r. o sygnaturze IPPP1/443-46/13-2/IGo, w której organ podatkowy stwierdza, że: „Mając na uwadze powyższe spostrzeżenia nie jest spełniona przesłanka przedmiotowa dla zastosowania przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia dla świadczonych przez siebie usług związanych z użyczeniem głosu w produkcji reklamy telewizyjnej oraz radiowej. (...) Z uwagi na fakt, iż (...) Wnioskodawca, jak (...) działa w charakterze twórcy w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a w ramach zawieranych przez niego umów z producentami i zleceniodawcami w zamian za wynagrodzenie zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na udziale w nagraniu reklam telewizyjnych oraz radiowych w zakresie przedstawionym w umowie - tym samym na mocy art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy - ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% w stosunku do świadczonych usług”.

Identyczne stanowisko przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 4 grudnia 2012 r. o sygnaturze IPPP2/443-1011/12-2/MM.


Ad. 4


Wnioskodawca jest reżyserem teatralnym i filmowym. Za sztukę teatralną pobiera honorarium. Będąc autorem lub współautorem utworów, które są wykonywane przez artystów według jego reżyserii, świadczy on bezpośrednio usługę kulturalną w postaci wykonania takiego utworu. Oczywisty również jest fakt, że jest on indywidualnym twórcą, który wykonuje swój utwór przy pomocy artystów wykonawców. Takie usługi korzystają więc ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b.

Podobnie stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej wydanej dnia 9 listopada 2012 r. o sygnaturze ILPP1/443-742/12-4/HW, w której uznał, że: ,,usługa w postaci artystycznego wykonania przez kierowanych przez Wnioskodawczynię artystów i wykonawców napisanego i wyreżyserowanego przez Nią utworu, świadczona przez Zainteresowaną, występującą jako indywidualny twórca korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj