Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-454/14-2/IR
z 5 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ dokonywanego przez Gminę na rzecz Uczestników za odpłatną czynność opodatkowaną podatkiem VAT stanowiącą świadczenie usług, niekorzystającą ze zwolnienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania świadczenia dokonywanego w zakresie POŚ i LBOŚ przez Gminę na rzecz Uczestników oraz czynności wykonywanych w ramach eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ przez Gminę na rzecz Uczestników za odpłatne czynności opodatkowane podatkiem VAT stanowiące świadczenie usług, niekorzystające ze zwolnienia, oraz
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ jak również wydatków bieżących związanych z wykonywaniem czynności w zakresie eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina ... (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Na terenie Gminy istnieją tereny nieskanalizowane. Są to zasadniczo małe miejscowości wiejskie zlokalizowane na obrzeżach Gminy, usytuowane w znacznej odległości od terenów zurbanizowanych, mających dostęp do klasycznej kanalizacji sanitarnej, opartej o system połączonych rurociągów podziemnych.

W świetle powyższych uwarunkowań, chcąc zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, Gmina przystąpiła do realizacji projektu w zakresie budowy przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków, na które pozyskała dofinansowanie do wartości netto nakładów w ramach Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) „...”.

W ramach projektu na posesjach mieszkańców Gminy powstaną przydomowe oczyszczalnie ścieków (dalej: POŚ). POŚ składają się z wykonanego z tworzywa sztucznego zbiornika, systemu rur, filtrów, zaworów, kominów odpowietrzających, pompy i innego osprzętu. Są one każdorazowo umiejscawiane (tj. wkopywane w ziemię) na działce zainteresowanych mieszkańców (właścicieli/współwłaścicieli lub posiadających inny tytuł do przedmiotowych nieruchomości, dalej: Uczestnicy) w bezpośredniej bliskości budynku mieszkalnego i za pomocą wybudowanego w ramach przedmiotowej inwestycji przyłącza podłączone do jego wewnętrznej instalacji sanitarnej.

Ponadto, oprócz POŚ, Gmina realizuje również budowę biologicznych oczyszczalni ścieków, do których podłączone zostaną nieruchomości kilku Uczestników jednocześnie, tj. POŚ o charakterze lokalnym (dalej: LBOŚ). Celem podłączenia wewnętrznej instalacji sanitarnej budynków mieszkalnych do LBOŚ Gmina wybuduje prowadzące do LBOŚ przyłącza kanalizacyjne.

W związku z powyższym, Gmina realizuje przedmiotowy projekt w dwóch wariantach. W pierwszym przypadku (opcja A) Gmina zawiera z każdym Uczestnikiem projektu w zakresie POŚ umowę określającą zasady, terminy oraz źródła finansowania budowy POŚ na posesji Uczestnika zgodnie z dokumentacją projektową oraz udostępnienie przez Gminę POŚ Uczestnikowi do eksploatacji we własnym zakresie na okres 10 lat (dalej: świadczenie w zakresie POŚ). W konsekwencji, POŚ po wybudowaniu stanowić będzie własność Gminy.

Warunkiem rozpoczęcia prac budowlanych na nieruchomości Uczestnika jest w szczególności dokonanie w terminie 30 dni od dnia podpisania przedmiotowej umowy wpłaty na rzecz Gminy wynagrodzenia w wysokości 10% wartości POŚ określonej na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Wszelkie koszty i opłaty związane z utrzymaniem oraz korzystaniem z POŚ, w tym koszty wynikające z napraw, konserwacji, wywożenia osadu oraz koniecznych badań jakości odprowadzanych ścieków zgodnie z pozwoleniem wodnoprawnym, ponosić będą Uczestnicy. W konsekwencji, jako że POŚ stanowią własność Gminy, a na Uczestnikach spoczywa obowiązek korzystania z POŚ zgodnie z przeznaczeniem oraz instrukcją obsługi, Gmina zastrzegła sobie w przedmiotowych umowach prawo do stałej kontroli i monitoringu sposobu korzystania z POŚ oraz wywozu osadu.

Gmina podkreśliła, iż zgodnie z zawartymi z Uczestnikami umowami w opcji A, warunkiem wykonania na posesji danego Uczestnika i udostępnienia mu POŚ do korzystania, jest dokonanie przez Uczestnika na rzecz Gminy wpłaty wynagrodzenia, o którym jest mowa w przedmiotowych umowach. W konsekwencji przedmiotowe wynagrodzenie stanowi zdaniem Gminy de facto wynagrodzenie za zapewnienie Uczestnikom dostępu do usług w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ (alternatywnie do usług odprowadzania ścieków przy pomocy klasycznych sieci kanalizacyjnych).

Natomiast z Uczestnikami projektu w zakresie LBOŚ (opcja B) Gmina zawiera:

  • w pierwszej kolejności umowy określające zasady, terminy oraz źródła finansowania budowy LBOŚ na posesji, do której tytuł posiada kilku Uczestników jednocześnie, zgodnie z dokumentacją projektową (dalej: świadczenie w zakresie LBOŚ), a także sposobu wykorzystania LBOŚ po jej wybudowaniu oraz następnie
  • umowy dotyczące eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ (w tym wywozu osadu, badania jakości ścieków, etc.) świadczonej odpłatnie przez Gminę na rzecz Uczestników na zasadach określonych w przepisach o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę (dalej: czynności w ramach eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ).

Warunkiem rozpoczęcia prac budowlanych na nieruchomości Uczestników jest w szczególności dokonanie w terminie 30 dni od dnia podpisania przedmiotowej umowy wpłaty na rzecz Gminy wynagrodzenia w wysokości 10% wartości LBOŚ określonej na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Ponadto Uczestnicy w zamian za wykonanie LBOŚ zobowiązują się pokrywać wszelkie koszty związane z eksploatacją oczyszczalni i oczyszczania ścieków oraz przyłącza, którymi Gmina będzie obciążać Uczestników zgodnie z zawartą umową na eksploatację i bieżącą obsługę LBOŚ - w równej wysokości każdego z Uczestników posiadających tytuł do nieruchomości, na której zostanie wybudowana LBOŚ.

W opcji B, LBOŚ po wybudowaniu stanowić będzie własność Gminy. Gmina będzie ponadto eksploatować i na bieżąco we własnym zakresie obsługiwać LBOŚ. W konsekwencji, wszelkie koszty i opłaty związane z utrzymaniem oraz korzystaniem z LBOŚ, w tym koszty wynikające z napraw, konserwacji, usuwania osadu, koniecznych badań jakości odprowadzanych ścieków, etc., ponosić będzie Gmina (dalej łącznie jako: wydatki bieżące).

Pobierane od mieszkańców na podstawie umów w opcjach A i B opłaty Gmina wykazywać będzie w rejestrach sprzedaży oraz składanych deklaracjach VAT-7 i odprowadzać z tego tytułu VAT należny.

Jednostkowy koszt powyższych czynności, tj. świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ, jest wyższy niż wynagrodzenia pobrane od poszczególnych mieszkańców uczestniczących w projekcie. Gmina de facto udzieli Uczestnikom tzw. rabatu.

Do wykonania POŚ i LBOŚ (oraz realizacji innych czynności związanych z ich funkcjonowaniem) Gmina może angażować osoby trzecie, tj. podwykonawców, od których będzie ona otrzymywać faktury VAT z wykazanym VAT naliczonym, w szczególności od dostawców POŚ i LBOŚ oraz firm montażowo - budowlanych, które będą je instalować.

Dotychczas w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina poniosła wyłącznie wydatki na dokumentację projektową. Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki, bowiem nie była pewna czy takie prawo jej przysługuje. Kwestię tę Gmina w pierwszej kolejności chciała potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej.

Gmina pragnie zaznaczyć, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), budowa POŚ i LBOŚ oraz świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ jak również czynności w ramach eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ odbywają się w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą sprawy dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ dokonywane przez Gminę na rzecz Uczestników stanowią po stronie Gminy odpłatne czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT? (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ dokonywane przez Gminę odpłatnie na rzecz Uczestników stanowią po stronie Gminy czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie, działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z doktryną prawa podatkowego, przedmiotem opodatkowania są zdarzenia faktyczne lub prawne, z którymi prawo łączy powstanie obowiązku podatkowego. W związku z powyższym, aby uznać daną czynność za podlegającą opodatkowaniu VAT, muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj.:

  • konieczne jest wystąpienie czynności, z którą prawo łączy powstanie obowiązku podatkowego oraz
  • czynność ta musi mieć charakter odpłatny.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Celem Gminy jest zagwarantowanie dostępu do usług w zakresie oczyszczania ścieków również mieszkańcom terenów, na których nie znajdują się tradycyjne sieci kanalizacyjne. W takich przypadkach, jedynym sposobem zapewnienia tej usługi poszczególnym mieszkańcom jest zastosowanie POŚ i LBOŚ, które w sposób biologiczny oczyszczają ścieki w miejscu ich powstawania. POŚ i LBOŚ, podobnie jak tradycyjna kanalizacja są za pomocą przyłączy kanalizacyjnych podłączone do wewnętrznej instalacji sanitarnej danego budynku. Budowa, udostępnienie POŚ do eksploatacji przez Uczestników w opcji A, a w opcji B również wykonywanie czynności w zakresie eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ przez Gminę na rzecz Uczestników ma więc na celu spełnienie analogicznych do tradycyjnych sieci kanalizacyjnych funkcji ekonomicznych, tj. zapewnienie mieszkańcom dostępu do usług oczyszczania ścieków.

W świetle zawartych umów w opcji A, zdaniem Gminy, świadczenie wykonywane przez Gminę na rzecz Uczestników w zakresie zapewnienia im dostępu do usług w zakresie oczyszczania ścieków, obejmuje budowę i udostępnienie na rzecz Uczestnika POŚ. Z kolei w świetle zawartych umów w opcji B, zdaniem Gminy, świadczenia w ww. zakresie obejmują zarówno świadczenie w zakresie LBOŚ jak i wykonywanie czynności w ramach eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ.

Zdaniem Gminy, świadczenia te nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT, jako że nie dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem, jak właściciel. Wytworzone wskutek realizacji inwestycji POŚ oraz LBOŚ pozostaną bowiem własnością Gminy. Również ekonomiczne prawo do rozporządzania majątkiem pozostanie po stronie Gminy, jako że sposób tego rozporządzania został ściśle uregulowany w drodze umów zarówno w opcji A, jak i B. W związku z powyższym, zdaniem Gminy, świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ, mające na celu zapewnienie Uczestnikom dostępu do usług oczyszczania ścieków stanowią świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Dostawa towarów oraz świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT wyłącznie, gdy wykonywane są za wynagrodzeniem, tj. gdy mają charakter odpłatny. Powyższe oznacza, iż pomiędzy wykonanym świadczeniem a otrzymaną zapłatą musi zaistnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Należy zauważyć, iż ani w ustawie o VAT, ani w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE, nie wskazano expressis verbis, co należy rozumieć pod pojęciem odpłatności, powodującej, iż dana czynność staje się czynnością opodatkowaną VAT. Niemniej jednak, dla zdefiniowania tegoż pojęcia, można odwołać się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), zgodnie z którym odpłatność ma miejsce w przypadku, gdy dostawcę towarów lub usługodawcę łączy z odbiorcą stosunek prawny, istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywaną czynnością (tj. dostawą towarów lub świadczeniem usług) a otrzymaną zapłatą oraz wynagrodzenie stanowią dające się precyzyjne wyliczyć ekonomiczne korzyści z danej transakcji. Niemniej jednak, należy mieć przy tym na uwadze, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT nie są czynności konwencjonalne, ale określone czynności/zdarzenia o charakterze ekonomicznym.

W analizowanym przypadku, Gminę oraz Uczestników łączy stosunek prawny wynikający z zawartych umów, w których została w szczególności ściśle określona wysokość warunkującej rozpoczęcie robót budowlanych opłaty należnej Gminie. Zdaniem Gminy, pobierane od Uczestników wynagrodzenie wskazane w umowach zarówno w opcji A, jak i B, stanowi de facto wynagrodzenie zarówno za wykonanie, jak i za udostępnienie POŚ oraz możliwość korzystania z LBOŚ, tj. za zapewnienie Uczestnikom dostępu do usług w zakresie oczyszczania ścieków. Na powyższe, w opinii Gminy, nie ma wpływu literalne brzmienie przedmiotowych umów, gdyż ich zawarcie warunkuje wcześniejsze dokonanie wpłaty wynagrodzenia na rzecz Gminy.

Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w doktrynie, praktyce organów podatkowych i orzecznictwie. Jak się zgodnie podkreśla, skutek podatkowy danej czynności przypisuje się jego ekonomicznym, faktycznym aspektom.

Na konieczność analizy ekonomicznego przebiegu transakcji, celem określenia jej skutków podatkowych wskazywał TSUE m. in. w orzeczeniu z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV przeciwko Staatssecretaris van Financien wskazał, iż „Jak wynika z orzecznictwa Trybunału, w przypadku, gdy transakcja składa się z zespołu elementów i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich jest ona dokonywana, w celu określenia, czy chodzi o co najmniej dwie transakcje odrębne, czy też o transakcję jednolitą (...). Jeśli chodzi o sytuację jak ta będąca przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, należy stwierdzić, że dla celów podatku VAT czynności, jakich dokonał sprzedawca, są ściśle powiązane. Prace rozbiórkowe i dostawa działki jako takie wręcz pokrywały się. Celem gospodarczym tych czynności była dostawa działki gotowej pod budowę. Z tego względu nie można bez popadania w sztuczność uznać, że Don Bosco nabyła od tej samej osoby najpierw grunt ze stojącymi na nim starymi budynkami, bezużyteczny w tym stanie dla jej działalności gospodarczej, a następnie jedynie świadczenia obejmujące rozbiórkę budynków, które jako jedyne byłyby odpowiednie, by nadać działce użyteczność (...)”.

Stanowisko takie jest reprezentowane również przez polskie sądy administracyjne, przykładowo WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 2 lipca 2013 r., sygn. I SA/Rz 360/13 wskazał, iż „Zarówno w prawie krajowym, jak w i przepisach dyrektyw zasadniczy skutek podatkowy przypisuje się więc faktycznym, ekonomicznym, aspektom danej czynności, który to aspekt eksponowany jest zarówno w piśmiennictwie jak i orzecznictwie krajowym i europejskim, (...) Poczynione uwagi pozwalają zatem wnosić, że dokonując kwalifikacji danej czynności na potrzeby podatku od towarów i usług należy oderwać się od uwarunkowań cywilistycznych tej czynności a skoncentrować się na jej aspekcie faktycznym, determinowanym przede wszystkim uwarunkowaniami ekonomicznymi. Unormowania podatkowe w VAT odrywają bowiem skutki publicznoprawne wydania towaru od skutków cywilnoprawnych”.

Celem gospodarczym przedmiotowych inwestycji w zakresie POŚ i LBOŚ jest zapewnienie Uczestnikom dostępu do usług w zakresie oczyszczania ścieków, a więc pobierane wynagrodzenie, stanowi odpłatność za ściśle powiązane czynności.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy należy uznać, iż na podstawie umów zawieranych z Uczestnikami, Gmina świadczy opodatkowaną VAT odpłatną usługę wykonania świadczenia w zakresie budowy oraz udostępnienia POŚ, a także zapewnienia możliwości korzystania z LBOŚ, tj. zapewnienia Uczestnikom dostępu do usług w zakresie oczyszczania ścieków.

Ponadto, zdaniem Gminy, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenia, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedmiotowych usług.

Gmina podkreśliła, iż stanowisko zgodne z powyższym zostało zaprezentowane w interpretacji z dnia 12 czerwca 2013 r., sygn. IPTPP1/443-304/13-2/MG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, odnosząc się do analogicznego zdarzenia przyszłego stwierdził, iż ,,wpłaty będą dokonywane przez mieszkańców jako konieczny i niezbędny warunek uczestnictwa w budowie przydomowych oczyszczalni ścieków i pozostają w bezpośrednim związku z ww. świadczeniem usług realizowanym na rzecz tych właśnie mieszkańców. (...) W przedmiotowej sprawie stwierdzić zatem należy, iż świadczenia, do wykonania których zobowiązał się Wnioskodawca w ramach inwestycji, stanowić będą odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług, które - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - stanowią czynności podlegające opodatkowaniu według stawek obowiązujących dla danego świadczenia. Wobec powyższego stwierdzić należy, iż czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał wpłaty od mieszkańców stanowiące wkład w budowę oczyszczalni podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy”.

Natomiast w interpretacji indywidualnej z dnia 29 października 2013 r., sygn. IPTPP4/443-582/13-2/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w analogicznym stanie faktycznym wskazał, iż „kwoty uiszczane przez mieszkańców na poczet wykonania przez Gminę przedmiotowej inwestycji stanowią wynagrodzenia, w związku z otrzymaniem których po stronie Gminy powstaje obowiązek podatkowy (....) Wobec powyższego stwierdzić należy, iż czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie od mieszkańców, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (...)”.

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 21 października 2013 r., sygn. IPTPP2/443-668/13-2/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, odnosząc się do podobnego stanu faktycznego, podzielił stanowisko Wnioskodawcy, iż „na podstawie umów zawieranych z uczestnikami, Gmina świadczy opodatkowaną VAT usługę wykonania świadczenia w zakresie budowy i udostępnienia POŚ w celu zapewnienia Uczestnikom dostępu do usług w zakresie oczyszczania ścieków. Tym samym pobierane przez Gminę wynagrodzenie będzie podlegało opodatkowaniu VAT”.

Stanowisko Gminy znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2013 r. o sygn. ILPP1/443-663/13-2/MK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, iż „czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie od mieszkańców stanowiące wkład własny w budowę oczyszczalni podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowi zaliczkę na zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy”.

Powyższe stanowisko w podobnym zdarzeniu przyszłym zostało również zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 lipca 2012 r., sygn. IPTPP1/443-313/12-4/IG, w której Organ stwierdził, że „wnoszone przez indywidualnych użytkowników wpłaty stanowią w istocie zapłatę za budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Jak bowiem wskazał Zainteresowany, inwestycja realizowana jest tylko dla tych mieszkańców, którzy wniosą opłaty w określonej wysokości i wpłaty te nie są dobrowolne. Zauważyć zatem należy, iż ww. wpłaty ponoszą wyłącznie osoby fizyczne, które następnie korzystać będą, jako uczestnicy inwestycji z przydomowych oczyszczalni. (...) Wobec powyższego stwierdzić należy, iż czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał wpłaty od mieszkańców stanowiące wkład własny w budowę oczyszczalni podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ dokonywane przez Gminę odpłatnie na rzecz Uczestników stanowią po stronie Gminy czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej uznania świadczenia dokonywanego w zakresie POŚ i LBOŚ przez Gminę na rzecz Uczestników za odpłatną czynność opodatkowaną podatkiem VAT stanowiącą świadczenie usług, niekorzystającą ze zwolnienia. Natomiast wniosek w części dotyczącej uznania czynności wykonywanych w ramach eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ przez Gminę na rzecz Uczestników za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystające ze zwolnienia oraz prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ jak również wydatków bieżących związanych z wykonywaniem czynności w zakresie eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ, został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj