Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-304/13-2/MG
z 12 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-304/13-2/MG
Data
2013.06.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
inwestycje
odliczenia
opodatkowanie
podatek naliczony
projekt
wpłata


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej oraz realizowanego zadania pn. „…”.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z dokumentacją projektu oraz zadaniem pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT związanego dokumentacją projektu oraz zadaniem pn. „…”;
  • opodatkowania podatkiem VAT wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i przystąpiła do realizacji zadania pn. „…”. Przed rozpoczęciem przedmiotowej inwestycji na zlecenie Gminy została wykonana dokumentacja projektowa. Za przedmiotową usługę została wystawiona faktura VAT na Gminę. Operacja realizowana jest przy udziale środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Działania 321 – Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej oraz z pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedmiotem projektu jest budowa 106 przydomowych oczyszczalni ścieków. Faktury związane z realizacją zadania będą wystawiane na Gminę, jako nabywcę i płatnika usług i towarów. Na realizację przedmiotowego projektu Gmina będzie otrzymywała wyprzedzające finansowanie ze środków Banku. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane przez Gminę, przy współudziale środków finansowych mieszkańców. Zawierane są z nimi umowy cywilnoprawne, na podstawie których są oni zobowiązani do dokonania wpłat gotówką w kasie lub przelewem na rachunek bankowy Gminy. Udział w kosztach budowy oczyszczalni przez mieszkańców gminy ma charakter zobowiązaniowy w zamian za wybudowanie przydomowej oczyszczalni dla budynku mieszkalnego, będącego własnością mieszkańca.

Zawierane umowy mają poniższą treść:

„ UMOWA:

zawarta, w dniu.......pomiędzy:

Gminą reprezentowaną przez:

Wójta Gminy..............................................

przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy..........................

a

Panem/Panią, za..............., legitymującym się dowodem osobistym nr……………….........., będącym właścicielem*/współwłaścicielem/posiadaczem samoistnym* działki oznaczonej w ewidencji gruntów nr.........położonej w miejscowości........, zwanym w dalszej części umowy Właścicielem,

na udział w kosztach wykonania dokumentacji projektowej, budowy przydomowej oczyszczalni ścieków i jej użyczenia, o następującej treści:

§ 1

Gmina przystępuje do realizacji programu*/zadania*/projektu* pn. „…” w ramach jego nieruchomości położone na terenie Gminy zostaną wyposażone w przydomowe oczyszczalnie ścieków, który planuje się wykonać zgodnie z planem wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2013-2014

§ 2

  1. Gmina zobowiązuje się do wykonania dokumentacji projektowej, wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków na działce oznaczonej w ewidencji gruntów nr......położonej w miejscowości........w 2013 roku/latach, a Właściciel wyraża zgodę na wykonywanie przydomowej oczyszczalni ścieków zgodnie z wykonaną dokumentacją projektową.
  2. Dokumentacja projektowa zostanie*/zastała* wykonana przez Gminę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i normami, natomiast zaprojektowane rozwiązanie zostało/zostanie zaakceptowane przez właściciela.

§ 3

  1. Właściciel oświadcza, że posiada pełne prawo do dysponowania nieruchomością, a w tym także prawo do zawarcia niniejszej umowy i przez jej zawarcie nie naruszy interesu osób trzecich.
  2. Jednocześnie oświadcza, że nie będzie dochodził roszczeń od Gminy z tytułu budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.
  3. Właściciel zobowiązuje się do wpłaty całości kwoty.........zł brutto wraz z należnym podatkiem VAT (słownie:.......) w kasie Urzędu Gminy lub na konto Gminy (Bank..........nr konta......), w terminie, do........., jako udział w kosztach wykonania dokumentacji projektowej i budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.
  4. W przypadku nie wpłacenia umownej należności w określonym terminie, kwota udziału będzie zwiększona o odsetki w wysokości właściwej dla zaległości podatkowej liczonych od umownego terminu płatności.
  5. W przypadku nie dokonania wpłaty w wysokości i terminie określonym umową Gmina zastrzega sobie prawo dochodzenia roszczeń przed Sądem w celu wyegzekwowania niewpłaconej kwoty.

§ 4

  1. Właściciel w pełni akceptuje następujące warunki i wyraża zgodę na:
    1. Wejście na grunt celem wykonania przyłącza i montażu oczyszczalni z urządzeniami towarzyszącymi,
    2. usunięcie znajdujących się na nieruchomości drzew, krzewów w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia robót bez odszkodowania,
    3. przeprowadzenie innych koniecznych robót związanych z budową,
    4. złożenie wykonawcy robót oświadczenia, że teren po zakończeniu robót został należycie uporządkowany i przywrócony do stanu pierwotnego, oraz że zrzeka się jakichkolwiek roszczeń co do odszkodowań związanych z prowadzoną inwestycją.
  2. Właściciel nie będzie wnosił przeciwko Gminie żadnych roszczeń majątkowych tytułem ewentualnego zaistnienia szkód.
  3. Gmina nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec osób trzecich z tytułu ewentualnych roszczeń wynikających z zawartej umowy.

§ 5

  1. Wybudowana w ramach przedsięwzięcia przydomowa oczyszczalnia ścieków pozostaje własnością Gminy przez okres 23 lat od dnia odbioru przez Gminę wybudowanej przydomowej oczyszczalni ścieków i w tym okresie zostaje przekazana oczyszczalnia Właścicielowi do użytkowania.
  2. Do obowiązków Użytkownika należeć będzie bieżąca konserwacja urządzeń, prowadzona w sposób umożliwiający prawidłową eksploatację – zgodnie z instrukcją eksploatacji, natomiast Gmina zapewni usunięcie wad w okresie rękojmi za wady. Koszty eksploatacji i koszty napraw nie objęte rękojmią za wady oraz po okresie rękojmi za wady ponosi Użytkownik.
  3. Po okresie użyczenia, oczyszczalnia zostanie przekazana na własność Użytkownikowi i nastąpi to w drodze odrębnej umowy.

§ 6

  1. W przypadku odstąpienia od umowy przez Właściciela poniesie on wszelkie koszty związane z realizacją inwestycji, w tym również koszty dokumentacji projektowej.
  2. W przypadku nie wpłacenia umownej należności w określonym terminie Gmina ma prawo odstąpić od umowy i obciążyć Właściciela poniesionymi kosztami związanymi z realizacją inwestycji, w tym również kosztami dokumentacji projektowej.

§ 7

W sprawach nieuregulowanych mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.

§ 8

Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Podpisy stron.”

Po zakończeniu inwestycji użytkownicy zgodnie z instrukcją eksploatacji oczyszczalni zobowiązani są do dwukrotnego opróżniania w ciągu roku zbiorników oczyszczalni z nagromadzonego osadu. W związku z powyższym z użytkownikami oczyszczalni, z którymi Gmina zawrze umowy cywilnoprawne będzie świadczyła usługi polegające na wywozie ww. osadów i ich unieszkodliwianiu na oczyszczalni ścieków. Usługi te będą opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości realizowanego zadania pn.: „…”...
  2. Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej dotyczącej ww. zadania pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 87 ust. l ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W związku z przytoczonymi artykułami Gminie przysługuje prawo do odliczenia całości podatku od towarów i usług związanego z realizacją zadania pn. „…”

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarowi usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 1 i 9 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z powyższym Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej dotyczącej ww. zadania pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo – przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  • dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  • odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina przystąpiła do realizacji zadania pn. „…”. Przed rozpoczęciem przedmiotowej inwestycji na zlecenie Gminy została wykonana dokumentacja projektowa. Za przedmiotową usługę została wystawiona faktura VAT na Gminę. Operacja realizowana jest przy udziale środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Działania 321 – Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej oraz z pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedmiotem projektu jest budowa 106 przydomowych oczyszczalni ścieków. Faktury związane z realizacją zadania będą wystawiane na Gminę, jako nabywcę i płatnika usług i towarów. Na realizację przedmiotowego projektu Gmina będzie otrzymywała wyprzedzające finansowanie ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane przez Gminę, przy współudziale środków finansowych mieszkańców. Zawierane są z nimi umowy cywilnoprawne, na podstawie których są oni zobowiązani do dokonania wpłat gotówką w kasie lub przelewem na rachunek bankowy Gminy. Udział w kosztach budowy oczyszczalni przez mieszkańców gminy ma charakter zobowiązaniowy w zamian za wybudowanie przydomowej oczyszczalni dla budynku mieszkalnego, będącego własnością mieszkańca. Po zakończeniu inwestycji użytkownicy zgodnie z instrukcją eksploatacji oczyszczalni zobowiązani są do dwukrotnego opróżniania w ciągu roku zbiorników oczyszczalni z nagromadzonego osadu. W związku z powyższym z użytkownikami oczyszczalni, z którymi Gmina zawrze umowy cywilnoprawne będzie świadczyła usługi polegające na wywozie ww. osadów i ich unieszkodliwianiu na oczyszczalni ścieków.

W interpretacji IPTPP1/443-304/13-3/MG tut. Organ wskazał, iż czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał wpłaty od mieszkańców stanowiące wkład w budowę oczyszczalni podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Nadto przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla ww. usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, bowiem poniesione wydatki związane z dokumentacją oraz realizacją całego zadania pn. „…” będą miały, jak wynika z wniosku, związek z czynności opodatkowanych. Tym samym Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokumentacją projektu oraz zadaniem, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej oraz realizowanego zadania pn. „…”, ponieważ poniesione wydatki będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z dokumentacją projektu, oraz zadaniem pn. „…”. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpłat mieszkańców został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP1/443-304/13-3/MG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj