Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-227/14/BD
z 17 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 marca 2014 r. (wpływ do Biura – 19 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Rodzina Wnioskodawcy składa się z czterech osób: żona (niepracująca), dwóch synów i Wnioskodawca, który z żoną prowadzi wspólne gospodarstwo domowe. Małżonkowie mieszkają razem i nie są w separacji.

Starszy syn (ur. 1982 r.), na którego Wnioskodawca pobiera zasiłek pielęgnacyjny, jest niepełnosprawny – orzeczenie komisji lekarskiej w B. Spełnia on zatem wymogi dla zastosowania ulgi podatkowej na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Młodszy syn (ur. 1989 r.) końcem września 2013 r. złożył egzamin dyplomowy magisterski – studia dzienne stacjonarne. Stypendium fundowane, w wysokości 1.200 zł brutto, pobierał do czerwca ubiegłego roku (6 miesięcy). Nie zawarł związku małżeńskiego i mieszka z Wnioskodawcą i jego żoną. Od połowy listopada 2013 r. podjął pracę zarobkową na podstawie umowy na czas nieokreślony. Na tego syna nie przysługuje Wnioskodawcy odliczenie ulgi prorodzinnej od podatku, jednakże Wnioskodawca wykonywał nad nim władzę rodzicielską do czasu ukończenia studiów, więc w zeznaniu podatkowym Wnioskodawca chce wykazać dwoje dzieci, z czego tylko jedno jest uprawnione do ulgi podatkowej.

Wnioskodawca pracuje na pełny etat (umowa o pracę na czas nieokreślony) i nie prowadzi innej działalności zarobkowej. Dochód Wnioskodawcy w 2013 r. przekroczył 112 tys. zł, a rozliczenia podatku dokonuje wspólnie z żoną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką kwotę ulgi podatkowej Wnioskodawca może odpisać od kwoty podatku za rok 2013 w związku z opisaną powyżej sytuacją?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ubiegłym roku sprawował on władzę rodzicielską w stosunku do więcej niż jednego dziecka – art. 27f ust. 1. Zatem nie powinno mieć zastosowanie kryterium dochodowe (dochód powyżej 112 tys. zł).

Wnioskodawca uważa, że za rok 2013 mógłby odpisać od podatku kwotę ulgi w wysokości 834,03 zł (za okres 9 miesięcy x 92,67 zł/m-c), tj. za okres w którym młodszy syn uczył się i na niepełnosprawnego syna (ulga na osobę spełniającą wymogi art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Druga opcja to odliczenie od podatku kwoty 556,02 zł – za 6 m-cy ubiegłego roku z uwagi na zakończenie przez młodszego syna zajęć na … początkiem lipca 2013 r. (spełnione są również wymogi art. 6 ust. 4 pkt 3, art. 27f ust. 1 pkt 1 i art. 27f ust. 6 ww. ustawy).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Na mocy art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską,
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 pkt 1 tej ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do jednego małoletniego dziecka – kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, jeżeli dochody podatnika:

  1. pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,
  2. niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a).

Zgodnie z art. 27f ust. 2a ustawy, za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej (art. 27f ust. 4 ustawy).


Stosownie do art. 27f ust. 6 pow. ustawy przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy (tj. dzieci bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek [dodatek] pielęgnacyjny lub rentę socjalną [pkt 2], do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej [pkt 3]), w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.


W świetle powołanych przepisów – z uwagi na to, że dzieci Wnioskodawcy są pełnoletnie (były pełnoletnie w 2013 r.) – w celu ustalenia czy w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z ulgi, należy zbadać czy spełnił poniższe przesłanki, tj.:

  • osiągnął dochody opodatkowane wg zasad określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • utrzymywał pełnoletnie dziecko, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy,
  • utrzymywał pełnoletnie dziecko do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, które w roku podatkowym nie uzyskało dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej,
  • wykazał podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenia zdrowotne),
  • w roku podatkowym uzyskał (wspólnie z małżonką, z którą pozostawał w związku przez cały rok podatkowy) dochód w kwocie nieprzekraczającej limitu określonego w art. 27f ust. 2 pkt 1 ustawy w przypadku, gdy ulga dotyczy tylko jednego dziecka, tj. 112.000 zł.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż rodzina Wnioskodawcy składa się z czterech osób: żona (niepracująca), dwóch synów i Wnioskodawca, który z żoną prowadzi wspólne gospodarstwo domowe. Małżonkowie mieszkają razem i nie są w separacji. Starszy syn (ur. w 1982 r.), na którego Wnioskodawca pobiera zasiłek pielęgnacyjny, jest niepełnosprawny. Spełnia on zatem wymogi dla zastosowania ulgi podatkowej na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Młodszy syn (ur. w 1989 r.) końcem września 2013 r. złożył egzamin dyplomowy magisterski. Stypendium fundowane, w wysokości 1.200 zł brutto, pobierał do czerwca ubiegłego roku. Nie zawarł związku małżeńskiego i mieszka razem z Wnioskodawcą i jego żoną. Od połowy listopada 2013 r. podjął pracę zarobkową na podstawie umowy na czas nieokreślony. Na tego syna nie przysługuje Wnioskodawcy odliczenie ulgi prorodzinnej od podatku, jednakże Wnioskodawca wykonywał nad nim władzę rodzicielską do czasu ukończenia studiów, więc w zeznaniu podatkowym Wnioskodawca chce wykazać dwoje dzieci, z czego tylko jedno jest uprawnione do ulgi podatkowej. Wnioskodawca pracuje na pełny etat (umowa o pracę na czas nieokreślony) i nie prowadzi innej działalności zarobkowej. Dochód Wnioskodawcy w 2013 r. przekroczył 112 tys. zł, a rozliczenia podatku dokonuje wspólnie z żoną.

Podkreślenia wymaga, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Skoro – jak sam Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym – ulga prorodzinna przysługuje mu tylko w stosunku do jednego syna, do którego zastosowanie ma art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to ograniczeniem do zastosowania tejże ulgi będzie kryterium dotyczące wysokości uzyskanego dochodu. Tym samym, jako, że dochód Wnioskodawcy przekroczył w 2013 r. kwotę 112.000 zł – Wnioskodawca z ulgi nie może skorzystać. Zwrócić bowiem należy uwagę na zapis art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – regulujący możliwość skorzystania z ulgi na pełnoletnie dziecko (dzieci), czyli takie jak w rozpatrywanym wniosku. Aby z takiej ulgi podatnik mógł skorzystać to, po pierwsze: winien utrzymywać pełnoletnie dziecko (dzieci) w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego (warunek wykonywania władzy rodzicielskiej odnosi się tylko do małoletniego dziecka), po drugie: dzieci muszą spełniać warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy. Dopiero wówczas, tj. po spełnieniu łącznie tych dwóch przesłanek można – zgodnie z dyspozycją zawartą w analizowanym art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosować przepisy określone w treści ust. 1-5 art. 27f ustawy. W analizowanym przypadku, łączne warunki, o których mowa powyżej (zawarte w art. 27f ust. 6 ustawy w powiązaniu z art. 27f ust. 1-5 oraz art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3) spełnia tylko jeden syn. Skoro tak, to wniosek jest jednoznaczny – prawo do ulgi należy badać poprzez kryterium dochodowe. W opisanej sytuacji nie jest ono spełnione.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj