Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-95a/12/KT
z 25 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-95a/12/KT
Data
2012.04.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawka
stawka podstawowa podatku
stawka preferencyjna
stawki podatku
stołówka
szkoły
usługi zwolnione
zakwaterowanie


Istota interpretacji
Stawka podatku obowiązująca przy świadczeniu przez szkołę usług zakwaterowania i wyżywienia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 24 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:


  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług zakwaterowania wychowanków internatu, będących uczniami Zespołu Szkół - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług zakwaterowania wychowanków internatu, będących uczniami innych szkół – jest nieprawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wynajmu pokoi w internacie osobom z zewnątrz, np. grupom zorganizowanym - jest nieprawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług całodziennego wyżywienia dla wychowanków internatu, będących uczniami Zespołu Szkół i innych szkół - jest nieprawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wydawania obiadów dla uczniów Zespołu Szkół niezamieszkałych w internacie - jest nieprawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wydawania obiadów dla wychowanków internatu Zespołu Szkół i innych szkół, finansowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wydawania obiadów dla nauczycieli pracujących w Zespole Szkół - jest nieprawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wydawania obiadów dla rodzin nauczycieli pracujących w Zespole Szkół, nauczycieli emerytów i ich rodzin - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wydawania obiadów dla pracowników i emerytów administracyjnych oraz obsługi Zespołu Szkół i ich rodzin - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wyżywienia dla grup zorganizowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług zakwaterowania i wyżywienia.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zespół Szkół, jako jednostka budżetowa, jest jednostką oświatową oraz „płatnikiem” podatku od towarów i usług. Otrzymał z Urzędu Statystycznego opinię w sprawie właściwego stosowania PKWiU. Przy Zespole Szkół znajduje się internat. Mieszkająca w nim młodzież otrzymuje całodzienne wyżywienie. Kuchnia prowadzona jest przez pracowników Szkoły. Obiady przygotowywane są dla uczniów, słuchaczy, nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi oraz grup zorganizowanych z zewnątrz.


Zespół Szkół stosuje odpowiednio przy świadczeniu wskazanych poniżej usług:


  1. zakwaterowania wychowanków internatu, będących uczniami Zespołu Szkół i innych szkół – zwolnienie od podatku (PKWiU 55.90.11.0),
  2. wynajmu pokoi w internacie osobom z zewnątrz, np. grupom zorganizowanym – stawkę podatku w wysokości 23% (PKWiU 55.20.1),
  3. całodziennego wyżywienia dla wychowanków internatu, będących uczniami Zespołu Szkół i innych szkół - stawkę podatku w wysokości 8% (PKWiU 55.90.11.0),
  4. wydawania obiadów dla uczniów Zespołu Szkół niezamieszkałych w internacie - stawkę podatku w wysokości 8% (PKWiU 85),
  5. wydawania obiadów dla wychowanków internatu Zespołu Szkół i innych szkół, finansowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej, będący jednostką budżetową - zwolnienie od podatku (PKWiU 85 i 56.29.20.0),
  6. wydawania obiadów dla nauczycieli pracujących w Zespole Szkół i ich rodzin oraz nauczycieli emerytów i ich rodzin - stawkę podatku w wysokości 8% (PKWiU 85 i 56.29.20.0),
  7. wydawania obiadów dla pracowników administracyjnych i obsługi Zespołu Szkół i ich rodzin oraz emerytów tej grupy pracowniczej Zespołu Szkół i ich rodzin - stawkę podatku w wysokości 8%,
  8. wyżywienia dla grup zorganizowanych, które wynajmują pokoje w internacie na krótki okres czasu - stawkę podatku w wysokości 8% (PKWiU 85 i 56.29.20.0).


Uczeń innej szkoły publicznej, mieszkający w internacie Zespołu Szkół, fizycznie korzysta z obiadów, jednakże faktura wystawiana jest na Ośrodek Pomocy Społecznej na podstawie wydanej przez ten Ośrodek decyzji o dofinansowaniu obiadów dla danego ucznia.

Do chwili obecnej Zespół Szkół nie zawarł umów na świadczenie usług zakwaterowania w swoim internacie uczniów innych szkół.


W związku z powyższym zadano pytanie, sprowadzające się do kwestii:


Czy Zespół Szkół stosuje właściwe stawki podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, winien zastosować przy świadczeniu usług:


  1. zakwaterowania wychowanków internatu, będących uczniami Zespołu Szkół i innych szkół – zwolnienie od podatku,
  2. wynajmu pokoi w internacie osobom z zewnątrz, np. grupom zorganizowanym – stawkę 23%,
  3. całodziennego wyżywienia dla wychowanków internatu, będących uczniami Zespołu Szkół i innych szkół - stawkę 8%,
  4. wydawania obiadów uczniom Zespołu Szkół niezamieszkałym w internacie - stawkę 8%,
  5. wydawania obiadów dla wychowanków internatu Zespołu Szkół i innych szkół, finansowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej, będący jednostką budżetową – zwolnienie od podatku,
  6. wydawania obiadów dla nauczycieli pracujących w Zespole Szkół, ich rodzin oraz nauczycieli emerytów i ich rodzin – stawkę 8%,
  7. wydawania obiadów dla pracowników administracyjnych i obsługi Zespołu Szkół i ich rodzin oraz emerytów tej grupy pracowniczej Zespołu Szkół i ich rodzin - stawkę 8%,
  8. wyżywienia dla grup zorganizowanych, które wynajmują pokoje w internacie na krótki okres czasu – stawkę 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:


  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług zakwaterowania wychowanków internatu, będących uczniami Zespołu Szkół,
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług zakwaterowania wychowanków internatu, będących uczniami innych szkół,
  • nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wynajmu pokoi w internacie osobom z zewnątrz, np. grupom zorganizowanym,
  • nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług całodziennego wyżywienia dla wychowanków internatu, będących uczniami Zespołu Szkół i innych szkół,
  • nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wydawania obiadów dla uczniów Zespołu Szkół niezamieszkałych w internacie,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wydawania obiadów dla wychowanków internatu Zespołu Szkół i innych szkół, finansowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej,
  • nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wydawania obiadów dla nauczycieli pracujących w Zespole Szkół,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wydawania obiadów dla rodzin nauczycieli pracujących w Zespole Szkół, nauczycieli emerytów i ich rodzin,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wydawania obiadów dla pracowników i emerytów administracyjnych oraz obsługi Zespołu Szkół i ich rodzin,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług wyżywienia dla grup zorganizowanych.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a powołanej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 cyt. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy podkreślić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 tej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że według art. 146a pkt 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 163 tego załącznika ustawodawca wymienił „Usługi związane z zakwaterowaniem” – PKWiU 55.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.


Stosownie do ust. 1 pkt 24 tego artykułu, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:


  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.


Zgodnie z ust. 1 pkt 30 cyt. artykułu, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:


  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.


Jednocześnie ust. 17 omawianego artykułu stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Zgodnie z ust. 8 ww. paragrafu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Stosownie do ust. 9 tego paragrafu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798), powyższe zwolnienie może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.


Należy zaznaczyć, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 powołanego wcześniej rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:


  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.


W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.

Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (ust. 2 tego artykułu).

Stosownie do treści ust. 3 cyt. artykułu, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Na podstawie ust. 4 omawianego artykułu, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Stąd wynika, że funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są między innymi powołane.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy zaznaczyć, iż pojęcia używane do opisania zwolnień określonych w art. 43 ust. 1 pkt 24 i 30 ustawy o podatku od towarów i usług, powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Dlatego też stwierdzić należy, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży (uczniów), spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie ust. 1 pkt 24 ww. artykułu.

Z kolei zakres zwolnienia wskazanego w ust. 1 pkt 30 tego artykułu, określony w taki sposób oznacza, że inne usługi zakwaterowania w bursach, internatach lub domach studenckich (np. w ramach wycieczek, usług krótkotrwałego zamieszkania dla osób innych niż wymienione w zakresie objętym zwolnieniem), będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%, w związku z poz. 163 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi wyżywienia świadczone przez stołówki szkolne dla pracowników pedagogicznych szkoły należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, polegającymi na ich żywieniu. Mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26, w związku z ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Z treści wniosku wynika, iż Zespół Szkół, będący jednostką budżetową, jest jednostką oświatową oraz „płatnikiem” podatku od towarów i usług. Otrzymał z Urzędu Statystycznego opinię w sprawie właściwego stosowania PKWiU. Prowadzi internat i stołówkę szkolną. Zespół Szkół świadczy usługi zakwaterowania wychowanków internatu (uczniów Szkoły i innych szkół), wynajmu pokoi w internacie osobom z zewnątrz, np. grupom zorganizowanym, całodziennego wyżywienia dla wychowanków internatu, wydawania obiadów dla uczniów Zespołu Szkół niezamieszkałych w internacie, wychowanków internatu, które są finansowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej, nauczycieli Szkoły i ich rodzin, nauczycieli emerytów i ich rodzin, pracowników i emerytów administracyjnych oraz obsługi Szkoły i ich rodzin, a także wyżywienia dla grup zorganizowanych. Zespół Szkół nie zawarł umów na świadczenie usług zakwaterowania w swoim internacie uczniów innych szkół.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawne należy stwierdzić iż - wbrew ocenie Zespołu Szkół - sprzedaż posiłków na rzecz uczniów Szkoły, zarówno zamieszkałych, jak i niezamieszkałych w internacie oraz uczniów innych szkół, będących wychowankami internatu – podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług (bez względu na podmiot finansujący wydawanie posiłków na rzecz wychowanka internatu). Natomiast wydawanie obiadów dla pracowników pedagogicznych (nauczycieli Zespołu Szkół), które jak wskazano powyżej, stanowią usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, korzysta – wbrew stanowisku zawartemu we wniosku - ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26, w związku z ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Z kolei świadczenie usług stołówkowych na rzecz pracowników niepedagogicznych (pracowników administracyjnych i obsługi) oraz ich rodzin, emerytów tej grupy pracowniczej i ich rodzin, jak również rodzin nauczycieli Zespołu Szkół, nauczycieli emerytów i ich rodzin oraz na rzecz grup zorganizowanych, jako że nie są to usługi ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i – jak słusznie wskazał Zespół Szkół - podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% w oparciu o § 7 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 7 załącznika nr 1 do cyt. rozporządzenia, z uwagi na ich sklasyfikowanie w grupowania PKWiU 56.

W kwestii stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług zakwaterowania uczniów Zespołu Szkół w prowadzonym internacie, należy zgodzić się ze stanowiskiem zaprezentowanym we wniosku, że usługi te podlegają zwolnieniu od podatku, stosownie do dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Z powyższego zwolnienia – wbrew ocenie Zespołu Szkół - nie korzystają usługi zakwaterowania w prowadzonym internacie uczniów innych szkół, bowiem - jak wynika z wniosku – ich świadczenie nie jest dokonywane na podstawie zawartych z innymi szkołami stosownych umów, o których mowa w ust. 1 pkt 30 lit. c) omawianego artykułu. W konsekwencji usługi te, z uwagi na ich zakwalifikowanie do grupowania PKWiU 55, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 i pozycją 163 załącznika nr 3 do ww. ustawy.

Nieprawidłowe jest również stanowisko dotyczące stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług wynajmu pokoi w internacie osobom z zewnątrz, np. grupom zorganizowanym, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.20.1 „Usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania”, które nie podlegają - jak wskazał Zespół Szkół - opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, ale są opodatkowane 8% stawką podatku w oparciu o ww. art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 i pozycją 163 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie zaznacza się, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania statystyczne wskazane we wniosku.

Ponadto informuje się, że rozstrzygnięcia pozostałych kwestii poruszonych we wniosku dokonano w interpretacjach indywidualnych: nr ITPP2/443-95b/12/KT, nr ITPP2/443-95c/12/KT, nr ITPP2/443-95d/12/KT, nr ITPP2/443-95e/12/KT oraz nr ITPP2/443-95f/12/KT.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj