Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-95e/12/KT
z 25 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-95e/12/KT
Data
2012.04.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
placówka oświatowa
szkolenie
świadczenie usług
usługi szkoleniowe
usługi zwolnione
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku przy świadczeniu przez szkołę usług polegających na prowadzeniu kursów spawalniczych z egzaminem, obrabiarek sterowanych numerycznie z egzaminem, bhp, diagnostów samochodowych, komputerowych i programów komputerowych, na prawo jazdy kategorii B oraz doszkolenia z kat. B i prawo jazdy kategorii A oraz doszkolenia z kat. A.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 24 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:


  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów spawalniczych z egzaminem - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów obrabiarek sterowanych numerycznie z egzaminem - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów bhp - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów diagnostów samochodowych - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów komputerowych i programów komputerowych - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów na prawo jazdy kategorii B oraz doszkolenia z kat. B - jest prawidłowe,
  • w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów na prawo jazdy kategorii A oraz doszkolenia z kat. A - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów spawalniczych z egzaminem, obrabiarek sterowanych numerycznie z egzaminem, bhp, diagnostów samochodowych, komputerowych i programów komputerowych, na prawo jazdy kategorii B oraz doszkolenia z kat. B i prawo jazdy kategorii A oraz doszkolenia z kat. A.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zespół Szkół, jako jednostka budżetowa, jest jednostką oświatową oraz „płatnikiem” podatku od towarów i usług. Otrzymał z Urzędu Statystycznego opinię w sprawie właściwego stosowania PKWiU. Prowadzi Centrum Kształcenia Praktycznego (dawne warsztaty szkolne), w ramach którego, obok praktycznej nauki zawodów z zakresu napraw samochodów, spawalnictwa, obsługi tokarek, obrabiarek, itp., dokonuje sprzedaży wyrobów z materiałów metalowych i świadczy usługi w tym zakresie, wykonuje badania pojazdów oraz dokonuje ich napraw, a także zajmuje się przeprowadzaniem kursów. Stosuje odpowiednio przy świadczeniu wskazanych poniżej usług polegających na prowadzeniu kursów:


  1. spawalniczych z egzaminem, obrabiarek sterowanych numerycznie z egzaminem, bhp, diagnostów samochodowych – zwolnienie od podatku (PKWiU 85.59.19.0),
  2. komputerowych i programów komputerowych – zwolnienie od podatku (PKWiU 85.59.12.0),
  3. na prawo jazdy kategorii B oraz doszkolenia z kat. B – zwolnienie od podatku (PKWiU 85.53.11.0),
  4. na prawo jazdy kategorii A oraz doszkolenia z kat. A – stawkę podatku w wysokości 23% (PKWiU 85.53.11.0).


W związku z powyższym zadano pytanie, sprowadzające się do kwestii:


Czy Zespół Szkół stosuje właściwe stawki podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, winien zastosować przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów:


  1. spawalniczych z egzaminem, obrabiarek sterowanych numerycznie z egzaminem, bhp, diagnostów samochodowych – zwolnienie od podatku,
  2. komputerowych i programów komputerowych – zwolnienie od podatku,
  3. na prawo jazdy kategorii B oraz doszkolenia z kat. B – zwolnienie od podatku,
  4. na prawo jazdy kategorii A oraz doszkolenia z kat. A - stawkę 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów spawalniczych z egzaminem,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów obrabiarek sterowanych numerycznie z egzaminem,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów bhp,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów diagnostów samochodowych,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów komputerowych i programów komputerowych,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów na prawo jazdy kategorii B oraz doszkolenia z kat. B,
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług polegających na prowadzeniu kursów na prawo jazdy kategorii A oraz doszkolenia z kat. A.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.


W myśl ust. 1 pkt 26 tego artykułu, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Powyższe uregulowanie stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. U. UE L 347, str. 1 ze zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Analizując powołaną wyżej regulację zawartą w art. 43 ust. pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.


Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje szkoły:


  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
  4. artystyczne.


Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. W myśl ust. 3 cyt. artykułu, jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne.

Z treści wniosku wynika, iż Zespół Szkół, będący jednostką budżetową, jest jednostką oświatową oraz „płatnikiem” podatku od towarów i usług. Zajmuje się m. in. świadczeniem usług polegających na prowadzeniu kursów spawalniczych z egzaminem, obrabiarek sterowanych numerycznie z egzaminem, bhp, diagnostów samochodowych, komputerowych i programów komputerowych, na prawo jazdy kategorii B oraz doszkolenia z kat. B i prawo jazdy kategorii A oraz doszkolenia z kat. A.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawne, przy uwzględnieniu faktu, iż treść wniosku wskazuje, że Zespół Szkół jest jednostką objętą systemem oświaty, świadczącą usługi dotyczące kształcenia, spełnione zostają przesłanki podmiotowe, jak i przedmiotowe, uprawniające do zwolnienia od podatku usług prowadzenia wszystkich ww. kursów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji stanowisko zawarte we wniosku, dotyczące opodatkowania stawką 23% kursów na prawo jazdy kategorii A oraz doszkolenia z kat. A, należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia pozostałych kwestii poruszonych we wniosku dokonano w interpretacjach indywidualnych: nr ITPP2/443-95a/12/KT, nr ITPP2/443-95b/12/KT, nr ITPP2/443-95c/12/KT, nr ITPP2/443-95d/12/KT oraz nr ITPP2/443-95f/12/KT.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj