Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-380/14-2/EC
z 23 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2014r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród w konkursach organizowanych przez Spółkę dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą:

  • w części dotyczącej obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy – jest prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród w konkursach organizowanych przez Spółkę dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: “Wnioskodawca" lub “Spółka") dla swojego klienta H. Polska sp. z o.o. organizuje i przeprowadza konkurs skierowany do określonej grupy uczestników. Uczestnikami konkursu mogą być kontrahenci H. Polska albo pracownicy kontrahenta odpowiedzialni za organizację sprzedaży produktów H. Kontrahenci klienta są osobami prowadzącymi sklepy i sprzedającymi towary H. Polska w ramach działalności gospodarczej. Pracownicy zatrudnieni są u kontrahentów na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku cywilnoprawnego. Wnioskodawca przy organizowaniu konkursu działa w imieniu i na rzecz H. Polska wykonując za tą spółkę wszystkie czynności materialno-techniczne oraz prawne, w tym wręczanie nagród. Zasady konkursu określone są precyzyjnie w Regulaminie konkursu, z których wynika, że naczelną zasadą konkursu jest współzawodnictwo uczestników w zakresie jakości i profesjonalizmu sprzedaży Produktów H.

Przystępując do konkursu każdy uczestnik otrzymuje listę zadań kluczowych i dodatkowych do wykonania. Przykładowymi zadaniami są: przygotowanie ekspozycji sklepowej produktów marki H. lub osiągnięcie określonej wielkości sprzedaży produktów itp. Wykonanie zadań podlega ocenie. W zależności od jakości wykonanych zadań uczestnicy otrzymują punkty. Punkty przyznawane są co miesiąc przez Przedstawicieli H. oraz tzw. Tajemniczego Klienta na podstawie osobistej oceny jakości i poziomu realizacji zadań z listy. Uzyskane przez każdego uczestnika punkty po zakończeniu Cyklu Rozliczeniowego (najczęściej jeden kwartał) przeliczane są na nagrody pieniężne zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie konkursu, przy czym, jeżeli Uczestnicy nie wykonali zdań kluczowych z listy zadań, punkty za zadania dodatkowe ulegają wyzerowaniu, w efekcie więc uczestnik nie otrzyma żadnej nagrody. W przypadku, zaś gdy uczestnik wykona zadania kluczowe oraz uzyska punkty za jakość wykonanych zadań dodatkowych otrzymuje nagrodę pieniężną, której wysokość zależy od ilości punktów.

W ramach konkursu istnieje możliwość otrzymania nagród pieniężnych specjalnych, dla tych uczestników, którzy uzyskali największą ilość punktów w ciągu całego okresu trwania konkursu. Po przeliczeniu punktów wartość nagrody pieniężnej zapisywana jest na indywidualnym koncie uczestnika założonego na platformie elektronicznej stworzonej na potrzeby konkursu. Wartość nagród może przekraczać 760 złotych. Wartość nagrody wypłacana jest w terminie do 15 dnia miesiąca po miesiącu następującym po zakończeniu Cyklu Rozliczeniowego w formie gotówki lub za pośrednictwem karty Pre-paid. Forma w jakiej otrzymana będzie nagroda zależy od decyzji uczestnika podejmowanej przy przystąpieniu do konkursu. Karta Pre-paid to karta płatnicza, umożliwiająca Uczestnikowi wypłatę gotówki do wysokości zdobywanych przez niego nagród pieniężnych w konkursie. Zasady korzystania z karty Pre-Paid reguluje oddzielna umowa z bankiem będącym wydawcą karty. Regulamin korzystania z Karty Pre-Paid stanowi załącznik do regulaminu konkursu.

Jak już zostało wskazane uczestnikami konkursu są osoby prowadzące działalność gospodarczą (właściciele sklepów) lub osoby nieprowadzące działalności gospodarczej (pracownicy lub współpracownicy na innej niż umowa o pracę podstawie). W konsekwencji powstało pytanie o skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie wypłacanych nagród pieniężnych oraz obowiązki Spółki, jako organizatora konkursu. Niniejsze zapytanie dotyczy skutków podatkowych dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy po stronie Wnioskodawcy wystąpi obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą nagród pieniężnych związanych z uczestnictwem w konkursie względem osób fizycznych prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą?
  2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do pobrania podatku w wysokości określonej w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości 10% przychodu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, po Jego stronie nie wystąpi obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej podatku PIT) w związku z wypłatą nagród pieniężnych dla uczestników konkursu, którzy są osobami prowadzącymi działalność gospodarczą (dalej: przedsiębiorcy). Wartość tych nagród przedsiębiorcy powinni rozliczać samodzielnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/), "konkurs" to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców danych prac, natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze tub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


W opinii Wnioskodawcy, konkurs zorganizowany przez Spółkę, jest konkursem w rozumieniu przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zawiera elementy charakterystyczne dla konkursu, ponieważ:

  • istnieje regulamin akcji, określający zasady wyboru zwycięzców,
  • występuje ograniczona liczba zwycięzców (nagród nie otrzymają wszyscy uczestnicy akcji, a jedynie ci którzy dołożą istotne starania w celu realizacji zadań kluczowych i dodatkowych, wyłaniany jako jedyny zwycięzca jest ten kto w czasie trwania konkursu uzyskał największą liczbę punktów),
  • zwycięzcy zostaną wyłonieni na drodze wzajemnej rywalizacji oraz oceny dokonywanej przez podmioty zewnętrzne,
  • wskazano osoby odpowiedzialne za prawidłowy, zgodny z regulaminem przebieg akcji,
  • opisano zasady wydania nagród zwycięzcom.


Udział przedsiębiorców w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę wiąże się ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą, w konsekwencji wygrana w konkursie powinna stanowić przychód z działalności gospodarczej, każdego z uczestników.

Zgodnie z art. 14 ustawy o podatku PIT za przychód z działalności gospodarczej uznaje się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej są również wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2 b ustawy o PIT.

Przepis art. 14 ust. 3 zawiera wyłączenie, jakich kwot nie zalicza się jako przychód z działalności gospodarczej. W ramach enumeratywnego wyliczenia znajdującego się w ust. 3, nie znajdują się zapisy o wyłączaniu z przychodów kwot uzyskanych w związku z wygranymi w konkursach. Wygrana w konkursie, do którego przedsiębiorca przystępuje w ramach prowadzonej działalności, w ocenie Wnioskodawcy mieści się w pojęciu "kwoty należnej" z tytułu tej działalności, pomimo iż wygrana nie wiąże się bezpośrednio z odpłatnym świadczeniem usług lub dostawą towarów. Wartość takiej nagrody przedsiębiorca zobowiązany jest doliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jako otrzymane nieodpłatnie świadczenie i opodatkować go wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 44 ust. 7 ustawy o PIT, podatnicy, którzy osiągają dochody z działalności gospodarczej są obowiązani bez wezwania wpłacać w całości w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Przedsiębiorcy zobowiązani są więc do samodzielnego obliczania i zapłaty podatku, w konsekwencji więc po stronie Wnioskodawcy nie powstają obowiązki płatnika z tytułu wartości nagród pieniężnych wypłaconych przedsiębiorcom uczestniczącym w konkursie. Reasumując, należy stwierdzić, iż Spółka nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego ani do składania informacji lub deklaracji podatkowych, w związku z wydawaniem nagród w ramach Konkursu osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.


Ad. 2

Gdyby organ podatkowy nie zgodził się z zaprezentowanym w punkcie 1 stanowiskiem i uznał, że po stronie Wnioskodawcy istnieją obowiązki płatnika z tytuł nagród pieniężnych wypłacanych przedsiębiorcom uczestniczącym w konkursie, Wnioskodawca uznaje, że zobowiązany będzie do pobrania i rozliczenia podatku w wysokości określonej w art. 30 ustawy o PIT, tj. 10% przychodu z tytułu wygranej w konkursie, zaś do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.

Uznanie, że po stronie Wnioskodawcy powstaje obowiązek płatnika oznacza przyjęcie stanowiska, że kwoty otrzymane przez przedsiębiorcę uczestniczącego w konkursie organizowanym przez Spółkę nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej, lecz traktowane są na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT jako inne źródła przychodu. Zgodnie z art. 20 ustawy o PIT, zawierającym otwarte wyliczenie kwot, które mogą być kwalifikowane jako "inne źródła przychodów", za takie należy uznać m.in. "(...) zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach”.

W takim przypadku, Spółka stoi na stanowisku, że w zakresie opodatkowania wygranej w konkursie otrzymanej przez przedsiębiorcę zastosowanie znajdzie przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem z tytułu wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, który wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27. W myśl art. 41 ust. 4 w w. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy łub wartości pieniężnych z tytułów określonych m. in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 (wygrane w konkursach).

Odnosząc się do kwestii możliwości zastosowania w przedmiotowej sprawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT (czyli stawki 10% do wygranej w konkursie) wskazać należy iż w ocenie Wnioskodawcy przepis powyższy nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach. Potwierdzenie ww. stanowiska Spółki jest wyrok NSA z 4 sierpnia 2006r. sygn. akt II FSK 304/05, który choć odnosi się do sprzedaży premiowej może mieć zastosowanie do nagród w konkursach. W wyroku tym stwierdzono, że " art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.f. ma zastosowanie do wszystkich nagród związanych ze sprzedażą premiową, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością, jak i nie mających. Nie ma podstaw, aby z zakresu znaczeniowego nazwy "nagrody związane ze sprzedażą premiową" wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą. Gdyby ustawodawca chciał wyłączyć z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.f. nagrody związane ze sprzedażą premiową, otrzymywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, uczyniłby to wyraźnie, tak jak w mającym taki sam charakter art. 30 ust. 1 pkt 1 (obowiązującym w 2000r.), odnoszącym się do odsetek od pożyczek".

Analogicznie więc, zdaniem Wnioskodawcy, skoro ustawodawca nie rozróżnia w art. 30 ust. 1 pkt 2 nagród uzyskanych w związku z działalnością gospodarczą oraz nagród z działalnością nie związanych nie ma podstaw, aby dokonywać tego rozróżnienia i wyłączać spod opodatkowania stawką 10% nagród uzyskanych z wygranych w konkursach przez przedsiębiorców.

Przyjęcie powyższego stanowiska skutkuje uznaniem, że Wnioskodawca jako podmiot wypłacający nagrody zobowiązany jest jako płatnik, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o PIT pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od wypłacanych nagród. Także w tym zakresie zasadne jest przyjęcie, że gdyby ustawodawca zamierzał zwolnić płatnika z obowiązku poboru podatku od nagrody lub wygranej wydawanej przedsiębiorcy, zawarłby stosowne uregulowanie w podatku PIT. Tytułem przykładu wskazać przy tym należy rozwiązanie przyjęte w art. 41 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym płatnicy są zwolnieni z poboru zaliczek od należności z tytułów wskazanych w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres działalności gospodarczej. Prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko znajduje potwierdzenie w orzeczeniach sądów administracyjnych m.in. w wyroku WSA w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2013 roku, sygn. III SA/Wa 3381/12 WSA, czy wyroku z dnia 21 lipca 2010 r. sygn. III SA/Wa 169/10, z dnia 8 sierpnia 2012 r., sygn. III SA/Wa 2988/11 powyższe wyroki wskazują że art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT stanowi przepis szczególny w stosunku do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Istotnym aspektem w przedmiotowej sprawie jest również uznanie, że Spółka wypełniając obowiązki płatnika nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o podatku PIT, z którego wynika, iż z podatku zwolniona jest określona wartość nagrody, o ile stanowi ona wartość wygranej w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio / telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych łub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Wnioskodawca ma świadomość, że organizowany przez Spółkę konkurs nie mieści się w żadnej z wymienionych kategorii, w konsekwencji przy wypłacaniu nagród nie będzie uwzględniał istniejącego zwolnienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród w konkursach organizowanych przez Spółkę dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą:

  • w części dotyczącej obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy – jest prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012, poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka dla swojego klienta organizuje i przeprowadza konkursy skierowane do określonej grupy uczestników. Uczestnikami konkursu mogą być kontrahenci H. Polska albo pracownicy kontrahenta odpowiedzialni za organizację sprzedaży produktów H. Kontrahenci klienta są osobami prowadzącymi sklepy i sprzedającymi towary H. Polska w ramach działalności gospodarczej. Wnioskodawca przy organizowaniu konkursu działa w imieniu i na rzecz H. Polska wykonując za tą spółkę wszystkie czynności materialno-techniczne oraz prawne, w tym wręczanie nagród. Zasady konkursu określone są w Regulaminie konkursu, z których wynika, że naczelną zasadą konkursu jest współzawodnictwo uczestników w zakresie jakości i profesjonalizmu sprzedaży Produktów H.

Przystępując do konkursu każdy uczestnik otrzymuje listę zadań kluczowych i dodatkowych do wykonania. Przykładowymi zadaniami są: przygotowanie ekspozycji sklepowej produktów marki H. lub osiągnięcie określonej wielkości sprzedaży produktów itp. Wykonanie zadań podlega ocenie. W zależności od jakości wykonanych zadań uczestnicy otrzymują punkty. Punkty przyznawane są co miesiąc przez Przedstawicieli H. oraz tzw. Tajemniczego Klienta na podstawie osobistej oceny jakości i poziomu realizacji zadań z listy. Uzyskane przez każdego uczestnika punkty po zakończeniu Cyklu Rozliczeniowego (najczęściej jeden kwartał) przeliczane są na nagrody pieniężne zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie konkursu, przy czym, jeżeli Uczestnicy nie wykonali zdań kluczowych z listy zadań, punkty za zadania dodatkowe ulegają wyzerowaniu, w efekcie więc uczestnik nie otrzyma żadnej nagrody. W przypadku, zaś gdy uczestnik wykona zadania kluczowe oraz uzyska punkty za jakość wykonanych zadań dodatkowych otrzymuje nagrodę pieniężną, której wysokość zależy od ilości punktów.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z wniosku wynika, że możliwość wzięcia udziału w konkursie nie wynikała z umów o pracę, umów cywilnoprawnych lub innych umów, ale z odrębnego regulaminu konkursu ogłoszonego przez Spółkę. Konkurs jaki zorganizowała Spółka przeprowadzany jest w oparciu o regulamin, który określa kryteria na podstawie których zostaną wyłonieni zwycięzcy. A zatem wystąpiły elementy niezbędne do uznania ich za konkurs.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu.

Zatem Spółka zobowiązana będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Podsumowując, stwierdzić należy, że opisane przez Spółkę wygrane uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – Spółka winna pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj