Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-117/14-2/KS
z 21 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z 3 marca 2014 r. (data wpływu 5 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: „SSE”, „Strefa”) na podstawie zezwolenia nr xxx z dnia 2 grudnia 2011 r. (dalej jako: „Zezwolenie”).

W Zezwoleniu ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

  • zatrudnienie co najmniej 67 nowych pracowników w terminie do 30 czerwca 2014 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 480 pracowników do dnia 30 czerwca 2017 r.;
  • poniesienie wydatków inwestycyjnych o łącznej wartości co najmniej 144.000.000,00 PLN w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.

Powyższe warunki zostaną spełnione przez Spółkę we wskazanych wyżej terminach.

Spółka jest podmiotem, o którym mowa w § 5 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm.; dalej: „Rozporządzenie”), tj. jest przedsiębiorcą, którego przedsiębiorstwo objęte zostało granicami SSE w związku z realizacją nowej inwestycji (tzw. inwestycja brownfield). W konsekwencji, Spółka będzie miała prawo korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostaną poniesione wydatki inwestycyjne i zostanie osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w Zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania Zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zezwolenie zostało wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy objętych wskazanymi w Zezwoleniu pozycjami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Spółka dokona zmiany Zezwolenia polegającej na objęciu Zezwoleniem dodatkowych produktów wytwarzanych przez Spółkę, w tym w szczególności prostowników (dalej: „Prostowniki”) określonych następującym symbolem PKWiU 27.11.50.0.

Proces produkcyjny Prostowników realizowany przez Spółkę na terenie SSE na podstawie Zezwolenia będzie obejmował w szczególności następujące czynności:

  • kontrola jakości zakupionych półproduktów i materiałów,
  • czynności procesowe polegające na obróbce wybranych półproduktów/materiałów, w wyniku której uzyskiwane będą półprodukty wykorzystywane w kolejnych etapach procesu produkcyjnego (np. w odniesieniu do nabywanych kabli Spółka będzie realizowała następujące czynności: odmierzenie, cięcie, zdjęcie izolacji, nacięcie izolacji, oznaczenie polaryzacji),
  • montaż Prostowników z zakupionych/przetworzonych półproduktów i materiałów,
  • konfiguracja, programowanie oraz kalibracja Prostowników,
  • testy Prostowników pod kątem funkcjonalnym oraz bezpieczeństwa użytkowania.

Część czynności procesowych na wybranych materiałach/półproduktach nabywanych przez Spółkę będzie wykonywana przez podmioty zewnętrzne na zlecenie Spółki (podwykonawcy). Czynności te będą dokonywane na terenie zakładu Spółki zlokalizowanego w Strefie.

W produkcji Prostowników będą wykorzystywane w szczególności następujące materiały oraz półprodukty: płytki z elektroniką (…), aluminiowe radiatory, metalowe obudowy, plastikowe obudowy, układy elektryczne np. transformatory, komponenty półprzewodnikowe np. diody prostownicze, przewody połączeń wewnętrznych, przewody zasilania wejściowego, kable wyjściowe, elementy elektryczne np. wtyczki zasilające, wtyczki wyjściowe, wentylatory.

W wyniku czynności produkcyjnych podejmowanych przez Spółkę na terenie SSE będzie powstawał nowy produkt, tj. wskazane powyżej materiały oraz półprodukty wykorzystywane w procesie produkcyjnym są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod innym symbolem (np. diody – symbol PKWiU: 26.11, przewody – symbol PKWiU: 27.3, transformatory – symbol PKWiU: 27.11.4, wtyczki zasilające oraz wtyczki wyjściowe – symbol PKWiU: 27.33.13) niż produkt finalny (Prostownik – symbol PKWiU: 27.11.50.0). W tym miejscu Spółka pragnie podkreślić, że przedmiotem sprzedaży dokonywanej przez Spółkę będą Prostowniki, a nie materiały oraz półprodukty wykorzystywane przez Spółkę w procesie produkcyjnym Prostowników (innymi słowy, przedmiotem sprzedaży nie będą np. diody, wtyczki zasilające, przewody etc., lecz urządzenia, które powstaną w wyniku działań produkcyjnych realizowanych przez Spółkę – Prostowniki).

Spółka chciałaby potwierdzić, w jaki sposób kwalifikować dochód ze sprzedaży Prostowników wyprodukowanych po uzyskaniu zezwolenia i po spełnieniu warunków, a osiągnięty od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka spełni warunki określone w Zezwoleniu (zgodnie z § 5 ust. 4 Rozporządzenia). Spółka pragnie podkreślić, iż przedmiotem niniejszego wniosku nie jest dokonanie klasyfikacji statystycznej aktywności polegającej na produkcji Prostowników.

Spółka niniejszym oświadcza, iż produkcja Prostowników mieści się we wskazanej powyżej pozycji PKWiU w momencie kiedy Spółka nabędzie prawo do zwolnienia, Zezwolenie będzie obejmowało wskazany kod PKWiU – organ podatkowy, rozpatrujący niniejszy wniosek powinien potraktować to jako element zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany przez Spółkę ze sprzedaży Prostowników wyprodukowanych przez Spółkę po uzyskaniu Zezwolenia, a uzyskany od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka spełni warunki określone w Zezwoleniu (zgodnie z § 5 ust. 4 rozporządzenia), będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany przez Spółkę ze sprzedaży Prostowników wyprodukowanych przez Spółkę po uzyskaniu Zezwolenia, a uzyskany od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka spełni warunki określone w Zezwoleniu (zgodnie z § 5 ust. 4 rozporządzenia), będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

1.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późń. zm., dalej: „ustawa o SSE”), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na teranie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych podlegają dochody uzyskane wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jeżeli rodzaj działalności, z której dochody te są uzyskiwane został wskazany w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Nie podlegają zatem zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochody uzyskane z działalności innej, niż działalność wskazana w ww. zezwoleniu, nawet jeśli jest ona wykonywana na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak również dochody uzyskane z działalności, która wykonywana jest poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, iż z Zezwolenia uzyskanego przez Spółkę wynika, że obejmuje ono działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Strefy wymienionych w Zezwoleniu poprzez wskazanie odpowiednich pozycji PKWIU. Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż dokonana zostanie zmiana Zezwolenia polegająca na objęciu Zezwoleniem dodatkowych produktów wytwarzanych przez Spółkę, w tym w szczególności prostowników (dalej: „Prostowniki”) określonych następującym symbolem PKWiU: 27.11.50.0.

W tym miejscu należy zauważyć, że regulacje w zakresie specjalnych stref ekonomicznych oraz ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia wyrobu wytworzonego na terenie SSE. W konsekwencji, niezbędne jest odwołanie się do definicji słownikowej tych pojęć. Zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN wytwarzać oznacza „zrobić, wyprodukować coś”, z kolei termin wyprodukować oznacza „wytworzyć jakieś dobra materialne”. Z kolei termin wyrób oznacza „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu”. Mając na uwadze wskazane powyżej słownikowe znaczenie pojęć wytwarzać oraz wyrób, należy stwierdzić, iż dany wyrób można uznać za wytworzony na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jeżeli powstał w wyniku procesu produkcyjnego realizowanego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Odnosząc powyższe do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku należy wskazać, iż Spółka będzie podejmowała szereg czynności produkcyjnych, w tym w szczególności: kontrolę jakości zakupionych półproduktów i materiałów, czynności procesowe polegające na obróbce wybranych półproduktów oraz materiałów (w wyniku których uzyskiwane będą półprodukty wykorzystywane w kolejnych etapach procesu produkcyjnego), montaż Prostowników z zakupionych/ przetworzonych półproduktów i materiałów, konfiguracja, programowanie oraz kalibrację Prostowników, testy Prostowników pod kątem funkcjonalnym oraz bezpieczeństwa użytkowania.

Zdaniem Spółki, wskazane powyżej czynności należy zakwalifikować jako wytwarzanie Prostowników. W konsekwencji należy uznać, że Prostowniki będą wyrobami wytwarzanymi przez Spółkę na terenie SSE, a zatem dochód z ich sprzedaży będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie Zezwolenia.

Spółka pragnie podkreślić, iż organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych potwierdzają, iż czynności dokonywane na terenie specjalnej strefy ekonomicznej polegające na obróbce i montażu wcześniej nabytych półproduktów (komponentów) należy zakwalifikować jako wytwarzanie wyrobów na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, z którego przychód podlega zwolnieniu z opodatkowania. Tak uznał między innymi Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 15 stycznia 2014 r. sygn. IBPBI/2/423-1357/13/MO, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „sprzedaż Komponentów, do produkcji których wykorzystane będą także Elementy Składowe powstałe przed przeniesieniem działalności Spółki na teren SSE, generuje dochód podlegający zwolnieniu z opodatkowania. Spółka wskazuje, iż po przeniesieniu działalności na teren SSE dokonywane będą każdorazowe czynności w ramach cyklu produkcyjnego, w wyniku których poszczególne elementy składowe (możliwe, że w tym również elementy powstałe przed przeniesieniem działalności na teren SSE), podlegają procesom obróbki oraz ewentualnie także montażu których wynikiem jest powstanie wyrobu gotowego będącego Komponentem. W ocenie Spółki, brak jest podstaw prawnych do różnicowania sytuacji, w których Komponent powstaje na terenie SSE z udziałem Elementów Składowych wytworzonych przez Spółkę przed przeniesieniem działalności na teren SSE oraz sytuacji gdy Komponent taki zostałby wytworzony z wykorzystaniem Elementów Składowych nabytych od podmiotów trzecich spoza SSE (co nie pozbawiałoby tego Komponentu przymiotu wyrobu strefowego). W konsekwencji sprzedaż Komponentu wytworzonego przez Spółkę na terenie SSE z wykorzystaniem wskazanych Elementów Składowych (niezależnie od czasu ich powstania), generuje dochody podlegające zwolnieniu od opodatkowania w ramach dostępnego dla Spółki limitu”.

Jednocześnie Spółka pragnie zauważyć, że zdarza się, iż organy podatkowe potwierdzają, że nawet samo złożenie oraz konfekcjonowanie należy uznać za czynność wytwarzania danego wyrobu na terenie strefy. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 14 stycznia 2014 r. sygn. ILPB3/423-627/10/14-S/MM Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził odnosząc się do kolejnego procesu (opisanego we wniosku jako piąty), w którym Spółka dokonuje zakupu towarów od dostawcy, które następnie poddawane są obróbce, tj. są składane oraz konfekcjonowane, a powstały w ten sposób wyrób gotowy sprzedawany jest odbiorcy, stwierdza się, że koszty poniesione przez Spółkę na nabycie przedmiotowych towarów stanowią koszty uzyskania przychodów związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, podlegającą zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, iż działania podejmowane przez Spółkę, które będą obejmowały składanie Prostowników z nabytych wcześniej półproduktów i materiałów, ale ponadto szereg innych czynności produkcyjnych (w tym obróbkę wybranych półproduktów i materiałów), należy uznać jako objęte Zezwoleniem wytwarzanie wyrobów (Prostowników) na terenie SSE.

Spółka pragnie podkreślić, iż w wyniku wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego czynności produkcyjnych podejmowanych przez Spółkę, które będą realizowane wyłącznie na terenie zakładu Spółki zlokalizowanego na terenie SSE z materiałów oraz półproduktów nabywanych przez Spółkę na potrzeby produkcji będą powstawały nowe produkty – Prostowniki. Działania podejmowane przez Spółkę mają przy tym kluczowe znaczenie z punktu widzenia powstania ostatecznego produktu.

W tym miejscu Spółka pragnie przywołać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 maja 2012 r. sygn. ILPB3/423-62/12-5/MM, w której organ doszedł do następujących wniosków: „w swoim stanowisku Wnioskodawca stwierdził, iż proces rolowania powinien być klasyfikowany jako działania produkcyjne, w wyniku którego powstaje produkt gotowy. Z powyższym stwierdzeniem – w ocenie tut. Organu – nie można się zgodzić, albowiem Spółka kupuje w rolach osłonki, które zostały wymienione w zezwoleniu na prowadzenie działalności w strefie i po wykonaniu procesu tzw. rolowania obejmującego m.in. przewijanie, rozklejanie, kontrolę jakości, cięcie, który nie zmienia klasyfikacji produktów, produkt ten sprzedaje. W tym przypadku działalność taka nie spełnia warunków zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”. Podobnie w wyroku z 26 maja 2011 r. sygn. I SA/Wr 411/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu stwierdził, że: „Jeśli zatem Spółka nabyła wytworzony poza strefą produkt, wymieniony w zezwoleniu i produkt ten sprzedała nie wypełniła warunków zezwolenia, tym samym nie spełniła jednego z warunków zwolnienia podatkowego, gdyż produkt ten nie został wytworzony na terenie strefy. Konfekcjonowania, jak słusznie stwierdzono w zaskarżonej interpretacji, nie można uznać za wytworzenie wyrobu na terenie strefy. W wyniku konfekcjonowania, także w zakresie opisanym we wniosku, nie zmienia się charakter wyrobu. Konfekcjonowanie obejmuje: kontrolę jakości, przeprowadzanie testów wyrobu, prowadzenie pomiarów i zgodności wyrobu z zamówieniami odbiorcy, sortowanie i pakowanie”.

Mając na uwadze powyższe, Spółka pragnie zauważyć, iż powyższa interpretacja oraz wyrok dotyczyły oceny działań podejmowanych przez podatnika, w wyniku których nie doszło do wytworzenia nowego produktu (produkt, którego dotyczyły czynności podejmowane przez podatnika był sklasyfikowany pod tym samym symbolem PKWiU co produkt finalny, a czynności podatników w opisanych stanach faktycznych polegały wyłącznie na obróbce materiałów). W takim stanie faktycznym, zarówno organ jak i sąd doszli do wniosku, że w konsekwencji działań podjętych przez podatnika nie można traktować jako wytwarzania wyrobów na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zdaniem Spółki, wnioskując a contrario należy stwierdzić, że jeżeli w wyniku podejmowanych czynności dojdzie do powstania nowego produktu (sklasyfikowanego pod innym symbolem PKWiU) to wtedy takie czynności należy uznać za wytwarzanie produktów. Taka właśnie sytuacja wystąpi w przypadku Spółki. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, w wyniku czynności produkcyjnych podejmowanych przez Spółkę na terenie SSE będzie powstawał nowy produkt – Prostowniki; materiały oraz półprodukty wykorzystywane w procesie produkcyjnym są sklasyfikowanej według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod innymi kodami (np. diody – symbol PKWiU: 26.11, przewody – symbol PKWiU: 27.3, transformatory, symbol PKWiU: 27.11.4, wtyczki zasilające oraz wtyczki wyjściowe – symbol PKWiU: 27.33.13) niż produkt finalny (Prostownik – symbol PKWiU: 27.11.50.0). Spółka podkreśla, że w opisywanym stanie faktycznym nie będzie sprzedawała poszczególnych komponentów, używanych do produkcji Prostowników (gdyby tak czyniła, wówczas byłaby to działalność handlowa, nie objęta Zezwoleniem i nie mogąca korzystać za zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych). W konsekwencji, zdaniem Spółki, czynności jakie będą podejmowane przez Spółkę na terenie SSE należy określić jako wytwarzanie, a ich rezultat –Prostowniki należy traktować jako wyroby wytwarzane przez Spółkę na terenie SSE.

Na powyższy wniosek, zdaniem Spółki, nie ma wpływu fakt, iż część czynności produkcyjnych będzie zlecana przez Spółkę podmiotom zewnętrznym. Należy bowiem wskazać, że zlecanie części działań produkcyjnych podmiotom zewnętrznym jest zjawiskiem powszechnym we współczesnych realiach gospodarczych. Z uwagi na poziom skomplikowania działań produkcyjnych samodzielne realizowanie całego procesu produkcyjnego byłoby utrudnione oraz niejednokrotnie nieuzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia. Dodatkowo Spółka zwraca uwagę, że podwykonawcy będą wykonywali swoje czynności na terenie Strefy, w związku z czym nie można byłoby sformułować wniosku, że w tym zakresie Spółka przeniosła swoją działalność poza teren SSE.

Jednocześnie, Spółka pragnie podkreślić, że zlecanie części działań produkcyjnych innym podmiotom jest związane z ponoszeniem kosztów takich zleceń, które zmniejszają podlegający zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych dochód osiągany ze sprzedaży produktów objętych zezwoleniem na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Zdaniem Spółki, koszty związane z takimi zleceniami należy traktować podobnie do kosztów zakupu materiałów i produktów, jako koszty związane z wytworzeniem wyrobów strefowych, które obniżają przychód ze sprzedaży tych wyrobów.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki, zlecanie przez Spółkę części czynności w ramach procesu produkcyjnego podmiotom zewnętrznym nie powinno wpływać na zmianę kwalifikacji Prostowników jako wyrobów wytwarzanych przez Spółkę na terenie SSE oraz dochodu ze sprzedaży Prostowników jako podlegającego zwolnieniu z opodatkowania na podstawie Zezwolenia.

2.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Jednak w myśl § 5 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w § 5 ust. 1, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Przepis ten znajduje zastosowanie w sytuacji Wnioskodawcy, gdyż zakład Spółki objęty został granicami SSE w związku z realizacją nowej inwestycji.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki, należy stwierdzić, iż dochód wynikający ze sprzedaży Prostowników wyprodukowanych po uzyskaniu Zezwolenia, a uzyskany od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka spełniła warunki określone w Zezwoleniu, będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, zdaniem Spółki, Prostowniki będą stanowiły wyroby wytwarzane przez Spółkę na terenie SSE. W konsekwencji, ponieważ pozycje PKWiU wskazane w Zezwoleniu będą obejmowały również Prostowniki to dochód ze sprzedaży Prostowników, wyprodukowanych przez Spółkę na terenie SSE po uzyskaniu Zezwolenia i po spełnieniu warunków, o których mowa w § 5 ust. 4 rozporządzenia, będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady zwolnienia dotyczące osób prawnych określa art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.). Zgodnie z ww. przepisem, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot i warunki prowadzenia działalności.

W myśl bowiem art. 16 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.

Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
  3. terminu zakończenia inwestycji;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
  5. wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, wynika, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych lub kosztów tworzenia nowych miejsc pracy.

Stosownie bowiem do treści § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. Nr 232, poz. 1548), pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 1).

Zgodnie z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  2. utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6 (§ 5 ust. 3).

W myśl § 5 ust. 4 tego rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy (§ 5 ust. 5).

Ww. przepisy wskazują na różnice między przedsiębiorcami typu greenfield i brownfield, które dotyczą momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie zaznacza się, że w przypadku przedsiębiorców, których inwestycja w strefie polega na budowie nowego przedsiębiorstwa (tzw. inwestycje greenfield), zwolnienie przysługuje od miesiąca poniesienia wydatków inwestycyjnych bądź rozpoczęcia ponoszenia kosztów pracy (§ 5 ust. 1 i 3 ww. rozporządzenia).

Natomiast dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa (tzw. inwestycje typu brownfield) zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 4 cytowanego rozporządzenia).

Przepis ten odracza zatem moment korzystania ze zwolnienia podatkowego do czasu, w którym całkowicie poniesione zostały wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu.

Istota rozpoznawanej sprawy dot. ustalenia, czy dochód uzyskany przez Spółkę ze sprzedaży Prostowników wyprodukowanych przez Spółkę po uzyskaniu Zezwolenia, a uzyskany od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka spełni warunki określone w Zezwoleniu (zgodnie z § 5 ust. 4 rozporządzenia), będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowej sprawie Spółka jest podmiotem o którym mowa w § 5 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, tj. jest przedsiębiorcą, którego przedsiębiorstwo objęte zostało granicami specjalnej strefy ekonomicznej w związku z realizacją nowej inwestycji.

Zgodnie z powołanym powyżej przepisem, przedsiębiorcy, którego zakład objęto granicami strefy, zwolnienie podatkowe przysługuje dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zrealizował w pełni warunki zezwolenia, tj. osiągnął zarówno poziom inwestycji, jak też poziom zatrudnienia, określony w zezwoleniu. Z gramatycznej wykładni ww. przepisu wynika zatem jednoznacznie, że moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnień podatkowych odroczony został do czasu spełnienia warunków przewidzianych w zezwoleniu.

Warunki zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wynikają natomiast z indywidualnego zezwolenia udzielonego Spółce na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, które mają swoją podstawę prawną w art. 16 ust. 1 i 2 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym miejscu należy przede wszystkim podkreślić, że zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.

Celem wprowadzenia przepisu § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia było zbliżenie warunków korzystania z pomocy publicznej przez przedsiębiorcę realizującego nową inwestycję na terenie funkcjonującego zakładu do przedsiębiorcy realizującego inwestycję od podstaw. Powyższe rozróżnienie pozwala na wyrównanie szans przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy w różnych formach.

Zaznacza się również, że możliwość korzystania ze zwolnienia nie jest ograniczona treścią § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia, ale spełnieniem w pełni zawartych w zezwoleniu warunków dotyczących zatrudnienia przez określony czas określonej liczby pracowników oraz dokonania inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Podsumowując, dochód uzyskany przez Spółkę ze sprzedaży Prostowników wyprodukowanych po uzyskaniu Zezwolenia, a uzyskany od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka spełni warunki określone w Zezwoleniu (zgodnie z § 5 ust. 4 rozporządzenia), będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślić należy, że przedmiot niniejszej interpretacji – adekwatnie do treści pytania postawionego przez Wnioskodawcę – stanowi wyłącznie kwestia ustalenia momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego ze sprzedaży prostowników wyprodukowanych po uzyskaniu zezwolenia. Wskazać bowiem należy, że to pytanie podatkowe wyznacza zakres przedmiotowy wniosku.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, że zdaniem organu podatkowego, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj