Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-26/14-8/KW
z 24 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 27 marca 2014 r.) oraz z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania wpłat mieszkańców uczestniczących w projekcie za pomocą kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za świadczenie usług oraz opodatkowania czynności montażu instalacji solarnych na rzecz Właścicieli nieruchomości, momentu powstania obowiązku podatkowego, zastosowania stawki podatku VAT, obowiązku ewidencjonowania wpłat mieszkańców uczestniczących w projekcie za pomocą kas rejestrujących oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami montażu instalacji solarnych wykonanych na terenie Lidera i terenach Gmin Partnerskich na budynkach jednorodzinnych, budynkach plebanii, budynku klasztoru, szkołach oraz z przebudową kotłowni.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 24 marca 2014 r. i 9 kwietnia 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, o kwestie związane z reprezentacją oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto X (dalej: Miasto, Wnioskodawca) w partnerstwie z 7 Gminami (dalej: Partner) przystąpiło do realizacji wspólnego projektu pod nazwą „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI: Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2. Energia przyjazna środowisku (dalej: projekt). W dniu 27 listopada 2013 r. pomiędzy Miastem a Urzędem Marszałkowskim w … zawarto umowę o dofinansowanie przedmiotowego projektu.

Zasadniczym celem projektu jest poprawa stanu środowiska naturalnego i ograniczenie zagrożeń ekologicznych poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Projekt jest realizowany w 78,38% ze środków finansowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Miasto przystępując do realizacji projektu wypełnia swoje ustawowe zadania. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.), gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych gmin. Natomiast zgodnie z art. 403 ust. 2, w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i pkt 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U z 2013 r., poz. 1232 j.t.), finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii określony jest jako zadanie własne gmin. Z kolei, zgodnie z treścią art. 216 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 j.t., ze zm.), wydatki budżetów gmin mogą być przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, tj. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Wnioskodawca z każdym z Partnerów zawarł umowę o realizacji wspólnego projektu. W myśl tych umów, Miasto jest Liderem projektu, jego zadaniem jest reprezentowanie wszystkich Partnerów w zakresie przygotowania i realizacji projektu. Lider projektu jest podmiotem wszelkich praw i obowiązków wobec Instytucji Zarządzającej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa i Urzędu Marszałkowskiego Województwa związanych z jego przygotowaniem i wdrożeniem. Lider zabezpiecza w swoim budżecie środki finansowe na realizację projektu. Miasto jest również zobowiązane do przedłożenia Instytucji Zarządzającej Regionalnego Programu Operacyjnego dowodów poniesionych wydatków i rozliczenia projektu. Partner zobowiązany jest do wpłacenia na rachunek wskazany przez Lidera przypadającego na niego udziału w realizacji projektu oraz do przekazania na ten rachunek zebranych od Właścicieli nieruchomości (budynków jednorodzinnych, plebanii, klasztoru) będących mieszkańcami danej gminy, wpłat w wysokości 20,62% wartości montażu instalacji solarnych. Wpłaty te Właściciele nieruchomości przekazują Miastu i danej Gminie na podstawie umów zawartych odpowiednio z Miastem lub Gminą. Na mocy umowy wpłaty Właścicieli nieruchomości położonych na terenie partnerskiej Gminy – dokonane na rachunek bankowy danej Gminy w wysokości 20,62% wartości montażu instalacji solarnej – są przekazywane przez Partnerów Liderowi w celu zabezpieczenia środków na wynagrodzenia dla wykonawców usług i dostawców materiałów związanych z realizacją projektu. Po realizacji i rozliczeniu projektu, każdy Partner otrzyma refundację proporcjonalnie do poniesionych kosztów na zrealizowaną na terenie swojej gminy w ramach projektu infrastrukturę ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Planowane zakończenie projektu to rok 2015. Projekt obejmuje montaż 1.000 kompletów zestawów solarnych w celu przygotowania w okresie całorocznym ciepłej wody użytkowej w indywidualnych budynkach jednorodzinnych (986 instalacji), w budynkach plebanii (6 instalacji), w budynku klasztornym (1 instalacja) oraz w budynkach użyteczności publicznej typu szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum (7 instalacji), oraz przebudowę istniejącej w szkole kotłowni, w której energia będzie wytwarzana poprzez spalanie biomasy. Wszystkie szkoły objęte projektem są szkołami publicznymi, dla których jednostki samorządu terytorialnego są organami założycielskimi i prowadzącymi. Szkoły te nie posiadają osobowości prawnej i nie są Właścicielami nieruchomości, z którymi Lider lub Partner podpisuje umowy o uczestnictwie w projekcie.

Na terenie Miasta zostaną zamontowane instalacje solarne na 150 budynkach jednorodzinnych oraz na jednym budynku plebanii. Zestawy solarne mają być zamontowane na dachu bądź elewacji budynków. Zestaw instalacji solarnej składał się będzie z: kolektor słoneczny płaski z absorberem wysokoselektywnym, zasobnik ciepła – podgrzewacz c.w.u. dwuwężownicowy + wejście na grzałkę, zestaw do podłączenia kolektorów płaskich typu harfowego, płyn do kolektorów, grupa solarna 1-6 l/min., zestaw do podłączenia podwójnej grupy solarnej ze zbiornikiem do instalacji, naczynie wzbiorcze do obiegu glikolowego, regulator solarny z zabezpieczeniem antyprzepięciowym i kompletem czujników, otuliny, uchwyt dachowy, zawór mieszający na wyjściu c.w.u., zestaw podłączeniowy do pieca c.o. – rury, kształtki, zawory, pompa.

Na etapie przygotowawczym zebrano od mieszkańców zainteresowanych uczestnictwem w projekcie „Deklaracje dotyczące udziału w projekcie zakupu i instalacji kolektorów słonecznych”. Udział mieszkańca ma wyrażać się poprzez udostępnienie nieruchomości celem wykonania montażu instalacji solarnej oraz poprzez współfinansowanie całkowitego kosztu instalacji wraz z kosztem nadzoru inwestorskiego i inwentaryzacji powykonawczej.

Miasto lub Partner w celu realizacji projektu podpiszą z Właścicielami nieruchomości (zgodnie z właściwością miejscową) umowy określające uprawnienia i obowiązki stron (dalej: Umowa z Właścicielem). Na mocy przedmiotowych Umów z Właścicielem, Właściciele nieruchomości udzielą Miastu (Partnerowi) i wykonawcy, który ma być wyłoniony w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prawa dysponowania nieruchomością, w tym budynkiem, na cele budowlane w zakresie wykonania instalacji solarnej w ramach projektu. Instalacja solarna pozostanie własnością Miasta (Partnera) przez okres trwałości projektu, tj. 5 lat licząc od dnia rzeczowego i finansowego zakończenia projektu. Po upływie tego okresu, własność instalacji solarnej zostanie przeniesiona na rzecz Właściciela nieruchomości, na której urządzenie zostało zamontowane. Przeniesienie tytułu prawnego zostanie dokonane na podstawie odrębnej umowy zawartej między Miastem (Partnerem) a Właścicielem nieruchomości uczestniczącym w projekcie.

Podpisując Umowę z Właścicielem, Właściciel nieruchomości zobowiązał się do wpłaty w terminie do dnia 31 marca 2014 r. na rzecz Miasta (Partnera) kwoty równoważnej 20,62% wartości usługi montażu instalacji solarnej, która to wartość zostanie dokładnie określona po przeprowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych. O wartości usługi montażu Miasto (Partner) powiadomi Właściciela nieruchomości pisemnie. W przedmiotowym piśmie zostanie wskazany rachunek bankowy Miasta (odpowiednio – Partnera), na który należy dokonać wpłat. Wpłaty dokonywane mają być za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Mieszkańcy zostaną poinformowani o konieczności dokładnego opisywania dowodu wpłaty. W przypadku braku zapłaty 20,62% wartości montażu instalacji solarnej, Wnioskodawca ma prawo rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym, co oznacza w szczególności brak prawa udziału Właściciela nieruchomości w projekcie.

Na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez wszystkich Partnerów uczestniczących w projekcie, Miasto przeprowadzi postępowania przetargowe i w imieniu własnym i wszystkich Gmin Partnerskich podpisze umowy z wykonawcami kontraktów. Na rzecz Wnioskodawcy zostaną przesłane przez wykonawców faktury dokumentujące dokonane wydatki związane z realizacją projektu.

Na mocy Umowy z Właścicielem wartość usługi montażu instalacji solarnej uwzględnia: dokumentację projektową; urządzenia i materiały użyte do montażu instalacji solarnej do podgrzewania wody użytkowej oraz wykonania usługi, a także roboty adaptacyjne i budowlane; instrukcję eksploatacji i obsługi urządzeń; szkolenie w zakresie eksploatacji i obsługi; gwarancję jakości i rękojmi za wady; serwisowanie instalacji w okresie gwarancji i rękojmi za wady; prace przygotowawcze w zakresie projektu; zarządzanie projektem. Również w przypadku zmniejszenia wysokości dofinansowania projektu przez Instytucję Zarządzającą, a także wystąpienia kosztów niekwalifikowalnych, Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do dokonania odpowiedniej dopłaty w terminie 30 dni od otrzymania stosownego powiadomienia od Miasta (Partnera).

Z czynnością montażu instalacji kolektorów słonecznych, a później przekazaniem prawa własności, nie będzie wiązał się obowiązek uiszczania dodatkowych płatności na rzecz Miasta. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

W pismach, stanowiących uzupełnienie wniosku, Zainteresowany wskazał, że:

  1. realizacja przedmiotowej inwestycji na budynkach Właścicieli jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez poszczególnych Właścicieli nieruchomości. Wynika to wprost z umów zawartych z Właścicielami nieruchomości przez Lidera projektu i poszczególne Gminy Partnerskie;
  2. zadane w poz. 69 wniosku ORD-IN pytanie oznaczone jako pytanie nr 4 dotyczy indywidualnych budynków jednorodzinnych;
  3. klasyfikacja indywidualnych budynków jednorodzinnych według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r., jest następująca: sekcja 1, dział 11, grupa 111, klasa 1110 – budynki mieszkalne jednorodzinne;
  4. przedmiotowe budynki jednorodzinne, na których zostaną zamontowane instalacje solarne, będą zaliczane do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2;
  5. zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) plebania zaliczana jest do sekcji 1, dział 11, grupy 111, klasy 1130 – budynki zbiorowego zamieszkania;
  6. co najmniej połowa powierzchni użytkowej budynku plebanii jest wykorzystywana do celów mieszkalnych;
  7. montaż przedmiotowych instalacji solarnych będzie wykonywany w ramach termomodernizacji budynków jednorodzinnych i budynku plebanii;
  8. mieszkańcy uczestniczący w projekcie, którzy będą dokonywali wpłat tytułem montażu instalacji solarnych, są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i rolnikami ryczałtowymi. Przedmiotowy projekt jest skierowany do osób fizycznych a nie przedsiębiorców, natomiast montaż instalacji solarnych ma być dokonany na ich domach mieszkalnych;
  9. z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących dokonywane wpłaty będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczy wpłata. W tytule wpłaty dokonanej przez uczestnika projektu (nie dotyczy plebanii) ma widnieć zapis: „usługa montażu instalacji solarnej”;
  10. efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie pozostaną własnością Wnioskodawcy – Lidera:
    1. efekty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną przekazane innym podmiotom, tj. Właścicielom nieruchomości (po 5 latach od daty zakończenia i rozliczenia projektu);
    2. wszystkie efekty (całość zamontowanej instalacji solarnej), powstałe w wyniku realizacji projektu, zostaną przekazane innym podmiotom, tj. Właścicielom nieruchomości;
    3. Właściciel zobowiązany jest do wpłaty w wysokości 20,62% wartości montażu instalacji, tytułem zwrotu części kosztów za wykonanie na jego rzecz usługi montażu instalacji solarnej. Przekazanie efektów poza powyższym kosztem, określonym przez Właściciela nieruchomości, nie będzie wiązało się z dodatkowymi opłatami. Zawarcie umowy pomiędzy Właścicielem nieruchomości a Miastem, na mocy której nastąpi przeniesienie tytułu władania przedmiotową instalacją, należy traktować jako kolejny etap założeń projektu;
  11. wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w partnerstwie przez Lidera i wszystkich Partnerów będą wystawiane na Lidera (Wnioskodawcę), gdyż Lider został upoważniony przez Partnerów do zawierania umów z wykonawcą usługi montażu instalacji solarnej;
  12. wszystkie wydatki ponoszone w trakcie realizacji projektu w partnerstwie będą wykorzystywane w odniesieniu do:
    1. instalacji solarów na poszczególnych nieruchomościach, tj. na:
      • budynkach jednorodzinnych – będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych,
      • budynku plebanii – będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych,
      • budynku klasztornego – będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych,
      • budynkach użyteczności publicznej (szkoły) – będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu;
    2. przebudowy kotłowni w szkole – będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu;
  13. w przypadku, gdy poniesione wydatki będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych bądź czynności niepodlegających opodatkowaniu, Wnioskodawca będzie miał obiektywną, rzeczywistą możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca w ten sposób skonstruował postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie usług montażu instalacji solarnych, że będzie miał możliwość przyporządkowania poszczególnych wydatków do poszczególnych kategorii czynności, w szczególności przebudowa kotłowni w szkole będzie zrealizowana na podstawie postępowania odrębnego od innych realizowanych w ramach przedmiotowego projektu. Wyodrębnienie koszów związanych z tą inwestycją nie będzie przysparzało trudności;
  14. Wnioskodawca zamierza refakturować koszt usługi montażu instalacji solarnych wykonywanych na terenach Gmin Partnerskich na poszczególne Gminy Partnerskie.


Ponadto Wnioskodawca doprecyzował, że zakres zadanych pytań nr 1, 2, 3 i 4 wniosku ORD-IN, w których mowa o Właścicielach nieruchomości, dotyczy wyłącznie nieruchomości położonych na terenie Wnioskodawcy. Pytania nr 1, 2, 3 i 4 wniosku ORD-IN dotyczą budynków jednorodzinnych (150 szt.) i budynku plebanii (1 szt.). Efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu w partnerstwie w części dotyczącej terenu Gmin Partnerskich nie będą własnością Wnioskodawcy – Lidera. Zgodnie z § 5 Umowy partnerskiej „Własność majątku uzyskanego w ramach projektu”, infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu stanowić będzie własność Partnerów odpowiednio do lokalizacji. Wszystkie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu na mocy umowy partnerskiej zostaną przekazane poszczególnym Partnerom (staną się ich własnością) w momencie ich wytworzenia na mocy umowy partnerskiej. Każdy Partner współfinansuje realizację projektu poprzez wpłacenie na rachunek wskazany przez Lidera przypadającego na danego Partnera udziału, przekazuje ponadto wpłaty zebrane od swoich Właścicieli nieruchomości uczestniczących w projekcie. Na ten sam rachunek będzie przekazane dofinansowanie unijne, które w części pokryje koszt realizacji projektu na terenie wszystkich Gmin i Lidera. Uzyskanie przez Partnerów efektów poza powyższymi wpłatami, nie będzie wiązało się z dodatkowymi opłatami. Wnioskodawca dodał, że każdy z Partnerów, który zostanie właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu, będzie zobowiązany do zapewnienia ciągłości jej utrzymania przez okres co najmniej 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu. Każdy z Partnerów, po upływie 5 letniego okresu trwałości projektu, przekaże instalacje solarne zamontowane na jej terenie na rzecz Właścicieli nieruchomości, na zasadach określonych w umowie z Właścicielem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wpłaty mieszkańców (nie dotyczy plebanii) uczestniczących w projekcie w wysokości 20,62% wartości usługi montażu winny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących? (oznaczone jako pytanie nr 6 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy, wpłaty mieszkańców (nie dotyczy plebanii) uczestniczących w projekcie w wysokości 20,62% wartości usługi montażu, nie muszą być ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Właścicielom nieruchomości w pismach określających ostateczną wartość usługi montażu instalacji solarnych zostanie podane konto bankowe Miasta (Partnera), na które ma zostać dokonana wpłata ze szczegółowym jej opisem. W związku z powyższym, następuje zwolnienie z ewidencjonowania wpłat właścicieli nieruchomości za pomocą kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a ustawy).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Odnosząc się do kwestii obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących należy wskazać, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. art. 111 ust. 1a ustawy, do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 1382).

W myśl § 2 ust. 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem podatnik miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia, przy świadczeniu usług muszą łącznie zostać spełnione określone w tym przepisie warunki.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w partnerstwie z 7 Gminami przystąpił do realizacji wspólnego projektu pod nazwą „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI: Środowisko i czysta energia, Działanie 6.2. Energia przyjazna środowisku (dalej: projekt). W dniu 27 listopada 2013 r. pomiędzy Miastem a Urzędem Marszałkowskim zawarto umowę o dofinansowanie przedmiotowego projektu. Zasadniczym celem projektu jest poprawa stanu środowiska naturalnego i ograniczenie zagrożeń ekologicznych poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Projekt jest realizowany w 78,38% ze środków finansowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Miasto przystępując do realizacji projektu wypełnia swoje ustawowe zadania, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy). Wnioskodawca z każdym z Partnerów zawarł umowę o realizacji wspólnego projektu. W myśl tych umów, Miasto jest Liderem projektu, jego zadaniem jest reprezentowanie wszystkich Partnerów w zakresie przygotowania i realizacji projektu. Lider projektu jest podmiotem wszelkich praw i obowiązków wobec Instytucji Zarządzającej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa i Urzędu Marszałkowskiego Województwa związanych z jego przygotowaniem i wdrożeniem. Lider zabezpiecza w swoim budżecie środki finansowe na realizację projektu. Miasto jest również zobowiązane do przedłożenia Instytucji Zarządzającej Regionalnego Programu Operacyjnego dowodów poniesionych wydatków i rozliczenia projektu. Partner zobowiązany jest do wpłacenia na rachunek wskazany przez Lidera przypadającego na niego udziału w realizacji projektu oraz do przekazania na ten rachunek zebranych od Właścicieli nieruchomości (budynków jednorodzinnych, plebanii, klasztoru) będących mieszkańcami danej Gminy, wpłat w wysokości 20,62% wartości montażu instalacji solarnych. Wpłaty te Właściciele nieruchomości przekazują Miastu i danej Gminie na podstawie umów zawartych odpowiednio z Miastem lub Gminą. Na mocy umowy wpłaty Właścicieli nieruchomości położonych na terenie partnerskiej Gminy – dokonane na rachunek bankowy danej Gminy w wysokości 20,62% wartości montażu instalacji solarnej – są przekazywane przez Partnerów Liderowi w celu zabezpieczenia środków na wynagrodzenia dla wykonawców usług i dostawców materiałów związanych z realizacją projektu. Po realizacji i rozliczeniu projektu, każdy Partner otrzyma refundację proporcjonalnie do poniesionych kosztów na zrealizowaną na terenie swojej Gminy w ramach projektu infrastrukturę ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Planowane zakończenie projektu to rok 2015. Projekt obejmuje montaż 1.000 kompletów zestawów solarnych w celu przygotowania w okresie całorocznym ciepłej wody użytkowej w indywidualnych budynkach jednorodzinnych (986 instalacji), w budynkach plebanii (6 instalacji), w budynku klasztornym (1 instalacja) oraz w budynkach użyteczności publicznej typu szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum (7 instalacji), oraz przebudowę istniejącej w szkole kotłowni, w której energia będzie wytwarzana poprzez spalanie biomasy. Wszystkie szkoły objęte projektem są szkołami publicznymi, dla których jednostki samorządu terytorialnego są organami założycielskimi i prowadzącymi. Szkoły te nie posiadają osobowości prawnej i nie są Właścicielami nieruchomości, z którymi Lider lub Partner podpisuje umowy o uczestnictwie w projekcie.

Na terenie Miasta zostaną zamontowane instalacje solarne na 150 budynkach jednorodzinnych oraz na jednym budynku plebanii. Zestawy solarne mają być zamontowane na dachu bądź elewacji budynków. Na etapie przygotowawczym zebrano od mieszkańców zainteresowanych uczestnictwem w projekcie „Deklaracje dotyczące udziału w projekcie zakupu i instalacji kolektorów słonecznych”. Udział mieszkańca ma wyrażać się poprzez udostępnienie nieruchomości celem wykonania montażu instalacji solarnej oraz poprzez współfinansowanie całkowitego kosztu instalacji wraz z kosztem nadzoru inwestorskiego i inwentaryzacji powykonawczej.

Miasto lub Partner w celu realizacji projektu podpiszą z Właścicielami nieruchomości (zgodnie z właściwością miejscową) umowy określające uprawnienia i obowiązki stron. Na mocy przedmiotowych Umów z Właścicielem, Właściciele nieruchomości udzielą Miastu (Partnerowi) i wykonawcy, który ma być wyłoniony w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prawa dysponowania nieruchomością, w tym budynkiem, na cele budowlane w zakresie wykonania instalacji solarnej w ramach projektu. Instalacja solarna pozostanie własnością Miasta (Partnera) przez okres trwałości projektu, tj. 5 lat licząc od dnia rzeczowego i finansowego zakończenia projektu. Po upływie tego okresu, własność instalacji solarnej zostanie przeniesiona na rzecz Właściciela nieruchomości, na której urządzenie zostało zamontowane. Przeniesienie tytułu prawnego zostanie dokonane na podstawie odrębnej umowy zawartej między Miastem (Partnerem) a Właścicielem nieruchomości uczestniczącym w projekcie. Podpisując Umowę z Właścicielem, Właściciel nieruchomości zobowiązał się do wpłaty w terminie do dnia 31 marca 2014 r. na rzecz Miasta (Partnera) kwoty równoważnej 20,62% wartości usługi montażu instalacji solarnej, która to wartość zostanie dokładnie określona po przeprowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych. O wartości usługi montażu Miasto (Partner) powiadomi Właściciela nieruchomości pisemnie. W przedmiotowym piśmie zostanie wskazany rachunek bankowy Miasta (odpowiednio – Partnera), na który należy dokonać wpłat. Wpłaty dokonywane mają być za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Mieszkańcy zostaną poinformowani o konieczności dokładnego opisywania dowodu wpłaty. W przypadku braku zapłaty 20,62% wartości montażu instalacji solarnej, Wnioskodawca ma prawo rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym, co oznacza w szczególności brak prawa udziału Właściciela nieruchomości w projekcie.

Z czynnością montażu instalacji kolektorów słonecznych, a później przekazaniem prawa własności, nie będzie wiązał się obowiązek uiszczania dodatkowych płatności na rzecz Miasta. Realizacja przedmiotowej inwestycji na budynkach Właścicieli jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez poszczególnych Właścicieli nieruchomości. Wynika to wprost z umów zawartych z Właścicielami nieruchomości przez Lidera projektu i poszczególne Gminy Partnerskie.

Mieszkańcy uczestniczący w projekcie, którzy będą dokonywali wpłat tytułem montażu instalacji solarnych, są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i rolnikami ryczałtowymi. Przedmiotowy projekt jest skierowany do osób fizycznych a nie przedsiębiorców, natomiast montaż instalacji solarnych ma być dokonany na ich domach mieszkalnych. Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących dokonywane wpłaty będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczy wpłata.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w świetle powołanych przepisów prawa należy wskazać, że skoro wpłaty mieszkańców (nie dotyczy plebanii) za świadczone przez Wnioskodawcę usługi montażu instalacji solarnych następować będą w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Miasta, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie transakcji zapłata będzie dotyczyć, to będą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania oznaczonego jako pytanie nr 6 wniosku ORD-IN, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera zatem skutków prawnych dla pozostałych Gmin Partnerskich.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej obowiązku ewidencjonowania wpłat mieszkańców uczestniczących w projekcie za pomocą kas rejestrujących. Natomiast wniosek w zakresie:

  • realizacji projektu „…” na terenie Wnioskodawcy odnośnie uznania za świadczenie usług oraz opodatkowania czynności montażu instalacji solarnych na rzecz Właścicieli nieruchomości, momentu powstania obowiązku podatkowego, zastosowania stawki podatku VAT został załatwiony interpretacją indywidualną nr IPTPP2/443-26/14-7/KW oraz
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami montażu instalacji solarnych wykonanych na terenie Lidera i terenach Gmin Partnerskich na budynkach jednorodzinnych, budynkach plebanii, budynku klasztoru, szkołach oraz z przebudową kotłowni został załatwiony interpretacją indywidualną nr IPTPP2/443-26/14-9/KW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj