Interpretacja Ministra Finansów
DD9/033/63/SEW/2011/PK-751
z 5 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 15 lutego 2008 r. Nr ILPB1/415-192/07-2/IM, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru sposobu ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej oraz obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych dla działalności gospodarczej, jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 15 lutego 2008 r., w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek z dnia 9 listopada 2007 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że dla ustalenia wyniku finansowego z działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi księgę przychodów i rozchodów i opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z prowadzonych działów specjalnych Wnioskodawca płaci podatek od dochodu ustalonego na podstawie norm szacunkowych.

W 2007 roku przychód z działalności rolniczej – działów specjalnych przekroczył równowartość kwoty 800.000 euro, natomiast z działalności gospodarczej kształtuje się na poziomie poniżej równowartości kwoty 800.000 euro.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytania.


  1. Czy pomimo osiągnięcia z działów specjalnych produkcji rolnej w 2007 roku przychodów o równowartości przewyższającej 800.000 euro, Wnioskodawca może ustalać w 2008 roku dochód z tego źródła na podstawie norm szacunkowych?
  2. Czy obowiązek prowadzenia księgi rachunkowej na rok 2008 obejmować będzie również pozarolniczą działalność gospodarczą, pomimo uzyskania z tego źródła w 2007 roku przychodów netto o równowartości nieprzekraczającej 800.000 euro?
  3. Czy prowadzenie księgi rachunkowej dla działów specjalnych produkcji rolnej w roku 2008 pozbawia możliwości ustalania dochodu na podstawie norm szacunkowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo uzyskania przychodów netto w wysokości przekraczającej równowartość 800.000 euro z działów specjalnych produkcji rolnej, nie ma obowiązku zaprowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli nie wyrazi takiej woli. Reguluje to art. 24a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych albo podatkowej księgi przychodów i rozchodów dotyczy również prowadzących działy specjalne tylko wtedy, gdy sam, z własnej i nieprzymuszonej woli zadeklaruje taki zamiar. Potwierdza to też zapis art. 15 ww. ustawy.

Wnioskodawca wskazuje, że na mocy art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy podmiotu, który przekroczył przychód w wysokości równowartości 800.000 euro w poprzednim roku podatkowym i w związku z tym obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy tylko działów specjalnych produkcji rolnej. W pozarolniczej działalności gospodarczej w 2008 roku nadal podatnik może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów na zasadach kontynuacji. Pozarolnicza działalność gospodarcza jest innym źródłem przychodu niż działy specjalne produkcji rolnej. Działy specjalne wymieniono w art. 10 pkt 4, natomiast pozarolniczą działalność gospodarczą w art. 10 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, iż prowadzenie księgi handlowej w działalności rolniczej, z mocy prawa nie pozbawia rolnika możliwości ustalania dochodu na podstawie norm szacunkowych, o czym stanowi art. 24a ust. 2 pkt 2 ww. ustawy. Regulacje art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz art. 43 ust. 2 tejże ustawy zobowiązują podatnika w terminie do 30 listopada roku poprzedzającego, do określenia się na druku PIT-6, czy w roku następnym dochód będzie ustalany na podstawie ksiąg, czy w oparciu o normy szacunkowe. W terminie do 30 listopada roku poprzedzającego należy także dokonać wyboru sposobu opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W terminie do 30 listopada podatnik prowadzący działy specjalne może nie posiadać wiedzy o wysokości osiągniętego przychodu do końca roku podatkowego oraz wynikającym, w związku z tym, ewentualnym obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych w roku następnym. Określenie się na druku PIT-6 o dokonanym wyborze ustalania dochodu na podstawie norm szacunkowych i następnie przekroczenie równowartości 800.000 euro w grudniu eliminuje podatnika z korzystania sposobu opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydając w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 15 lutego 2008 r. Nr ILPB1/415-192/07-2/IM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku założenia ksiąg rachunkowych z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej jako nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej działalności gospodarczej jako prawidłowe stwierdzając m.in., że (...). Jeżeli zatem przychody osób fizycznych prowadzących działalność rolniczą, tj. działy specjalne produkcji rolnej przekroczą określoną (...) przepisem kwotę, to podmioty te są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych. (...).


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Konsekwencją uregulowań zawartych w powołanym przepisie jest wprowadzona – dla celów tej ustawy – zawarta w art. 2 ust. 2 definicja działalności rolniczej, oraz w art. 2 ust. 3 definicja działów specjalnych produkcji rolnej, z których uzyskiwane dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W myśl uregulowań art. 10 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, działy specjalne produkcji rolnej stanowią odrębne źródło przychodów.

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej, jak stanowi art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku.

Natomiast sposób ustalania podstawy opodatkowania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej został określony w art. 24 ust. 4 wyżej powołanej ustawy. Zgodnie z tymi uregulowaniami, dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg podatkowych, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Z powołanych przepisów wynika, że wyboru sposobu ustalania dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z działów specjalnych produkcji rolnej, to jest na podstawie ksiąg bądź przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu – dokonuje sam podatnik.

Należy również zwrócić uwagę na regulacje zawarte w art. 24a ust. 2 pkt 2 ustawy, nakładające obowiązek prowadzenia ksiąg przez osoby prowadzące działy specjalne produkcji rolnej, w sytuacji jednakże takiej, gdy osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania z prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej, w przypadku podatników, którzy nie dokonali wyboru w trybie art. 15 i art. 24a ust. 2 pkt 2 wymienionej ustawy, zamiaru prowadzenia ksiąg (podatkowej księgi przychodów i rozchodów, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475, z późn. zm., lub ksiąg rachunkowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.) ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu, określonych w załączniku nr 2 do ustawy i to niezależnie od wielkości uzyskanych przychodów.

Rozstrzygnięcie dotyczące tej kwestii znajduje odzwierciedlenie np. w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 stycznia 2011 r., sygn. akt II FPS 2/10, wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 marca 2011 r., sygn. akt II FSK 186/11, w których wskazano, że „(...) obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, o których mowa w art. 24a ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) nie dotyczy podatników uzyskujących przychody z działów specjalnych produkcji rolnej (art. 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 3), bez względu na wielkość tych przychodów, o ile podatnicy ci nie zgłosili zamiaru prowadzenia ksiąg w trybie określonym w art. 24a ust. 2 pkt 2 i art. 15 zdanie drugie tej ustawy. W świetle art. 24 ust. 4 zdanie drugie i art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej uzyskiwanych przez podatników, którzy nie zgłosili zamiaru prowadzenia ksiąg, mają zastosowanie wyłącznie normy szacunkowe dochodu określone w załączniku nr 2 do tej ustawy.”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości wyboru, przez podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej, sposobu ustalania dochodu, należy uznać za prawidłowe.

Minister Finansów, jeżeli stwierdzi nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej to, stosownie do art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej dokonuje, z urzędu, jej zmiany, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów administracyjnych.

Jednocześnie w konsekwencji należało, z urzędu, dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Finansów, gdyż stanowisko stwierdzające m.in., że (...). Jeżeli zatem przychody osób fizycznych prowadzących działalność rolniczą, tj. działy specjalne produkcji rolnej przekroczą określoną (...) przepisem kwotę, to podmioty te są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych. (...) jest nieprawidłowe.


Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj