Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-838/13-2/JC
z 17 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7.10.2013 r. (data wpływu 14.10.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nagrody w ramach organizowanego konkursu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.10.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nagrody w ramach organizowanego konkursu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z dystrybucją na terenie Polski produktów należących do trzech głównych sektorów działalności Spółki tj. sektor zdrowia, dział środków ochrony roślin, dział material science. W celu zwiększenia sprzedaży Spółka organizuje akcje marketingowe w postaci konkursu skierowanego do osób bezpośrednio zaangażowanych w dystrybucję jej towarów. Konkurs jest realizowany na podstawie regulaminu, który określa osobę organizatora, którym jest Spółka, jednolite zasady rywalizacji, warunki uczestnictwa, określenie elementów współzawodnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, oraz nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Konkurs odbywa się dwuetapowo na następujących zasadach:

  • Konkurs kierowany jest do osób fizycznych będących (I) pracownikami dystrybutorów produktów B., lub (II) osobami zatrudnionymi przez dystrybutorów na podstawie stosunku powołania lub (III) osobami zaangażowanymi przez dystrybutorów produktów B. na podstawie kontraktów cywilnoprawnych, w tym również osób samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą (dalej jako: uczestnicy). Tak więc, Spółkę nie łączy z uczestnikami jakikolwiek stosunek prawny, w szczególności stosunek nadrzędności służbowej.
  • W trakcie I etapu konkursu spośród uczestników konkursu, komisja konkursowa wyłania ograniczoną liczbę tych uczestników, którzy osiągnęli w okresie trwania konkursu najwyższy obrót produktami Spółki.
  • Następnie, spośród uczestników wyłonionych w I etapie konkursu, komisja konkursowa na podstawie przygotowanego testu wiedzy ocenia wiedzę techniczną uczestników dotyczącą produktów B., na podstawie wyników tego etapu przyznawana jest nagroda (lub nagrody) dla laureatów konkursu, tj. osoby (osób), które osiągną najlepszy wynik przygotowanym teście wiedzy.
  • Zwycięzca (zwycięzcy) otrzymuje nagrodę, np. określona nagroda rzeczowa, wyjazd, etc.
  • Niektóre konkursy przewidują, że więcej niż jedna osoba może zostać nagrodzona. Tym niemniej, uczestnicy nie mają gwarancji otrzymania nagrody po spełnieniu określonych kryteriów - otrzymają ją jedynie gdy okażą się lepsi od innych uczestników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka, jako organizator konkursu, jest zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy w przestawionym stanie faktycznym poniesione przez Spółkę koszty nagród w konkursie mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione koszty nagród w konkursie mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późniejszymi zmianami, dalej jako: ustawa o CIT), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

Przepis ten wskazuje, że dla zakwalifikowania danego wydatku jako kosztu podatkowego istotne znaczenie ma cel, w jakim dany wydatek został poniesiony. Mając na uwadze powyższe, wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. Sformułowanie „w celu” oznacza dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu). Tym samym, dążenie podatnika ma przymiot „celowości”, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo-skutkowych można racjonalnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (przychód). W rezultacie, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu podatkowego, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle występujących okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Stanowisko te, zostało również wyrażone w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym m.in. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 23 kwietnia 2009 r., sygn. I SA/Kr 298/09, w którym stwierdzono, że:

  1. "Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zmierzającą do stworzenia, zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów.
  2. Kosztami będą wydatki poniesione z zamiarem zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby przynosiło ono przychody także w przyszłości.
  3. Związek wydatków z przychodami nie musi być bezpośredni”.

Mając na uwadze powyższe, definicja kosztów uzyskania przychodów, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych składa się z kilku podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną, tj.:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • wydatek jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • wydatek poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • wydatek został właściwie udokumentowany,
  • wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Reasumując, wydatki, jakie Spółka ponosi w związku organizacją konkursu spełniają wyżej wymienione warunki uprawniające do zaliczenia wydatków w tym zakresie do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. W szczególności, wydatki poniesione przez Spółkę, są rzeczywiste (definitywne) pozostają w ścisłym związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Są również poniesione w celu uzyskania przychodów, gdyż zasadniczym celem organizowanego konkursu jest, intensyfikacja sprzedaży i w rezultacie zwiększanie wolumenu sprzedaży - poprzez uatrakcyjnienie oferty Spółki (motywację kontrahentów do zwiększenia sprzedaży jej produktów oraz poszerzania wiedzy na temat produktów Spółki). Wydatki poniesione na nagrodę stanowią zachętę do maksymalizacji wolumenu obrotów towarami Spółki, co niewątpliwie wskazuje na związek z przychodami. Wydatki poniesione przez Spółkę są również rzetelnie udokumentowane m.in. w postaci regulaminu konkursu, potwierdzenia odbioru nagrody, zestawienia faktur sprzedaży oraz nie znajdują się w grupie wydatków, wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, zdaniem Spółki, poniesione koszty nagród w konkursie mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Spółka podnosi, że stanowisko prezentowane przez Spółkę znajduje potwierdzenie w aktualnym stanowisku organów podatkowych, w tym m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 marca 2012 r., sygn. ILPB3/423-584/11-2/MM:

„W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż celem zorganizowania ww. promocji byłoby aktywowanie i zwiększanie sprzedaży produktów Spółki poprzez zmotywowanie potencjalnych klientów do dokonywania zakupów produktów Spółki. Celem wydatków poniesionych w związku zorganizowaniem ww. promocji, byłoby osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Spółka wyjaśniła, iż celem ww. działań promocyjnych motywującym kontrahentów i potencjalnych kontrahentów do zwiększonych zakupów jest uatrakcyjnienie oferty, intensyfikacja sprzedaży, a co za tym idzie zwiększanie wolumenu sprzedaży. Wydatki poniesione na nagrody stanowiłyby zachętę do maksymalizacji wolumenu obrotów towarami będącymi przedmiotem promocji, co wskazuje na związek z osiąganymi przez Spółkę przychodami.

W ocenie tut. Organu, możliwość uzyskania atrakcyjnych nagród, skłania kontrahentów - odbiorców do kontynuowania zakupów w Spółce, która je oferuje. W związku z tym wpływa niewątpliwie na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody.

Reasumując powyższe, wydatki Spółki, jakie poniesione byłyby w związku z zakupem nagród w promocjach, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, mogłyby zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

  • interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 czerwca 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-304/11/PC:

„Reasumując, wręczane przez Wnioskodawcę nagrody mają, jak wskazuje Spółka, niewątpliwie wpływ na zwiększenie przychodów, a więc wydatki poniesione na ich nabycie stanowić będą, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem, że ich poniesienie zostanie prawidłowo udokumentowane.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Odnosząc się natomiast do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku WSA w Krakowie należy podkreślić, że aczkolwiek wyroki sądów kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie prawnym. Należy stwierdzić, że rozstrzygnięcie to zapadło w indywidualnej sprawie i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie może być wiążące dla organu wydającego interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj