Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-896/13/MS
z 14 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 lipca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 1 października 2013r. (data wpływu 3 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania aportu składników majątkowych Wnioskodawcy do spółki komandytowo akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 4 lipca 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania aportu składników majątkowych Wnioskodawcy do spółki komandytowo akcyjnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 1 października 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 września 2013 r. znak: IBPP1/443-591/13/MS.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą prawną - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawca jest:

  • właścicielem środków trwałych stanowiących rzeczy ruchome (dalej: „Linia produkcyjna”),
  • uprawnionym z prawa ochronnego do znaku towarowego, który został wpisany do rejestru znaków towarowych (dalej: „Znak Towarowy"), wytworzonym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

-określanych łącznie w dalszej części wniosku jako: „Składniki Majątkowe”.

Wnioskodawca zamierza wnieść aportem Składniki Majątkowe do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: „SKA”) w zamian za jej akcje o określonej wartości emisyjnej.

W związku z planowanym aportem Wnioskodawca uzyska od zewnętrznych rzeczoznawców wycenę Znaku Towarowego ze wskazaniem jego wartości rynkowej.

Oszacowana wartość rynkowa Znaku Towarowego nie będzie zawierać kwoty VAT. W wycenie będzie się jednak znajdować adnotacja, zgodnie z którą w przypadku, gdyby sprzedający (w analizowanej sprawie: Wnioskodawca) był podatnikiem VAT i dokonał przedmiotowej sprzedaży w tym charakterze, oszacowana wartość rynkowa powinna zostać powiększona o kwotę VAT skalkulowaną według właściwej stawki.

Wnioskodawca uzyska również od zewnętrznych rzeczoznawców wycenę Linii produkcyjnej, w której wskazana zostanie jej wartość bez kwoty VAT oraz wartość powiększona o kwotę VAT dla sprzedawcy będącego podatnikiem VAT i dokonującego sprzedaży w takim charakterze.

Uzyskane przez Wnioskodawcę wyceny poszczególnych Składników Majątkowych będą zatem określać wartość rynkową Składników Majątkowych zarówno w sytuacji, w której ich sprzedaż (obejmująca również wniesienie aportem) nie podlega VAT (dalej: „Wartość rynkowa netto”) jak i w sytuacji, w której sprzedaż taka będzie podlegać VAT (dalej: „Wartość rynkowa brutto”).

Składniki Majątkowe nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e) Ustawy o VAT.

Zgodnie z ustaleniami pomiędzy SKA i Wnioskodawcą, w zamian za aport Wnioskodawca obejmie akcje o wartości emisyjnej równej Wartości rynkowej netto i otrzyma kwotę VAT należnego w formie pieniężnej albo otrzyma wyłącznie akcje o wartości emisyjnej równej Wartości rynkowej brutto.

Wartości rynkowe brutto znaku towarowego oraz linii produkcyjnej określone w umowie aportowej będą stanowiły wartość rynkową, w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy o podatku od towarów i usług.

Wartość akcji objętych przez Wnioskodawcę w spółce komandytowo-akcyjnej będzie stanowić pochodną wartości wniesionego wkładu niepieniężnego (tj. znaku towarowego oraz środków trwałych stanowiących rzeczy ruchome - linia produkcyjna).

Wskazane w pytaniu wartości (wartość rynkowa netto i wartość rynkowa brutto) dotyczą znaku towarowego oraz środków trwałych stanowiących rzeczy ruchome (linia produkcyjna).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.Czy w przypadku, gdy w zamian za aport Składników Majątkowych do SKA Wnioskodawca:

  • obejmie akcje o wartości emisyjnej równej wartości rynkowej netto Składników Majątkowych oraz
  • otrzyma kwotę VAT należnego w formie pieniężnej

podstawą opodatkowania VAT tej transakcji będzie określona wartość rynkowa brutto poszczególnych Składników Majątkowych, pomniejszona o należny podatek VAT?

2.Czy w przypadku, gdy w zamian za aport Składników Majątkowych do SKA Wnioskodawca obejmie akcje o wartości emisyjnej równej wartości rynkowej brutto Składników Majątkowych - podstawą opodatkowania VAT tego aportu będzie wartość rynkowa brutto poszczególnych Składników Majątkowych, pomniejszona o należny podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy w zamian za aport Składników Majątkowych do SKA Wnioskodawca:

  • obejmie akcje o wartości emisyjnej równej wartości rynkowej netto Składników Majątkowych oraz
  • otrzyma kwotę VAT należnego w formie pieniężnej

podstawą opodatkowania VAT tej transakcji będzie określona Wartość rynkowa brutto poszczególnych Składników Majątkowych, pomniejszona o należny podatek VAT.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy w zamian za aport Składników Majątkowych do SKA Wnioskodawca obejmie akcje o wartości emisyjnej równej wartości rynkowej brutto Składników Majątkowych - podstawą opodatkowania VAT tego aportu będzie wartość rynkowa brutto poszczególnych Składników Majątkowych, pomniejszona o należny podatek VAT.

Ustawa o VAT nie przewiduje szczególnych zasad ustalania podstawy opodatkowania VAT dla transakcji wniesienia aportu do spółki prawa handlowego przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W myśl zasady ogólnej, wyrażonej w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, przez który rozumie się kwotę należną (cenę) z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę należnego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do transakcji aportu powyższa zasada ogólna ustalania podstawy opodatkowania w VAT nie znajdzie zastosowania z uwagi na fakt, że w przypadku aportu nie występuje kwota należna (cena). Należy zauważyć, że w ustawie o VAT nie zdefiniowano pojęcia ceny. W związku z tym można pomocniczo odwołać się do stosownej definicji zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. ocenach (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 385), zgodnie z którą, przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W świetle powyższej definicji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie można przyjąć, że wartość nominalna akcji otrzymanych przez Wnioskodawcę w zamian za wniesione aportem Składniki Majątkowe stanowi cenę.

W konsekwencji, w celu ustalenia podstawy opodatkowania transakcji wniesienia aportem Składników Majątkowych, opisanej we wniosku, należy zastosować art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, w myśl którego, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, za podstawę opodatkowania uznaje się wartość rynkową towarów lub usług pomniejszoną o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Biorąc pod uwagę, że:

  • Wnioskodawca będzie dysponował stosownymi wycenami sporządzonymi przez zewnętrznych rzeczoznawców, które określą wartość rynkową netto oraz wartość rynkową brutto wycenianych Składników Majątkowych,
  • Wnioskodawca dokona zbycia Składników Majątkowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, działając w charakterze podatnika VAT,

podstawa opodatkowania VAT aportu powinna być ustalana jako wartość rynkowa brutto poszczególnych Składników Majątkowych, wynikająca ze wspomnianych wycen, pomniejszona o kwotę VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, wartość podstawy opodatkowania VAT w przedstawionych zdarzeniach przyszłych nie powinna być zatem ustalana w oparciu o wartość nominalną/emisyjną akcji otrzymanych w zamian za aport, lecz w korespondencji do wartości rynkowej brutto wnoszonych aportem Składników Majątkowych, niezależnie od przyjętej metody rozliczenia kwoty VAT (w formie pieniężnej - zdarzenie przyszłe objęte pytaniem nr 1 albo w formie akcji w Spółce - zdarzenie przyszłe objęte pytaniem nr 2).

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2012 r. (sygn. I FSK 211/12), w którym Sąd stwierdził m.in.: „(...) Z posiadaniem udziałów wiążą się określone prawa i obowiązki w spółce: prawo głosu, prawo do dywidendy, prawo do uczestnictwa w podziale kwoty likwidacyjnej, obejmujące prawa korporacyjne i majątkowe (vide A. Kidyba, Komentarz do Kodeksu Spółek Handlowych, LEX 2012). W art. 175 K.s.h. przewidziane zostały też konsekwencje zawyżenia wartości wkładów niepieniężnych. Skoro objęcie udziałów nie jest następstwem wnoszonych do spółki wkładów, a z udziałem wiążą się określone prawa zarówno korporacyjne, jak i majątkowe, to wbrew temu co zarzuca się w skardze kasacyjnej, w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego na pokrycie udziałów, nie można mówić, że ceną jest wartość nominalna tych udziałów, a tym samym, że wartość nominalna udziałów stanowi cenę w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u. (...)”.

Ponadto, stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z jednolitym podejściem organów podatkowych, prezentowanym w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, wydanych przez Dyrektorów Izb Skarbowych, działających z upoważnienia Ministra Finansów, w tym m.in. w interpretacji:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 kwietnia 2013 r. (sygn. IBPP2/443-77/13/IK), w której organ stwierdził m.in.: „(...) Reasumując powyższe, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w niniejszej sprawie, stwierdzić należy, iż skoro w przypadku dokonania czynności wniesienia nieruchomości i znaków towarowych do spółki komandytowo-akcyjnej jako wkładu niepieniężnego (aportu) nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione towary (nieruchomości) i prawa, lecz formę należności stanowią akcje w spółce objęte w zamian za wniesione towary (nieruchomości) i prawa, podstawą opodatkowania opisanej transakcji będzie, w myśl art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, wartość przedmiotu wkładu pomniejszona o kwotę podatku, pod warunkiem, iż odpowiada ona jego wartości rynkowej, pomniejszonej o kwotę należnego podatku”.
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 marca 2013 r. (sygn. IBPP3/443-1365/12/JP w której organ stwierdził m.in.: „(...) W przypadku wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki, nie powstanie kwota należna (cena) w zamian za przedmiot wkładu. Ekwiwalentem dla wnoszącego będzie w tym przypadku wartość udziałów otrzymanych w zamian za ten wkład” i dalej: „(...) Mając na uwadze przytoczone przepisy stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania w przypadku wniesienia aportu niepieniężnego w postaci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej do spółki będzie zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, jej wartość rynkowa pomniejszona o kwotę podatku (...)”.
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 marca 2013 r. (sygn. IPPP3/443-1267/12-2/KB), w której organ skonstatował: „(...) W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia aktywów (znaków towarowych) w formie wkładu niepieniężnego do Spółki kapitałowej będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku (...)”.
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 grudnia 2012 r. (sygn. ILPP1/443-920/12-2/KG), w której organ stwierdził m.in.: „(...) W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia aportem do Spółki kapitałowej składników majątku Wnioskodawcy (osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, podatnika podatku od towarów i usług) niestanowiących przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, traktowanej dla potrzeb podatku od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług (w przypadku wartości niematerialnych i prawnych) będzie - na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy - wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku (...)”.
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 listopada 2012 r. (sygn. ITPP2/443-1071b/12/RS), w której organ stwierdził m.in. „(...) w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia znaków towarowych w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę podatku (...)”.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. pytanie nr 1: W przypadku gdy w zamian za aport Składników Majątkowych do SKA Wnioskodawca:

  • obejmie akcje o wartości emisyjnej równej wartości rynkowej netto Składników Majątkowych oraz
  • otrzyma kwotę VAT należnego w formie pieniężnej

podstawą opodatkowania VAT tej transakcji będzie określona wartość rynkowa brutto poszczególnych Składników Majątkowych, pomniejszona o należny podatek VAT.

Ad. pytanie nr 2: W przypadku, gdy w zamian za aport Składników Majątkowych do SKA Wnioskodawca obejmie akcje o wartości emisyjnej równej wartości rynkowej brutto Składników Majątkowych - podstawą opodatkowania VAT tego aportu będzie wartość rynkowa brutto poszczególnych Składników Majątkowych, pomniejszona o należny podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 9 ww. ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Jak więc z powyższych przepisów wynika, regulacja zawarta w ust. 9 dotyczy pewnego rodzaju sytuacji szczególnej w stosunku do przypadku określonego w ust. 1 i znajduje pierwszeństwo w zastosowaniu w razie zaistnienia takiej właśnie sytuacji, a więc zawsze wtedy, gdy dla czynności określonej w art. 5 (m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług) nie została określona cena.

W przypadku wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki, nie powstanie kwota należna (cena) w zamian za przedmiot wkładu. Ekwiwalentem dla wnoszącego będzie w tym przypadku wartość udziałów otrzymanych w zamian za ten wkład. Zatem, w przypadku aportu do spółek trudno mówić o kwocie należnej.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów – kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług – kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 385), który stanowi, że ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwości odnośnie podstawy opodatkowania wnoszonego do spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego w postaci składników majątkowych obejmujących znak towarowy i linię produkcyjną.

W art. 29 ust. 9 ustawy o VAT wskazano, że w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12. Z przepisu tego wynika, że w razie nieokreślenia przy dostawie towarów lub usług ceny za ten towar lub usługę podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa tego towaru lub usługi.

Pojęcie wartości rynkowej zdefiniowane zostało w art. 72 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1 ze zm.). W myśl tego przepisu do celów niniejszej dyrektywy „wartość wolnorynkowa” oznacza całkowitą kwotę jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium państwa członkowskiego, w którym transakcja podlega opodatkowaniu. W przypadku gdy nie można zapewnić porównywalnej dostawy towarów lub usług „wartość wolnorynkowa” oznacza w odniesieniu do towarów, kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych lub, w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy.

W sprawie ustalenia wymaga, czy w przypadku wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego występuje kwota należna w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a więc czy wartość objętych akcji stanowi cenę (kwotę należną), o jakiej mowa w tym przepisie.

Zgodnie z art. 126 § 1 i § 2 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) w sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale do spółki komandytowo-akcyjnej stosuje się:

  1. w zakresie stosunku prawnego komplementariuszy, zarówno między sobą, wobec wszystkich akcjonariuszy, jak i wobec osób trzecich, a także do wkładów tychże wspólników do spółki, z wyłączeniem wkładów na kapitał zakładowy - odpowiednio przepisy dotyczące spółki jawnej,
  2. w pozostałych sprawach - odpowiednio przepisy dotyczące spółki akcyjnej, a w szczególności przepisy dotyczące kapitału zakładowego, wkładów akcjonariuszy, akcji, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia.

Kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej powinien wynosić co najmniej 50 000 złotych.

Natomiast zgodnie z art. 309 § 1 – 5 akcje nie mogą być obejmowane poniżej ich wartości nominalnej.

Jeżeli akcje są obejmowane po cenie wyższej od wartości nominalnej, nadwyżka powinna być uiszczona w całości przed zarejestrowaniem spółki.

Akcje obejmowane za wkłady niepieniężne powinny być pokryte w całości nie później niż przed upływem roku po zarejestrowaniu spółki. Akcje obejmowane za wkłady pieniężne powinny być opłacone przed zarejestrowaniem spółki co najmniej w jednej czwartej ich wartości nominalnej.

Jeżeli akcje są obejmowane wyłącznie za wkłady niepieniężne albo za wkłady niepieniężne i pieniężne, wówczas kapitał zakładowy powinien być pokryty przed zarejestrowaniem co najmniej w jednej czwartej jego wysokości, określonej w art. 308 § 1.

Przepisy niniejszego działu dotyczące wpłaty na akcje stosuje się odpowiednio do wkładów niepieniężnych.

Skoro objęcie akcji nie jest następstwem wnoszonych do spółki wkładów, a z posiadaniem akcji wiążą się określone prawa, to w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego na pokrycie akcji, nie można mówić, że ceną jest wartość nominalna tych akcji, a zatem, że wartość nominalna akcji stanowi cenę w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Przy dostawie towarów czy usług należy też bowiem uwzględnić przede wszystkim ekonomiczny aspekt danej transakcji.

W świetle powyższego przy wniesieniu wkładu niepieniężnego wnoszonego w zamian za akcje nie można mówić o kwocie należnej w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym w przedmiotowej sprawie, tj. w sprawie, w której ma zastosowanie art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie może w sposób dowolny kształtować metody ustalania podstawy opodatkowania.

Należy podkreślić, iż przyjęcie za podstawę opodatkowania wartości nominalnej objętych akcji byłoby o tyle nieprawidłowe, że podstawy opodatkowania podatkiem VAT nie można określić wartością nominalną objętych akcji, bowiem ich wartość stanowi pochodną wartości wniesionego wkładu niepieniężnego, nie zaś odwrotnie. Zatem podstawę opodatkowania podatkiem VAT w przypadku wniesienia aportu należy ustalić zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 29 ust. 9 ustawy.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci znaku towarowego i ruchomych środków trwałych składających się na linię produkcyjną będzie – zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT – wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Przy czym bez znaczenia na powyższe rozstrzygniecie ma fakt, że Wnioskodawca w zamian za wniesiony aport w spółce komandytowo-akcyjnej:

  • obejmie akcje o wartości emisyjnej równej wartości rynkowej netto Składników Majątkowych oraz
  • otrzyma kwotę VAT należnego w formie pieniężnej,

lub obejmie akcje o wartości emisyjnej równej wartości rynkowej brutto Składników Majątkowych, gdyż w obu przypadkach podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wniesienia wkładu niepieniężnego będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Należy przy tym pamiętać, że chodzi tu o wartość rynkową rozumianą zgodnie z treścią art. 2 pkt 27b ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Należy podkreślić także, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie może wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, bowiem stanowi ono rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Dodatkowo należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj