Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-636/13-5/AW
z 17 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2013 r. (data wpływu 4 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na uzbrojenie działkijest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na uzbrojenie działki. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 września 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 19 kwietnia 2012 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu „Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej działki nr 68/1 poprzez przygotowanie dokumentacji technicznej uzbrojenia terenu” w ramach działania 6.2 Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów oraz powstawanie nowych terenów inwestycyjnych, poddziałanie 6.2.2 Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych, osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Celem projektu jest przygotowanie kompleksowej dokumentacji technicznej i projektowo-budowlanej związanej z uzbrojeniem terenu działki 68/1 o powierzchni nieco przekraczającej 15 ha. Działka znajduje się w strefie przemysłowej, w bezpośrednim sąsiedztwie kilku istotnych z punktu widzenia rozwoju miasta zakładów produkcyjnych. Obecnie stanowi ona nieużytek, tj. teren częściowo zadrzewiony i zakrzewiony, a w większej części stanowiący łąkę, przez który przebiega siedem linii energetycznych napowietrznych.

Miasto konsekwentnie prowadzi politykę rozwoju mając na uwadze rozwój tras komunikacyjnych, ich modernizację czy bliskość do granicy państwa. W Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa z roku 2002, dzięki dogodnemu położeniu – i najbliższa okolica zostały wyznaczone jako ponadregionalne centrum logistyczne. Zadanie to umieszczono również w zadaniach rządowych. Ważny węzeł komunikacyjny powstał w niedalekim Jordanowie z połączenia autostrady z drogą szybkiego ruchu wraz z miejscem poboru opłat, co spowodowało, że będzie to także centralne miejsce na mapie drogowej województwa, a miastu da szansę rozwoju, do którego sukcesywnie się przygotowuje.

W dniu 29 września 2006 r. na mocy Uchwały Rady Miejskiej przyjęty został Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego obejmujący obszar działki nr 68/1 obręb 3, na podstawie którego ustalono przeznaczenie terenu pod działalność produkcyjną, składy, magazyny, hurtownie, usługi komercyjne, usługi komunikacyjne, zakłady drobnej wytwórczości. Cel niniejszego projektu wynika bezpośrednio z przyjętego planu i jest nim podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej działki nr 68/1, co zostanie osiągnięte poprzez przygotowanie kompleksowej dokumentacji technicznej.

  1. W ramach prac przygotowawczych przewodzono opracowanie:
    1. studium wykonalności,
    2. mapy terenu do celów projektowych,
    3. badań geotechnicznych.
  2. W ramach prac projektowych przewidziano:
    1. W zakresie komunikacji oraz uzbrojenia terenów w infrastrukturę techniczną ustalono obsługę komunikacyjną terenu w wyznaczonych pasach drogi zbiorczej i dróg lokalnych. Sieć uzbrojenia planuje się poprowadzić w liniach rozgraniczających drogi, w tym celu będzie opracowana dokumentacja projektowa dróg, tj. dróg lokalnych i drogi publicznej.
    2. W zakresie zaopatrzenia w wodę ustalono zaopatrzenie terenu w wodę z ogólnodostępnej sieci wodociągowej oraz budowę rozdzielczej sieci wodociągowej w układzie pierścieniowym w liniach rozgraniczenia dróg. W ramach projektu powstanie dokumentacja techniczna przyłącza wodociągowego.
    3. W zakresie odprowadzania wód deszczowych ustalono budowę rozdzielczego systemu kanalizacji sanitarnej i deszczowej, prowadzenie kanalizacji deszczowej w linii rozgraniczenia dróg i dopuszczono odprowadzenie wód deszczowych przez włączenie jej do istniejącej kanalizacji deszczowej. W ramach projektu powstanie dokumentacja techniczna kanalizacji deszczowej.
    4. W zakresie odprowadzania ścieków komunalnych ustalono wyposażenie terenu w sieć kanalizacji sanitarnej oraz przeprowadzenie kanalizacji sanitarnej w linii rozgraniczenia dróg. W ramach projektu powstanie dokumentacja techniczna kanalizacji sanitarnej.
    5. W zakresie sieci energetycznej ustalono powstanie dokumentacji technicznej elektryczno-energetycznej i linii napowietrznych oraz prowadzenie linii energetycznych kablowych ułożonych w ziemi.

Ponadto Gmina nadmieniła, że w przyszłości zamierza dokonać uzbrojenia przedmiotowego terenu, a następnie wystawić nieruchomość na sprzedaż.

W powyższym projekcie dofinansowanym ze środków unijnych nie uwzględniono prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na opracowanie dokumentacji technicznej dotyczącej uzbrojenia działki. Wobec powyższego podatek VAT wskazano jako koszty kwalifikowane projektu. Jednakże po przeanalizowaniu sytuacji Gmina uważa, że podatek VAT powinien zostać zakwalifikowany jako koszty niekwalifikowane, gdyż posiada ona prawo do odliczenia podatku VAT.

W uzupełnieniu z dnia 30 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że otrzymana dotacja wynikająca z projektu unijnego będzie stanowiła koszty inwestycji i nie będzie miała wpływu na cenę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przyszłości Gminie będzie przysługiwało także prawo do odliczenia podatku naliczonego z wydatków poniesionych na uzbrojenie powyższego terenu?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT mówi, że, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku VAT stwierdza, że kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wszystkim podatnikom VAT, którzy ponieśli wydatki w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy nabyciu których został naliczony podatek VAT.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast art. 15 ust. 6 ww. ustawy mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina uważa, że działa jako podatnik VAT, gdyż sprzedaż przedmiotowej działki będzie dokonana na podstawie umowy cywilnoprawnej. Natomiast wydatki ponoszone przez Gminę w celu poprawienia atrakcyjności sprzedawanego terenu wykazują, że zaistniał związek pomiędzy wykonaniem w późniejszym czasie uzbrojeniem terenu a jego sprzedażą. W przepisach prawa brak jest jednoznacznych kryteriów według których poniesione wydatki zostają zakwalifikowane do odliczenia, wystarczający jest racjonalny związek jaki istnieje pomiędzy czynnościami opodatkowanymi a ponoszonymi wydatkami.

Podobne stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pismem o sygn. IP-PP2-443-4/07-2/PS z dnia 3 września 2007 r., w którym stwierdził, że „ustawodawca nie precyzuje w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych aby pozwoliło to podatnikowi na dokonanie odliczenia podatku naliczonego. Stąd też należy zauważyć, iż związek ten może nie być bezpośredni. Co więcej, jak podkreśla doktryna prawa podatkowego, dany zakup może wiązać się z wykonaniem czynności niepodlegąjącej opodatkowaniu, która jest jednak niezbędna lub tylko potrzebna do prowadzenia działalności opodatkowanej”.

Takie stanowisko poparł także w dniu 9 października 2009 r. WSA w Lubinie wyrokiem o sygn. akt I SA/Lu 330/09 uznając, że „Status podatnika VAT i łączące się z nim prawo do odliczenia podatku jest uzyskiwany niezależnie od celu i rezultatu działalności gospodarczej, zaś neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się między innymi dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony takich rozwiązań legislacyjnych, które zapewnią stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu”.

Stanowisko takie zostało również potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu interpretacją nr ILPP1/443-477/12-3/AW z dnia 20 sierpnia 2012 r.

Z powyższego wynika, że Gmina ma prawo do odliczenia wydatków, które mają związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt d rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 stwierdzającego, że podlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT) nie jest kwalifikowany do wsparcia EFRR. Powyższe zostało potwierdzone przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wytycznymi o sygn. akt MRR/POIG/1(6)04/2013 z dnia 29 kwietnia 2013 r. dotyczącymi Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 Rozdział 6 Wspólne warunki kwalifikalności wydatków w odniesieniu do przykładowych kategorii wydatków kwalifikowanych podrozdział 1 Kwalifikowalność podatku VAT pkt 1 „Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. d rozporządzenia 1080/2006 podatek od towarów i usług (VAT) będzie wydatkiem kwalifikowalnym tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta. VAT podlegający odzyskaniu zgodnie z ustawą o VAT nie będzie uważany za kwalifikowalny, nawet jeśli nie został faktycznie odzyskany przez beneficjenta, a jedynie zaistniała taka możliwość, wskazana w przepisach prawa. W takim przypadku VAT będzie zawsze wydatkiem niekwalifikowalnym”.

Z powyższego wynika, że Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT z poniesionych wydatków na uzbrojenie tego terenu i tym samym podatek VAT należny należy uznać jako koszt niekwalifikowalny dofinansowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347, str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, np. w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Ponadto, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

  1. wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,
  2. w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
    • czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
    • ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina, jako zarejestrowany, czynny podatnik VAT, podpisała umowę o dofinansowanie projektu „Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej działki nr 68/1 poprzez przygotowanie dokumentacji technicznej uzbrojenia terenu”.

Celem projektu jest przygotowanie kompleksowej dokumentacji technicznej i projektowo-budowlanej związanej z uzbrojeniem terenu działki nr 68/1. Działka stanowi nieużytek, tj. teren częściowo zadrzewiony i zakrzewiony, a w większej części stanowiący łąkę, przez który przebiega siedem linii energetycznych napowietrznych.

Ww. działka zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod działalność produkcyjną, składy, magazyny, hurtownie, usługi komercyjne, usługi komunikacyjne, zakłady drobnej wytwórczości. Cel niniejszego projektu wynika bezpośrednio z przyjętego planu i jest nim podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej działki nr 68/1, co zostanie osiągnięte poprzez przygotowanie kompleksowej dokumentacji technicznej.

W ramach prac przygotowawczych przewodzono opracowanie: studium wykonalności, mapy terenu do celów projektowych oraz badań geotechnicznych.

Ponadto w ramach realizowanej inwestycji powstaną prace projektowe w zakresie:

  • komunikacji oraz uzbrojenia terenów w infrastrukturę techniczną,
  • zaopatrzenia w wodę,
  • odprowadzania wód deszczowych,
  • odprowadzania ścieków komunalnych,
  • sieci energetycznej.

W przyszłości Gmina zamierza dokonać uzbrojenia przedmiotowego terenu, a następnie wystawić nieruchomość na sprzedaż.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na uzbrojenie działki.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że w interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2013 r. o sygn. ILPP1/443-636/13-3/AW stwierdzono, że planowana przez Wnioskodawcę dostawa działki nr 68/1, przeznaczonej pod zabudowę inwestycyjną, będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Zatem w tej sytuacji spełnione zostały obie ze wskazanych powyżej przesłanek. W szczególności, w odniesieniu do planowanej transakcji Gmina jest podatnikiem podatku VAT oraz poniesione przez Gminę wydatki mają związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz uwzględniając opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem poniesione przez Zainteresowanego wydatki na uzbrojenie działki w celu przygotowania jej do sprzedaży będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na uzbrojenie działki, pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na uzbrojenie działki.

Natomiast, w odrębnych interpretacjach z dnia 17 października 2013 r. zostały rozstrzygnięte kwestie dotyczące:

  • opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę, nr ILPP1/443-636/13-3/AW,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z wykonaniem dokumentacji technicznej dotyczącej uzbrojenia terenu przeznaczonego pod inwestycje, nr ILPP1/443-636/13-4/AW,
  • opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu, nr ILPP1/443-636/13-6/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj