Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-909/13/PC
z 4 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Koła, przedstawione we wniosku z 16 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 lipca 2013 r.), uzupełnionym 23 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację imprezy jubileuszowej w części przypadającej na:

  • członków Koła – jest prawidłowe,
  • innych gości (przedstawiciele władz lokalnych i samorządowych, działacze społeczni, przyjaciele Koła, itp.) uczestniczących w tych uroczystościach – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację imprezy jubileuszowej w części przypadającej na członków Koła oraz innych gości (przedstawiciele władz lokalnych i samorządowych, działacze społeczni, przyjaciele Koła, itp.) uczestniczących w tych uroczystościach. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 8 października 2013 r. Znak: IBPBII/1/415-726/13/HK, IBPBI/2/423-909/13/PC, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 23 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Z okazji 60-lecia istnienia Koła, zamierza Ono zorganizować imprezę okolicznościową upamiętniającą ten fakt. Planowane wydatki będą obejmowały: catering, artykuły spożywcze, wynajęcie sali, koszty zaproszeń, oprawę muzyczną. Planowane są także zakupy statuetek okolicznościowych, odznaczeń i książek do przekazania dla członków Koła i wybranych osób pośrednio z nim związanych.

Na obchody jubileuszu zostaną zaproszeni członkowie Koła oraz osoby spoza kręgu bezpośrednio związanego z Kołem (przedstawiciele władz lokalnych i samorządowych, działacze społeczni, przyjaciele Koła, itp.). Celem jest zintegrowanie pracowników, członków i przyjaciół Koła, poprawa atmosfery, wzrost motywacji w zakresie wykonywania obowiązków oraz działania na rzecz Koła, a w efekcie szersze wpisanie się w środowisko lokalne oraz kultywowanie tradycji łowieckich. Wszelkie planowane wydatki związane ze zorganizowaniem imprezy sfinansowane będą ze środków obrotowych. Koło Łowieckie jest członkiem .. Związku ... i funkcjonuje na podstawie wpisu do Rejestru Stowarzyszeń prowadzonego przez Starostwo Powiatowe. Realizuje statutowe zadania P..

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione ze środków obrotowych na organizację jubileuszu będą stanowiły koszty uzyskania przychodu i jak ewentualnie dokonać podziału na kup i nkup?

/pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych/

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z dotychczas ugruntowaną wykładnią, wydatki poniesione ze środków obrotowych na organizację imprezy okolicznościowej, w tej części, w której dotyczą pracowników, co do zasady mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jako tzw. koszty pracownicze, spełniające przesłanki określone w ogólnej definicji kosztów podatkowych, zamieszczonej w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP. Członkowie koła nie będący stricte pracownikami, mają obowiązek działać na rzecz i dobro Koła Łowieckiego.

Wydatki związane z udziałem w imprezie osób, które nie są pracownikami (członkami) Koła, można rozpatrywać w kontekście postanowień zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują wprawdzie pojęcia „reprezentacji” ale organy podatkowe od lat stoją na stanowisku, iż wobec braku ustawowej definicji pojęcia reprezentacji, należy ją rozumieć zgodnie ze znaczeniem opisanym w słownikach języka polskiego. W świetle definicji słownikowych przyjmuje się, że w praktyce życia gospodarczego „reprezentacją” jest działanie podatnika mające na celu budowanie korzystnego wizerunku firmy na zewnątrz, w szczególności wobec swoich klientów (kontrahentów) - aktualnych bądź potencjalnych. Zaproszenie zatem na imprezę jubileuszową np. przedstawicieli władz lokalnych oraz osób im towarzyszących ma charakter reprezentacji, bowiem w zamierzeniu organizatora imprezy ma spowodować wzrost prestiżu Koła i kreowanie jego korzystnego wizerunku na zewnątrz, jako podmiotu prowadzącego określoną działalność. Wydatki poniesione na zorganizowanie imprezy jubileuszowej nie mogą zatem stanowić kosztów podatkowych w tej części, która dotyczy zaproszonych osób niebędących pracownikami i członkami Koła. W praktyce stanowi to problem jak dokonać takiego podziału? Zdaniem organów podatkowych, takiego podziału można dokonać na podstawie listy obecności sporządzonej przez organizatora imprezy, w sposób statystyczny jako iloraz łącznego kosztu imprezy i odpowiednio liczby pracowników, członków oraz liczby pozostałych gości bądź na podstawie wstępnych deklaracji potencjalnych uczestników.

Wnioskodawca poddaje jednak pod rozwagę fakt, że organizowana impreza jest ściśle związana z realizacją celów statutowych i wiąże się bezpośrednio z kultywowaniem tradycji łowieckich (art. 34 pkt 3 Prawa Łowieckiego) i wobec powyższego wszelkie wydatki związane z organizacją jubileuszu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustaw.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej jako „updop”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższych przepisów wynika, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 updop.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża podatnika.

Natomiast na podstawie art. 9 ust. 1 updop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, do katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów zaliczają się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Updop nie definiuje terminu „reprezentacja”, ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podjął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 stycznia 2012 r. sygn. akt II FSK 1445/10. Sąd ten stwierdził, iż wykładnia terminu „reprezentacja” użyta przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop wymaga odwołania się do rozumienia powyższego pojęcia w języku prawnym i prawniczym, zgodnie z którym oznacza „przedstawicielstwo, występowanie w czyimś imieniu, w czyimś interesie”, a nie „wystawność, okazałość, wytworność”.

Ponadto w ocenie NSA, norma art. 16 ust. 1 pkt 28 updop nie zawiera żadnych wyjątków, tak odnoszących się do miejsca, w którym obowiązki przedstawicielskie są realizowane, jak i do wystawności lub braku wystawności w zakresie nabywania usług gastronomicznych, zakupu żywności lub napojów. Należy zatem stwierdzić, że wydatki na wszelkie tego typu usługi i artykuły, wiążące się z reprezentowaniem podatnika lub prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów – niezależnie także od tego, czy usługi te i zakupione artykuły były wykorzystywane w kontaktach z kontrahentami w siedzibie przedsiębiorstwa (zakładu), czy też poza nią. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca z okazji 60-lecia istnienia Koła, zamierza zorganizować imprezę okolicznościową upamiętniającą ten fakt. Planowane wydatki będą obejmowały: catering, artykuły spożywcze, wynajęcie sali, koszty zaproszeń, oprawę muzyczną. Planowane są także zakupy statuetek okolicznościowych, odznaczeń i książek, które zostaną przekazane członkom Koła i wybranym osobą pośrednio z nim związanym. Na obchody jubileuszu zostaną zaproszeni członkowie Koła oraz osoby spoza kręgu bezpośrednio związanego z Kołem (przedstawiciele władz lokalnych i samorządowych, działacze społeczni, przyjaciele Koła, itp.). Celem imprezy jest zintegrowanie pracowników, członków i przyjaciół Koła, poprawa atmosfery, wzrost motywacji w zakresie wykonywania obowiązków oraz działania na rzecz Koła, a w efekcie szersze wpisanie się w środowisko lokalne oraz kultywowanie tradycji łowieckich. Wszelkie planowane wydatki związane ze zorganizowaniem imprezy sfinansowane będą ze środków obrotowych.

Mając na uwadze powyższe rozważania oraz obowiązujące uregulowania prawne, stwierdzić należy, iż wydatki na organizację spotkania jubileuszowego (60-lecia istnienia Koła), w tej części, w której ponoszone są m.in. na rzecz: przedstawicieli władz lokalnych i samorządowych, działaczy społecznych, przyjaciół Koła, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Przedmiotowe wydatki spełniają przesłankę kosztów reprezentacji, bowiem w sposób pośredni promują oraz kreują pozytywny wizerunek Wnioskodawcy, tym samym mieszczą się w katalogu wydatków nieuznawanych przez ustawodawcę za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Zdaniem Organu inny charakter mają natomiast wydatki na zorganizowanie spotkania (o którym mowa powyżej) w części jakiej ponoszone są na rzecz członków i pracowników Wnioskodawcy. W tym miejscu należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż tego typu wydatki mają na celu zintegrowanie pracowników i członków Koła, poprawę atmosfery, wzrost motywacji w zakresie wykonywania obowiązków oraz działania na rzecz Koła i jako takie spełniają przesłanki zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop, jako pośrednie koszty uzyskania przychodów.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca powinien dokonać podziału poniesionych wydatków - które związane są z organizacją ww. imprezy okolicznościowej - na wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów i te które nimi nie są. Przepisy prawa nie wskazują sposobu w jaki należy dokonać jego podziału. Może to nastąpić przykładowo w oparciu o sporządzoną listę obecności (w sposób statystyczny – jako iloraz łącznego kosztu imprezy i odpowiednio liczby pracowników, członków oraz liczby pozostałych gości) bądź na podstawie wstępnych deklaracji potencjalnych uczestników.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizację imprezy jubileuszowej w części przypadającej na:

  • członków Koła – jest prawidłowe,
  • innych gości (przedstawiciele władz lokalnych i samorządowych, działacze społeczni, przyjaciele Koła, itp.) uczestniczących w tych uroczystościach – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa

(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj