Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-740/13-2/MM
z 19 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 lipca 2013r. (data wpływu 22 lipca 2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie uzyskania odrębnych numerów identyfikacji podatkowej dla utworzonych szkół niepublicznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 lipca 2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie uzyskania odrębnych numerów identyfikacji podatkowej dla utworzonych szkół niepublicznych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest organem prowadzącym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (dalej „ustawa o systemie oświaty”) dla szkół niepublicznych zarejestrowanych na zasadach szkoły publicznej w rozumieniu przepisów powołanej ustawy. Ww. szkoły Wnioskodawcy są szkołami niepublicznymi posiadającymi uprawnienia szkół publicznych, tj. są szkołami niepublicznymi z uprawnieniami publicznymi, objętymi systemem oświaty i zakwalifikowanymi do podmiotów wskazanych w art. 2 pkt 2 lit. c) ustawy o systemie oświaty.

Wnioskodawca jako podmiot prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą uzyskał numer identyfikacji podatkowej (NIP).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy szkoły niepubliczne zarejestrowane na zasadach szkoły publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (dalej „ustawa o systemie oświaty”), dla których organem prowadzącym jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą posiadająca numer identyfikacji podatkowej (NIP) mogą uzyskać odrębne numery identyfikacji podatkowej (NIP), czy też w dokumentach rozliczeniowych (fakturach VAT, rachunkach) dokumentujących zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem ww. szkół należy posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej (NIP) przyznanym osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą będącej organem prowadzącym te szkoły w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy szkoły niepubliczne zarejestrowane na zasadach szkoły publicznej w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, dla których organem prowadzącym jest Wnioskodawca (posiadający numer identyfikacji podatkowej (NIP) nie mogą uzyskać odrębnych numerów identyfikacji podatkowej (NIP) i konsekwentnie w dokumentach rozliczeniowych (fakturach VAT, rachunkach) dokumentujących zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem ww. szkół należy posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej (NIP) przyznanym Wnioskodawcy.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


Ustawa z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U z 2012r. poz. 1314), dalej „Ustawa NIP”, określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy NIP osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Odpowiednio do art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.

Z analizy wyżej powołanego art. 2 ust. 1 Ustawy NIP wynika, że obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków bądź płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Mocą art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. 2012r. poz. 749 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawa lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Pojęcie „osoby prawnej” zostało zdefiniowane w art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. Osobowość prawną uzyskuje się z chwilą wpisu do właściwego rejestru, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 37 § 1 k.c.).

Prawo cywilne nie zawiera natomiast definicji pojęcia „jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej”. Art. 33(1) § 1 k.c. stanowi jedynie, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych. W doktrynie przyjmuje się, że jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej są podmioty, którym przepisy prawa w ograniczonym zakresie przyznają zdolność prawną, głównie zdolność sądową (podmiot może pozywać i być pozywany) oraz zdolność do nabywania prawi zaciągania zobowiązań. Ponadto jednostka organizacyjna posiada pewną, choćby minimalną strukturę organizacyjną. Do takich jednostek zalicza się: działające w Polsce przedstawicielstwa zagranicznych osób prawnych, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, wspólnoty mieszkaniowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną i niepubliczną. W myśl art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. W ust. 2 powyższego artykułu, w punktach 1-6 ustawodawca wskazał jakie co najmniej elementy winny być uwzględnione w zgłoszeniu do ewidencji, o której mowa w ust. 1 art. 82 ustawy. Zgłoszenie powinno zawierać między innymi oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę, jej miejsce zamieszkania lub siedziby określenie typu i rodzaju prowadzonej szkoły oraz datę jej funkcjonowania; wskazanie miejsca prowadzenia szkoły, status szkoły, dane dotyczące pracowników i dyrektora przewidzianych do zatrudnienia w szkole.

W świetle powołanych przepisów należy uznać, że szkoły niepubliczne, dla których Wnioskodawca jest organem prowadzącym w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty stanowią jedynie jednostki organizacyjne w strukturze działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną. Szkoły nie występują w charakterze płatnika podatków na podstawie odrębnych przepisów, a także nie występują w charakterze płatnika składek społecznych, jak również brak jest przepisów przyznających szkołom niepublicznym, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. c) ustawy o systemie oświaty zdolność prawną.

Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to tym samym, że szkoły niepubliczne, dla których Wnioskodawca jest organem prowadzącym nie mogą - w świetle obowiązujących przepisów Ustawy NIP - uzyskać odrębnych numerów identyfikacji podatkowej (NIP).

Nie występują bowiem jako odrębny od Wnioskodawcy podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych.

Konsekwentnie w dokumentach rozliczeniowych (fakturach VAT, rachunkach) dokumentujących zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem ww. szkół należy posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej (NIP) przyznanym Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 18.04.2012r. (znak: IPPP2/443-29/12-4/IZ) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj