Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-29/12-4/IZ
z 18 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-29/12-4/IZ
Data
2012.04.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Zakres podmiotowy

Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Rejestracja

Ewidencja i identyfikacja podatników --> Postępowanie w sprawie nadania NIP --> Zgłoszenie identyfikacyjne

Ewidencja i identyfikacja podatników --> Postępowanie w sprawie nadania NIP --> Aktualizacja danych


Słowa kluczowe
faktura
identyfikacja podatkowa
Numer Identyfikacji Podatkowej
oddział
osoby fizyczne
rachunki
szkoła niepubliczna
zgłoszenie aktualizacyjne


Istota interpretacji
dotyczy nadania numeru NIP dla utworzonych szkół



Wniosek ORD-IN 420 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 3.01.2012 r. (data wpływu 9.01.2012 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 23.03.2012 r., pismem z dnia 3.04.2012 r. (data wpływu 6.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący ustawy o zasadach identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania numeru NIP dla utworzonych szkół - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9.01.2012 r., do tut. Organu wpłynął wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3.04.2012 r. (data wpływu 6.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczący ustawy o zasadach identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania numeru NIP dla utworzonych szkół.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 18.04.2000 r. jako osoba fizyczna Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą C., z podstawowym PKD 85.60.Z - działalność wspomagająca edukację, wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta pod nr zzz, NIP xxx, REGON yyy.

Założone przez Wnioskodawczynię z dniem 01.09.2010 r. szkoły posiadają wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz REGON będący rozszerzeniem numeru podstawowego tj:

  • Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w O.: x;
  • Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w O.: x;
  • Policealna Szkoła Zawodowa w O.: x;
  • Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych we W.: x;
  • Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych we W.: x;
  • Policealna Szkoła Zawodowa we W.: x.

Pismo skierowane do Urzędu Skarbowego o nadanie nr NIP nowopowstałych szkół zostało przesłane do Urzędu Skarbowego w dniu 27.08.2010 r. Strona niestety nie otrzymała na nie żadnej odpowiedzi. Dotychczas faktury za zakup towarów i usług wystawiane były na podmiot: C. i stosownie opisywane pod względem merytorycznym. W uzupełnieniu do złożonego wniosku Strona wskazała, że z tytułu zawartych umów odprowadza składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego jako zgłoszony w tych instytucjach płatnik.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaki NIP powinny posiadać szkoły niepubliczne zarejestrowane na zasadach szkoły publicznej, których organem prowadzącym jest osoba fizyczna prowadzącą działalność gospodarczą...
  2. Na jaki podmiot powinny być wystawiane faktury za zakup towarów i usług związanych z funkcjonowaniem wyżej wymienionych szkół...

Zdaniem Strony szkoły powinny posiadać NIP organu założycielskiego. Umowy, faktury i rachunki powinny być wystawiane na osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych „płatnikami składek ubezpieczeniowych”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Stosownie do ust. 2. Wyżej wymienionego przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. W myśl ust. 3 art. 2 ww. ustawy obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Zgodnie z art. 3 ust.1 identyfikatorem podatkowym jest

  1. numer PESEL - w przypadku podmiotów będących osobami fizycznymi objętymi rejestrami PESEL, nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług
  2. NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

W myśl art. 5, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się do identyfikacji NIP nadanym innemu podmiotowi.

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi zawiera nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres zamieszkania, adres zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer PESEL w przypadku osób fizycznych objętych tym rejestrem- art. 5 ust. 2 ustawy.

Natomiast w myśl art. 5 ust. 4 ww. ustawy zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2, nazwę (firmę), adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, numer identyfikacyjny REGON, organ ewidencyjny, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Stosownie do zapisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10 mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Art. 6 ust. 1, do którego odwołuje się wyżej powołany zapis art. 9 ust. 1 ustawy odnosi się do podatników podatku od towarów i usług.

Z analizy wyżej powołanego art. 2 ust. 1 ustawy wynika, że obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków bądź płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Mocą art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawa lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Pojęcie „osoby prawnej" zostało zdefiniowane w art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. Osobowość prawną uzyskuje się z chwilą wpisu do właściwego rejestru, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 37 § 1 Kodeksu cywilnego).

Prawo cywilne nie zawiera natomiast definicji pojęcia „jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej". Art. 331 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi jedynie, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych. W doktrynie przyjmuje się, że jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej są podmioty, którym przepisy prawa w ograniczonym zakresie przyznają zdolność prawną, głównie zdolność sądową (podmiot może pozywać i być pozywany) oraz zdolność do nabywania praw i zaciągania zobowiązań. Ponadto jednostka organizacyjna posiada pewną, choćby minimalną strukturę organizacyjną. Do takich jednostek zalicza się: działające w Polsce przedstawicielstwa zagranicznych osób prawnych, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, wspólnoty mieszkaniowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni od 2000 roku prowadzi działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni utworzyła szkoły niepubliczne, które z dniem 01.09.2010 r. posiadają wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz REGON będący rozszerzeniem numeru podstawowego tj.:

  • Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla w O.: x;
  • Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w O.: x;
  • Policealna Szkoła Zawodowa w O.: x;
  • Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych we W.: x;
  • Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych we W.: x;
  • Policealna Szkoła Zawodowa we W.: x.

Strona wskazała ponadto, że założone szkoły nie są na podstawie odrębnych ustaw płatnikami podatków ani składek ubezpieczeniowych. Wnioskodawczyni z tytułu zawieranych umów odprowadza składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego jako płatnik zgłoszony w tych instytucjach.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną i niepubliczną. W myśl art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. W ust. 2 powyższego artykułu, w punktach 1-6 ustawodawca wskazał jakie co najmniej elementy winny być uwzględnione w zgłoszeniu do ewidencji, o której mowa w ust. 1 art. 82 ustawy. Zgłoszenie powinno zawierać między innymi oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę, jej miejsce zamieszkania lub siedziby; określenie typu i rodzaju prowadzonej szkoły oraz datę jej funkcjonowania; wskazanie miejsca prowadzenia szkoły, status szkoły, dane dotyczące pracowników i dyrektora przewidzianych do zatrudnienia w szkole.

Analiza stanu faktycznego przedstawionego we wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że utworzone przez Stronę szkoły niepubliczne stanowią jedynie jednostki organizacyjne w strukturze działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię jako osobę fizyczną. Z analizy wyżej powołanego art. 82 ustawy o systemie oświaty wynika, że osoba zamierzająca utworzyć szkołę niepubliczna winna w zgłoszeniu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego zawrzeć dane dotyczące pracowników pedagogicznych i dyrektora, których zamierza zatrudnić w szkole. Powyższe wskazuje zatem, że to organ założycielski tj. Wnioskodawczyni nadaje status utworzonej szkole i występuje w charakterze pracodawcy. Ponadto, jak wskazała Strona w złożonym wniosku nowoutworzone szkoły nie występują w charakterze płatnika podatków na podstawie odrębnych przepisów, a także nie występują w charakterze płatnika składek społecznych. To Wnioskodawczyni z tytułu zawartych umów odprowadza składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego jako zgłoszony w tych instytucjach płatnik. Oznacza to tym samym, że nowoutworzone szkoły nie podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nie występują bowiem jako odrębny od Wnioskodawczyni podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych. W konsekwencji utworzone szkoły winny posługiwać się numerem NIP nadanym Wnioskodawczyni.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz list towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) w § 5 wymienia jakie elementy powinny znaleźć się fakturze dokumentującej sprzedaż.

Stosownie do zapisu pkt 1 § 5 jako element niezbędny faktury wskazano, że winna ona zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.

Zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165, poz. 1373 ze zm.) rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonania usługi zawiera co najmniej imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy i sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi.

Uwzględniając zatem stan faktyczny sprawy w kontekście wyżej powołanych przepisów zgodzić należy się z Wnioskodawczynią, że występuje Ona jako nabywca towarów i usług związanych z funkcjonowaniem utworzonych szkół, stąd też Jej dane jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą winny znaleźć się na otrzymywanych fakturach i rachunkach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Organ podatkowy nie jest uprawniony natomiast do określenia jakie informacje winny znajdować się w zawieranych przez Stronę umowach, gdyż kwestie dotyczące umów cywilnoprawnych nie są uregulowane w przepisach prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj