Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-404/13-3/AJ
z 21 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.05.2013 r. (data wpływu 27.05.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12.08.2013 r. (data wpływu 13.08.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości tablic lub banerów użyczanych kontrahentom – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości tablic lub banerów użyczanych kontrahentom.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

C. Sp. z o.o., (dalej C lub Spółka) prowadzi działalności gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży cementu, betonu oraz kruszyw. Spółka jest podatnikiem VAT czynnym.

Spółka sprzedaje swoje produkty m.in. punktów sprzedaży materiałów budowlanych takich jak np. składy budowlane. Spółka planuje użyczanie swoim odbiorcą, którzy prowadzą sprzedaż produktów zakupywanych od C., tablic/ banerów reklamowych i/lub informacyjnych, na których będzie umieszczona informacja i/lub reklama produktów C. jakie można nabyć w danym punkcie. Tablica lub baner będą wystawione przez odbiorcę produktów C. na widok publiczny. Tablica/baner jednocześnie będzie promować sprzedaż produktów C. jak i dany punkt ich sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka nabędzie prawo do odliczenia VAT od zakupu tablic/banerów ...
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka nabędzie prawo do zaliczenia kosztów zakupu tablic/banerów do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku, jeśli tablica/baner nie będzie uznana za środek trwały zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ...
  3. Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka nabędzie prawo do zaliczenia odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od tablicy/baneru, w przypadku, kiedy ww. składniki zostaną przez Spółkę zaliczone do środków trwałych zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) – w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2 i nr 3.

Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją – odnośnie pytania oznaczonego nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty zakupu tablic/banerów reklamowych/informacyjnych nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 updop. W związku z tym uznanie ich za koszty uzyskania przychodów zależy od wykazania, iż celem ich zakupu jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Sama czynność użyczenia nie powoduje powstania po stronie Spółki przychodów. Jednak nie można pominąć faktu, że samo użyczenie tablic/banerów ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki. W związku z tym, jeśli Spółka stoi na stanowisku, że będzie mogła uznać za koszt uzyskania przychodów wydatki na nabycie ww. tablic/banerów.

Ad. 3

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop) wydatki na nabycie środka trwałego nie mogą był zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z zapisami ww. ustawy, na zasadach opisanych w art. 16a-16m updop, kosztem uzyskania przychodów są natomiast odpisy amortyzacyjne dokonywane od tych składników po ujęciu ich w ewidencji środków trwałych. W związku z tym Spółka stoi na stanowisku, że odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości nabycia tablic/banerów reklamowych i/lub informacyjnych nabywanych i użyczanych kontrahentom Spółki będą stanowiły koszt uzyskania przychodu dla Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej także: „updop”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Każdy koszt należy indywidualnie oceniać pod kątem spełnienia ustawowych przesłanek określonych w ww. art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności.

Aby zaliczyć dany koszt do podatkowych kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie znajduje się w katalogu kosztów zawartych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy,
  • ma charakter definitywny (bezzwrotny).

Specyfika działalności Wnioskodawcy opisanej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jej charakter nie pozostawiają wątpliwości, iż przedmiotowe wydatki na tablice/banery mogą zostać uznane za poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Stanowią one bowiem klasyczny przykład wydatków na cele reklamowe, stanowiące element marketingu produktów (ewentualnie marki).

Kwestia użyczenia przedmiotowych tablic/banerów o charakterze reklamowym lub informacyjnym nie ma wpływu na kwalifikację prawnopodatkową analizowanych wydatków. Ustawodawca nie uzależnia bowiem możliwości zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów od miejsca użytkowania nośników reklamy (czy też informacji handlowej, produktowej), czy też od bezpośredniego wykorzystywania określonych przedmiotów przez podatnika.

Nadto, z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby przedmiotowe tablice reklamowe/banery miały na celu wyłącznie promocję innego podmiotu.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka będzie mogła uznać za koszt uzyskania przychodów wydatki na nabycie ww. tablic/banerów – należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Z treści art. 16a ust. 1 updop wynika, że środkami trwałymi są stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  • budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a–16m, z uwzględnieniem art. 16.

Jednocześnie stosownie do treści art. 16d ust. 1 ww. ustawy podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego, z uwzględnieniem konstatacji wyrażonych w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2, oraz łączna subsumcja ww. przepisów wskazują jednoznacznie, iż wartość odpisów amortyzacyjnych dokonywanych na ustawowych zasadach od wartości przedmiotowych tablic/banerów będzie mogła być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

W opinii tut. Organu podatkowego „użyczenie” banerów/tablic kontrahentom nie uniemożliwi uznania ich za wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 16a ust. 1 updop (opisane „użyczenie” ma inny charakter i cel, niż oddanie do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu, „użyczony” baner/tablica nie jest przeznaczony wyłącznie do wykorzystywania w działalności i generowania przychodów innego podmiotu, „użyczenie” to nie ma też charakteru odpłatnego).

Zatem w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego należy uznać stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania oznaczonego nr 3, zgodnie z którym odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości nabycia tablic/banerów reklamowych i/lub informacyjnych nabywanych i użyczanych kontrahentom Spółki będą stanowiły koszt uzyskania przychodu dla Spółki – za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj