Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-210/13-4/JSK
z 12 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 15 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia – brak daty (data wpływu 20 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na realizacji na rzecz Gminy inwestycji obejmującej przebudowę pasa drogowego dróg publicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na realizacji na rzecz Gminy inwestycji obejmującej przebudowę pasa drogowego dróg publicznych. Wniosek uzupełniono w dniu 20 maja 2013 r. o dowód uiszczenia dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zrealizować przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na budowie w (...) budynków mieszkalnych wielorodzinnych.

W związku z tym przedsięwzięciem powstała konieczność przebudowy pasa drogowego dróg publicznych. Do wykonania prac związanych z przebudową pasa drogowego Wnioskodawcę zobowiązują przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

Zgodnie bowiem z art. 16 ustawy o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 r. Nr 260):

  1. Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
  2. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Przebudowa pasa drogowego ma być realizowana w kolejno następujących po sobie trzech etapach. Poszczególne etapy prac, które mają zostać wykonane w ramach przebudowy pasa drogowego obejmują m. in. takie prace jak:

  • przebudowa skrzyżowania,
  • przeniesienie przystanku tramwajowego i wybudowanie innego przystanku wraz z peronem,
  • budowa sygnalizacji świetlnej oraz skorygowanie innej sygnalizacji świetlnej,
  • budowa pasa do jazdy w prawo lub w lewo.

Przebudowa pasa drogowego wynika z potrzeby skomunikowania realizowanego przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia oraz jest warunkiem uzyskania przez Zainteresowanego pozwolenia na użytkowanie nieruchomości, które mają zostać przez Niego wybudowane. Zatem, bez zrealizowania inwestycji drogowej, polegającej na przebudowie pasa drogowego, nie będzie możliwe zrealizowanie przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia deweloperskiego.

Konieczność zrealizowania inwestycji drogowej w związku z przedsięwzięciem deweloperskim, które ma zostać przeprowadzone przez Zainteresowanego, wynika wprost z umowy zawartej przez Wnioskodawcę oraz Gminę (…).

Przywołane przepisy ustawy o drogach publicznych nie przewidują żadnego wynagrodzenia dla inwestorów z tytułu realizowanych przez nich prac. Również w sytuacji Zainteresowanego nie zostało przewidziane żadne wynagrodzenie z tytułu prac, które mają zostać wykonane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy.

Przebudowa ma zostać zrealizowana na gruntach będących własnością Gminy , zarządzanych przez (...) (dalej: (...)). Zatem grunty, na których będzie realizowana przebudowa pasa drogowego nie są ani własnością Wnioskodawcy, ani też nie ma On prawa do rozporządzania tymi gruntami jak właściciel.

Zainteresowany będzie dysponował gruntami wyłącznie w zakresie, w jakim jest to niezbędne do wykonania na tych gruntach na rzecz Gminy przedsięwzięcia deweloperskiego.

W związku z przebudową pasa drogowego na rzecz Gminy Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów, w tym materiałów i usług od podwykonawców, z tytułu których to zakupów będzie otrzymywał faktury VAT.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizacja przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy (...) inwestycji obejmującej przebudowę pasa drogowego dróg publicznych stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja przez Niego na rzecz Gminy (...) inwestycji obejmującej przebudowę pasa drogowego dróg publicznych nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm., zwanej dalej: ustawą o VAT), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Kolejne przepisy ustawy o VAT wskazują sytuacje, w których opodatkowaniu VAT podlegają tzw. świadczenia nieodpłatne, w tym przekazanie nieodpłatnie towarów i nieodpłatne świadczenie usług, przy czym zasady opodatkowania VAT nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług nie są takie same. Celem rozstrzygnięcia, czy przebudowa pasa drogowego, która ma zostać zrealizowana przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy podlega opodatkowaniu VAT należy zatem w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy świadczenie to może zostać uznane za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT „dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel”.

Pojęcie „przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” nie zostało zdefiniowane w przepisach podatkowych, więc pomocniczo w tym zakresie można odwołać się do przepisów prawa cywilnego. Na gruncie prawa cywilnego właściciel gruntu jest jednocześnie właścicielem części składowych tego gruntu. Jednocześnie w myśl art. 48 Kodeksu cywilnego, co do zasady do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. Te części składowe będą zatem własnością właściciela gruntu, na którym będą się znajdować od momentu ich wytworzenia.

Trwale związana z gruntem będzie również infrastruktura drogowa, do której wybudowania zobowiązany jest Wnioskodawca. Zatem, ta infrastruktura drogowa stanowić będzie część składową gruntu, na którym zostanie wybudowana, a w konsekwencji prawo własności do tej infrastruktury będzie przysługiwać od momentu jej wytworzenia Gminie. Nie można zatem stwierdzić, że Wnioskodawca przenosi na rzecz Gminy prawo do rozporządzania infrastrukturą drogową jak właściciel, gdyż Gminie przysługuje prawo nie tylko do rozporządzania jak właściciel, ale faktycznie prawo własności do tej infrastruktury od momentu jej wytworzenia.

Zatem, skoro w sytuacji Zainteresowanego w żadnym momencie nie będzie On dysponował wartością nakładów związanych z przebudową pasa drogowego (bowiem nakłady te, zgodnie z przepisami prawa cywilnego będą częścią składową gruntu, a więc należeć będą do właściciela gruntu, tj. Gminy), to oczywistym jest, że Wnioskodawca nie może przenieść na Gminę prawa do dysponowania jak właściciel tymi nakładami (bowiem Zainteresowany nigdy nie dysponował tymi nakładami jak właściciel). Tym samym, w omawianym zdarzeniu przyszłym nie wystąpi dostawa towarów w rozumieniu przepisów o VAT.

Odnosząc się natomiast do wskazanej w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definicji odpłatnego świadczenia usług, to jest nim „każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, nie stanowiące dostawy towarów”.

Niewątpliwie w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę nie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, ponieważ Zainteresowany w żaden sposób nie jest wynagradzany przez Gminę za wykonanie omawianej przebudowy pasa drogowego, mimo że ponosi koszty realizacji inwestycji obejmującej przebudowę pasa drogowego.

Jednocześnie dla celów opodatkowania VAT niektóre czynności nieodpłatne są zrównane z odpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega również:

„(...) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika”.

Zgodnie z wyżej wskazanym przepisem nieodpłatne świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu VAT, jeśli będzie realizowane na rzecz wskazanych w tym przepisie podmiotów lub do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie usługę na rzecz Gminy, a zatem należy ustalić, czy świadczenie to jest realizowane w celu działalności gospodarczej.

Wykonanie przez Wnioskodawcę przebudowy pasa drogowego jest w oczywisty sposób związane z Jego działalnością gospodarczą. Wykonanie prac jest konieczne ze względu na zobowiązujące Go do tego przepisy powszechnie obowiązującego prawa (wynikające z wyżej wskazanej ustawy o drogach publicznych). Ponadto wykonanie tej inwestycji jest konieczne w celu uzyskania przez Wnioskodawcę pozwolenia na użytkowanie budynków mieszkaniowych, które są i będą budowane przez Zainteresowanego. Pozwolenie na użytkowanie jest natomiast konieczne Wnioskodawcy, aby mógł osiągać przychody z tytułu zbycia lokali mieszkalnych w budowanych budynkach.

Zatem, mimo iż Zainteresowany będzie świadczył na rzecz Gminy usługę nieodpłatnie, to w ocenie Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że usługa ta będzie świadczona w celu Jego działalności gospodarczej, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu VAT.

Na fakt, iż usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT nie wpływa również ewentualne prawo lub brak prawa do odliczenia VAT od zakupu towarów i usług, których to zakupu Wnioskodawca będzie dokonywał w celu zrealizowania na rzecz Gminy nieodpłatnie usługi.

Podejście zaprezentowane przez Wnioskodawcę w odniesieniu do wyżej postawionego pytania zgodne jest ze stanowiskiem organów podatkowych wyrażonym przykładowo przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 lipca 2012 r. (sygn. IPPP3/443-415/12-2/KB),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 28 maja 2012 r. (sygn. ILPP2/443-252/12-2/SJ),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 listopada 2011 r. (sygn. IPPP2/443-1046/11-2/MM),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 21 listopada 2011 r. (sygn. IBPP1/443-1663/11/LSz),
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 października 2011 r. (sygn. IPPP1/443-1142/11-2/AP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak, w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przy czym należy podkreślić, że przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi ściślejsze odwzorowanie definicji odpłatnego świadczenia usług zawartej w art. 26 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na budowie budynków mieszkalnych wielorodzinnych.

W związku z tym przedsięwzięciem powstała konieczność przebudowy pasa drogowego dróg publicznych. Do wykonania prac związanych z przebudową pasa drogowego Wnioskodawcę zobowiązują przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

Przebudowa pasa drogowego ma być realizowana w kolejno następujących po sobie trzech etapach. Poszczególne etapy prac, które mają zostać wykonane w ramach przebudowy pasa drogowego obejmują m. in. takie prace jak:

  • przebudowa skrzyżowania,
  • przeniesienie przystanku tramwajowego i wybudowanie innego przystanku wraz z peronem,
  • budowa sygnalizacji świetlnej oraz skorygowanie innej sygnalizacji świetlnej,
  • budowa pasa do jazdy w prawo lub w lewo.

Przebudowa pasa drogowego wynika z potrzeby skomunikowania realizowanego przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia oraz jest warunkiem uzyskania przez Zainteresowanego pozwolenia na użytkowanie nieruchomości, które mają zostać przez Niego wybudowane. Zatem, bez zrealizowania inwestycji drogowej, polegającej na przebudowie pasa drogowego, nie będzie możliwe zrealizowanie przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia deweloperskiego.

Konieczność zrealizowania inwestycji drogowej w związku z przedsięwzięciem deweloperskim, które ma zostać przeprowadzone przez Zainteresowanego wynika wprost z umowy zawartej przez Wnioskodawcę oraz Gminę - (...)

Przywołane przepisy ustawy o drogach publicznych nie przewidują żadnego wynagrodzenia dla inwestorów z tytułu realizowanych przez nich prac. Również w sytuacji Zainteresowanego nie zostało przewidziane żadne wynagrodzenie z tytułu prac, które mają zostać wykonane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy.

Przebudowa ma zostać zrealizowana na gruntach będących własnością Gminy, zarządzanych przez (...) Zatem grunty, na których będzie realizowana przebudowa pasa drogowego nie są ani własnością Wnioskodawcy, ani też nie ma On prawa do rozporządzania tymi gruntami jak właściciel.

Zainteresowany będzie dysponował gruntami wyłącznie w zakresie, w jakim jest to niezbędne do wykonania na tych gruntach na rzecz Gminy przedsięwzięcia deweloperskiego.

W związku z przebudową pasa drogowego na rzecz Gminy Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów, w tym materiałów i usług od podwykonawców, z tytułu których to zakupów będzie otrzymywał faktury VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Odnosząc opisaną przez Zainteresowanego sytuację do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro inwestycja drogowa będzie wykonana na gruncie stanowiącym własność Gminy, nie można uznać, iż przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy powyższej infrastruktury stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż Gmina, z racji posiadanego prawa własności do gruntu, będzie dysponowała również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest w niniejszej sprawie do wybudowanej infrastruktury drogowej trwale z tym gruntem związanej. W związku z powyższym, koniecznym jest rozważenie kwestii zakwalifikowania czynności polegającej na realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji obejmującej przebudowę pasa drogowego dróg publicznych na rzecz Gminy jako nieodpłatnego świadczenia usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku do towarów i usług.

Analiza sytuacji przedstawionej we wniosku wskazuje, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie przez Zainteresowanego na rzecz Gminy przebudowanego pasa drogowego dróg publicznych, usytuowanego na gruncie będącym własnością Gminy, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT - jak wskazano wyżej - musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług polegające na nieodpłatnym przekazaniu przebudowanego pasa drogowego dróg publicznych na rzecz Gminy, ma związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedmiotowa inwestycja jest niezbędna dla prawidłowego i sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa Zainteresowanego, bowiem bez przebudowania pasa drogowego nie będzie możliwe zrealizowanie przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia deweloperskiego (inwestycja drogowa jest warunkiem uzyskania przez Inwestora pozwolenia na użytkowanie nieruchomości, które mają zostać przez Niego wybudowane).

W konsekwencji powyższego, nieodpłatne przekazanie przez Spółkę inwestycji drogowej na rzecz Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, realizacja przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy inwestycji obejmującej przebudowę pasa drogowego dróg publicznych położonego na gruncie gminnym w świetle art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy, jako nieodpłatne świadczenie usług, nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania czynności polegającej na realizacji na rzecz Gminy inwestycji obejmującej przebudowę pasa drogowego dróg publicznych. Natomiast odpowiedzi na pytanie dotyczące opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji związanej z przebudową pasa drogowego dróg publicznych udzielono w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2013 r. nr ILPP1/443-210/13-5/JSK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj