Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1044/12/ES
z 21 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2012r. (data wpływu do tut. Biura 4 października 2012r.), uzupełnionego pismem z dnia 25 września 2012r. (data wpływu do tut. Biura 4 października 2012r.) oraz pismem z dnia 4 grudnia 2012r. (data wpływu do tut. Biura 11 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy wykupie samochodu po zakończeniu umowy leasingu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy wykupie samochodu po zakończeniu umowy leasingu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 grudnia 2012r. (data wpływu do tut. Biura 11 grudnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPBI/1/415-1239/12/AP; IBPP1/443-1044/12/ES z dnia 21 listopada 2012r.

Ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 25 września 2012r. został przekazany do tut. organu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Finansów przy piśmie znak: ILPP5/443-20/12-4/PG, ILPB1/415-857/12-4/AP z dnia 1 października 2012r. do załatwienia zgodnie z właściwością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Po zakończeniu leasingu na samochód ciężarowy, jaki został przez Wnioskodawcę zakupiony, Wnioskodawca otrzymał fakturę wykupu ww. samochodu, wystawioną przez firmę leasingową. Faktura wystawiona jest na kwotę: 20.570,49 zł netto, podatek VAT: 4.731,21 zł, razem brutto 25.301,70 zł. Wnioskodawca jest właścicielem małego sklepu, zajmującego się sprzedażą detaliczną artykułów spożywczych i przemysłowych. W 2010r. Wnioskodawca dokonał zakupu samochodu ciężarowego do firmy, której jest właścicielem. Samochód do m-ca lipca 2012r. był przedmiotem leasingu. Po jego zakończeniu w dniu 31 lipca 2012r. Wnioskodawca dokonał wykupu ww. samochodu od leasingodawcy. Samochód oczywiście przeznaczony jest do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że jest małym podatnikiem w rozumieniu art. 2 pkt 25 ustawy o VAT, składa miesięczne deklaracje podatkowe.

Przedmiotem zapytania jest samochód ciężarowy typ: kia sorento freedom xm.

Leasing został zawarty od dnia 16 lipca 2010r. do dnia 23 lipca 2012r.

Umowa dotyczy leasingu operacyjnego

Przedmiotowy samochód był i będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności opodatkowanej.

Samochód będący przedmiotem wniosku jest samochodem ciężarowym, od którego nabycia na podstawie obowiązujących przepisów Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 grudnia 2012r.):

Przedmiotem zapytania jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy wykup samochodu po zakończeniu umowy leasingu jest odrębną czynnością od samego leasingu i czy przy nabyciu samochodu w taki sposób (tj. przy wykupie) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on podatek naliczony VAT w całości odliczyć w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 tej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością opodatkowaną jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania np. do czynności zwolnionych od podatku.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy o VAT.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zatem, realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego ustawodawca uzależnia i łączy ściśle ze spełnieniem warunku formalnego, jakim jest otrzymanie faktury. Czynności otrzymania faktury przypisano bowiem w ustawie charakter konstytuujący prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Natomiast, jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego – art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Jednocześnie ustawodawca na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy o VAT nałożył na podatników, o których mowa w art. 15, obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (…).

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem małego sklepu, zajmującego się sprzedażą detaliczną artykułów spożywczych i przemysłowych.

W 2010r. Wnioskodawca zawarł umowę leasingu operacyjnego samochodu typ: kia sorento freedom xm. Samochód przeznaczony jest do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Leasing został zawarty od dnia 16 lipca 2010r. do dnia 23 lipca 2012r. Po jego zakończeniu w dniu 31 lipca 2012r. Wnioskodawca dokonał wykupu ww. samochodu od leasingodawcy. Po zakończeniu leasingu na samochód ciężarowy, jaki został przez Wnioskodawcę zakupiony, Wnioskodawca otrzymał fakturę wykupu ww. samochodu, wystawioną przez firmę leasingową. Faktura wystawiona jest na kwotę: 20.570,49 zł netto, podatek VAT: 4.731,21 zł, razem brutto 25.301,70 zł.

Przedmiotowy samochód był i będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności opodatkowanej. Wnioskodawca jest małym podatnikiem w rozumieniu art. 2 pkt 25 ustawy o VAT, składa miesięczne deklaracje podatkowe.

Samochód będący przedmiotem wniosku jest samochodem ciężarowym, od którego nabycia na podstawie obowiązujących przepisów Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości.

Należy wskazać, że leasing operacyjny jest umową, na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą. Po zakończeniu podstawowego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego – jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy. Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może skorzystać, ale nie musi. W kontekście powyższego należy więc przyjąć, że wykup przedmiotu leasingu jest odrębną czynnością – dostawą towaru – nie związaną z samą umową leasingu.

W związku z powyższym, skoro wykup przedmiotu leasingu (samochodu ciężarowego) jest odrębną czynnością – dostawą towaru – nie związaną z samą umową leasingu, to od tej czynności przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury zakupu przedmiotowego pojazdu.

W celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia podatku z tytułu zakupu samochodu związanego z działalnością opodatkowaną koniecznym jest złożenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzymał fakturę VAT dokumentującą przedmiotowy zakup, lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe – zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż może on podatek naliczony VAT odliczyć w deklaracji VAT-7, należało uznać za prawidłowe.

Należy przy tym zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na opisie stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę, zgodnie z którym od nabycia przedmiotowego samochodu na podstawie obowiązujących przepisów Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości.

Należy bowiem wskazać, że w wezwaniu do uzupełnienia wniosku tut. organ poprosił Wnioskodawcę o wskazanie czy przedmiotem interpretacji była kwestia wysokości podatku naliczonego (100% czy 60% nie więcej niż 6.000) przysługującego do odliczenia w związku z wykupem samochodu, czy też wyłącznie kwestia czy wykup samochodu po zakończeniu umowy leasingu jest odrębną czynnością od samego leasingu i czy przy nabyciu samochodu w taki sposób (tj. przy wykupie) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W odpowiedzi na niniejsze pytanie Wnioskodawca wskazał, że: „Przedmiotem zapytania jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie czy wykup samochodu po zakończeniu umowy leasingu jest odrębną czynnością od samego leasingu i czy przy nabyciu samochodu w taki sposób (tj. przy wykupie) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.”

Ponadto na pytanie tut. organu: „Czy samochód będący przedmiotem wniosku jest samochodem ciężarowym od którego nabycia na podstawie obowiązujących przepisów, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości, czy też ze względu na parametry samochodu Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku w wysokości 60% nie więcej niż 6.000 zł?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Samochód będący przedmiotem wniosku jest samochodem ciężarowym, od którego nabycia na podstawie obowiązujących przepisów moim zdaniem mam prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości.”

Zatem kwestia wysokości podatku naliczonego (100% czy 60% nie więcej niż 6.000) przysługującego do odliczenia w związku z wykupem przedmiotowego samochodu nie była przedmiotem niniejszej interpretacji.

Na marginesie należy zaznaczyć, że tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności gdyby przedmiotowy samochód nie był samochodem ciężarowym lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj