Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1116/09/11-S/AWa
z 2 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1116/09/11-S/AWa
Data
2012.05.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bonus
premia pieniężna
rabaty
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy Spółka może udokumentować premie pieniężne notą księgową, czy winna odprowadzić podatek VAT i wystawić fakturę?



Wniosek ORD-IN 612 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 29 czerwca 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 329/10 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 listopada 2011 r., sygn. akt I FSK 1391/10 – stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu 1 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 listopada 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zajmuje się produkcją i przetwórstwem tworzyw polimerowych. Zainteresowany w związku z tym nabywa surowce do ww. produkcji również od kontrahentów zagranicznych.

Ze względu na fakt, że Wnioskodawca działa w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej, większość umów handlowych związanych z zakupami surowców jest negocjowana na poziomie całej Grupy. Odnosi się to między innymi do transakcji zawieranych z dostawcami z krajów Unii Europejskiej, które rozpoznawane są przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów.

W praktyce, kontrakty z dostawcami (lub ich grupami kapitałowymi) zawierają klauzule zobowiązujące dostawców do wypłaty premii pieniężnych na rzecz Grupy lub podmiotów należących do Grupy, w ramach której działa Podatnik (w tym także na rzecz Podatnika). Wysokość wypłaconej premii określana jest procentowo lub kwotowo i zależy od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie.

Warunkiem otrzymania przez Spółkę premii pieniężnej od kontrahenta jest zatem osiągnięcie określonego poziomu zakupu oznaczonych towarów, będących w asortymencie kontrahenta i w określonym czasie: miesiąca, kwartału lub roku. Premie są wypłacane gotówkowo (przelewem na konto) albo podlegają zaliczeniu na poczet przyszłych zakupów. Dostawcy udzielający premii za dany okres dokumentują ten fakt wystawiając noty uznaniowe. Noty zawierają wartość procentową (np. 5%) oraz jej kwotę wyrażoną zwykle w walucie obcej. Nie wykazują jednak numerów faktur sprzedażowych, do których premia się odnosi. W niektórych przypadkach przy terminowym regulowaniu zobowiązań za dostarczony towar Spółka może otrzymać dodatkową premię pieniężną. Premia taka również nie odnosi się do konkretnych dostaw, lecz na podstawie zestawienia systemowego jest potwierdzona wysokość płatności w danym okresie, która jest podstawą wystawienia noty uznaniowej z ww. tytułu.

Jednocześnie Zainteresowany oświadcza, że otrzymane premie pieniężne nie dotyczą żadnych dodatkowych usług świadczonych na rzecz kontrahenta, w szczególności nie zobowiązują Spółki do nabywania towarów u kontrahenta, który umową zobowiązał się do udzielenia premii pieniężnej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 1 grudnia 2009 r. Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

  1. wypłacane premie mają charakter pieniężny, co znajduje wyraz w przelaniu należnej kwoty na konto bankowe albo zaliczeniu tej kwoty na poczet przyszłych zakupów;
  2. premie pieniężne nie dotyczą konkretnych dostaw, przyznawane są za przekroczenie (osiągnięcie) określonego poziomu obrotu z kontrahentem, tj. zakupu u kontrahenta oznaczonych towarów za określoną kwotę, w określonym czasie. Podkreślenia wymaga fakt, iż związku takiego nie należy doszukiwać się w sposobie kalkulacji premii pieniężnej (określony procent zrealizowanego obrotu lub określona kwota). Istotnym jest również fakt, że brak odniesienia do poszczególnych dostaw powoduje, że przy określaniu warunków udzielania premii pieniężnych nie zostały ustalone kwestie ewentualnych rabatów, tj. ewentualnego obniżenia ceny w wyniku wypłaty premii pieniężnej;
  3. wolumen zakupu, to określenie służące do ustalenia wielkości (pułapu) poziomu, tonażu zakupu oznaczonego towaru, będących w asortymencie kontrahenta, w określonym czasie, w wyniku którego Spółka jest uprawniona do otrzymania premii po spełnieniu tego warunku;
  4. poziom zakupów, jaki warunkuje otrzymanie premii jest określany przez kontrahenta na podstawie zestawienia systemowego, który pozwala mu na określenie dokonanych odbiorów w określonym czasie przez Zainteresowanego, co znajduje swoje odzwierciedlenie w wystawionej nocie uznaniowej z ww. tytułu;
  5. w zamian za udzielenie premii nie ma miejsca świadczenie innych usług, w tym również o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie Spółki do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta;
  6. wysokość premii jest uzależniona od wielkości obrotu, jaki osiągnie Grupa lub podmiot należący do Grupy. Wysokość premii określona procentowo lub kwotowo, zależy od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie i wynika z ustaleń dokonanych z dostawcą (występują przypadki, w których ustalenia te nie wynikają z pisemnej umowy);
  7. otrzymanie premii nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków, niż dokonywanie nabyć o określonej wartości lub wielkości towarów w danym czasie, tj. takich jak eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama itp.;
  8. umowa dotycząca odbioru potrzebnego Spółce surowca do produkcji produktu nie zawiera żadnych dodatkowych ustaleń dotyczących świadczeń dodatkowych usług na rzecz dostawcy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może dokumentować otrzymane premie pieniężne notą księgową, czy też winna z tego tytułu wystawić fakturę i opodatkować otrzymane premie pieniężne podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane premie pieniężne w powyższym zdarzeniu przyszłym nie wymagają wystawienia przez Spółkę faktury VAT, natomiast wystarczające będzie udokumentowanie tego faktu poprzez wystawienie noty księgowej.

Premie (bonusy) przyznawane są Spółce za osiągnięcie określonego poziomu obrotów (zakupu) w ustalonym okresie rozliczeniowym: miesiąc, kwartał lub rok. Spółka otrzymuje również premię za terminowe regulowanie płatności za towary. Otrzymane premie nie są więc związane z konkretną dostawą, lecz są wyliczane na podstawie danych systemowych, które odzwierciedlają rzeczywisty poziom obrotów lub też zrealizowanie terminowych zapłat wykonanych w danym okresie, z danym kontrahentem.

Zdaniem Spółki, jej zachowanie polegające na dokonywaniu zakupów na określoną kwotę i w określonym czasie w żadnym przypadku nie jest związane ze zmianą ceny pierwotnej, jak również nie jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Z danego stosunku prawnego musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że otrzymanie bonusów (premii) od kontrahentów nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Spółkę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać możliwości składania przez Spółkę zamówień. Niezrealizowanie przez Wnioskodawcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Tym samym otrzymane premie pieniężne (bonusy), nie stanowią czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i mogą być dokumentowane jedynie notą księgową, co znalazło wyraz w interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP1/443-133/09/BJ.

W dniu 16 grudnia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPP1/443-1116/09-4/MT, w której stwierdził, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) jest nieprawidłowe.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 5 stycznia 2010 r., zaś odpowiedzi na ww. wezwanie udzielono pismem z dnia 27 stycznia 2010 r., nr ILPP1/443/W-2/10-2/HMW (skutecznie doręczonym w dniu 1 lutego 2010 r.).

W dniu 25 lutego 2010 r. wpłynęła do tut. Organu skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2009 r.

Wyrokiem z dnia 29 czerwca 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 329/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił zaskarżoną interpretację.

Minister Finansów, pismem z dnia 23 sierpnia 2010 r. złożył skargę kasacyjną od wyżej powołanego wyroku WSA.

Wyrokiem z dnia 8 listopada 2011 r. sygn. akt I FSK 1391/10 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 29 czerwca 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 329/10 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 listopada 2011 r. sygn. akt I FSK 1391/10, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. U. E. L. Nr 347, str. 1 ze zm.) (wcześniej art. 11C ust. 1 Szóstej Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku), państwa członkowskie mają obowiązek zapewnić podatnikom możliwość skorygowania podstawy opodatkowania w przypadku odwołania, odmowy, całkowitego lub częściowego braku zapłaty, obniżki ceny po dokonaniu dostawy towarów lub wykonaniu usługi.

W świetle art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio – art. 31 ust. 3.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22% podstawy opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zajmuje się produkcją i przetwórstwem tworzyw polimerowych. Zainteresowany w związku z tym nabywa surowce do ww. produkcji również od kontrahentów zagranicznych. Ze względu na fakt, że Wnioskodawca działa w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej, większość umów handlowych związanych z zakupami surowców jest negocjowana na poziomie całej Grupy. Odnosi się to między innymi do transakcji zawieranych z dostawcami z krajów Unii Europejskiej, które rozpoznawane są przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów. Kontrakty z dostawcami (lub ich grupami kapitałowymi) zawierają klauzule zobowiązujące dostawców do wypłaty premii pieniężnych na rzecz Grupy lub podmiotów należących do Grupy, w ramach której działa Podatnik (w tym także na rzecz Podatnika). Wysokość wypłaconej premii określana jest procentowo lub kwotowo i zależy od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie. Warunkiem otrzymania przez Spółkę premii pieniężnej od kontrahenta jest zatem osiągnięcie określonego poziomu zakupu oznaczonych towarów, będących w asortymencie kontrahenta i w określonym czasie: miesiąca, kwartału lub roku. Premie są wypłacane gotówkowo (przelewem na konto) albo podlegają zaliczeniu na poczet przyszłych zakupów. Dostawcy udzielający premii za dany okres dokumentują ten fakt wystawiając noty uznaniowe. Noty zawierają wartość procentową (np. 5%) oraz jej kwotę wyrażoną zwykle w walucie obcej. Nie wykazują jednak numerów faktur sprzedażowych, do których premia się odnosi. W niektórych przypadkach przy terminowym regulowaniu zobowiązań za dostarczony towar Spółka może otrzymać dodatkową premię pieniężną. Premia taka również nie odnosi się do konkretnych dostaw, lecz na podstawie zestawienia systemowego jest potwierdzona wysokość płatności w danym okresie, która jest podstawą wystawienia noty uznaniowej z ww. tytułu.

Otrzymane premie pieniężne nie dotyczą żadnych dodatkowych usług świadczonych na rzecz kontrahenta, w szczególności nie zobowiązują Spółki do nabywania towarów u kontrahenta, który umową zobowiązał się do udzielenia premii pieniężnej. Wypłacane premie mają charakter pieniężny, co znajduje wyraz w przelaniu należnej kwoty na konto bankowe albo zaliczeniu tej kwoty na poczet przyszłych zakupów. Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne nie dotyczą konkretnych dostaw, przyznawane są za przekroczenie (osiągnięcie) określonego poziomu obrotu z kontrahentem, tj. zakupu u kontrahenta oznaczonych towarów za określoną kwotę, w określonym czasie. Przy określaniu warunków udzielania premii pieniężnych nie zostały ustalone kwestie ewentualnych rabatów, tj. ewentualnego obniżenia ceny w wyniku wypłaty premii pieniężnej. Wolumen zakupu, to określenie służące do ustalenia wielkości (pułapu) poziomu, tonażu zakupu oznaczonego towaru, będących w asortymencie kontrahenta, w określonym czasie, w wyniku którego Spółka jest uprawniona do otrzymania premii po spełnieniu tego warunku. Poziom zakupów, jaki warunkuje otrzymanie premii jest określany przez kontrahenta na podstawie zestawienia systemowego, który pozwala mu na określenie dokonanych odbiorów w określonym czasie przez Zainteresowanego, co znajduje swoje odzwierciedlenie w wystawionej nocie uznaniowej z ww. tytułu. W zamian za udzielenie premii nie ma miejsca świadczenie usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie Spółki do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta. Wysokość premii jest uzależniona od wielkości obrotu, jaki osiągnie Grupa lub podmiot należący do Grupy. Wysokość premii określona procentowo lub kwotowo, zależy od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie i wynika z ustaleń dokonanych z dostawcą (występują przypadki, w których ustalenia te nie wynikają z pisemnej umowy). Otrzymanie premii nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków, niż dokonywanie nabyć o określonej wartości lub wielkości towarów w danym czasie, tj. takich jak eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama itp. Umowa dotycząca odbioru potrzebnego Spółce surowca do produkcji produktu nie zawiera żadnych dodatkowych ustaleń dotyczących świadczeń dodatkowych usług na rzecz dostawcy.

Przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji są skutki podatkowe wynikające z przyznania premii w przypadku osiągnięcia określonego minimalnego progu obrotu, gdzie wysokość premii ustalana jest kwotowo lub określona procentowo w zależności od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie i wynika z ustaleń dokonanych z dostawcą.

W przypadku, gdy premia pieniężna wypłacana przez sprzedawcę jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia płacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia jej wartości. Natomiast, gdy premie pieniężne - jak w rozpatrywanej sprawie – wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów o określonej wartości, czy też z tytułu terminowego regulowania zobowiązań, to skoro premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, nie mogą powodować skutku w postaci konieczności zmniejszania obrotów i sporządzania faktur korygujących.

Inna jest bowiem istota premii pieniężnej a inna udzielenia rabatu.

Jak stwierdził NSA w wyrokach z dnia 23 września 2008 r., sygn. akt I FSK 998/08 oraz z dnia 26 lutego 2009 r., sygn. akt I FSK 1067/09, wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nieodnosząca się do konkretnej transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu. Premia tego rodzaju ma charakter motywacyjny, a jej wielkość może zostać określona różnymi metodami (np. procentowo od obrotu za dany okres rozliczeniowy, czy kwotowo). Natomiast, w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (np. zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat bowiem, to obniżenie ceny transakcyjnej towaru lub usługi, mające formę bonifikaty, opustu, uznanej reklamacji lub skonta.

Choć efekt ekonomiczny w danym okresie rozliczeniowym, przyznania premii pieniężnej lub udzielenia rabatu, może być zbliżony, to jednak z tego powodu nie można utożsamiać tych czynności, tym bardziej, że - jak stanowi art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - dla obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu rabatów, koniecznym jest ich „udokumentowanie”, co musi, w stosunku do obrotu zafakturowanego, przybrać formę faktury korygującej (rabat nieudokumentowany fakturą korygującą nie stanowi podstawy obniżenia obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT) (wyrok NSA z dnia 24 marca 20.11 r. o sygn. akt I FSK 432/100).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, brak związania premii z konkretnymi dostawami, które w powiązaniu z ukształtowaniem polityki sprzedaży poprzez przyznawanie nagrody za osiągnięcie określonego pułapu obrotu, decyduje o tym, że nie mamy do czynienia z rabatem.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W świetle art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanego dalej rozporządzeniem.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz ”KOREKTA” albo wyrazy ”FAKTURA KORYGUJĄCA” (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Stosownie do § 23 ust. 1 rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku:

  1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
  2. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.


Zgodnie z ust. 2 – powołanego wyżej przepisu – faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

Powyższe przepisy wymagały zatem jednoznacznie odnoszenia rabatu do konkretnych dostaw i usług oraz takiegoż ich dokumentowania, z odniesieniem w fakturze korygującej do konkretnej dostawy lub usługi objętej rabatem, z podaniem numery faktury dokumentującej te transakcje oraz kwoty i rodzaju udzielonego rabatu.

W przedmiotowej sprawie, premie pieniężne wypłacone są z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów o określonej wartości, czy też z tytułu terminowego regulowania zobowiązań, to skoro premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, nie mogą powodować skutku w postaci konieczności zmniejszania obrotów i sporządzania faktur korygujących.

Ponadto – jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego – kontrahenci nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz dostawców towarów.

Spółka w zamian za udzielenie premii nie wykonuje bowiem żadnych dodatkowych czynności – poza zakupem towarów od dostawcy, rozliczaniem się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów) oraz ewentualnie terminowym rozliczaniem płatności. Oznacza to zatem, że nie następuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przedmiotowe premie wypłacane przez dostawców w przypadku osiągnięcia określonego minimalnego progu obrotu – gdzie wysokość premii ustalana jest kwotowo lub określona procentowo w zależności od wolumenu zakupów dokonanych przez Grupę u danego dostawcy w danym okresie – i ewentualnie za terminowe regulowanie płatności są obojętne podatkowo, gdyż nie stanowią one wynagrodzenia z tytułu usługi, czyli nie są opodatkowane podatkiem VAT.

Powyższe uzasadnia ocenę, że wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nie odnoszącą się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, premie pieniężne, będące przedmiotem wniosku, nie mogą być zakwalifikowane do żadnej sytuacji wskazanej w art. 8 ustawy o VAT.

Reasumując, nie można uznać przekroczenia określonego poziomu obrotów za świadczenie usług. Usługą nie będzie również dokonywanie terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób. Premia wypłacona przez dostawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, czy też za terminowe realizowanie płatności, nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usługi i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to również, iż czynność ta nie może być dokumentowana fakturą VAT. Czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dokumentuje się zwykłymi rachunkami, notami księgowymi lub innymi dowodami księgowymi zewnętrznymi w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Zatem, stanowisko Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe premie nie stanowią ani odpłatności za świadczenie usług, ani rabatów, w związku z czym wystarczające jest dokumentowanie ich wypłaty notami księgowymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwszej interpretacji, tj. w dniu 16 grudnia 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj