Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-133/09/BJ
z 26 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-133/09/BJ
Data
2009.05.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
bonus
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
premia pieniężna


Istota interpretacji
Czy Spółka może dokumentować otrzymaną premię pieniężną notą księgową, czy też winna z tego tytułu wystawić fakturę i opodatkować otrzymaną premię pieniężną podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%?



Wniosek ORD-IN 711 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania czynności, za które otrzymywane są premie pieniężne - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lutego 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania czynności, za które otrzymywane są premie pieniężne.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży styropianu. W ramach prowadzonej działalności na podstawie podpisanych umów z kontrahentami, Spółka nabywa towary przeznaczone do produkcji styropianu. Zgodnie z umowami, Spółka jest uprawniona do otrzymania premii pieniężnych (bonusów) z tytułu realizacji określonego poziomu obrotu (zakupu), zrealizowanego w określonym okresie rozliczonym. Otrzymany bonus uzależniony jest od osiągnięcia określonego wolumenu zakupu w określonym czasie. Warunkiem otrzymania przez Spółkę premii pieniężnej od kontrahenta jest zatem osiągnięcie określonego poziomu zakupu oznaczonych towarów, będących w asortymencie kontrahenta i w określonym czasie: miesiąca, kwartału bądź roku. W niektórych umowach dodatkowym warunkiem jest terminowe regulowanie płatności za nabywane towary. Ponadto w piśmie uzupełniającym z dnia 11 maja 2009 r. Wnioskodawca oświadczył, że otrzymywane premie pieniężne nie dotyczą żadnych dodatkowych usług świadczonych na rzecz kontrahenta, w szczególności nie zobowiązują Spółkę do nabywania towarów u kontrahenta, który umową zobowiązał się do udzielenia premii pieniężnej.


W związku z powyższym zadano pytanie.


Czy Spółka może dokumentować otrzymaną premię pieniężną notą księgową, czy też winna z tego tytułu wystawić fakturę i opodatkować otrzymaną premię pieniężną podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%...


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie premii pieniężnej w powyższym stanie faktycznym nie wymaga wystawienia faktury VAT, wystarczające będzie udokumentowanie tego faktu notą księgową. Premie (bonusy) przyznawane są za osiągniecie określonego poziomu obrotów (zakupów) w ustalonym okresie rozliczeniowym (m-c, kwartał, rok), jak również od terminowego regulowania płatności za towary. Spółka uważa, że jej zachowanie polegające na dokonywaniu zakupów na określoną kwotę w określonym przedziale czasowym nie jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Pogląd przeciwny doprowadziłby do sytuacji, w której każdy zakup towarów od sprzedawcy stanowiłby jednocześnie usługę nabywcy na rzecz sprzedawcy w konsekwencji doszłoby do podwójnego opodatkowania tych samych czynności: po raz pierwszy u sprzedawcy z tytułu zrealizowanej sprzedaży (jako dostawy) i po raz drugi u kupującego z tytułu zakupów na określoną kwotę dokonanych w ramach tej sprzedaży (jako usługi). Ponadto w piśmie uzupełniającym z dnia 11 maja 2009 r. stwierdzono, iż terminowa zapłata za nabywany towar, nie jest również świadczeniem dodatkowej usługi.

Zdaniem Spółki takie podwójne opodatkowanie stoi w sprzeczności z konstrukcją systemu podatku VAT, zarówno wynikającej z ustawy o podatku od towarów i usług, jak i Dyrektywy VAT (2006/1127WE). Ponadto powołano się na orzecznictwo sądów administracyjnych: wyrok z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06. oraz z dnia 10 czerwca 2008 r., sygn. akt I FSK 707/07.

Zatem w ocenie Wnioskodawcy otrzymane premie pieniężne (bonusy), nie stanowią czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i mogą być dokumentowane jedynie notą księgową.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednak w oparciu o inne niż powołane we wniosku przepisy prawa.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka, jako kupujący w ramach umów z kontrahentami otrzymuje za osiągnięcie określonego poziomu obrotów (zakupów) zrealizowanego w określonym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał lub rok) premie pieniężne (bonusy). Warunkiem otrzymania przez Spółkę premii pieniężnej od kontrahenta jest osiągnięcie określonego poziomu zakupów określonych towarów (będących w asortymencie kontrahenta) w określonym czasie (miesiąca, kwartału bądź roku). Jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia, oprócz zakupów o określonym wolumenie Spółka nie wykonuje na rzecz kontrahenta żadnych dodatkowych czynności, jedynie w niektórych umowach dodatkowym warunkiem jest terminowe regulowanie płatności za nabywane towary.

Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku otrzymujący premie nie świadczy na rzecz kontrahenta usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, a zatem czynność ta u niego nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj