Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-960/11-2/MC
z 13 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-960/11-2/MC
Data
2012.02.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
przychód
rabaty
zapłata


Istota interpretacji
Czy w opisanej sytuacji B. Sp. z o. o. powinna zwróconą z tytułu dodatkowego rabatu kwotę wykazać jako przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w dniu otrzymania zapłaty?



Wniosek ORD-IN 620 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21.11.2011 r. (data wpływu 24.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu przychodu z tytułu przyznanego rabatu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu przychodu z tytułu przyznanego rabatu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (zwana dalej B.) nabywa towary handlowe od A. z siedzibą na Malcie (zwany dalej A.). B. otrzymuje regularnie faktury za towary handlowe wraz z towarem, na których wyszczególniony jest produkt, ilość cena rynkowa produktu oraz rabat 5% (marża dla B.) udzielony zgodnie z Umową Dystrybucyjną. Z tej marży B. finansuje swoją działalność. Umowa między stronami stanowi dodatkowo, że w przypadku gdyby B. nie uzyskała dodatniego wyniku finansowego na EBIT (wynik z wyłączeniem przychodów i kosztów finansowych) określonego na poziomie 1% sprzedaży produktów zakupionych od A. - wówczas A. udzieli dodatkowego rabatu, tak aby w rezultacie wynik na EBIT był 1% na plusie dla B.. Na koniec, określonego w umowie okresu następuje rozliczenie wyniku sprzedaży towarów od tego dostawcy i A. ewentualnie wystawia notę kredytową (credit notę) na różnicę, tak aby w rezultacie wynik w B. był zgodny z założeniami przyjętymi w Umowie. Jeżeli wystąpi konieczność wystawienia noty przez dostawcę (A.) to będzie ona zawsze na minus (credit nota) i będzie wystawiona po dokładnym rozliczeniu poprzedniego okresu (półrocze, rok). Powyższy dodatkowy rabat nie dotyczy konkretnych dostaw towarów, lecz jest przyznawany w ogólnej kwocie, zgodnie z postanowieniami Umowy Dystrybucyjnej. W momencie poniesienia wydatku B. nie jest wstanie ustalić, czy otrzyma dodatkowy rabat, ponieważ będzie to uzależnione od wyniku finansowego na koniec okresu rozliczeniowego który może być półroczny lub roczny. Nie wie też kiedy otrzyma notę z tytułu rozliczenia roku 2011, może to być w lutym, marcu, kwietniu, czy nawet grudniu 2012 r. bądź tez w roku 2013. Nota w treści odnosi się do Umowy Dystrybucyjnej ale nie wyszczególnia żadnych towarów, ilości itp. nie odwołuje się tez do konkretnych dostaw, podaje tylko całkowitą kwotę rabatu przysługującego za dany okres rozliczeniowy. Rabat od firmy A. może być otrzymany w formie pieniężnej (przelew) lub poprzez netting. Wydatki na zakup towarów objętych dodatkowym rabatem będą przez B. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w ujęciu podatkowym, ponieważ rabat ten ze swej istoty dotyczy tylko towarów sprzedanych przez B. wdanym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji B. Sp. z o. o. powinna zwróconą z tytułu dodatkowego rabatu kwotę wykazać jako przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w dniu otrzymania zapłaty...

Zdaniem Wnioskodawcy, B. powinna otrzymaną z tytułu dodatkowego rabatu kwotę wykazać jako przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym w dniu otrzymania świadczenia pieniężnego.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust 1 pkt 1 updop: „Przychodami z zastrzeżeniem ust 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze wartości pieniężne w tym również różnice kursowe”. Natomiast art. 12 ust 3 updop stanowi dodatkowo, że: „Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont”. Jak wynika z przytoczonych powyżej przepisów, wszystkie otrzymane lub należne kwoty pieniężne są przychodem z działalności gospodarczej podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Z omawianych przepisów wynika zatem jednoznacznie ze również kwoty otrzymane z tytułu rabatu dotyczącego wcześniej nabytych towarów lub usług są zaliczane do przychodów podatkowych. Są to bowiem kwoty pieniężne, które B. otrzyma od A. w formie przelewu lub nettingu. Katalog przypadków, gdy otrzymane (należne) świadczenia pieniężne nie są przychodem podatkowym określa enumeratywnie art. 12 ust. 4 updop. W zakresie zwracanych wydatków, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje tylko dwa wyjątki od generalnej zasady wyrażonej w art. 12 ust. 1 i 3 updop. Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 pkt 6 updop, do przychodów nie zalicza się: „zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.”. Natomiast stosownie do dyspozycji przepisu art. 12 ust. 4 pkt 6a updop, do przychodów nie zalicza się również zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Z powyższego przepisu wynika zatem, że tylko w przypadku, gdy wydatek nie był kosztem podatkowym zwrócone kwoty nie są przychodem. W naszym przypadku wydatki na zakup towarów objętych dodatkowym rabatem zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów dlatego tez zwrócone w formie rabatu kwoty będą przychodem opodatkowanym podatkiem dochodowym.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3a updop: Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi nie później niż dzień

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.”.

Z przytoczonego powyżej przepisu wynika generalna zasada iż przychod podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych powstaje w dniu wykonania usługi lub wydania rzeczy Wyjątek od tej zasady stanowi wystawienie faktury dokumentującej dostawę towarów lub usługi przed datą wydania towaru, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury, - uregulowanie należności przed dniem wydania towaru, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności.

Ponadto wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadzają zapisy art. 12 ust. 3c-3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 12 ust 3c updop, jeżeli strony ustalą iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze nie rzadziej niż raz w roku. Zapis art. 12 ust 3d updop wskazuje z kolei, ze przepis ust 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego Natomiast zgodnie z przepisem art. 12 ust 3e updop w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust 3 tego artykułu do którego nie stosuje się ust 3a 3c i 3d za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Zgodnie zatem z przepisem art. 12 ust. 3e updop, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d updop (tzn. innego niż z tytułu sprzedaży towarów, usług lub praw majątkowych) za datę powstania przychodu uznaje się dzień faktycznego otrzymania zapłaty. Dlatego też, w naszym przypadku, przychód powstanie kasowo w momencie faktycznego otrzymania kwoty rabatu bądź w formie przelewu, bądź też w postaci nettingu. Naszym zdaniem, otrzymany przez B. dodatkowy rabat jest specjalnego rodzaju wpływem, który nie mieści się w kategoriach ujętych w art. 12 ust 3a 3c i 3d updop ponieważ nie dotyczy sprzedaży towarów usług lub praw majątkowych na rzecz A. dlatego tez nie będą tu miały zastosowania regulacje dotyczące momentu powstania przychodu określone ww. przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z powyższych uwag wynika, że datą powstania przychodu będzie dzień otrzymania zapłaty przez B., zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3e updop. Podobne stanowisko zajął również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 6 stycznia 2009 r., sygn. akt I SA/Bd 744/08. Nasze stanowisko znajduje również oparcie w wielu w interpretacjach organów podatkowych. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 2005 2010 r. sygn. ITPB3/423-128/10/PS stwierdził Z przedstawionego stanu faktycznego wynika iż Spółka jest partnerem firmy informatycznej i bierze udział w światowym programie „C”. Wybierając trzymiesięczny lub sześciomiesięczny cykl uczestnictwa w programie Wnioskodawca otrzymuje świadczenia pieniężne (zwane przez kontrahenta rabatem) pod warunkiem spełnienia konkretnych warunków.

Niewątpliwie otrzymywane przez Spółkę świadczenie pieniężne ( rabat”) związane jest jednak z prowadzoną działalnością gospodarczą. W rozpatrywanej sprawie do ustalenia daty powstania przychodu z tego tytułu będzie miał zatem zastosowanie przepis art. 12 ust 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stosownie do którego za datę powstania przychodu o którym mowa w ust 3 tegoż artykułu do którego nie stosuje się ust 3a 3c i 3d uznać należy dzień otrzymania zapłaty. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w świetle którego datą powstania przychodu będzie dzień otrzymania zapłaty przez Spółkę, uznać należy za prawidłowe.” Również Minister Finansów w interpretacji z dnia 18.11.2009 r. sygn. DD6/033-98/MZG/09/PK-1079 zmieniając z urzędu, jako nieprawidłową, interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 czerwca 2009 r. sygn. ILPB3/423-265/09-3/KS, stwierdził: „Na bazie ww. zapisów umownych, w okresie rozliczeniowym objętym programem, tj. listopad 2007- październik 2008, Spółka osiągnęła wymagany poziom zakupów (dot. ilości chipów). W związku z powyższym, kontrahent zagraniczny - na podstawie ww. umowy - przyznał Spółce dodatkowy rabat zwany też przez kontrahenta „kredytem”, obliczony w wysokości 5% wartości zakupów w okresie objętym programem. (…). W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z sytuacją, do której mogłyby mieć zastosowanie rozwiązania zawarte w art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W szczególności nie mamy do czynienia ze świadczeniem przez Spółkę na rzecz podmiotu organizującego program usługi. (…) Niewątpliwie otrzymana przez Spółkę premia pieniężna związana jest jednak z prowadzoną działalnością gospodarczą. W rozpatrywanej sprawie do ustalenia daty powstania przychodu z tego tytułu będzie miał zatem zastosowanie przepis art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Stosownie do tego przepisu w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust 3 (przychodu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą), do którego nie stosuje się art. 12 ust 3a 3c i 3d za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Tym samym przychód po stronie Spółki z tytułu otrzymania przez nią premii pieniężnej powstanie w dniu otrzymania tej premii np. w dniu wpływu śródków na rachunek bankowy Spółki. Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Lzby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 28.04.2010 r. sygn. ILPB3/423-136/10-2/GC oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 16.07.2010 r. sygn. ILPB3/423-353/10-2/MC, a także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 22 04 2011 r. sygn. ITPB3/423 388/08/11-S/MK oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 3 listopada 2010 r sygn. akt I SA/Sz 679/10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj