Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1043/12/WN
z 7 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012r. (data wpływu 10 października 2012r.) w zakresie stawki podatku VAT na wielofunkcyjne urządzenie biurowe mające być przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na urządzenie biurowe mające być przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w Z., polegającą przede wszystkim na sprzedaży sprzętu komputerowego. Wnioskodawca będący autoryzowanym dystrybutorem takich firm jak R. oraz D. posiada w swej ofercie przede wszystkim takie produkty jak, kserokopiarki (analogowe i cyfrowe), drukarki (laserowe i atramentowe), faksy, niszczarki, dokumentów, laminatory, bindownice, skanery i innego rodzaju podobny komputerowy sprzęt biurowy. W swej ofercie Podatnik posiada również sprzęt bardziej zaawansowany, dla przykładu wskazać można na urządzenie marki R. model A. M. 1600 i A. M. 2000. Prospekt prezentujący urządzenie znajduje się w załączniku do niniejszego Wniosku. Z informacji zawartych w prospekcie wynika, że przedmiotowe urządzenie stanowi urządzenie zaawansowane, ułatwiające wszelkiego rodzaju prace biurowe, a odbywa się to poprzez wiele udogodnień w sferze drukowania i skanowania, a co za tym idzie również kopiowania, które jest naturalnym efektem skanowania i drukowania zeskanowanych dokumentów. Urządzenie posiada również funkcje wysyłania faksów.

Przedstawionym urządzeniem zainteresowane są różne szkoły, które chciałyby te urządzenia nabyć. Procedura sprzedaży przeprowadzona byłaby zgodnie z przepisami art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT, a więc na podstawie zamówień, które będą przynajmniej potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, a Wnioskodawca kopię takiego zamówienia zamierza zgodnie z przepisami przekazywać do właściwego urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do sprzedaży przedmiotowego urządzenia na rzecz placówek oświatowych możliwe jest zastosowanie stawki 0% VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy dokonaniu dostawy (sprzedaży) przedmiotowego urządzenia na rzecz placówek oświatowych oraz na podstawie ich zamówienia, które będzie potwierdzone przez organ nadzorujący oraz po przekazaniu odpowiednich dokumentów (kopii zamówień) do właściwego urzędu skarbowego możliwe będzie stosowanie stawki 0%.

Stosowne przepisy dotyczące zaprezentowanego zagadnienia podatkowego znajdują się w art. 43 ust. 1 pkt 26, z którego wynika, że stawkę podatku 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

-przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust 13-15.

Z przywołanych przepisów wynika również, że w przedstawionym stanie faktycznym, aby możliwe było stosowanie stawki 0%, spełnione muszą być następujące warunki:

  1. Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT (dalej również jako załącznik).
  2. Dokonujący dostawy sprzętu komputerowego stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową.
  3. Dostawca obowiązany jest przekazać kopię potwierdzonego zamówienia do właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, katalog urządzeń komputerowych zawarty w załączniku nr 8 do ustawy o VAT jest szeroki, gdyż nie zawiera żadnych oznaczeń PKWiU, jest jednak katalogiem zamkniętym (Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 28 marca 2012r. (ILPP2/443-40/12-2/MR). W pierwszej kolejności należy w związku z przedstawionymi wymogami rozważyć, czy są one spełnione.

Należy założyć, gdyż tak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, że urządzenie będzie nabywane przez placówki oświatowe.

Znaczenie dla zastosowanie stawki 0% ma również załącznik nr 8 zawierający zamknięty katalog urządzeń, których dostawa umożliwia stosowanie tej stawki.

Z katalogu tego wynika, że urządzenia te to:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy)

Zaprezentowane urządzenie mogłoby być uznane jednocześnie za drukarkę i za skaner, gdyż posiada wszystkie niezbędne funkcje umożliwiające drukowanie i skanowanie. Ponadto w związku z tym, że stanowi skaner i drukarkę pozwala również na kopiowanie dokumentów, które jest de facto skanowaniem i drukowaniem zeskanowanych dokumentów. Dodatkową funkcją urządzenia, korzystającą również z funkcji skanowania, jest funkcja faxu, gdyż aby wysłać wiadomość tego rodzaju konieczne jest jej uprzednie zeskanowanie.

Urządzenie oferowane przez Wnioskodawcę może być w związku z tym uznane za drukarkę, ale również za skaner, gdyż obie te funkcje stanowią podstawowe funkcje urządzenia. Ponadto inne funkcję, w które wyposażone jest urządzenie stanowią naturalną konsekwencję funkcji drukowania oraz funkcji skanowania. Na rynku urządzenia tego rodzaju nazywane są drukarkami wielofunkcyjnymi, a czasem po prostu urządzeniami wielofunkcyjnymi. W związku z zawartym w załączniku nr 8 katalogiem sprzętu komputerowego, którego sprzedaż można objąć stawką 0%, zauważyć należy, iż katalog ten nie doprecyzowuje, że drukarka nie może posiadać dodatkowych funkcji, albo nie może ich posiadać skaner, ale tym bardziej nie wymaga aby urządzenie było wyłącznie drukarką i skanerem.

Drukarka wielofunkcyjna stanowi drukarkę, a fakt, że posiada ona również inne towarzyszące funkcje nie pozbawia jej przymiotu drukarki.

Rozpatrywany przepis należy interpretować z uwzględnieniem celu, w jakim został on ustanowiony. Celem tym było umożliwienie placówkom oświatowym nabywanie sprzętu komputerowego na preferencyjnych warunkach, a to w celu poprawy jakości nauczania. Stosowanie przepisu jest obarczone wieloma warunkami, które nie pozwalają na nadużywanie tego przepisu. Nie należy więc wbrew tym przepisom uniemożliwiać ich stosowania poprzez nieprawidłową interpretację katalogu zawartego w załączniku nr 8, co miało miejsce w przeszłości.

Przede wszystkim należy uznać, że drukarka, jest urządzeniem umożliwiającym drukowanie, dlatego więc wszelkiego rodzaju urządzenia, których podstawową funkcją jest drukowanie powinny być uznane za sprzęt komputerowy w rozumieniu załącznika nr 8. To samo tyczy się skanera. Urządzenie które posiada obie te funkcje, będące jednocześnie skanerem i drukarką, w pełniejszy nawet sposób spełnia wymagania wynikające z załącznika nr 8, gdyż poza tym, że jest drukarką to dodatkowo jest skanerem. Wypełnia więc aż dwie pozycje z załącznika nr 8.

Ponadto nie sposób nie wspomnieć, że załącznik nr 8 powstawał w okresie, gdy powszechne było korzystanie z komputerów stacjonarnych (zestawów), osobnych drukarek i skanerów. Obecnie nieekonomiczne byłoby dokonywanie zakupów każdego rodzaju sprzętu osobno. Uznanie, że drukarka wielofunkcyjna nie stanowi urządzenia, o którym mowa w załączniku nr 8 musiałoby prowadzić do wniosku, że placówki oświatowe powinny środki publiczne w sposób niegospodarny wydatkować osobno na drukarki i osobno na skanery, a jeśli którekolwiek z tych urządzeń pozwalałoby na wysyłanie faksu to brak byłoby możliwości stosowania stawki 0%. Stanowisko takie nie pozwala na realizację podstawowych obowiązków dotyczących wydatkowania środków publicznych, a mianowicie gospodarności i przejrzystości. Oznaczałoby bowiem, że stosowanie stawki 0% możliwe jest tylko dla dokonywania sprzedaży dla jednostek niegospodarnych, które dokonują zakupu osobno drukarki, bez żadnych dodatkowych funkcji i osobno skanera bez żadnych dodatkowych funkcji a poza tym dokonują również zakupu skanera i kserokopiarki bez możliwości współpracy z komputerem. Podkreślić należy, że racjonalny ustawodawca nie mógłby ustanowić przepisów, które byłyby martwe, gdyż do tego prowadzi restrykcyjne interpretowanie załącznika nr 8 do ustawy o VAT. Należy się bowiem spodziewać, że jednostki, od których wymaga się gospodarności będą nabywały drukarki wielofunkcyjne, aby nie narażać się na zarzut niegospodarności (rozrzutności). Jeżeli uzna się, że drukarka wielofunkcyjna czyli drukarka i skaner jako jedno urządzenie, która dodatkowo posiada inne funkcje wynikające z tych dwóch podstawowych, nie stanowi drukarki czy skanera o których mowa w załączniku nr 8, to przepisy ustawy o VAT byłyby martwe i niemożliwe do zastosowania, z powodu postępu technologicznego. Należy się spodziewać, że racjonalny ustawodawca był świadom postępu technologicznego i tworząc katalog w załączniku nr 8 miał na myśli urządzenia drukujące i skanujące w rozumieniu szerokim, również przyszłym, a nie drukarki i skanery jakie były popularne na rynku w czasie tworzenia załącznika nr 8.

Należy również zauważyć, że po dokonaniu każdej sprzedaży ze stawką 0% na rzecz placówek oświatowych Wnioskodawca zamierza zgodnie z przepisami dostarczyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego kopię zamówienia placówki, potwierdzoną przez organ nadzorujący tę placówkę zgodnie z odrębnymi przepisami.

W świetle przedstawionej argumentacji Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości interpretowania przepisów prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach m.in. w art. 83 ustawy o VAT.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ww. ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

  • Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  • Drukarki,
  • Skanery,
  • Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  • Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 pkt 1 ww. ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy o VAT).

Należy zaznaczyć, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).

Z analizy ww. uregulowań wynika, iż ustawodawca objął preferencyjną stawką podatku VAT – 0% dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc ją zastosować. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Ustawodawca na potrzeby tego przepisu, w art. 43 ust. 9 ustawy, wymienia zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego. W tym celu art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy, wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów: zamówienia odpowiednio potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki na dostawę sprzętu komputerowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą przede wszystkim na sprzedaży sprzętu komputerowego. Wnioskodawca posiada w swej ofercie przede wszystkim takie produkty jak, kserokopiarki (analogowe i cyfrowe), drukarki (laserowe i atramentowe),faksy, niszczarki, dokumentów, laminatory, bindownice, skanery i innego rodzaju podobny komputerowy sprzęt biurowy. W swej ofercie Podatnik posiada również sprzęt bardziej zaawansowany, dla przykładu Wnioskodawca wskazał urządzenie marki R. model A.M. 1600 i A.M. 2000. Z informacji zawartych w prospekcie wynika, że przedmiotowe urządzenie stanowi urządzenie zaawansowane, ułatwiające wszelkiego rodzaju prace biurowe, a odbywa się to poprzez wiele udogodnień w sferze drukowania i skanowania, a co za tym idzie również kopiowania, które jest naturalnym efektem skanowania i drukowania zeskanowanych dokumentów. Urządzenie posiada również funkcje wysyłania faksów.

Przedstawionym urządzeniem zainteresowane są różne szkoły, które chciałyby te urządzenia nabyć. Procedura sprzedaży przeprowadzona byłaby zgodnie z przepisami art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT, a więc na podstawie zamówień, które będą przynajmniej potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, a Wnioskodawca kopię takiego zamówienia zamierza zgodnie z przepisami przekazywać do właściwego urzędu skarbowego.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania należy stwierdzić, iż podstawą do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani też interpretacji rozszerzających.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż na gruncie obowiązujących obecnie przepisów, w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy będą wielofunkcyjne urządzenia biurowe, czyli urządzenia niemieszczące się w jakiejkolwiek grupie towarów objętych tym załącznikiem, brak będzie podstaw prawnych do zastosowania przy ich dostawie preferencyjnej 0% stawki podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj