Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-40/12-2/MR
z 28 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-40/12-2/MR
Data
2012.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
komputery
placówka oświatowa
stawka preferencyjna
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy Spółka ma prawo dla dokonywanych na rzecz placówek oświatowych dostaw urządzeń wielofunkcyjnych zastosować stawkę 0%?



Wniosek ORD-IN 813 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy na rzecz palcówek oświatowych urządzeń wielofunkcyjnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy na rzecz palcówek oświatowych urządzeń wielofunkcyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej „Spółka”, „Wnioskująca”) prowadzi działalność na szeroko rozumianym rynku technologii informacyjnych. Przedmiotem działalności Wnioskującej jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna i hurtowa sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz elektroniki użytkowej, a także świadczenie usług w zakresie: informatyzacji, tworzenia zindywidualizowanych rozwiązań IT, projektowania systemów oraz oprogramowania na indywidualne zamówienie. Spółka zajmuje się też produkcją sprzętu komputerowego oraz świadczeniem usług serwisowych.

Klientami Spółki są osoby fizyczne, firmy, a także jednostki sektora publicznego. Spółka dokonuje dostaw sprzętu komputerowego m.in. do szkół.

Przedmiotem dokonywanych dostaw są m.in. urządzenia wielofunkcyjne. Są to urządzenia łączące w sobie funkcje wielu urządzeń, w tym m.in. skanera oraz drukarki. Takie urządzenia wyposażone są w szereg także innych dodatkowych funkcji: mogą pełnić rolę faksu oraz kopiarki.

Spółka dokonuje dostaw urządzeń wielofunkcyjnych na rzecz placówek oświatowych na mocy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Dostawa sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych opodatkowana jest stawką 0% VAT.

Wnioskująca rozważa możliwość zastosowania stawki 0% do dostawy urządzenia wielofunkcyjnego dla placówek oświatowych.

Taka dostawa będzie spełniała warunki o których mowa w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy VAT, tj. Spółka będzie posiadała stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową i przekaże kopię tych dokumentów do odpowiedniego urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo dla dokonywanych na rzecz placówek oświatowych dostaw urządzeń wielofunkcyjnych zastosować stawkę 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż placówkom oświatowym wielofunkcyjnego urządzenia biurowego, mogącego pełnić rolę nie tylko drukarki i skanera, ale także kopiarki i faksu, opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 0%, przy zachowaniu warunków o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się w przypadku dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

   - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Na mocy natomiast ust. 13 przedmiotowego przepisu, opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy VAT. Ponadto podmiot dokonujący dostawy na preferencyjnych warunkach może zastosować stawkę podatku 0% pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a,
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Podmiot dokonujący takiej dostawy zobowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa powyżej do właściwego urzędu skarbowego.

Spółka spełnią wszelkie warunki, o których mowa w art. 83 ust. 13 do 15 ustawy VAT.

Na mocy załącznika nr 8 do ustawy VAT opodatkowaniu stawką 0% podlega dostawa:

  • jednostek centralnych komputerów, serwerów, monitorów, zestawów komputerowych stacjonarnych,
  • drukarek,
  • skanerów,
  • urządzeń komputerowych do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  • urządzeń do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratorów i switchy sieciowych, routerów i modemów).

Kwestią najistotniejszą w analizowanej kwestii jest ocena, czy urządzenia wielofunkcyjne dostarczane przez Spółkę do placówek oświatowych mogą korzystać z preferencyjnej stawki VAT.

W ocenie Spółki urządzenie wielofunkcyjne opisane w stanie faktycznym spełnia wszelkie warunki by jego dostawa mogła zostać opodatkowana preferencyjną stawką VAT:

  • dostawa sprzętu musi być dokonana dla placówki oświatowej, która zdefiniowana została w art. 43 ust. 9 ww. ustawy o VAT,
  • sprzęt komputerowy musi być wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy,
  • dokonujący dostawy sprzętu komputerowego winien posiadać stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową,
  • dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentu, czyli potwierdzonego zamówienia do właściwego urzędu skarbowego.

Wszystkie powyżej wskazane warunki będą w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego zapytania spełnione. Jedyną wątpliwością, jaka powstaje w niniejszej sprawie jest fakt, że urządzenie wielofunkcyjne nie zostało wprost wymienione w załączniku nr 8 do ustawy VAT. Urządzenie to jednak spełnia równocześnie funkcje dwóch urządzeń tam wskazanych: drukarki oraz skanera, a także pełni inne funkcje, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego. Dlatego też w przekonaniu Wnioskującej urządzenie wielofunkcyjne także powinno korzystać z niższej preferencyjnej stawki VAT.

Należy bowiem zauważyć, że załącznik nr 8 do ustawy VAT trwa w niezmienionym kształcie od 8 lat. Przepisy dotyczące preferencyjnego opodatkowania dostaw sprzętu dla placówek oświatowych zostały wprowadzone po raz pierwszy w marcu 2004 r. i aż do dnia dzisiejszego nic nie zostało w nich zmienione, czy zaktualizowane. Przede wszystkim zaś nie zmieniła się treść i zakres załącznika nr 8 do ustawy VAT. W okresie, w którym powstawał załącznik w Polsce nie były jeszcze znane urządzenia wielofunkcyjne, łączące w sobie funkcje drukarki, skanera, kopiarki czy faksu. W ciągu tych 8 lat technologia produkcji drukarek, skanerów czy sprzętu komputerowego w ogóle gwałtownie się zmieniła. Przy produkcji tych urządzeń obecnie używa się nowszych metod i wykorzystuje wszelkie zdobycze informatyki i technologii. W efekcie tradycyjne drukarki czy skanery, jakie miał na myśli ustawodawca wprowadzając załącznik nr 8 do ustawy VAT są zupełnie inne niż urządzenia sprzed 8 lat. Korzystając z nowoczesnych technologii można obecnie łączyć funkcje drukarki, skanera oraz innych urządzeń, czego efektem są popularne obecnie na rynku urządzenia wielofunkcyjne. W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że mimo iż urządzenia wielofunkcyjne nie zostały wprost wskazane w załączniku nr 8 do ustawy VAT, będą one opodatkowane stawką 0%, gdyż spełniają jednocześnie funkcje skanera oraz drukarki, czyli urządzeń w tym załączniku wskazanych. Należy zaznaczyć, że „urządzenie wielofunkcyjne” to jedynie nazwa handlowa sprzedawanego produktu i fakt że ta nazwa nie znalazła się w załączniku nr 8 do ustawy VAT nie powinien przekreślać możliwości jego preferencyjnego opodatkowania przy dostawie na rzecz placówek oświatowych.

Ponadto, Wnioskująca zaznaczyła, że interpretując przepisy prawa podatkowego należy mieć na uwadze nie tylko literalne ich brzmienie, ale także i (i może przede wszystkim) cel ustawodawcy. Wprowadzenie analizowanego przepisu do ustawy VAT miało na celu uprzywilejowanie dostaw sprzętu komputerowego do placówek oświatowych. Preferencje te wynikają z chęci wsparcia przez ustawodawcę szkolnictwa, tego by określone podmioty mogły skorzystać z możliwości tańszego (ponieważ taki jest efekt opodatkowania dostaw stawką 0%) nabycia sprzętów używanych w szkole. W załączniku nr 8 do ustawy VAT wskazany został katalog towarów korzystających z preferencyjnej stawki VAT. Urządzenia wskazane w załączniku nr 8 ustawy VAT jeżeli nie są sprzedawane placówkom oświatowym, nie korzystają z preferencyjnego opodatkowania. Jedynie ich dostawa na rzecz specyficznych podmiotów opodatkowana jest na specjalnych zasadach. Ten krok ma na celu wsparcie jednostek realizujących ważne i wymagające szczególnej troski ze strony państwa cele: kształcenie młodych ludzi, dlatego wprowadzono specjalne preferencyjne warunki opodatkowania pewnego rodzaj sprzętu na rzecz tych jednostek. Spółka uważa, że także dostawa do placówek oświatowych urządzeń wielofunkcyjnych, które spełniają rolę równocześnie skanera oraz drukarki, winna być opodatkowana stawką 0%.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska, iż dostawa urządzeń wielofunkcyjnych na rzecz placówek oświatowych będzie opodatkowana stawką 0% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

   - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

W myśl art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy wymieniono:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Stosownie do art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Według art. 83 ust. 15 ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Na mocy art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powyższego wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT.

Z analizy ww. uregulowań wynika, iż ustawodawca objął preferencyjną stawką podatku VAT – 0% dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc ją zastosować. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Ustawodawca na potrzeby tego przepisu, w art. 43 ust. 9 ustawy, wymienia zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego. W tym celu art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, a także urządzenia do transmisji danych cyfrowych. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy, wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów: zamówienia odpowiednio potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki na dostawę sprzętu komputerowego.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność na szeroko rozumianym rynku technologii informacyjnych. Przedmiotem jej działalności jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna i hurtowa sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz elektroniki użytkowej, a także świadczenie usług w zakresie: informatyzacji, tworzenia zindywidualizowanych rozwiązań IT, projektowania systemów oraz oprogramowania na indywidualne zamówienie. Spółka zajmuje się też produkcją sprzętu komputerowego oraz świadczeniem usług serwisowych. Klientami Spółki są osoby fizyczne, firmy, a także jednostki sektora publicznego. Spółka dokonuje dostaw sprzętu komputerowego m.in. do szkół. Przedmiotem dokonywanych dostaw są m.in. urządzenia wielofunkcyjne. Są to urządzenia łączące w sobie funkcje wielu urządzeń, w tym m.in. skanera oraz drukarki. Takie urządzenia wyposażone są w szereg także innych dodatkowych funkcji: mogą pełnić rolę faksu oraz kopiarki. Spółka dokonuje dostaw urządzeń wielofunkcyjnych na rzecz placówek oświatowych na mocy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Dostawa sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych opodatkowana jest stawką 0% VAT. Wnioskująca rozważa możliwość zastosowania stawki 0% do dostawy urządzenia wielofunkcyjnego dla placówek oświatowych. Taka dostawa będzie spełniała warunki o których mowa w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy VAT, tj. Spółka będzie posiadała stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową i przekaże kopię tych dokumentów do odpowiedniego urzędu skarbowego.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania należy stwierdzić, iż podstawą do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani też interpretacji rozszerzających.

Wobec powyższego w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy będą urządzenia wielofunkcyjne, czyli urządzenia niemieszczące się w jakiejkolwiek grupie towarów objętych tym załącznikiem, brak będzie podstaw prawnych do zastosowania przy ich dostawie preferencyjnej 0% stawki podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj